SesameStreet Skrevet 20. september 2017 #21 Skrevet 20. september 2017 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg tenker på er omfanget av det hele. Og vi ser på aktiviteter at hun oftest er den som ikke får med seg beskjeder. Det at hun veldig ofte vil ha besøk, være på besøk eller finne på noe til en hver tid, fordi da grubler hun ikke. Vi har et barn på åtte år også, som ikke har vist den uroen ved å ikke ha full timeplan. Ja, jeg vet det er forskjell på barn, men det er vel "hele pakka" som gjør at vi lurer. Anonymkode: c4501...1e6 De er seks år, mange får ikke med seg beskjeder men det er en av de tingene de skal øve og lære om på skolen. Mange trenger gjerne at ting gjentas en, to og tre ganger. Hva mener du med ofte vil ha besøk? Det er vanlig at de vil leke sammen eller være sammen etter skoletid og jeg må si jeg syns at henting to-tre timer før leggetid var ekstremt tidlig. Noen er selvfølgelig glad i å ta det med ro på kvelden og det må de selvfølgelig få lov til det og, mens andre elsker en full timeplan og trenger noe å gjøre. Kanskje dere kan ta henne med ut å sykle eller kanskje hun kan begynne på en fritidsaktivitet der hun får brukt noe energi. Det med grubling er også vanlig, mange barn grubler mye og undrer seg på ting rundt dem. Nå vet jeg ikke hva du mener med negative tanker, men det er gjerne sånn at de grubler over døden og sånt. Kanskje grubler hun fordi at hun kjeder seg og føler seg understimulert. Hvem vet. Som sagt, jeg syns hun høres ut som en normal og flott 6-åring. Hun er kanskje litt vimsete, men første klasse er et år som de skal inn i rutinene og modnes. Men jeg ser ikke noe galt i noe av det du sier, heller ikke omfanget av det. At et barn bruker 25 minutter på badet alene er ikke farlig. Noen barn er tregere enn andre og liker å styre, holde på med ting. Om du mener at hun skal bruke kortere tid, så må dere bli med henne inn og få fortgang i det. Hun har sin egen rutine på det, og hvis hun liker å bruke lang tid på badet, hva er galt med det? At hun glemmer ting er vanlig, å måtte gjenta ting er også veldig vanlig, å måtte mase om ting er vanlig og at hun maser på dere er vanlig osv. Som sagt, hun høres ut som en vanlig og oppgående seks-åring. Endret 20. september 2017 av SesameStreet 1
Belima Skrevet 20. september 2017 #22 Skrevet 20. september 2017 Måtte sjekke om datteren min hadde fått seg profil her på KG for det var akkurat som det var mitt barnebarn du skrev om.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #23 Skrevet 20. september 2017 30 minutter siden, SesameStreet skrev: De er seks år, mange får ikke med seg beskjeder men det er en av de tingene de skal øve og lære om på skolen. Mange trenger gjerne at ting gjentas en, to og tre ganger. Hva mener du med ofte vil ha besøk? Det er vanlig at de vil leke sammen eller være sammen etter skoletid og jeg må si jeg syns at henting to-tre timer før leggetid var ekstremt tidlig. Noen er selvfølgelig glad i å ta det med ro på kvelden og det må de selvfølgelig få lov til det og, mens andre elsker en full timeplan og trenger noe å gjøre. Kanskje dere kan ta henne med ut å sykle eller kanskje hun kan begynne på en fritidsaktivitet der hun får brukt noe energi. Det med grubling er også vanlig, mange barn grubler mye og undrer seg på ting rundt dem. Nå vet jeg ikke hva du mener med negative tanker, men det er gjerne sånn at de grubler over døden og sånt. Kanskje grubler hun fordi at hun kjeder seg og føler seg understimulert. Hvem vet. Som sagt, jeg syns hun høres ut som en normal og flott 6-åring. Hun er kanskje litt vimsete, men første klasse er et år som de skal inn i rutinene og modnes. Men jeg ser ikke noe galt i noe av det du sier, heller ikke omfanget av det. At et barn bruker 25 minutter på badet alene er ikke farlig. Noen barn er tregere enn andre og liker å styre, holde på med ting. Om du mener at hun skal bruke kortere tid, så må dere bli med henne inn og få fortgang i det. Hun har sin egen rutine på