AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Vi har ei herlig jente på seks år (selvsagt verdens beste) og dermed skolestart i høst. Hun trives godt på skolen, og virker til å ha mange venner. Vi har gjennom årene i barnehagen lurt på om hun kan ha ADHD uoppmerksom type. Jeg skal komme med punkter som gjør at vi lurer: - Må oftest gi beskjeder mange ganger før det blir gjort. Kan si til henne "nå må du ta på trusa" fire-fem ganger før det skjer. - Glemmer ofte hva hun skal. Dersom hun skal rydde så begynner hun å leke. - Veldig sprang i tankene, altså at hun i samme setning går fra en tanke til en annen og gjerne enda en. - Må bli minnet på å spise ellers faller hun liksom ut, eller bruker veldig lang tid på måltidet. Må også minnes på å huske å drikke. - Bruker lang tid på ting hvis hun ikke blir passet på. Kan ta flere minutter å vaske hendene dersom hun gjør det alene. Står å synger eller tenker på andre ting. Glemmer om hun har tatt såpe. Dersom hun går på badet for kvelden alene så tar gjerne kveldsstellet 20-25 minutter, og da er det kun å gå på do, vaske nedentil, vaske hender, pusse tenner og ta på pysj. - Har evnen til å konsentrere seg veldig på ting hun liker, men faller fort ut dersom hun ikke mener hun er god til noe. Hopper fra aktivitet til aktivitet. - Slapper tilsynelatende av foran tv, men sitter urolig, gjerne i de merkeligste stillinger. - Plages av vonde tanker og hun grubler masse dersom hun ikke er opptatt med noe annet. Virker også som hun "leter" etter ting som gjør vondt i kroppen og fokuserer på det. - Vil gjerne at noe skal skje hele tiden så hun ikke trenger å tenke så mye. Et eks: var på skolen, var med en i klassen hjem etter skolen og ble hentet på ettermiddagen. Maste da på vei hjem om det kunne komme besøk, enda det bare bare igjen 2-3 timer til leggetid. - Maser en del til tross for at hun får nei. Jeg er veldig konsekvent på at nei er nei, og likevel så maser og maser hun. - Vil gjerne at "noe" skal skje hele tiden, og blir veldig rastløs om hun må kjede seg og har da lett for å komme i negative tanker. - Har liten eller ingen kontroll på hvor hun gjør av klær og diverse på skolen. - Avbryter ofte samtaler selv om hver gang får beskjed om å vente. Er dette noe som kan være ADHD uoppmerksom type? Jeg er klar over at det er en del av disse tingene som er vanlig, men det er omfanget av det vi tenker på. Anonymkode: c4501...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Men har barnehagen noen gang ønsket utredning da? Jeg synes ikke nødvendigvis dette høres "unormalt" ut for en seksåring, kan være så enkelt at det har med modenhet å gjøre. Anonymkode: 225ae...87e 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Kan godt være. ADHD er jo bare noen celler som sender mindre signaler. Da jeg fant ut hva ADHD var så tenker jeg at det lkke er uvanlig at barn har dette. Anonymkode: 37ef5...22c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ei herlig jente på seks år (selvsagt verdens beste) og dermed skolestart i høst. Hun trives godt på skolen, og virker til å ha mange venner. Vi har gjennom årene i barnehagen lurt på om hun kan ha ADHD uoppmerksom type. Jeg skal komme med punkter som gjør at vi lurer: - Må oftest gi beskjeder mange ganger før det blir gjort. Kan si til henne "nå må du ta på trusa" fire-fem ganger før det skjer. - Glemmer ofte hva hun skal. Dersom hun skal rydde så begynner hun å leke. - Veldig sprang i tankene, altså at hun i samme setning går fra en tanke til en annen og gjerne enda en. - Må bli minnet på å spise ellers faller hun liksom ut, eller bruker veldig lang tid på måltidet. Må også minnes på å huske å drikke. - Bruker lang tid på ting hvis hun ikke blir passet på. Kan ta flere minutter å vaske hendene dersom hun gjør det alene. Står å synger eller tenker på andre ting. Glemmer om hun har tatt såpe. Dersom hun går på badet for kvelden alene så tar gjerne kveldsstellet 20-25 minutter, og da er det kun å gå på do, vaske nedentil, vaske hender, pusse