Gå til innhold

"Fine middager på søndager"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aldri oppfattet at dette har noe med religion å gjøre, men at man hadde tid til å lage mat som tok lang tid på søndager. 

Anonymkode: 1aad1...2f2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, Mystix said:

Jepp, har litt finerer middag på søndager, trodde det fremdeles var vanlig.  Synd hvis den tradisjonen dør ut. Snart vet ikke unger hvordan hjemmelaget brun saus smaker lengre.  Synd.....

Jeg er 37, har ikke vokst opp med saus til middag og kan verken lage brun saus eller smakt det på årevis. Hvorfor i all verden er det synd? Jeg er ellers over gjennomsnittlig interessert i matlaging.

Anonymkode: bdee5...b8c

Skrevet

Det var, som flere har beskrevet, fordi kjøtt var dyrt og ikke hverdagskost for hvermansen. Derfor spiste man dette på søndager, som var kirkedag og fridag.

I dag framstår det nærmest som grotesk å skulle trøkke i seg et digert kjøttstykke på søndag, når man har fortært store mengder kjøtt hver dag resten av uka også. Vi burde kutte ned på alt dette kjøttet, det er ikke bra for miljøet.

Selv lager jeg gjerne noe godt på søndager, men kan spare meg for alle disse svinesteikene og kotelettene. Lager heller en langkokt gryte, auberginegrateng eller noe annet som skal stå en stund.

Anonymkode: 8a998...ccc

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg vokste opp med kos vi barna likte (type taco, pizza) på fredag, biff /annet kvalitetskjøtt lørdag, og en mer normal middag søndag (koteletter, steik, svineribbe etc.). Selv spiser jeg kun kjøtt, og da lammekjøtt til vanlig, og biff spiser jeg kanskje en gang i måneden. (Mannen er veganer, og jeg forsøker selv å kutte ned på kjøtt). 

Her i gården går det som regel i takeaway på søndag. Legger gjerne mye energi i gode hverdagsmiddager, så i helga blir det ofte å spise ute eller takeaway. 😁 

Men for å svare på spørsmålet: tror det er mer en generasjonsting enn religiøst. Mine besteforeldre, og til dels foreldre, mener søndag skal skille seg litt ut. Ser få i min generasjon (født sent på80-tallet) som praktiserer det. 

Endret av Priyanka
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri oppfattet at dette har noe med religion å gjøre, men at man hadde tid til å lage mat som tok lang tid på søndager. 

Anonymkode: 1aad1...2f2

Ja, og grunnen til at vi har arbeidsfri på søndager er nettopp fordi det er en kristen helligdag. :) Andre religioner spiser ukens fineste måltid på andre ukedager. 

Anonymkode: e90b2...cd8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mange jobber selvsagt lørdager i dag, også. Da jeg vokste opp gjorde alle det.  Lørdagen var ofte ikke spesiell matmessig. Gjerne grøt og flesk. 

Så søndagen ble ukens "utskeielse", også for de med dårlig råd. Mine bestemødre var husmødre med liten vaske- og butikkjobb i tillegg for å spe på bestefedrenes faste hardt tjente lønninger.       Og her skled jeg ut.

Poenget er at søndagsmiddagen skulle være spesiell, bedre enn hverdagsmaten.  De "fine" søndagsmiddagene var oksesteik, skinkesteik, koteletter, kjøttkaker (Ikke billig farse)...altså rent, fint kjøtt med mye godt til...poteter, saus og grønnsaker. Søndagsmiddagene var, og skulle være, ukas høydepunkt og belønning til alle for ei hard uke.  :)

Endret av Jerry Lee
  • Liker 6
Skrevet
På 23.9.2017 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Jeg er 37, har ikke vokst opp med saus til middag og kan verken lage brun saus eller smakt det på årevis. Hvorfor i all verden er det synd? Jeg er ellers over gjennomsnittlig interessert i matlaging.

Anonymkode: bdee5...b8c

Hvis du er over gjennomsnittlig interessert i matlaging er det rart at du ikke kan noe så enkelt som å lage saus.:rolleyes:   Det er jo en base man kan bruke til 10000 retter.   

• Liker 8
Skrevet

Jeg liker den tradisjonen med langsom mat på søndager. Om det er samling av hele familien og koking av en stor gryte bacalao, et langtidsstekt lammelår, hønsefrikassé eller noe annet snadder er ikke så viktig. Søndag var en gang ukens eneste fridag, det var helligdag og maten skulle speile dette.

