Gå til innhold

Tannhygiene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lett for å få plakk på tennene, selv om jeg pusser de hver morgen og kveld. I løpet av dagen dukker det alltid opp, og jeg får jo pusset det vekk før det blir tannstein, men er det noe man kan gjøre for å forhindre at det dukker opp? Skal man bruke tanntråd hver gang man pusser? Burde jeg begynne med sånn skyllefluor i tillegg? 

Anonymkode: 3b035...a3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør bruke tanntråd hver dag. Om du har mye plakk skader det ikke å bruke det både morgen og kveld. 

Fluorskyll før man bruke for å unngå hull. Om det hjelper mot plakk vet jeg ikke, men det hjelper definitivt mot hull. 

Ellers kan du passe på å skylle munnen ved å drikke vann (og gjerne sloshe det litt rundt i munnen) etter du har spist, eller drukket noe med fargestoffer (te, kaffe, cola, vin, etc). 

Jeg var også plaget med plakk, og tanntråd og å drikke vann hjalp veldig for min del. 

Anonymkode: 6e953...e4c

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør bruke tanntråd hver dag. Om du har mye plakk skader det ikke å bruke det både morgen og kveld. 

Fluorskyll før man bruke for å unngå hull. Om det hjelper mot plakk vet jeg ikke, men det hjelper definitivt mot hull. 

Ellers kan du passe på å skylle munnen ved å drikke vann (og gjerne sloshe det litt rundt i munnen) etter du har spist, eller drukket noe med fargestoffer (te, kaffe, cola, vin, etc). 

Jeg var også plaget med plakk, og tanntråd og å drikke vann hjalp veldig for min del. 

Jeg bruker tanntråd hver dag, men bare om kvelden. Kanskje jeg skal begynne å bruke ved morgenpussen også. 

Plakk blir jo til tannstein etterhvert, som igjen forårsaker hull, så det fluorskyll kan vel ha en forebyggende effekt i så fall. 

Jeg tror kanskje at grunnen til at jeg har en del plakk er fordi jeg drikker lite. Jeg sliter generelt med å drikke nok vann i løpet av en dag og er ofte tørr i munnen, slapp osv grunnet det.. 

Skrevet

Det er nok noe som gir brune og fæle tenner etterhvert om tannpuss og tanntråd droppes. Det anbefales å bruke tanntråd minst en gang om dagen. 

Anonymkode: 5e531...61b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok noe som gir brune og fæle tenner etterhvert om tannpuss og tanntråd droppes. Det anbefales å bruke tanntråd minst en gang om dagen. 

Hvem har snakket om å droppe tannpuss og tanntråd? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker tanntråd hver dag, men bare om kvelden. Kanskje jeg skal begynne å bruke ved morgenpussen også. 

Plakk blir jo til tannstein etterhvert, som igjen forårsaker hull, så det fluorskyll kan vel ha en forebyggende effekt i så fall. 

Jeg tror kanskje at grunnen til at jeg har en del plakk er fordi jeg drikker lite. Jeg sliter generelt med å drikke nok vann i løpet av en dag og er ofte tørr i munnen, slapp osv grunnet det.. 

Fluorskyll (anbefaler flux) kan definitivt forebygge, ja. Jeg fikk beskjed av tannlegen om å begynne med det da jeg hadde antydning til noe som kanskje kunne utvikle seg til å bli et hull, og det var helt borte ved neste tannlegebesøk. Så jeg er nøye med fluorskyll hver kveld. 

Å drikke lite kan definitivt være en medvirkende årsak, ja. Å være tørr i munnen fører også til mer bakterier i munnen, siden spytt er med på å rense munnen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fluorskyll (anbefaler flux) kan definitivt forebygge, ja. Jeg fikk beskjed av tannlegen om å begynne med det da jeg hadde antydning til noe som kanskje kunne utvikle seg til å bli et hull, og det var helt borte ved neste tannlegebesøk. Så jeg er nøye med fluorskyll hver kveld. 

Å drikke lite kan definitivt være en medvirkende årsak, ja. Å være tørr i munnen fører også til mer bakterier i munnen, siden spytt er med på å rense munnen. 

Ja, jeg prøver derfor å tygge sukkerfri tyggis for å øke spyttproduksjonen, samtidig som jeg prøver å drikke mer, men det er ikke så enkelt. 

Får kjøpe inn en flakse med fluorskyll da :) Får man kjøpt det på dagligvare eller må man på apotek? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har snakket om å droppe tannpuss og tanntråd? 

Det var det som ble poengtert at det ikke er bra å droppe tannpuss for det blir resultatet. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det som ble poengtert at det ikke er bra å droppe tannpuss for det blir resultatet. 

Men det vet jeg jo. Det er derfor jeg er opptatt av å opprettholde god tannhygiene. Jeg spurte ikke om konsekvensene ved å droppe tannpuss, men råd til BEDRE tannhygiene. Grunnen til det er at jeg vet hva som skjer dersom man ikke har god tannhygiene. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg prøver derfor å tygge sukkerfri tyggis for å øke spyttproduksjonen, samtidig som jeg prøver å drikke mer, men det er ikke så enkelt. 

Får kjøpe inn en flakse med fluorskyll da :) Får man kjøpt det på dagligvare eller må man på apotek? 

De har flux på kiwi ihvertfall. Billigere der enn på apotek for enkeltflaske, men apotek har ofte tilbud som er gode. Typ 3 for 2. 

Pass på at du kjøper faktisk fluorskyll, mimst 2% fluor. Altså ikke gå i munnskyllfella, de har ikke nok fluor. Flux er den både gamle og nye tannlegesenteret mitt anbefaler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...