tenner og ta på pysj. - Har evnen til å konsentrere seg veldig på ting hun liker, men faller fort ut dersom hun ikke mener hun er god til noe. Hopper fra aktivitet til aktivitet. - Slapper tilsynelatende av foran tv, men sitter urolig, gjerne i de merkeligste stillinger. - Plages av vonde tanker og hun grubler masse dersom hun ikke er opptatt med noe annet. Virker også som hun "leter" etter ting som gjør vondt i kroppen og fokuserer på det. - Vil gjerne at noe skal skje hele tiden så hun ikke trenger å tenke så mye. Et eks: var på skolen, var med en i klassen hjem etter skolen og ble hentet på ettermiddagen. Maste da på vei hjem om det kunne komme besøk, enda det bare bare igjen 2-3 timer til leggetid. - Maser en del til tross for at hun får nei. Jeg er veldig konsekvent på at nei er nei, og likevel så maser og maser hun. - Vil gjerne at "noe" skal skje hele tiden, og blir veldig rastløs om hun må kjede seg og har da lett for å komme i negative tanker. - Har liten eller ingen kontroll på hvor hun gjør av klær og diverse på skolen. - Avbryter ofte samtaler selv om hver gang får beskjed om å vente. Er dette noe som kan være ADHD uoppmerksom type? Jeg er klar over at det er en del av disse tingene som er vanlig, men det er omfanget av det vi tenker på. Anonymkode: c4501...1e6 Slutt å tenke så negativt om barnet ditt. Hun er helt perfekt slik du beskriver henne. Du overtolker alt på jakt etter negativitet. Hadde noe vært galt hadde du forlengst fått bekymringsmeldinger fra barnehagen. Anonymkode: 96d1b...e5c 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 Barnehagen sendte alltid henne først for eks å vaske hendene, fordi det tok sin tid. Moden for alderen er hun. Flink til å prate, forstår en hel del og har veldig mye empati. Anonymkode: c4501...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slutt å tenke så negativt om barnet ditt. Hun er helt perfekt slik du beskriver henne. Du overtolker alt på jakt etter negativitet. Hadde noe vært galt hadde du forlengst fått bekymringsmeldinger fra barnehagen. Anonymkode: 96d1b...e5c Det var da voldsomt... Når vi er bekymret for om det kan være noe vil selvsagt et slik innlegg bære preg av det vi oppfatter som utfordringer. Hun har jo selvsagt er hav av gode egenskaper også! Anonymkode: c4501...1e6 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt... Når vi er bekymret for om det kan være noe vil selvsagt et slik innlegg bære preg av det vi oppfatter som utfordringer. Hun har jo selvsagt er hav av gode egenskaper også! Anonymkode: c4501...1e6 Det du lister opp som utfordringer er normalt med barn i den alderen. De er små mennesker som kommer i ulike varianter av personligheter, ikke marionettedukker som danser etter voksnes piper. Når bhg ikke reagerer så vil det være høyst uvanlig etter 5 år i bhg at noe er så alvorlig galt som en bokstavdiagnose. Å sende en først for å vaske hender er da ikke grunn nok til å tro at det er noe galt. Noen voksne bruker og lengre tid på både håndvask, tannpuss og toalettbesøk enn andre. Bokstavdiagnoser er og gjerne arvelig, er der andre i familien med bokstavdiagnoser? Anonymkode: 96d1b...e5c 10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Akkurat sånn er min 6 år gamle gutt også, hvert eneste punkt stemmer på en prikk, og jeg har tenkt akkurat samme tanke. Men håper selvsagt at det er normalt for alderen. I barnehagen sa de han kunne bruke en halvtime på å kle på seg når de skulle ut. Han var alltid først i garderoben og sist ut. Men de uttrykte ikke noen bekymring for dette da, informerte bare om at de øvde på det. Anonymkode: 65002...153 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 Barnehagen hadde vel plukket opp om hun hadde en form for diagnose og bedd om en utredning. Det er normalt for alderen. Men hvorfor bruker du KG til dette? Hvorfor snakker du ikke med barnehagen om din bekymring? Hvorfor tar du ikke kontakt med PPT? De er her for en grunn. Enkelte foreldre virker så hjelpesløse som ikke klarer å ta kontakt