Gå til innhold

Økonomisk kjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Unngå unødig stans

Utnytt energien i kjøretøyet 

Unngå overdreven bruk av gasspedalen, og slipp den i nedoverbakke

Bruk høyest mulig gir, og ”hopp over” gir

Skaff deg ”arbeidsrom” rundt kjøretøyet

Legg en plan i forhold til trafikklys og kjøring i rundkjøringer

Unngå tomgangskjøring

Unngå unødvendig bruk av takstativ, skibokser og last i bilen

Sørg for riktig trykk i dekkene og vedlikehold bilen

Bruk motorvarmer med tidsinnstilling ved under +5 °C

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 15.22, Blair Waldorf skrev:

 

Bruk høyest mulig gir, og ”hopp over” gir

 

 

Dette har jeg faktisk lurt på. Bør man alltid ha høyest mulig gir? Selv om turtallet blir veldig lavt?

Anonymkode: cbd7b...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg faktisk lurt på. Bør man alltid ha høyest mulig gir? Selv om turtallet blir veldig lavt?

Anonymkode: cbd7b...2e8

Altså man bruker jo ikke 5. Gir i 20 km/timen, det går jo ikke. Men man skal helst ikke overstige 2000 omdreininger. 

Anonymkode: 81d1d...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med høyest gir er veldig individuelt mtp bil og girkasse, og om det er diesel eller bensin.

For eksempel har vi en Honda med VTEC motor som er i 3000 omdreininger ved 90km/t, mens vår Toyota har samme turtall i 140km/t. En VTEC motor går fint å kjøres på nokså høye turtall (inntil 4500rpm) mye og lenge uten at det går så voldsomt utover forbruket.

Men, ja, høyest mulig gir betyr lavest mulige forbruk. Men lugger bilen må du gire ned.

Anonymkode: b1b20...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...