AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 Jeg bare undrer meg over at folk sier at "de har tenkt å sykemelde seg". Nei! Det er ikke du som har tenkt noe som helst, det er legen som sykemelder deg. Legen bedømmer om du er for syk til å gjøre jobben din. Og ja du må være syk for å få sykemelding. Er du så feit at du har fått helseplager og ikke kan gjøre jobben din pga det kan legen sykmelde deg. (men nei det er ikke du som skal sykemelde det er LEGEN!!! ) Anonymkode: 198e3...a3e 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #2 Skrevet 23. september 2017 Dette er kun et problem i kvinneyrker. Der dine kollegaer og til og med venner kan finne på å si atdu "fortjener en pause". Nei. Du fortjener å pelle deg på jobb dersom du på noe tenkelig vis kan. I mannsdominerte yrker er evnen til å gå på jobb knyttet til egenverdi, og terskelen for å gå hjemme dermed betydelig høyere. og for dere som lurer: jeg er kvinne. Kvinner flest må bare skjerpe seg på det punktet her. Du kan jobbe om du er deprimert, stressa, syk, har et brudd i en fot/hånd eller på annet vis er halvveis oppegående. Velger du å ikke gjøre det tross evne så vil folk få holdningen at "hun ikke gidder". Anonymkode: d1b5a...abd 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #3 Skrevet 23. september 2017 Jeg tror folk som sier det der mener at de er utbrent og skal be legen om sykmelding. I en del tilfeller kan du faktisk bestemme selv om du skal sykemeldes eller ikke, men dette er selvsagt i tilfeller der legen syns du skal være sykemeldt. Kanskje de som sier det mener at nå skal de høre på legen og ta seg en pause? Om en trenger sykemelding eller ikke vil jeg si i stor grad avhenger av hva du jobber med. Hvis du har stillesittende arbeid er terskelen for sykmelding mye høyere enn ved fysisk arbeid. Jeg var for eksempel sykemeldt i noen uker for noen år tilbake fordi jeg var så ekstremt forkjølet, og det tok lang tid å komme seg. Siden jobben min kun går ut på fysisk arbeid, og det ikke finnes noen stillesittende arbeidsoppgaver, måtte jeg være sykmeldt til jeg ble helt frisk, selv om jeg gjerne ville jobbet før Anonymkode: cbdeb...b38
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #4 Skrevet 23. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er kun et problem i kvinneyrker. Der dine kollegaer og til og med venner kan finne på å si atdu "fortjener en pause". Nei. Du fortjener å pelle deg på jobb dersom du på noe tenkelig vis kan. I mannsdominerte yrker er evnen til å gå på jobb knyttet til egenverdi, og terskelen for å gå hjemme dermed betydelig høyere. og for dere som lurer: jeg er kvinne. Kvinner flest må bare skjerpe seg på det punktet her. Du kan jobbe om du er deprimert, stressa, syk, har et brudd i en fot/hånd eller på annet vis er halvveis oppegående. Velger du å ikke gjøre det tross evne så vil folk få holdningen at "hun ikke gidder". Anonymkode: d1b5a...abd Tøys! En slektining av meg jobber på en stor industriarbeidsplass med nesten bare menn. Han sier det er helt vanlig at kollegaene hans tar "en langhelg" hvis de f.eks har vært på fylla i helga, og at de passer på å bruke opp egenmeldingsdagene hvis de har mer igjen før året er slutt. Det er mye hardt, fysisk arbeid, men det er jo ingen unnskyldning for at friske folk skal gå hjemme. Anonymkode: 77395...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #5 Skrevet 23. september 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: Dette er kun et problem i kvinneyrker. Der dine kollegaer og til og med venner kan finne på å si atdu "fortjener en pause". Nei. Du fortjener å pelle deg på jobb dersom du på noe tenkelig vis kan. I mannsdominerte yrker er evnen til å gå på jobb knyttet til egenverdi, og terskelen for å gå hjemme dermed betydelig høyere. og for dere som lurer: jeg er kvinne. Kvinner flest må bare skjerpe seg på det punktet her. Du kan jobbe om du er deprimert, stressa, syk, har et brudd i en fot/hånd eller på annet vis er halvveis oppegående. Velger du å ikke gjøre det tross evne så vil folk få holdningen at "hun ikke gidder". Anonymkode: d1b5a...abd Samtidig er det flere menn som tar selvmord og dør av sykdommer som utvikler seg for langt før de oppsøker lege. Det er ikke et problem man vil overføre på kvinner også Anonymkode: 62a05...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #6 Skrevet 23. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare undrer meg over at folk sier at "de har tenkt å sykemelde seg". Nei! Det er ikke du som har tenkt noe som helst, det er legen som sykemelder deg. Legen bedømmer om du er for syk til å gjøre jobben din. Og ja du må være syk for å få sykemelding. Er du så feit at du har fått helseplager og ikke kan gjøre jobben din pga det kan legen sykmelde deg. (men nei det er ikke du som skal sykemelde det er LEGEN!!! ) Anonymkode: 198e3...a3e Ja, men leger er veldig lydige og gjør som pasienten befaler. Anonymkode: 51cc8...e2a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #7 Skrevet 23. september 2017 Snakk om å ta ting bokstavelig. Når noen sier de tenker på å sykemelde seg betyr det ikke at de skal sykemelde seg selv. Man vet jo at det er legen som skriver sykemelding, men det er et samarbeid mellom lege og pasient. Det er pasienten som må oppsøke lege, og fortelle hva som er galt. Under denne samtale/undersøkelse så kan lege skrive sykemelding. Ja, selvfølgelig alle kvinner misbruker sykemeldinger. Tåpelig ting å si. Kvinner går oftere til lege, og kanskje derfor får flere sykemeldinger, men det er ikke noe galt å gå til lege om man ikke føler seg bra. Det redder liv, og det er masse snakk om at menn burde bli flinkere til å oppsøke lege. Det er ikke en bragd å la feks kreft spre seg fordi man skal være flink å gå på jobb. Fint å ha høy arbeidsmoral, men helsa er også ganske viktig. Anonymkode: 38fe7...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #8 Skrevet 23. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å ta ting bokstavelig. Når noen sier de tenker på å sykemelde seg betyr det ikke at de skal sykemelde seg selv. Man vet jo at det er legen som skriver sykemelding, men det er et samarbeid mellom lege og pasient. Det er pasienten som må oppsøke lege, og fortelle hva som er galt. Under denne samtale/undersøkelse så kan lege skrive sykemelding. Ja, selvfølgelig alle kvinner misbruker sykemeldinger. Tåpelig ting å si. Kvinner går oftere til lege, og kanskje derfor får flere sykemeldinger, men det er ikke noe galt å gå til lege om man ikke føler seg bra. Det redder liv, og det er masse snakk om at menn burde bli flinkere til å oppsøke lege. Det er ikke en bragd å la feks kreft spre seg fordi man skal være flink å gå på jobb. Fint å ha høy arbeidsmoral, men helsa er også ganske viktig. Anonymkode: 38fe7...f3d Nei jeg mener de som sier de skal til legen for å sykmelde seg og blir skuffet når det blir tilrettelagt arbeid i stedet eller at legen sier nei Anonymkode: 198e3...a3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå