Gå til innhold

Ilderen min vil ikke temmes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og meld deg inn i ildergrupper på Facebook. Der kan du sikkert finne noen nær deg som kan hjelpe deg. De aller fleste i miljøet er superhyggelige og som gjerne møter deg og hjelper til så godt de kan

Anonymkode: 6987b...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 hours ago, AnonymBruker said:

Så du forstår ikke at ilder som biter og barn ikke går sammen? Nei nei synd for deg. 

Anonymkode: c886e...e2d

FY F HVOR GRUFULLE MANGE ER!  Skjerpings!!!!!

Anonymkode: c58d8...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Nei hvis det er slik ilderen skal oppføre seg så vil vi ikke ha den. Jeg vil ikke at barna mine skal måtte oppleve å bli bøllet med på denne måten det burde vel nesten si seg selv.

Anonymkode: c886e...e2d

Omplasser ilderen med en gang du slik at den kan få et hjem hvor menneskene FORSTÅR hva det vil si å ha et slik dyr. Dere er så opptatt av å fokusere på hva ilderen gjør galt, selv om dere går rundt å knipser den (det er lov å tenke sjøl). Det er supert å lese seg opp om dyret man skal ha, men det hjelper ikke dersom dere ikke skjønner at dyr er forskjellige. Dere var kanskje litt uheldige, men Herrefred da får dere være tålmodige. Det er ikke noe som vil rettes på et par uker, det kan ta et par mnd eller mer. Men heller mot at dere omplasserer det stakkars dyret, 

Anonymkode: e4d04...2b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/24/2017 den 16.03, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mange ildere, både fra de var valper og omplasseringsildere fra folk som ikke har peil på dyrene. 

Jeg har ALDRI vært nødt for å knipse noen av dem på nesa eller på andre måter plage dyret for å temme de. Jeg har derimot brukt LANG tid, «tvangskoset», gitt de mye omsorg og kjærlighet og til og med de verste av de verste har blitt fantastiske dyr. Men det har noen ganger tatt opp mot 7-8 mnd med tålmodighet. 

Og selv om forrige eier sier den er bitefri og dotrent så stemmer nok det. Med DEN eieren. Hos deg må den lære seg det på nytt for ilderen vil mest sannsynlig teste deg ut. 

Anonymkode: 6987b...f42

Lurer på noe - hvilke andre metoder enn "tvangskos" kan man benytte seg av for å avvenne biting? Jeg har hatt mange, mange dyr - katt, hunder, hester, marsvin, hamster, kanin... Flere valper, og de biter jo en del. Det eneste dyret jeg har gitt opp og returnert til oppdretter er ilder. Anser meg selv som rolig og dyrevant, prøver å tilrettelegge for dyras behov og leser nok stort sett kroppsspråk ganske greit.

I mitt tilfelle bet hun ganske kraftig mens jeg holdt på med mitt og hun gikk løs (mye i ankler/føtter, men vi hadde også dagseng som sofa, hvor hun likte å krype under madrassen, innunder lakenet o.l. - og så bite deg i albuen f.eks), selv om jeg satt helt stille og leste f.eks. Skulle jeg flytte henne inn og ut av bur (prøvde å ha så mye ute som mulig, og stort bur altså), holde henne på armen for å venne henne til å bli båret litt o.l. bet hun meg veldig ofte til blods, gjennom de tykkeste arbeidshanskene jeg hadde fått tak i... Hun virket ikke særlig redd av seg, fartet rundt omkring, stjal alt mulig rart som leker, oppsøkte oss og reagerte ikke på bevegelser/lyder mennesker laget. Var bare vi som ble redd for henne til slutt, hehe, prøvde ganske lenge. For sent å gjøre noe med nå da, men lurte litt på, hva hadde det vært fornuftig å gjøre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gaea said:

Lurer på noe - hvilke andre metoder enn "tvangskos" kan man benytte seg av for å avvenne biting?

Dyr som biter, biter iallefall om man tvinger dem til noe.

Anonymkode: fde78...ec0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr som biter, biter iallefall om man tvinger dem til noe.

Anonymkode: fde78...ec0

Fortell gjerne hva man skal gjøre når man har et dyr som biter om man rører det, og for så vidt lar det være i fred og - er jo derfor jeg spør. På det tidspunktet jeg fikk ilder var vel det ansett som en ting man måtte gjøre i alle fall (evt fysisk vold slik TS har blitt tipset om), måtte trene bitehemming liksom, for hvis ikke fortsetter det jo. Men jeg vet ikke jeg, hva som kan gjøres. De type tingene jeg har gjort med valp (time out, ignorering, "hyle" og avslutte lek/oppmerksomhet) hadde aldri fungert med ilderen i hvert fall. :) Man kan jo ikke unngå håndtering totalt, eller stenge dyret inne i et bur døgnet rundt heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dette er tull.

Å beskrive et dyr som "ikke vet å oppføre seg", og ytterligere smelle til (!) ilderen og tro slikt er normalt og ok? Hvor finner man sånne folk😣??

Anonymkode: c58d8...db7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gaea skrev:

Lurer på noe - hvilke andre metoder enn "tvangskos" kan man benytte seg av for å avvenne biting? Jeg har hatt mange, mange dyr - katt, hunder, hester, marsvin, hamster, kanin... Flere valper, og de biter jo en del. Det eneste dyret jeg har gitt opp og returnert til oppdretter er ilder. Anser meg selv som rolig og dyrevant, prøver å tilrettelegge for dyras behov og leser nok stort sett kroppsspråk ganske greit.

