Gå til innhold

Ny fastlege og resept

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jeg bytte fastlege og få resept på piller, selv om psykiateren jeg går til har lagt inn en sperre for nåværende fastlege? 

Vil en ny fastlege få opp den samme sperren?

Anonymkode: 225ff...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vil psykiateren min få beskjed dersom jeg bytter fastlege?

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hva slags medisiner er det snakk om?

En ny fastlege vil ikke uten videre gi deg medisiner, i alle fall ikke hvis de kan være vanedannende. Vanligvis sørger pasienten for at journal fra den gamle fastlegen blir overført til den nye, men det er ikke noe krav. Problemet er da at du risikerer å ikke få medisiner du bruker fast, fordi den nye fastlegen ikke vet at du bruker dem/hvorfor du bruker dem/hvilken dose du bruker. En ny fastlege kan ikke bare ta ditt ord for hvilke og hvor mye medisiner du bruker. 

Det er noe som heter kjernejournal, og hvis du ikke har reservert deg står en del informasjon der. Hvor mye som står og om begrensningene psykiateren har satt er med der vet jeg ikke. Du kan selv logge deg inn på kjernejournalen og se hva som står, det som står der vil være tilgjengelig for den nye fastlegen din, selv om du ikke får journalen overført. 

Så vidt jeg vet får ikke psykiateren noen automatisk oppdatering om at du har byttet fastlege, men hvis han/hun kontakter den gamle fastlegen din vil han/hun få beskjed om at du har byttet. Hvem som er fastlegen din skal stå i kjernejournalen din, så psykiateren din kan finne det ut. 

Skrevet

Bytt lege.

Anonymkode: f69f4...c4c

Skrevet
1 time siden, SiMa skrev:

Hva slags medisiner er det snakk om?

En ny fastlege vil ikke uten videre gi deg medisiner, i alle fall ikke hvis de kan være vanedannende. Vanligvis sørger pasienten for at journal fra den gamle fastlegen blir overført til den nye, men det er ikke noe krav. Problemet er da at du risikerer å ikke få medisiner du bruker fast, fordi den nye fastlegen ikke vet at du bruker dem/hvorfor du bruker dem/hvilken dose du bruker. En ny fastlege kan ikke bare ta ditt ord for hvilke og hvor mye medisiner du bruker. 

Det er noe som heter kjernejournal, og hvis du ikke har reservert deg står en del informasjon der. Hvor mye som står og om begrensningene psykiateren har satt er med der vet jeg ikke. Du kan selv logge deg inn på kjernejournalen og se hva som står, det som står der vil være tilgjengelig for den nye fastlegen din, selv om du ikke får journalen overført. 

Så vidt jeg vet får ikke psykiateren noen automatisk oppdatering om at du har byttet fastlege, men hvis han/hun kontakter den gamle fastlegen din vil han/hun få beskjed om at du har byttet. Hvem som er fastlegen din skal stå i kjernejournalen din, så psykiateren din kan finne det ut. 

Det er et c-preparat.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et c-preparat.

Jeg er usikker på om det er a- eller c-preparater det er strengest regler for, men tror det er a-preparater. (Veldig sterke smertestillende, stor fare for misbruk/avhengighet). De vil du nok ikke få en ny fastlege til å skrive ut uten journal fra tidligere lege. 

Er det vanlige, "ufarlige" medisiner som allergitabletter etc er det lettere, men også da må den nye legen vite at du trenger dem. Hva som skal til kommer an på både legen og medisinen. For allergimedisiner f,eks kan det være nok å beskrive symptomer, for insulin f.eks må du ha blodprøver som viser at du trenger det. Uansett gjør du det mye enklere for både deg selv og den nye fastlegen hvis journalen overføres, der vil det stå hvilke medisiner som er prøvd og forkastet, hva som har fungert etc. 

Skrevet

Hva er grunnen til at det er sperret? 
Om behandleren din mener det er en medisin som passer deg så dårlig at den velger sperre dette, hvorfor vil du gå så langt som å bytte leger for å få tak i den? 

Anonymkode: 339b5...174

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at det er sperret? 
Om behandleren din mener det er en medisin som passer deg så dårlig at den velger sperre dette, hvorfor vil du gå så langt som å bytte leger for å få tak i den? 

Hvis medisinen er ekstremt vanedannende, så kan jo det være grunn nok i seg selv...

Anonymkode: f8095...b1f

Skrevet
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis medisinen er ekstremt vanedannende, så kan jo det være grunn nok i seg selv...

C-preperater er ikke definert som vanedannende. 
A er sterkt vanedannende, B er vanedannende, C er alt annet som krever resept som for eksempel p-piller. 
Derfor tenker jeg at psykiater bør ha veldig gode grunner for å sperre ett c-preperat. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

C-preperater er ikke definert som vanedannende. 
A er sterkt vanedannende, B er vanedannende, C er alt annet som krever resept som for eksempel p-piller. 
Derfor tenker jeg at psykiater bør ha veldig gode grunner for å sperre ett c-preperat. 

Meg du svarte her. Okei, det visste jeg ikke. Men da skjønner ikke jeg heller hvorfor resepten er sperret. Trådstarter må nok svare på det i så fall.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...