med en institutt som kan hjelpe barnet videre. Det sitter nødvendigvis ikke fagfolk her inne på KG som kan si noe om hun kan ha ADHD ut i fra dine punkter. For alt du vet kan du få svar av en bonde som ikke har peiling, og som kan gjøre din bekymring større. Anonymkode: 352d1...6db 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Drøft det med skolen du, TS, om det kan lønne seg å melde opp til PPT for å få en vurdering på om hun er utenfor normalen eller ikke. Det kan være adhd, men det kan vel så gjerne være at hun er en litt over gjennomsnittet surrete helt normal seksåring. Anonymkode: dbdb9...659 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Dette var midt barn PUNKT FOR PUNKT! Nå er hen gjennom ppt og bup fordi ja, dette er ikke fullt adhd, mer add da han fortatt har konsentrasjonsproblemer. Har ikke blitt noe bedre med alders forresten. er tenåring nå. Anonymkode: a1773...62d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #12 Skrevet 20. september 2017 Høres normalt ut for alderen, min var surrete i den alderen der selv. Og ser venninnene mine sliter med mye av det du beskriver. Anonymkode: 933d7...487 3
SesameStreet Skrevet 20. september 2017 #13 Skrevet 20. september 2017 Jeg skjønner ikke helt hva du mener er unormalt med oppførselen hennes. Alt du ramser opp er vanlig for alderen og hun høres ut som en normal seks-åring. 6
SesameStreet Skrevet 20. september 2017 #14 Skrevet 20. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt... Når vi er bekymret for om det kan være noe vil selvsagt et slik innlegg bære preg av det vi oppfatter som utfordringer. Hun har jo selvsagt er hav av gode egenskaper også! Anonymkode: c4501...1e6 Kan du utdype hva du mener er utfordrende eller unormalt med de tingene du nevner? 5
Ak90 Skrevet 20. september 2017 #15 Skrevet 20. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ei herlig jente på seks år (selvsagt verdens beste) og dermed skolestart i høst. Hun trives godt på skolen, og virker til å ha mange venner. Vi har gjennom årene i barnehagen lurt på om hun kan ha ADHD uoppmerksom type. Jeg skal komme med punkter som gjør at vi lurer: - Må oftest gi beskjeder mange ganger før det blir gjort. Kan si til henne "nå må du ta på trusa" fire-fem ganger før det skjer. - Glemmer ofte hva hun skal. Dersom hun skal rydde så begynner hun å leke. - Veldig sprang i tankene, altså at hun i samme setning går fra en tanke til en annen og gjerne enda en. - Må bli minnet på å spise ellers faller hun liksom ut, eller bruker veldig lang tid på måltidet. Må også minnes på å huske å drikke. - Bruker lang tid på ting hvis hun ikke blir passet på. Kan ta flere minutter å vaske hendene dersom hun gjør det alene. Står å synger eller tenker på andre ting. Glemmer om hun har tatt såpe. Dersom hun går på badet for kvelden alene så tar gjerne kveldsstellet 20-25 minutter, og da er det kun å gå på do, vaske nedentil, vaske hender, pusse tenner og ta på pysj. - Har evnen til å konsentrere seg veldig på ting hun liker, men faller fort ut dersom hun ikke mener hun er god til noe. Hopper fra aktivitet til aktivitet. - Slapper tilsynelatende av foran tv, men sitter urolig, gjerne i de merkeligste stillinger. - Plages av vonde tanker og hun grubler masse dersom hun ikke er opptatt med noe annet. Virker også som hun "leter" etter ting som gjør vondt i kroppen og fokuserer på det. - Vil gjerne at noe skal skje hele tiden så hun ikke trenger å tenke så mye. Et eks: var på skolen, var med en i klassen hjem etter skolen og ble hentet på ettermiddagen. Maste da på vei hjem om det kunne komme besøk, enda det bare bare igjen 2-3 timer til leggetid. - Maser en del til tross for at hun får nei. Jeg er veldig konsekvent på at nei er nei, og likevel så maser og maser hun. - Vil gjerne at "noe" skal skje hele tiden, og blir veldig rastløs om hun må kjede seg og har da lett for å komme i negative tanker. - Har liten eller ingen kontroll på hvor hun gjør av klær og diverse på skolen. - Avbryter ofte samtaler selv om hver gang får beskjed om å vente. Er dette noe som kan være ADHD uoppmerksom type? Jeg er klar over at det er en del av disse tingene som er vanlig, men det er omfanget av det vi tenker på. Anonymkode: c4501...1e6 Dette høres litt ut som mim datter! Hun er eldre nå og alt dette er borte, eller hun er fortsatt distré , men sånn vil hun nok alltid være. 