I mitt tilfelle bet hun ganske kraftig mens jeg holdt på med mitt og hun gikk løs (mye i ankler/føtter, men vi hadde også dagseng som sofa, hvor hun likte å krype under madrassen, innunder lakenet o.l. - og så bite deg i albuen f.eks), selv om jeg satt helt stille og leste f.eks. Skulle jeg flytte henne inn og ut av bur (prøvde å ha så mye ute som mulig, og stort bur altså), holde henne på armen for å venne henne til å bli båret litt o.l. bet hun meg veldig ofte til blods, gjennom de tykkeste arbeidshanskene jeg hadde fått tak i... Hun virket ikke særlig redd av seg, fartet rundt omkring, stjal alt mulig rart som leker, oppsøkte oss og reagerte ikke på bevegelser/lyder mennesker laget. Var bare vi som ble redd for henne til slutt, hehe, prøvde ganske lenge. For sent å gjøre noe med nå da, men lurte litt på, hva hadde det vært fornuftig å gjøre?

 

Noen ildere går ikke overens med enkelte mennesker. Har man forsøkt med tvangskos, «straff» ved å sitte i et tomt reisebur noen minutter, gå vekk når den biter, bruke vernesko innendørs daglig i noen uker (jepp been there done that) og den absolutt ikke blir bedre med boringen i løpet av noen uker så er nok det mest fornuftige å omplassere den. 

Jeg har sett ildere som har gått fra små djevler til å bli små engler bare ved å bytte hjem til andre mennesker. Det handler nok mye om hvilken energi mennesket sender ut i kombinasjon med dyrets energi. 

Det at man føler den minste lille frykt gjør at de verste ilderne «vinner» kampen og blir bare verre for da tror de at de bestemmer alt

Innser man fort at man har fått en utfordrende ilder så er det plenty av flotte ildermennesker rundtomkring i landet som mer enn gjerne stiller opp med hjelp, tips og råd. Da er det bare å spørre i for eksempel ildergrupper på Facebook eller kontakt med oppdretter. Funker det ikke da så kan det nok lønne seg å omplassere, ev la ilderen bo hos noen andre i en periode for å få litt oppdragelse og så gradvis føres tilbake igjen til dere

Ildere har også et helt annet språk enn andre dyr som det tar tid å lære seg. Men fysisk avstraffelse bør man uansett aldri drive med

Anonymkode: 6987b...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2017 at 12:29 AM, Gaea said:

Fortell gjerne hva man skal gjøre når man har et dyr som biter om man rører det, og for så vidt lar det være i fred og - er jo derfor jeg spør. På det tidspunktet jeg fikk ilder var vel det ansett som en ting man måtte gjøre i alle fall (evt fysisk vold slik TS har blitt tipset om), måtte trene bitehemming liksom, for hvis ikke fortsetter det jo. Men jeg vet ikke jeg, hva som kan gjøres. De type tingene jeg har gjort med valp (time out, ignorering, "hyle" og avslutte lek/oppmerksomhet) hadde aldri fungert med ilderen i hvert fall. :) Man kan jo ikke unngå håndtering totalt, eller stenge dyret inne i et bur døgnet rundt heller..

Jeg har aldri hatt ilder og vet ikke noe om dem, men etter det jeg har lest nå, så er det visst et dyr som biter mye, og det kan lett bli et problem skjønner jeg.  Det jeg personlig hadde kommet til å gjøre hvis jeg hadde en bitete ilder er nok å klikkertrene. Man kan klikkertrene bort både problemadferd, frykt og aggressjon og det virker på alle arter. Har selv brukt det på min aggressive hannkatt som kunne angripe uten varsel og uten tilsynelatende grunn. I tilfellet "ilder som biter uansett hva man gjør og ikke gjør", så kan man bruke klikkertrening for å erstatte en adferd med en annen. Om den er redd eller aggressiv så kan man bruke det for å endre den følelsesmessige tilstanden.

Anonymkode: fde78...ec0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hatt ilder og vet ikke noe om dem, men etter det jeg har lest nå, så er det visst et dyr som biter mye, og det kan lett bli et problem skjønner jeg.  Det jeg personlig hadde kommet til å gjøre hvis jeg hadde en bitete ilder er nok å klikkertrene. Man kan klikkertrene bort både problemadferd, frykt og aggressjon og det virker på alle arter. Har selv brukt det på min aggressive hannkatt som kunne angripe uten varsel og uten tilsynelatende grunn. I tilfellet "ilder som biter uansett hva man gjør og ikke gjør", så kan man bruke klikkertrening for å erstatte en adferd med en annen. Om den er redd eller aggressiv så kan man bruke det for å endre den følelsesmessige tilstanden.

Anonymkode: fde78...ec0

Vil bare legge til noe.
Tenker at individ hos ildere og andre dyrearter som "ikke innretter seg" er individer som tradisjonelt har blitt avlivet. Så når ikke de vanlige metodene fungerer, så blir man kvitt individet rett og slett. Kjæledyr har blitt bevisst avlet til håndterlige individer med at man tar ut de individene som er for vanskelige, og uten at jeg vet det vil jeg tippe at ilder er et kjæledyr som ikke har så lang fartstid som hester, hunder og katter, og derfor ser man vel mere vanskelig oppførsel hos dem.
Det finnes nok måter å nå frem til de vanskelige individene på, men at den jevne dyreeier som skaffer seg ilder skal kunne få det til eller ha tid og overskudd til det, er vel i mange tilfeller usannsynlig. Man ser jo også disse individene hos andre husdyr, og når man har et slikt individ så gjør man enten en ekstra innsats, hvis man kan, ellers avliver, selger eller omplasserer man.
Prøver vel å si at det ikke er en rett fram løsning på dette problemet, noen individer kan rett og slett bare være vanskeligere, og noen får dem til og noen ikke.

Anonymkode: fde78...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...