• Liker 1
Skrevet

Kristendommen har da fint lite med det å gjøre. Jeg er vokst opp med at søndagsmiddagen er mer gjort ut av enn andre middager, og sånn er det hos besteforeldrene mine også. Og ingen i familien er kristne. 

Søndag er den dagen man gjerne har best tid til å lage mat. Så da lager vi mat som vi ikke har tid til å lage ellers i uken. 

Anonymkode: 544d6...cab

Skrevet

Gammel hedensk skikk. Lørdag (laugardagur) var den store vaskedagen og Søndag (Sunnudagur) var soldagen hvor man slappet av og spiste bedre mat enn i resten av uka. Kristendommen dyttet inn sine ritualer på søndag som på alt annet for å overta skikkene og få folk til å tro at kristendommen er opprinnelsen til alle feiringer og all kos. Se bare på julen som er Jól som var det gamle midtvintersblotet som var den store feiringen midt på vinteren med masse mat, lys og fest.

Anonymkode: 26090...69f

• Liker 4
Skrevet

Jeg vokste også opp med søndagsmiddager, enten hjemme hos oss, til farmor mi eller til oldeforeldrene/besteforeldrene mine (de bodde i samme hus, gårdsbruk). Hadde ikke noe med kristendom å gjøre da ingen av de var så innmari kristne. Mere tradisjon vil jeg tro, da det til hverdags ble servert mere rimelig og hverdagslig mat (mye fisk siden morfar var fisker), mens på søndagene ble det servert kjøttmat. Og dessert. Pyntet oss litt gjorde vi også. 

Vi gjeninnførte søndagsmiddagen for noen år siden. Da lager vi som oftest steik, koteletter som er langtidsstekt, kjøtt i mørke (eller sosakjøtt som noen sier), men det kan også være noe av fisk som f.eks bacalao. Da dekker vi på og spiser ved spisestuen kontra kjøkkenbordet som vi sitter ved resten av uka. Har også dessert på søndager. Pynter oss ikke da.. Jeg synes det er koselig, har gjerne vært ute på søndagstur på formiddagen. 

• Liker 1
Skrevet

Søndagsmiddag er tradisjon. Vannet ut her i huset pga ulike forhold, men jeg er vant til det hjemmefra. Da har man tid til å lage mat som tar litt lenger tid, stek, kjøttkaker etc. De gangene vi spiser middag hos foreldrene mine, er det søndager.

Har ikke noe med kristendom å gjøre, men fridag.

Skrevet

Jeg er vokst opp med at vi koste oss ekstra med både fredags- og lørdagsmiddagen, har foreldre som er glade i å lage god mat. 

Men vi hadde også konseptet søndagsmiddag, det var den dagen i uka vi oftere hadde typisk tradisjonell norsk mat/husmannskost som kjøttkaker og raspeballer og slikt. Spiste også tidligere på dagen, og noen ganger hos besteforeldre.

Det er vel bare nedarvet tradisjon. Er fra en rekke med hedninger så har ingenting med religion å gjøre for meg. 

Tror det er litt vannet ut nå, vet ikke helt hva dere med barn og mer faste middagsrutiner enn meg som er singel praktiserer for tiden? 

Skrevet
På 23.9.2017 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Er dette en tradisjon som har rotfeste i gammel kristen tro?

Samboeren min har vokst opp i en generasjonsbolig, hvor dette var tradisjon. Noe jeg synes er merkelig, da jeg personlig mener at lørdagene er dager hvor en kan skjemme seg bort i matveien:tongue: 

Hvordan er det med dere?

Anonymkode: fa6de...d84

Skjemmer meg bort i matveien hele helgen.

Skrevet
På 23.9.2017 den 11.27, Priyanka skrev:

Jeg vokste opp med kos vi barna likte (type taco, pizza) på fredag, biff /annet kvalitetskjøtt lørdag, og en mer normal middag søndag (koteletter, steik, svineribbe etc.). Selv spiser jeg kun kjøtt, og da lammekjøtt til vanlig, og biff spiser jeg kanskje en gang i måneden. (Mannen er veganer, og jeg forsøker selv å kutte ned på kjøtt). 

Her i gården går det som regel i takeaway på søndag. Legger gjerne mye energi i gode hverdagsmiddager, så i helga blir det ofte å spise ute eller takeaway. 😁 

Men for å svare på spørsmålet: tror det er mer en generasjonsting enn religiøst. Mine besteforeldre, og til dels foreldre, mener søndag skal skille seg litt ut. Ser få i min generasjon (født sent på80-tallet) som praktiserer det. 