det, og hvis hun liker å bruke lang tid på badet, hva er galt med det? At hun glemmer ting er vanlig, å måtte gjenta ting er også veldig vanlig, å måtte mase om ting er vanlig og at hun maser på dere er vanlig osv. Som sagt, hun høres ut som en vanlig og oppgående seks-åring. Takk for svar! Jeg er klar over at beskjeder ikke alltid går inn hos en seksåring. Men er det vanlig å måtte si dag etter dag, flere ganger for dagen, at hun må huske å vaske fingrene etter å ha vært på do? At hun hver eneste dag må minnes på å huske å spise? Ting må gjentas både fire, fem og seks ganger. At hun gjerne alltid vil ha besøk når vi er hjemme. Hun går på aks etter skolen, hun har fire fritidsaktiviteter og vi pleier som regel å finne på noe en av dagene i helga, så jeg syns vi i aller høyeste grad har aktiviteter og mener det må gå ann å finne roen hjemme de få dagene det faktisk gjelder. Men det er godt mulig hun er en helt vanlig seksåring 😊 Anonymkode: c4501...1e6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #24 Skrevet 20. september 2017 Som lærer, vil jeg si mange er slik. De vokser av seg mye av det. Men det som bekymrer meg er at du sier hun driver å grubler. På hvilken måte? Er det lykkelig fantasi, redsler, leker seg, skremmende tanker, sorg. Ville ikke bekymret meg helt enda. Men ser ofte at barn som strever med dette vil ofte ha mye kaos i skrivebøkene sine på skolen. Du kan holde følge der. Anonymkode: 0f658...2c1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #25 Skrevet 20. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som lærer, vil jeg si mange er slik. De vokser av seg mye av det. Men det som bekymrer meg er at du sier hun driver å grubler. På hvilken måte? Er det lykkelig fantasi, redsler, leker seg, skremmende tanker, sorg. Ville ikke bekymret meg helt enda. Men ser ofte at barn som strever med dette vil ofte ha mye kaos i skrivebøkene sine på skolen. Du kan holde følge der. Anonymkode: 0f658...2c1 Sjelden lykkelig fantasi. Med grubling mener jeg i negativ form. Redsel og skremmende tanker som omhandler både seg selv og andre. Og tenker tidvis (når hun etter hva vi oppfatter kjeder seg) mye på alle mulige ting som gjøre "vondt" i kroppen. Skriver vondt i hermetegn fordi det etter vår oppfatning ikke er vondt, men bare hvordan kroppen vår er. Dette glemmes i det store og hele når hun er opptatt med ting. Anonymkode: c4501...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #26 Skrevet 20. september 2017 Skjønner at du lurer på dette. Selv om man er foreldre så er man ikke ekspert på diagnoser, og som foreldre vil man gjerne høre at det er normalt. Og det vil jeg si at ut ifra det du skriver høres det normalt ut. MEN det som er interessant med barn som får diagnoser er hjelpen. Altså så burde bekymringen være hvis hun sliter. Hvordan er hun sosial, og klarer hun å følge med på skolen. Det er jo det som skiller barn som bare er vanlig aktiv, og diskré, og de barna som får diagnoser med behandling og hjelpemidler. Jeg ville ha avventet å sett hvordan det går på skolen. Sliter hun sosialt eller med læring så må man ta tak i det. Det å få en diagnose kan være fint for barn som sliter, men skal være forsiktig med å tro det er noe galt med en gang barnet viker litt fra utvikling, eller være måte. Man må ha rom for at barn kan være annerledes, og da behandling og tiltak burde komme inn hvis hun sliter med noe. Feks det å måtte vaske hendene først i bhg er ikke akkurat et stort problem, men hvis du føler at det er en av mange ting burde du kontakte noen som er eksperter på dette. Fordi man har ganske mye kunnskap og kan følge opp barn som sliter med slike ting. Forresten høres jenta di ut som en god, og fin jente Anonymkode: 75168...ecc
