AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #1 Skrevet 22. september 2017 Er dette en tradisjon som har rotfeste i gammel kristen tro? Samboeren min har vokst opp i en generasjonsbolig, hvor dette var tradisjon. Noe jeg synes er merkelig, da jeg personlig mener at lørdagene er dager hvor en kan skjemme seg bort i matveien Hvordan er det med dere? Anonymkode: fa6de...d84
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #2 Skrevet 22. september 2017 Ja det er vel vanlig det. Kjøttmiddager med poteter på søndag. Anonymkode: 2a24c...e1b 5
Sirah Skrevet 22. september 2017 #3 Skrevet 22. september 2017 Jeg har vokst opp med at søndagsmiddagene ofte ble spist hos bestemor og bestefar med litt "finere" mat. I samboers familie er det slik enda og vi er stadig på søndagsmiddag. Det er gjerne besteforeldregenerasjonen som inviterer. 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #4 Skrevet 22. september 2017 Søndagsmiddag er veldig vanlig, ja. Det er da man spiser de fineste kjøttstykkene. Anonymkode: e90b2...cd8 11
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #5 Skrevet 22. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søndagsmiddag er veldig vanlig, ja. Det er da man spiser de fineste kjøttstykkene. Anonymkode: e90b2...cd8 Etter gammel kristen skikk? Anonymkode: fa6de...d84
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 Nei. ingen forskjell på ukedagen her. Mulig mer utskeielse i helgen generelt. Men ikke spess med søndag. Men vet at ett par genrasjoner tilbake var jo fin søndagsmiddag en ganske vanlig ting. Eller det har jeg fått inntrykk etter det jeg har lest og lært om den tiden. Anonymkode: 64872...7e9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #7 Skrevet 22. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter gammel kristen skikk? Anonymkode: fa6de...d84 Tror det.. Anonymkode: ff345...9c8
Zienna Skrevet 22. september 2017 #8 Skrevet 22. september 2017 Neppe en tradisjon av kristen tro, men likevel en gammel tradisjon. I min familie holder vi på den. Vi samles rundt middagsbordet til tradisjonelle middagsretter på søndager 3
Zinatara Skrevet 22. september 2017 #9 Skrevet 22. september 2017 Nå trenger det ikke være så fint eller dyrt, men søndag er gjerne den dagen jeg har mest tid til matlaging. Derfor er det lettere å da lage mat som krever litt mer tid og arbeid. Det å kunne la kjøttet steke på lav temperatur i flere timer eller legge litt mer arbeid i tilbehøret. 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #10 Skrevet 22. september 2017 Søndager hos oss betyr kjøttkaker i brun saus med poteter, raspeballer, koteletter, svinestek osv. Men - vi er ikke fanatiske - og tar glatt en kjøpekebab eller hjemmelaget pizza hvis det er dagen derpå 😎 Anonymkode: b0283...3dc 1
Lill3My Skrevet 22. september 2017 #11 Skrevet 22. september 2017 Syntes det er en fin tradisjon, jeg :-) her J huset et det bare samboer og jeg så vi gjør ikke noe ut av at det er søndag og spiser egentlig bare som om d var en hvilken som helst dag. Men det hender at vi blir invitert hjem på søndagsmiddag hos hans eller hos line foreldre. Og da er det ofte "typisk søndagsmat" = som ofte betyr en slags gryte som har stått og putret hele dagen eller kjøtt stekt i ovnen over tid. Ofte med dessert også! Husker godt at søndagsmiddagen n i barndommen ikke var hverdagsmat, men det trengte ikke være veldig fancy heller. Ofte var d bare mat som krevde litt mer tid eller arbeid enn normalt. Og så spiste vi ofte tidligere på søndager enn ellers. Har mange gode minner fra disse middagene =) 2
Gjest Blondie65 Skrevet 22. september 2017 #12 Skrevet 22. september 2017 Jeg tror det har lite med kristne tradisjoner å gjøre, og mer med den alminnelige økonomiske og arbeidssituasjonen før i tiden å gjøre. Da jeg vokste opp hadde vi ikke råd til rent kjøtt andre dager enn søndag. I ukedagene gikk det i gryteretter kokt av mindre fine stykker (involler f.eks), fiskefarse (fiskepudding, fiskekaker, osv) og av og til kjøttfarse (f.eks. kjøttdeig). Det kunne også være lapskaus og supper med saltet kjøtt - og da var kjøttstykkene gjerne avskjær. Søndagen ble dagen da koteletter og steik ble servert. Jeg husker også da pizza'en kom og inntok lørdagen. Før hadde lørdagen vært grøtdag. Raspeballer og fåreikål var typiske søndagsmiddager.
