Gå til innhold

Søvnløs....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har noen gode råd for å få sove om natten? Har fått noe av legen, men vil helst unngå å ta de(immovane). 

Anonymkode: 21b12...f3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som gjør at du sliter med å sove? 

Et godt råd er å tømme hodet for tanker. Har du mye å huske på? Få det ut av hodet og ned på papiret. 

Skrevet

Spør om å få melatonin. Det er et naturlig søvnhormon kroppen produserer selv, så du blir ikke avhengig. Imovane bør ikke brukes over lang tid, men er i utgangspunktet ikke farlig om det brukes av og til, i små doser. 

Sliter man med søvnen så skal senga kun brukes til søvn og sex, dvs ikke ligge å lese, trykke på mobilen osv. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Sovner du ikke etter 20-30 minutter så skal du stå opp igjen og så prøve på nytt etter en stund, og uansett hvor mye du har sovet så skal du opp til samme tid. Tøff metode, men det funker. Målet er å skape en god søvnhygiene og forbinde senga med søvn, ikke alt mulig annet.

Anonymkode: 05227...490

Skrevet

Jeg nektet ta imovane som jeg fikk fra legen, da det er ganske vanedannende, og har hørt mye negativt om hvordan det er slutte med det. 
Det finnes mange andre typer medisiner som hjelper på søvn, som ikke er i nærheten like kraftig vanedannende. Be legen om å få noe som ikke er så vanedannende. 

Anonymkode: 978ef...071

Skrevet

Jeg leser til jeg sovner. Bare sjelden jeg tar imovane, og da kun en kvart eller en halv. Det skrives at man ikke skal lese på senga, men for meg er det en vane. Står opp og legger meg cirka til samme tid.

Slet en del når jeg var i tjueårene. Tok ingen medisiner. En natt tenkte jeg at om jeg ikke sovner i løpet av en halv time, står jeg opp og tar oppvasken (var en del oppvask etter å hatt gjester). Jeg sovnet raskt når alternativet var å gjøre husarbeid.

Tenker heller ikke på problemer, eller ligger og grubler. Døgnet har 24 timer, gruble kan jeg gjøre på dagtid. Og når jeg leser en god bok og koser meg med det, blir jeg automatisk rolig. Har leselys som jeg bare trenger strekke armen ut for å slukke, montert i sengegavlen.

Å lære seg teknikker og puste med magen er også en måte å gjøre det på. Jeg stresser ikke hvis det blir en natt med litt mindre søvn. Det kan alle klare uten å bli satt ut, men går det flere dager er det slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...