Dette har jo kanskje noe med hvor man er i livet også. Det var lite viktig med søndagsmiddager for meg når det var bare jeg og mannen. Da begrenset det seg til de gangene vi ble invitert bort. Mens når man har familie selv og hverdagene gjerne består i å få laget en middag slik at ungene får spist imellom lekser og aktiviteter, så er det helgen man har til å spise noe litt ekstra godt eller prøve ut nye oppskrifter. 

Skrevet
På ‎23‎.‎09‎.‎2017 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Er dette en tradisjon som har rotfeste i gammel kristen tro?

Samboeren min har vokst opp i en generasjonsbolig, hvor dette var tradisjon. Noe jeg synes er merkelig, da jeg personlig mener at lørdagene er dager hvor en kan skjemme seg bort i matveien:tongue: 

Hvordan er det med dere?

Anonymkode: fa6de...d84

Du skal ikke så langt tilbake før lørdagen var vanlig (evt litt kortere) skole- og arbeidsdag. Søndagen var den eneste "helgedagen", og da hadde man tid til mat som tok lenger tid å lage og man kostet på seg noe litt ekstra fint. Så det henger indirekte sammen med søndag som helligdag og kristen helgedag, men også de som ikke var kristne så på søndagen som den dagen man brukte de fineste klærne og hadde den fineste maten. De færreste hadde så god råd som mange har i dag, i dag koster vi gjerne på oss litt ekstra helt fra fredag ettermiddag til søndag kveld, helgen varer nesten "halve uka", og det kan jo være litt farlig mht kosthold og energiinntak også..

Anonymkode: a998c...84b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med søndagsmiddag; ekstra god mat som tar lengre tid å lage, pent servise og kjole. 

Vi er ikke like strikse hos oss, men vi viderefører tradisjonen. Vi er mye flinkere til det i vinterhalvåret, da. Sommeren består av salater og grilling. :)

Skrevet

Jeg er, som mange andre her, oppvokst med søndagsmiddag :) Men det var ikke fordi vi var kristne, og det var ikke typisk "fin" mat. Vi var mange barn i familien, og vi eeelsket ris med stroganoff-gryte. Så det ble det hver søndag :) 

Jeg og mannen min har (desverre) ikke ført tradisjonen med søndagsmiddag videre, men vi har laget oss vår egen tradisjon - restemat-søndag! Ikke like pent og pyntelig :fnise:  Men økonomisk, miljøvennlig og lærerikt. Det blir gjerne veldig spennende middager på søndager nettopp fordi vi må være litt kreative. Syns at det er like greit.

Skrevet

Jeg er også vokst opp med finere søndagsmiddag, selv om jeg ikke kommer fra en kristen familie. Men jeg vil jo tro tradisjonen har kristent opphav likevel. Hos oss tror jeg ikke fredagen var noe spesielt, men på lørdag var det grøt på formiddagen og pizza eller lignende kosemat på kvelden, og søndagsmiddag hos besteforeldrene mine på søndagen, gjerne etter å ha vært på skitur eller tur i skogen. Typisk var stek, rosenkål, kokte poteter, saus eller noe typisk tradisjonsmat på søndag, og bestemoren min lagde stort sett ordentlig dessert, som karamellpudding, tilslørte bondepiker, fruktsalat med krem, rabarbragrøt, fruktsuppe eller andre tradisjonelle desserter.

Det er litt varierende nå om vi lager typisk søndagsmiddag, men jeg liker tradisjonen og gjør det noen ganger. Mannen min er vant til fredagspizza, så pizzaen har vi da, gjerne taco e.l. på lørdag og ofte en bedre fiskemiddag på søndag. Mandag er typisk restedag, noe som passer meg fint, siden vi ofte har rester fra helga og det er deilig at ukas mest slitsomme dag ikke krever planlegging av middag.

Skrevet
10 hours ago, Zinatara said:

Dette har jo kanskje noe med hvor man er i livet også. Det var lite viktig med søndagsmiddager for meg når det var bare jeg og mannen. Da begrenset det seg til de gangene vi ble invitert bort. Mens når man har familie selv og hverdagene gjerne består i å få laget en middag slik at ungene får spist imellom lekser og aktiviteter, så er det helgen man har til å spise noe litt ekstra godt eller prøve ut nye oppskrifter. 

Jeg tror ikke alltid det forandrer seg så mye, iallfall ikke i min omgangskrets. Mange drar til foreldre for å spise middag på søndager, også de med to barn på 3-4 år, blir med oss forskjellige steder. Men ja-jeg kan nok se for meg at jeg vil spise mer hjemme på søndager når jeg får barn selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...