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #27 Skrevet 20. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du lurer på dette. Selv om man er foreldre så er man ikke ekspert på diagnoser, og som foreldre vil man gjerne høre at det er normalt. Og det vil jeg si at ut ifra det du skriver høres det normalt ut. MEN det som er interessant med barn som får diagnoser er hjelpen. Altså så burde bekymringen være hvis hun sliter. Hvordan er hun sosial, og klarer hun å følge med på skolen. Det er jo det som skiller barn som bare er vanlig aktiv, og diskré, og de barna som får diagnoser med behandling og hjelpemidler. Jeg ville ha avventet å sett hvordan det går på skolen. Sliter hun sosialt eller med læring så må man ta tak i det. Det å få en diagnose kan være fint for barn som sliter, men skal være forsiktig med å tro det er noe galt med en gang barnet viker litt fra utvikling, eller være måte. Man må ha rom for at barn kan være annerledes, og da behandling og tiltak burde komme inn hvis hun sliter med noe. Feks det å måtte vaske hendene først i bhg er ikke akkurat et stort problem, men hvis du føler at det er en av mange ting burde du kontakte noen som er eksperter på dette. Fordi man har ganske mye kunnskap og kan følge opp barn som sliter med slike ting. Forresten høres jenta di ut som en god, og fin jente Anonymkode: 75168...ecc Hun plages ikke med det å være distre og glemme ting. Hun klarer seg godt på skolen. Men hun plages med grublingen sin. Hun syns deg er slitsomt og er redd hun er den eneste som har så mange tanker. Skal følge med på hvordan det går fremover, så kan jeg eventuelt ta det opp med læreren hennes etterhvert. Ja, hun er ei god og fin jente! 💖 Og vi vil jo bare det beste for henne 💝 Anonymkode: c4501...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #28 Skrevet 20. september 2017 Hva sier dere til henne når hun kommer med tankene sine? Grubling er skikkelig fint hos barn. Selvfølgelig kan det bli så mye grubling at barn utvikler angst. Hvis dere er redd for at hun har det må dere selvfølgelig ta det på alvor. Fordi angst er det så mye behandling for, og det er større sjans til å få bukt med dette hvis man oppdager dette tidlig. Er det hun som er redd for grublingen sin? Eller er det dere? Det er ikke rart at hun syns det kan være overveldende å plutselig kunne ta innover seg mye. Noen barn er ekstra følsom å trenger litt mer skjerming som foreldre kan hjelpe til. Når det gjelder feks TV. Har det skjedd noe spesielt som har satt i gang grubling? Med spesielt mener jeg ikke nødvendig noe veldig dramatisk, og stort, men noe som for henne kan være overveldende. Det kan være konkrete tanker og situasjoner dere kan jobbe med. Anonymkode: 75168...ecc
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #29 Skrevet 20. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Slutt å tenke så negativt om barnet ditt. Hun er helt perfekt slik du beskriver henne. Du overtolker alt på jakt etter negativitet. Hadde noe vært galt hadde du forlengst fått bekymringsmeldinger fra barnehagen. Anonymkode: 96d1b...e5c Nå skal jeg holde meg langt unna noen fjerndiagnostisering, men det er ikke sikkert barnehagen ser det nei. Min erfaring er at de er gode på å se gutter med adhd, men ikke like gode på jenter. Vår jente har Asperger og ADHD uoppmerksom type og vi fikk aldri noen bekymringer fra hverken barnehage eller skole. Selv om skolen så veldig godt hva vi mente når de fikk det forklart av BUP og PPT etter at diagnosene var satt. Er du usikker kan du gå igjennom fastlege og be om henvisning til BUP. Da vurderer de om det skal gjøres en utredning. Du kan også selv kontakte PPT og be om at de ser på saken. ADHD uoppmerksom type blir jo gjerne oppdaget i forbindelse med skolestart, fordi de da krever med konsentrasjon og selvstendighet. Anonymkode: 1cdbd...35f 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #30 Skrevet 20. september 2017 Jeg svarte tidligere at jeg kjenner igjen min 6 år gamle gutt i dette. Jeg blir litt glad av svarene, for ingenting er jo bedre enn om dette er helt normalt. Men hvis det virkelig er det, så lurer jeg på, hvor er alle de andre 6-åringene som er sånn? For det er f.eks. ALLTID han som er sist ferdig med ting (eller som over hodet