AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #1 Skrevet 19. september 2017 Eller har du gjort det? Hvorfor har du gjort det eller gjør det? Jeg skulle ønske jeg kunne spurt mine foreldre om det, men den muligheten har jeg ikke. Derfor håper jeg at de av dere her som har gjort det eller fremdeles gjør det, kanskje kan gi noen svar. Anonymkode: 32138...092
KoKoKo Skrevet 19. september 2017 #3 Skrevet 19. september 2017 Nei, er du gæærn!!Regner med at du kanskje har blitt slått selv?og ønsker svar på hvorfor det kan ha skjedd? Er nok bare de som evt har slått deg som kunne ha gitt deg svar på det. Tenker det kan være uttalige grunner til at foreldre slår; ekstremt ukontollerbart sinne, avmakt,mangel på verktøy til å håndtere utfordrende situasjoner på en god måte m.m....Håper virkelig ikke det er noen som svarer ja på det spørsmålet!!!! 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #4 Skrevet 19. september 2017 Jeg håper at noen av de her på KG som slår barna sine, svarer. For det er vel ganske sikkert at det også her på forumet er foreldre som har slått eller som slår sine barn? Anonymkode: 32138...092 1
Gjest Embryo Skrevet 19. september 2017 #5 Skrevet 19. september 2017 Nei, jeg jeg slår bare andres barn!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #6 Skrevet 19. september 2017 Faren min ga meg og søsteren min ris på rumpa. Jeg kan ikke se at noen av oss har tatt skade av det. Nå har ikke jeg barn selv, men det er ikke sånn at jeg er helt hysterisk motstander mot at barn får ris. Så lenge det blir gjort med kjærlighet og ikke med noe annet enn flat hånd så ser jeg ikke noe problem i det. Det gjør at barn lærer seg å lytte etter. Anonymkode: 55f1f...cb4 6
SesameStreet Skrevet 19. september 2017 #7 Skrevet 19. september 2017 Nei, men jeg har blitt slått til av mine egne. Jeg har spurt dem om det når jeg ble eldre, og svaret jeg fikk var at jeg drev dem til det og fikk som fortjent, om jeg hadde oppført meg bedre så hadde de sluppet å gjøre det.
Sillyline Skrevet 19. september 2017 #9 Skrevet 19. september 2017 Nei. Nei, nei, nei. Men om jeg skal tippe på hvorfor folk gjør det, så tenker jeg på to grupper. Der det er kulturelt betinget, og foreldre som har mye sinne/frustrasjon i seg, og får utløp på den måten. Jeg aner ikke om dette er noe som stemmer, men spør du meg så finnes det ingen grunn i hele verden som er god nok til å slå barn. Aldri. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #10 Skrevet 19. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren min ga meg og søsteren min ris på rumpa. Jeg kan ikke se at noen av oss har tatt skade av det. Nå har ikke jeg barn selv, men det er ikke sånn at jeg er helt hysterisk motstander mot at barn får ris. Så lenge det blir gjort med kjærlighet og ikke med noe annet enn flat hånd så ser jeg ikke noe problem i det. Det gjør at barn lærer seg å lytte etter. Anonymkode: 55f1f...cb4 Nei, du ser vel ikke noe galt ved at man tukter sin kone heller. Kone lærer seg jo hvordan hu skal belage sin mann da. Bare det blir gjort med kjærøighet, er det jo helt greit Fysj. Like så greit du ikke har barn.. Anonymkode: 7e457...f62 14
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #11 Skrevet 19. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren min ga meg og søsteren min ris på rumpa. Jeg kan ikke se at noen av oss har tatt skade av det. Nå har ikke jeg barn selv, men det er ikke sånn at jeg er helt hysterisk motstander mot at barn får ris. Så lenge det blir gjort med kjærlighet og ikke med noe annet enn flat hånd så ser jeg ikke noe problem i det. Det gjør at barn lærer seg å lytte etter. Anonymkode: 55f1f...cb4 Hva menes med ris? Et lett dask? Eller smertefulle dask/slag som gir blåmerker og smerter i dagevis? Anonymkode: 32138...092 1
Vera Vinge Skrevet 19. september 2017 #12 Skrevet 19. september 2017 12 minutter siden, Silje Lien skrev: Nei. Nei, nei, nei. Men om jeg skal tippe på hvorfor folk gjør det, så tenker jeg på to grupper. Der det er kulturelt betinget, og foreldre som har mye sinne/frustrasjon i seg, og får utløp på den måten. Jeg aner ikke om dette er noe som stemmer, men spør du meg så finnes det ingen grunn i hele verden som er god nok til å slå barn. Aldri. Jeg tenker også på to grupper til. De som sliter psykisk og/eller har et rusproblem (inkl. alkohol) og de som har svært krevende barn, hvor foreldrene impulsivt i avmakt slår fordi de føler de har sluppet opp for andre metoder. Adhd-barn er f.eks. visstnok mer utsatt for vold fra foreldrene sine, noe som på et eller annet plan er mulig å forstå selv om det er helt uakseptabelt (og på den annen side kan det å bli utsatt for vold gi Adhd-lignende symptomer hos noen). Men ikke bare er det forferdelig skadelig for barna å bli slått, det er heller ingenting som tyder på at de lærer noe mer eller blir mer lydige enn andre barn. Så det er en feilslått strategi på alle måter. 5
TinaChristina Skrevet 19. september 2017 #13 Skrevet 19. september 2017 Nei. Men jeg har smikket de lett på fingrene ved gjentakende å røre det de vet ikke er lov, samt bært de bort fra en situasjon med makt om de har vært helt krakilsk. Men å slå, rise og annen vold mot barn er ikke greit. Jeg skjønner at man lett kan miste beherskelsen og klappe til sitt barn en gang uten at det skal ropes på barnevern. Barn tåler ekstremt mye, men ikke psykisk vold og trusler. Det burde overhode ikke forekomme, og skader veldig.
Sillyline Skrevet 19. september 2017 #14 Skrevet 19. september 2017 6 minutter siden, Vera Vinge skrev: Men ikke bare er det forferdelig skadelig for barna å bli slått, det er heller ingenting som tyder på at de lærer noe mer eller blir mer lydige enn andre barn. Så det er en feilslått strategi på alle måter. Absolutt. 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #15 Skrevet 19. september 2017 2 minutter siden, CaramelDevil skrev: Nei. Men jeg har smikket de lett på fingrene ved gjentakende å røre det de vet ikke er lov, samt bært de bort fra en situasjon med makt om de har vært helt krakilsk. Men å slå, rise og annen vold mot barn er ikke greit. Jeg skjønner at man lett kan miste beherskelsen og klappe til sitt barn en gang uten at det skal ropes på barnevern. Barn tåler ekstremt mye, men ikke psykisk vold og trusler. Det burde overhode ikke forekomme, og skader veldig. Det du har gjort mot barna dine er fortsatt vold. Det er aldri greit å smikke barn på fingrene, samme hvor "lett" det smikket er. Barnet erfarer at det blir slått. Det kan skade vel så mye som andre former for vold. Anonymkode: 313b6...6d5 10
Minlillelykke Skrevet 19. september 2017 #16 Skrevet 19. september 2017 Jeg og mine søsken ble ikke slått i vår oopvekst, og mine barn skal heller ikke oppleve det av oss foreldre. Vold løser veldig lite. 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #17 Skrevet 19. september 2017 Jeg ble slått av mine foreldre(uten at jeg er sikker på hva årsaken var, kunne vært mange), men i 15-års alderen så begynte jeg å så tilbake, og da tok det slutt. Anonymkode: 88f98...9a2 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #18 Skrevet 19. september 2017 Jeg har aldri slått mitt barn nei, det hadde ikke falt meg inn. Kjenner mange som har gjort det/gjør det, ikke i Norge. Der er det vanlig og akseptert hos dem. Syns ikke noe om det, og de barna oppfører seg mye verre enn mitt barn som aldri har opplevd å bli slått. Det forstår jeg godt. Anonymkode: 61768...f17 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #19 Skrevet 19. september 2017 24 minutter siden, Vera Vinge skrev: Jeg tenker også på to grupper til. De som sliter psykisk og/eller har et rusproblem (inkl. alkohol) og de som har svært krevende barn, hvor foreldrene impulsivt i avmakt slår fordi de føler de har sluppet opp for andre metoder. Adhd-barn er f.eks. visstnok mer utsatt for vold fra foreldrene sine, noe som på et eller annet plan er mulig å forstå selv om det er helt uakseptabelt (og på den annen side kan det å bli utsatt for vold gi Adhd-lignende symptomer hos noen). Men ikke bare er det forferdelig skadelig for barna å bli slått, det er heller ingenting som tyder på at de lærer noe mer eller blir mer lydige enn andre barn. Så det er en feilslått strategi på alle måter. Jeg har et ekstremt krevende adhd-barn, og selv om jeg aldri har slått datteren min, forstår jeg godt de som blir så opprådde og desperate at de faktisk tyr til vold. Ikke at det er greit, men jeg forstår desperasjonen og mekanismen bak. Det er ikke uten grunn at man får tilbud om cos-p og pmto-kurs når barnet utredes... For det å holde hodet kaldt når et barn med adhd utagerer på tredje timen en ettermiddag fordi du hadde hatt på feil pålegg i matpakka og dessuten var det kommet makrellflekk på eplet så det gikk ikke an å spise noe av det og spesielt ikke når Kari pustet så høyt og dessuten ville ikke Simen leke på sfo og de hadde skåret opp brødet feil så det gikk ikke an å spise der heller og dessuten hentet du alt for tidlig og attpåtil så går det ikke an å få en sjokoladekjeks når det er tomt og det er alt for lenge til middag og sokkene klør og jeg liker ikke torsk og genseren er for varm og luggen faller i øynene og MÅ DU PUSTE SÅ HØYT - det er jammen en tilnærmet overmenneskelig kraftanstrengelse. (Avsnittet over er med hensikt skrevet uten tegnsetting, for om mulig å gi et bitte lite innblikk i hvor overveldende det er å være med på en adhd utagering. Legg til øredøvende vræling, slamring med dører, kasting av gjenstander, slag, spark, biting etc. Jeg er glad husverten selv har adhd og vet hvordan vesla har det, ellers hadde vi hatt bv på døra her med jevne mellomrom 😂 Men slå, det gjør jeg ikke nei!) Anonymkode: ce9ee...abb 8
TinaChristina Skrevet 19. september 2017 #20 Skrevet 19. september 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du har gjort mot barna dine er fortsatt vold. Det er aldri greit å smikke barn på fingrene, samme hvor "lett" det smikket er. Barnet erfarer at det blir slått. Det kan skade vel så mye som andre former for vold. Anonymkode: 313b6...6d5 Nei, å bli smikket lett på fingrene skader ikke like mye som å bli slått og mishandlet. Synes du burde sette deg litt mer inn i dette da mennesker er så mye mer komplekse enn å basere seg på en ting som kan skade. Dersom et barn har en ellers kjærlig og trygg oppvekst, vil det tålle en smekk på fingrene. Ellers kanskje ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå