Gå til innhold

Gravid - Klarer ikke la meg undersøke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Traumatisk barndom hadde jeg med mobbing overgrep og ignorering av foreldre.

Nå er jeg gravid og klarer ikke la meg undersøke av helsepersonell. Jeg klarer ikke si hvordan jeg hadde det i barndommen.

Det står i journalen/ papirene mine at jeg er stram og redd og vanskelig å undersøke.  Idag skal jeg dit igjen men jeg tør ikke  og også livredd for fødselen. 

Jeg hadde kynnere og ble innlagt .Men de gikk over heldigvis.

Anonymkode: ae843...aa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært gravid tre ganger og har to levende barn, og har kun opplevd GU eller tilsvarende i forbindelse med fødsel. I svangerskapet så er det å kjenne på magen, lytte til fosterlyd og den ene ultralyden. Er det disse du sliter med? 

Anonymkode: 1bc08...6fa

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært gravid tre ganger og har to levende barn, og har kun opplevd GU eller tilsvarende i forbindelse med fødsel. I svangerskapet så er det å kjenne på magen, lytte til fosterlyd og den ene ultralyden. Er det disse du sliter med? 

Anonymkode: 1bc08...6fa

Ja jeg klarer ikke at noen berører meg. Da skvetter jeg og trekker meg unna. 

Også blir jeg skamfull for at jeg har de reaksjonene jeg har og prøver å skjule at jeg har dem.

Redd de skal ta barnet mitt om de oppfatter hvor ille fatt det er med nervene mine.

Jeg må skjule det ellers kan jeg komme på et slikt hjem.Det sa alltid min mor at jeg kunne.

Anonymkode: ae843...aa5

Skrevet

Altså.....du må bare. Om du er en god mor så må du la de undersøke ungen. Om du ikke vil la de sjekke deg for å se om ungen din har det bra så sender det ut ganske sterke varselsignal. Hvordan har du tenkt å klare en fødsel? DA blir du mye tatt på da.

Fortell legene at du har traumer fra barndommen. Jeg ble selv seksuelt misbrukt i mange år når jeg var barn og har derfor ett ganske stort behov for privatområde og vil bli tatt minst mulig på. Det var NULL PROBLEM. Så lenge de vet om det så går de omtrent på glasskår rundt deg. De vil ikke ta fra deg noe barn fordi du ikke liker å bli tatt på av fremmede, fordi det ikke definerer deg som omsorgsperson.  Derimot kan de sende bekymringsmelding om du ikke lar de undersøke barnet ditt å se om det har det bra. Dette er fordi det faktisk sier noe om dine egenskap som omsorgsperson. You see?

Anonymkode: c8bd4...e35

• Liker 12
Skrevet

Kan det være et alternativ at mannen din folkarer for helsepersonell?

• Liker 2
Skrevet

Du må kunne klare å kommunisere med helsepersonell og lege. Dette handler ikke bare om deg lengre men også om barnet i magen.

Hvis ikke kan de rapp. deg og BV kommer på fødestuen. Er det det du vil?

• Liker 1
Skrevet

TS - jeg har selv blitt misbrukt som liten og slet en del med det samme som deg, min privatsone er flere kilometer i radius virker det som av og til :P Men, du må la de undersøke barnet ditt. Du MÅ fortelle helsepersonell om misbruket og hvordan det oppleves for deg. Det at du har blitt misbrukt tidligere, forteller ikke helsepersonell noen verdens ting om dine nåværende plager. Hvis du bare nekter å bli undersøkt, uten at de vet om plagene dine, kan det være grunn for å varsle barnevernet ja... Det at det står i en journal forteller ingenting.. 

Når du FORTELLER dem om hva som plager deg, traumene dine og hvordan det føles kommer de til å oppføre seg helt annerledes!! Når jeg skulle undersøkes var jordmor slik ''nå skal jeg ta på magen din X, for å undersøke babyen din. Hvis du syns det er ubehagelig, sier du i fra - så tar vi en pause. Er det greit at jeg begynner nå?'' I stede for å bare gjøre det. Akkurat det samme under fødsel, jeg gav beskjed og alle oppførte seg veldig rolig og forståelsesfult. Hvis du syns det er for vanskelig å fortelle det, kan kanskje mannen din gjøre det? Jeg fikk raskt epidural under fødsel - ble prioritert pga psykisk helse. Fikk også bedøvelse når barnet skulle ut, så jeg slapp å miste kontroll over kroppen og føle at alt var uutholdelig. Det slapp jeg. Og jordmødrene var veldig flinke å informerte om alt de gjorde og hvorfor. ''Nå støtter jeg mellomkjøttet for å sikre at du ikke revner. Er det greit?'' og ingen gjorde noe før jeg sa ja. 

Så det hjelper ikke at det står i journalen din, men det hjelper hvis du bruker tiden i dag på å fortelle jordmor hvordan du har det. 

Anonymkode: b3ab5...560

• Liker 4
Skrevet

Du vet du må ikke undersøkes. Du kan lære deg å ta alle målinger selv. Men du bør jo gå i terapi. 

Ellers bør du vurdere privat jordmor som kan være med deg under fødsel slik at du har en kjent og trygg person tilstede. 

Men ta tak må du, barn påvirkes in utero av mors sinnsstemning når den er utenfor normalen.

• Liker 2
Skrevet

Er det et alternativ å skrive et brev der du forklarer problemene dine?

Anonymkode: 9f02a...e85

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det som deg, i annen sammenheng, og siden jeg ikke klarte å snakke om det så skrev jeg et brev, eller rettere sagt en liste med punkter, som jeg bare ga til helsepersonell. De håndterer slikt på en trygg og god måte er min erfaring. Men de må få vite om det, for de kan ikke bare anta at historikken din ser ut på den ene eller den andre måten.

Anonymkode: ce5fe...da2

Skrevet

Lurer på hvordan du har blitt gravid? 

Anonymkode: 8362a...843

• Liker 6
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må skjule det ellers kan jeg komme på et slikt hjem.Det sa alltid min mor at jeg kunne.

Du vet at dette ikke stemmer om du tenker logisk.

Anonymkode: 1a4ef...571

Skrevet

Men barn har du altså klart å lage?? 🤔

Anonymkode: d8fef...eaa

• Liker 2
Skrevet

Du burde nok være ærlig, som andre sier så kan det virke bekymringsverdig at du reagerer slik du gjør. 

Hva tenkte du før du ble gravid? At undersøkelsene/fødsel skulle gå bra?

Anonymkode: 36499...809

Skrevet

Du trenger ikke ta noen undersøkelse om du ikke vil selv. