Gå til innhold

Hevelse bak øret ved ytre ørebetennelse, vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legger ved bildet for å vise hvordan hevelsen ser ut. 

Jeg har allerede vært på legevakta med dette, for min umiddelbare tanke var at det kunne være snakk om spredning av ørebetennelse og mastoiditt, som visstnok er en alvorlig komplikasjon ved ørebetennelse. 

Fra før har jeg vært inne hos legen og fått bekreftet at jeg har ytre ørebetennelse, en annen lege måtte tilkalles for å se i øret for å konstantere at det var riktig type, da første var turnuslege og usikker. Den andre legen var midlertid veldig sikker i sin sak. Jeg fikk da denne diagnosen og øredråper med antibiotika og steroider.

Så ringte jeg legevakta på grunn av dette utslettet bak øret og forhørte meg, de sa jeg kunne komme ned for å få det sjekket opp. Legen på vakt var usikker, og hentet inn en annen lege. De såg meg begge inn i ørene virket noe usikker på hvilken ørebetennelse jeg hadde, og sa noe om at jeg var rød inni. Men så sa jeg at jeg hadde fått diagnosen ytre, og da virket saken en annen. De tok noen tester, blant anna dro i øret for å se om det gjorde vondt (noe det gjorde)  for å bekrefte at det var snakk om ytre.

De kjente på utslettet og spurte om jeg hadde vondt der, noe jeg ikke har. Er bare litt ømt og vondt når det kommer borti øret. Ikke feber, ikke puss, føler meg ikke noe særlig dårlig, om annet bare litt slapp. 

Andre legen sa at det nok ikke var mastoiditt på grunn av det kom av mellomørebetennelse, og at jeg hadde følt meg ganske dårlig visst det var tilfellet, med feber og alt. I tillegg forstå jeg det sånn at man i tillegg må ha en pussdanning. Han sa at en sånn hevelse som jeg hadde kunne være en tilleggssymptom til ytre ørebetennelse. 

Jeg har ikke blitt gitt noe antibiotika utenom øredråpene, han sa at mer behandling ikke var nødvendig, og at øredråpene skal virke fort. Det virker som øret har blitt mindre smertefullt sidan oppstart av dråper i går, så jeg tror det går fremover, men hevelsen bak øret er der fremdeles.

Grunnen til at jeg spør her er om noen har opplevd noe lignende. Når jeg google hevelse bak øret så får jeg bare opp mastoiditt, noe som virker litt skummelt og jeg blir usikker på om de har stilt helt rett diagnose, siden de først virket litt usikker på hva slags betennelse det er snakk om. Det virker dog som om at en har mastoiditt i tilfellet så vil man føle seg generelt ganske dårlig og i tillegg kanskje få en blemme bak øret med puss? 

Fikk forøvrig beskjed om å dra tilbake til legen dersom jeg skulle få feber.

20170921_100715.jpg

Anonymkode: 0a8f2...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Fortsetter under...

Jeg vet at dette er et gammelt innlegg men har du funnet ut hva det du hadde var? Datteren min har dette nå, legen mener at det er flåttbitt og jeg er litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...