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 20. september 2017 #16 Skrevet 20. september 2017 Dette høres ut som meg på den alderen. Hadde livlig fantasi og var mye i "min egen verden". Distré, brukte lang tid på oppgaver, kun interessert i de tingene jeg brydde meg om. Min mor lurte innerst inne på om det var autistiske trekk. Men det ble folk av meg og! Fremdeles god fantasi, men hadde gode karakterer på skolen, hadde masse venner, har fått en god jobb og fungerer utmerket sosialt. Det trenger ikke bety noen ting. 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #17 Skrevet 20. september 2017 2 timer siden, SesameStreet skrev: Jeg skjønner ikke helt hva du mener er unormalt med oppførselen hennes. Alt du ramser opp er vanlig for alderen og hun høres ut som en normal seks-åring. Det jeg tenker på er omfanget av det hele. Og vi ser på aktiviteter at hun oftest er den som ikke får med seg beskjeder. Det at hun veldig ofte vil ha besøk, være på besøk eller finne på noe til en hver tid, fordi da grubler hun ikke. Vi har et barn på åtte år også, som ikke har vist den uroen ved å ikke ha full timeplan. Ja, jeg vet det er forskjell på barn, men det er vel "hele pakka" som gjør at vi lurer. Anonymkode: c4501...1e6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #18 Skrevet 20. september 2017 Takk for alle svar! Prøver meg på et felles svar 😊 Jeg vil begynne med å si at vi på ingen måte beskriver henne som et problem, jeg håper ikke det blir oppfattet som at ting bare er dårlig, for hun har en hel del gode sider! Jeg er klar over at alle barn er ulike, og jeg har da ingen oppfatning av at unger skal danse etter de voksnes pipe til en hver tid. Men om det skulle være noe så vil vi jo hjelpe henne til å få en best mulig hverdag. Ikke oppfatter jeg oss som tafatte heller selv om jeg spør her først før vi eventuelt hører på skolen, og det viser vel at vi ikke i det hele tatt er sikre på at det er noe, men likevel lurer på om det kan. Det som da er litt fascinerende er at svarene her spriker fra at det er høyst normalt til at det er gjenkjennbart for noen som tenker de samme tankene som oss, til at noen det stemmer på er til utredning. Anonymkode: c4501...1e6 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #19 Skrevet 20. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen hadde vel plukket opp om hun hadde en form for diagnose og bedd om en utredning. Det er normalt for alderen. Men hvorfor bruker du KG til dette? Hvorfor snakker du ikke med barnehagen om din bekymring? Hvorfor tar du ikke kontakt med PPT? De er her for en grunn. Enkelte foreldre virker så hjelpesløse som ikke klarer å ta kontakt med en institutt som kan hjelpe barnet videre. Det sitter nødvendigvis ikke fagfolk her inne på KG som kan si noe om hun kan ha ADHD ut i fra dine punkter. For alt du vet kan du få svar av en bonde som ikke har peiling, og som kan gjøre din bekymring større. Anonymkode: 352d1...6db Jeg lurer på hvorfor du virker så irritert på at jeg spør her? Jeg vet om en familie som kun hadde utfordringer på hjemmebane og barnehagen delte ikke deres syn på bekymringene. Like fullt endte det med en diagnose (vel og merke noe annet enn ADHD) Nå var jeg vel heller ikke ute etter ekspertråd, men erfaring fra foreldre på om de kunne kjenne igjen noe i beskrivelsen min. For alt man vet så kan jo denne bonden faktisk ha noe vettugt å si i denne sammenhengen dersom de har samme situasjon som oss 😉 Anonymkode: c4501...1e6
Oardnji Skrevet 20. september 2017 #20 Skrevet 20. september 2017 Utifra HI høres hun ut som en normal 6 åring for meg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå