Gå til innhold

Unødvendig strenge foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi er to jenter på 14 år, 

som ikke får lov av foreldrene våre til å dra på hyttetur, til et sted i Sogn og fjordane, omtrent 4 timer unna. Vi har prøvd å overtale dem i noen dager nå, men uten hell.

Vi er begge to veldig ansvarlige, og ganske modne for alderen, og begge to har mye erfaring med å være alene, og klare oss selv. Vi er ikke de såkalte "tullejentene". Vi kan å lage mat, vaske klær, slå på vann og strøm, vaske hus, og vi er begge forberedt på ting som kan skje. Det er naboer og folk som bor der, så hvis det skjer noe, er det ikke et problem å få tak i folk.

Er det noen som har noen gode argumenter eller tips som vi kan bruke mot dem, for å få dra?

Anonymkode: 77bce...7ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri latt to fjortenåringer dra helt aleine på hyttetur 4 timer unna. Så nei, foreldrene dine er ikke unødvendig strenge... 

Anonymkode: 55889...f44

• Liker 9
Skrevet

Forstår synspunktene til foreldrene deres veldig godt. Hadde sagt akkurat det samme som de - dere får ikke dra.

Anonymkode: 0d094...00f

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri latt to fjortenåringer dra helt aleine på hyttetur 4 timer unna. Så nei, foreldrene dine er ikke unødvendig strenge... 

Vi skjønner deg godt, men vi er ansvarlige og modne for alderen, og skal ikke finne på noe tull.

Skrevet
1 minutt siden, 2 jenter skrev:

Vi skjønner deg godt, men vi er ansvarlige og modne for alderen, og skal ikke finne på noe tull.

Om dere synes det er unødvendig strengt, så synes jeg ikke det vitner om modenhet. 

En ting er at de gjerne ikke stoler på at dere ikke finner på noe som kvalifiserer som tull. Deres definisjon av tull er ikke nødvendigvis lik din definisjon av tull. 

En annen ting er om det skjer noe. For eksempel at noen andre ungdommer finner ut at her er det to fjortiser aleine, wohoo, vi inviterer oss selv til alene-hjemme-fest. Eller en av dere skulle skade dere, det skulle begynne å brenne, whatnot. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, 2 jenter skrev:

haha, den unnskyldningen har jeg "aldri" hørt før... 

Jeg skjønner foreldrene deres veldig godt. Dere hadde fått dratt på min hytte, men den er bare 1 time unna hjemme. 

Anonymkode: 82232...47f

• Liker 2
Skrevet

Er dere ikke litt for unge til å være på kg?

Anonymkode: 553b1...045

• Liker 3
Skrevet

Vår definisjon av tulling er å drikke alkohol, invitere eldre folk når vi er alene å gjøre ulovlige ting, og sånn er vi ikke! Og du med den ene hytten, tror du vi skal komme på din hytte?

Skrevet
2 minutter siden, 2 jenter skrev:

Hva mener du med "kg"?

Hvis du ikke vet det, burde du vel ikke være her?

Jeg har også litt problemer med å tro på denne tråden

Anonymkode: 553b1...045

• Liker 1
Skrevet

Min 14 åring hadde ikke fått lov, selvom han er den mest fornuftige tenåringen jeg har vært borte i.

Anonymkode: c7686...43a

Skrevet

Hva tror du de som planlegger å drikke alkohol og invitere andre på besøk sier til sine foreldre? Tror du de sier noe som helst annet enn hva dere sier? Eller tror du de faktisk sier "ja, vi har tenkt å drikke oss drita, spesielt på blanksprit på tilitersdunk som en villt fremmed tyveåring har med seg"... .

Skrevet

Foreldrene deres har faktisk ikke lov til å sende to fjortenåringer på hyttetur alene. Hvis det skjer en brann eller noe annet kan de risikere å få barnevernet på nakken eller bli straffet med bøter/fengsel, fordi de har fraskrevet seg alt ansvaret for dere. 

Nå skal det sies at vi som sitter her på KG har mye mer forståelse og innsikt i hva dette egentlig går ut på. Det at dere jenter ikke har innsikt i hva vi mener med våre argumenter, tyder på en svært umoden holdning. Det handler ikke om at dere ikke skal finne på noe tull, men det handler om et stort ansvar som to jenter på 14 år ikke klarer å ta, og det må også dere forstå. Dere forstår det kanskje når dere er 20 år, men ikke nå. 

Det at dere også ikke forstår definisjonene og forkortelsene av ordene vi bruker her inne på kg sier veldig mye det også.

Anonymkode: 0d094...00f

• Liker 1
Skrevet

Vår definisjon av tulling er å drikke alkohol, invitere eldre folk når vi er alene å gjøre ulovlige ting, og sånn er vi ikke! Og du med den ene hytten, tror du vi skal komme på din hytte? Jeg hører godt at du har vert borti litt alkohol, og ja barn sier at de ikke har tenkt til det, men vi har virkelig ikke det, dere skjønner ikke

Skrevet

Enig med resten. Foreldrene deres er ikke unødvendig strenge. Du sier det samme som alle på den alderen sier. At dere er modne og ansvarlige for alderen. Alle på deres alder mener de er det :P 

Anonymkode: 07eb7...977

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, 2 jenter skrev:

Vår definisjon av tulling er å drikke alkohol, invitere eldre folk når vi er alene å gjøre ulovlige ting, og sånn er vi ikke! Og du med den ene hytten, tror du vi skal komme på din hytte? Jeg hører godt at du har vert borti litt alkohol, og ja barn sier at de ikke har tenkt til det, men vi har virkelig ikke det, dere skjønner ikke

Og igjen: absolutt alle sier at "Neida vi skal ikke drikke", uansett om de har tenkt å drikke eller ikke... 

Og atter en gang: det er ikke bare hva DERE gjør som er problemet, det er hvilke ytre ting som kan skje med dere. 

• Liker 2
Skrevet

Kan dere ikke heller ha jentetur med mødrene deres på den hytta istedenfor? Like koselig det, også kan dere spørre om å få dra alene igjen om 2 år 

Anonymkode: c0a8f...6c1

Skrevet

Men vi har ikke tenkt til å drikke, uansett hva, vi synes begge at alkohol er ekkelt og vi har aldri tenkt å gjøre slike ting. Og isåfall hvor skulle vi da fått tak i drikke, men det er helt uakseptabelt å gjøre sånne ting.

men de andre jentene i klassen får dra til storbyene og hytter alene, og det har de gjort flere ganger, og DETTE er jenter som drikker, røyker og har sex med folk de ikke kjenner, så hvorfor får da ikke vi lov?

Skrevet

Men Ok, la oss si at det begynner å brenne. Vi har hatt opplæring i hva vi skal gjøre i slike situasjoner siden barnehagen, og vi kan dette med hva vi skal gjøre.

begge to har bestått livredningskurset, og vi er ikke så dumme som vi kanskje kan høres ut som.

Skrevet
4 minutes ago, 2 jenter said:

Men vi har ikke tenkt til å drikke, uansett hva, vi synes begge at alkohol er ekkelt og vi har aldri tenkt å gjøre slike ting. Og isåfall hvor skulle vi da fått tak i drikke, men det er helt uakseptabelt å gjøre sånne ting.

men de andre jentene i klassen får dra til storbyene og hytter alene, og det har de gjort flere ganger, og DETTE er jenter som drikker, røyker og har sex med folk de ikke kjenner, så hvorfor får da ikke vi lov?

Fordi deres foreldre kanskje bryr seg litt mer om barna sine, enn de andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...