ikke kommer i gang) Han går på svømmekurs, og siden han nå er skolebarn og faren ikke har mulighet til å følge, så må han gå alene i garderoben. Mange på samme alder gjør det samme. Jeg venter utenfor... og venter... og venter.... Til slutt, når alle de andre har gått, kan jeg gå inn i guttegarderoben for å se hvor langt han har kommet. Og da står han gjerne i dusjrommet fortsatt, og har ikke fått av seg badebuksa en gang. Vi har øvd og øvd på dette, for vi har jo visst at han måtte klare seg selv når han begynte på skolen. Og hvordan kan det være normalt når ALLE de andre har dusjet, kledd på seg og gått hjem, mens han fortsatt ikke har fått gjort noe annet enn å vimse rundt? Anonymkode: 65002...153 1
SesameStreet Skrevet 20. september 2017 #31 Skrevet 20. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg er klar over at beskjeder ikke alltid går inn hos en seksåring. Men er det vanlig å måtte si dag etter dag, flere ganger for dagen, at hun må huske å vaske fingrene etter å ha vært på do? At hun hver eneste dag må minnes på å huske å spise? Ting må gjentas både fire, fem og seks ganger. At hun gjerne alltid vil ha besøk når vi er hjemme. Hun går på aks etter skolen, hun har fire fritidsaktiviteter og vi pleier som regel å finne på noe en av dagene i helga, så jeg syns vi i aller høyeste grad har aktiviteter og mener det må gå ann å finne roen hjemme de få dagene det faktisk gjelder. Men det er godt mulig hun er en helt vanlig seksåring 😊 Anonymkode: c4501...1e6 Ja, som sagt, veldig vanlig blant seks-åringer. Har du noen gang observert hva som skjer rundt deg når du leverer og henter på AKS? Mange blir distrahert av ting når de egentlig skal kle på seg og bruker veldig lang ting, det er ingen som bare kler på seg på null komma niks. Mange må gjerne ha beskjeder fire, fem, seks, syv og åtte ganger. Mange blir veldig distrahert mens de spiser og minnes på det fordi at det er andre ting som frister mer, men de spiser jo når det rumler i magen som oftest. Noen trenger litt mer oppmerksomhet enn andre, noen er litt mer umodne enn andre osv. Om dette er noe dere går og grubler på, så avvent det ihvertfall et år. Det er mye som løsner i løp av det første året. Følg litt med og se hva som skjer.
SesameStreet Skrevet 20. september 2017 #32 Skrevet 20. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg svarte tidligere at jeg kjenner igjen min 6 år gamle gutt i dette. Jeg blir litt glad av svarene, for ingenting er jo bedre enn om dette er helt normalt. Men hvis det virkelig er det, så lurer jeg på, hvor er alle de andre 6-åringene som er sånn? For det er f.eks. ALLTID han som er sist ferdig med ting (eller som over hodet ikke kommer i gang) Han går på svømmekurs, og siden han nå er skolebarn og faren ikke har mulighet til å følge, så må han gå alene i garderoben. Mange på samme alder gjør det samme. Jeg venter utenfor... og venter... og venter.... Til slutt, når alle de andre har gått, kan jeg gå inn i guttegarderoben for å se hvor langt han har kommet. Og da står han gjerne i dusjrommet fortsatt, og har ikke fått av seg badebuksa en gang. Vi har øvd og øvd på dette, for vi har jo visst at han måtte klare seg selv når han begynte på skolen. Og hvordan kan det være normalt når ALLE de andre har dusjet, kledd på seg og gått hjem, mens han fortsatt ikke har fått gjort noe annet enn å vimse rundt? Anonymkode: 65002...153 Vi har en veldig stor skole og jeg skal love deg uten en voksen i garderoben så hadde halvparten ikke klarte å finne riktig vei på badebuksa fordi det er så utrolig mye annet morsomt en kan gjøre i en garderobe. Jeg ville tatt han med i damegarderoben uten å stresse det. Personlig så syns jeg det er veldig dumt å sammenligne med hva andre får til fordi at man kan bli så opphengt i hva eget barn ikke får til. De modnes i så forskjellige tempo, noen er også mer vimsete enn andre og er det ikke bedre å spørre deg selv om hvordan du man kan løse det på en god måte frem til barnet ditt lærer det selv.