Djungelvrål Skrevet 22. september 2017 #13 Skrevet 22. september 2017 (endret) Jepp, har litt finerer middag på søndager, trodde det fremdeles var vanlig. Synd hvis den tradisjonen dør ut. Snart vet ikke unger hvordan hjemmelaget brun saus smaker lengre. Synd..... Endret 22. september 2017 av Mystix 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #14 Skrevet 22. september 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter gammel kristen skikk? Anonymkode: fa6de...d84 At ukens fineste middag er på en søndag er nok det, ja. Søndag er jo etter kristen skikk en helligdag. I eldre tider hadde man andre helligdager, og sparte den fineste maten til da. Det er viktig å huske på at det kun er de siste tiårene at vi har fått så god råd at vi kan spise indrefilet hver dag om vi måtte ønske det. Anonymkode: e90b2...cd8 2
GLADIATORE Skrevet 22. september 2017 #15 Skrevet 22. september 2017 14 minutter siden, Mystix skrev: Jepp, har litt finerer middag på søndager, trodd de fremdeles var vanlig. Synd hvis den tradisjonen dør ut. Snart vet ikke unger hvordan hjemmelaget brun saus smaker lengre. Synd..... Nå fikk jeg hjemlengsel. Kjøttkaker med kraftfull brun saus, poteter og stuet kål. Og litt tyttebær. mmmm..
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #16 Skrevet 22. september 2017 Jeg skal ha fårikål i morgen jeg Samboer vil helst ha det på en søndag pga vane, men det gir jeg blaffen i. Vi lever i 2017, så da skal det ha null å si hvilke dager en spiser hva. Anonymkode: fa6de...d84
Djungelvrål Skrevet 22. september 2017 #17 Skrevet 22. september 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: At ukens fineste middag er på en søndag er nok det, ja. Søndag er jo etter kristen skikk en helligdag. I eldre tider hadde man andre helligdager, og sparte den fineste maten til da. Det er viktig å huske på at det kun er de siste tiårene at vi har fått så god råd at vi kan spise indrefilet hver dag om vi måtte ønske det. Anonymkode: e90b2...cd8 Det har vi ikke, indrefilet koster opptil 500 kr kiloen. Er nok bare rikfolk som kan unne seg det hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #18 Skrevet 23. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ha fårikål i morgen jeg Samboer vil helst ha det på en søndag pga vane, men det gir jeg blaffen i. Vi lever i 2017, så da skal det ha null å si hvilke dager en spiser hva. Anonymkode: fa6de...d84 Det tar jo litt tid å lage, da, selv om det er en enkel rett. Så da er det greit å lage det på en søndag, tenker jeg. Anonymkode: 9670d...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #19 Skrevet 23. september 2017 Skikken er ikke kristen i seg selv, men før så jobbet folk mye mer. Lengre arbeidsdager, flere barn og husarbeid tok lenger tid. Pga kristendommen så var søndagen eneste dagen man hadde fri fra jobb og skole, og dermed den eneste dagen hvor man hadde tid til å lage finere middag. Og, som andre nevner, man hadde bare råd til det èn dag i uka. Anonymkode: cdfa1...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #20 Skrevet 23. september 2017 Vi hadde også finere middag på søndager, familien er ikke kristen, men søndag har man mer tid. Lørdag var mer pizza/taco-dagen, søndag var det "finere mat". Jeg gjør det fortsatt, hverdager er enkel sunn mat, fre/lør "junkfood", søn fin fiskefilet etc med tidkrevende tilbehør. Anonymkode: 1d21f...0e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå