Gå til innhold

Urinprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har for mange mnd siden tatt en urinprøve hos legen som ble sendt inn til sjekk, samtidig som jeg sjekket blod/hjertet etc. Har nå kommet på at for 4 år siden hadde jeg kanskje sex uten kondom, kan det hende jeg har kjønnssykdom? Tenker jo at det kanskje hadde blitt oppdaget ved den urinprøven? Svarene var helt i orden, ingenting galt. Bare tenkte å høre om man finner det i urinprøven, ellers tar jeg meg en tur til legen å sjekker meg. 

Anonymkode: 543ff...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs helt hva de sjekket for. De sjekker jo ikke urinprøven for absolutt alle sykdommer som finnes i hele verden... Så om du ga urinprøve for å sjekke om du hadde urinveisinfeksjon, er det langt ifra en selvfølge at de sjekket den for syfilis. 

Det er heller ikke alle kjønnssykdommer de kan teste for ved urinprøve. HIV må de ha blod for å se etter. 

Så om du er bekymret for kjønnssykdommer må du til legen og be dem teste eksplisitt etter det, og da avgi både blod- og urinprøve. 

Anonymkode: 5f8d6...0ef

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har for mange mnd siden tatt en urinprøve hos legen som ble sendt inn til sjekk, samtidig som jeg sjekket blod/hjertet etc. Har nå kommet på at for 4 år siden hadde jeg kanskje sex uten kondom, kan det hende jeg har kjønnssykdom? Tenker jo at det kanskje hadde blitt oppdaget ved den urinprøven? Svarene var helt i orden, ingenting galt. Bare tenkte å høre om man finner det i urinprøven, ellers tar jeg meg en tur til legen å sjekker meg. 

Anonymkode: 543ff...4a3

En urinprøve kan undersøkes for ganske mye. Men man undersøker ikke unødvendig bare for å undersøke. Det vanlige å undersøke i urinprøver er bakterier. Er du redd for kjønnsykdommer så må du si i fra til legen og få undersøkelse spesifikt mot seksuelt overførbare sykdommer. Legen er ikke tankeleser og undersøker alt som kan undersøkes verken i urin eller blodprøver. 

Anonymkode: bdc18...398

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...