SesameStreet Skrevet 20. september 2017 #33 Skrevet 20. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sjelden lykkelig fantasi. Med grubling mener jeg i negativ form. Redsel og skremmende tanker som omhandler både seg selv og andre. Og tenker tidvis (når hun etter hva vi oppfatter kjeder seg) mye på alle mulige ting som gjøre "vondt" i kroppen. Skriver vondt i hermetegn fordi det etter vår oppfatning ikke er vondt, men bare hvordan kroppen vår er. Dette glemmes i det store og hele når hun er opptatt med ting. Anonymkode: c4501...1e6 Jeg må si at jeg lurer på dette, men jeg skjønner hvis du ikke ønsker å utdype dette.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #34 Skrevet 20. september 2017 52 minutes ago, SesameStreet said: Vi har en veldig stor skole og jeg skal love deg uten en voksen i garderoben så hadde halvparten ikke klarte å finne riktig vei på badebuksa fordi det er så utrolig mye annet morsomt en kan gjøre i en garderobe. Jeg ville tatt han med i damegarderoben uten å stresse det. Personlig så syns jeg det er veldig dumt å sammenligne med hva andre får til fordi at man kan bli så opphengt i hva eget barn ikke får til. De modnes i så forskjellige tempo, noen er også mer vimsete enn andre og er det ikke bedre å spørre deg selv om hvordan du man kan løse det på en god måte frem til barnet ditt lærer det selv. Takk, det var veldig godt å høre. Kanskje det bare er de andre barna her vi bor som er "unormalt" flinke da. De får dessverre ikke gå i feil garderobe når de har begynt på skolen, så vi får nok bare fortsette å øve. Anonymkode: 65002...153
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #35 Skrevet 21. september 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva sier dere til henne når hun kommer med tankene sine? Grubling er skikkelig fint hos barn. Selvfølgelig kan det bli så mye grubling at barn utvikler angst. Hvis dere er redd for at hun har det må dere selvfølgelig ta det på alvor. Fordi angst er det så mye behandling for, og det er større sjans til å få bukt med dette hvis man oppdager dette tidlig. Er det hun som er redd for grublingen sin? Eller er det dere? Det er ikke rart at hun syns det kan være overveldende å plutselig kunne ta innover seg mye. Noen barn er ekstra følsom å trenger litt mer skjerming som foreldre kan hjelpe til. Når det gjelder feks TV. Har det skjedd noe spesielt som har satt i gang grubling? Med spesielt mener jeg ikke nødvendig noe veldig dramatisk, og stort, men noe som for henne kan være overveldende. Det kan være konkrete tanker og situasjoner dere kan jobbe med. Anonymkode: 75168...ecc Vi sier at det er helt greit å tenke ting, og at tankene ikke er farlige. Hun er selv redd, har sagt det. Anonymkode: c4501...1e6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #36 Skrevet 21. september 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå skal jeg holde meg langt unna noen fjerndiagnostisering, men det er ikke sikkert barnehagen ser det nei. Min erfaring er at de er gode på å se gutter med adhd, men ikke like gode på jenter. Vår jente har Asperger og ADHD uoppmerksom type og vi fikk aldri noen bekymringer fra hverken barnehage eller skole. Selv om skolen så veldig godt hva vi mente når de fikk det forklart av BUP og PPT etter at diagnosene var satt. Er du usikker kan du gå igjennom fastlege og be om henvisning til BUP. Da vurderer de om det skal gjøres en utredning. Du kan også selv kontakte PPT og be om at de ser på saken. ADHD uoppmerksom type blir jo gjerne oppdaget i forbindelse med skolestart, fordi de da krever med konsentrasjon og selvstendighet. Anonymkode: 1cdbd...35f Når ble ting klarlagt med din datter? Får følge med litt og går det ikke bedre på en stund så får vi kontakte fastlegen. Anonymkode: c4501...1e6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #37 Skrevet 21. september 2017 21 timer siden, SesameStreet skrev: Jeg må si at jeg lurer på dette, men jeg skjønner hvis du ikke ønsker å utdype dette. Hva lurer du på i forbindelse med det? Jeg har ikke lyst til å utdype den problematikken ytterligere. Er du lærer forresten, siden du skrev "vår skole"? Anonymkode: c4501...1e6
Bronto Skrevet 21. september 2017 #38 Skrevet 21. september 2017 Dette høres og ut som meg.. Skulle ønske dette ble tatt tak i i barndommen. Ikke pga medisiner men for å få litt hjelp til å håndtere d. Både for meg og foreldrene mine. Slitsomt å ha d sånt.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #39 Skrevet 21. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når ble ting klarlagt med din datter? Får følge med litt og går det ikke bedre på en stund så får vi kontakte fastlegen. Anonymkode: c4501...1e6 Mi fikk diagnosene når hun var 9 år. Det tok ca. 1 år fra første møtet på BUP til hun var ferdigdiagnostisert. Anonymkode: 1cdbd...35f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #40 Skrevet 21. september 2017 Hun høres helt normal ut synes jeg. Ikke unormalt at en 6-åringer bruker lang tid på bader feks:) Tror du overanalyser litt. Har du flere barn du sammenligner med? Anonymkode: 2f32c...7f4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå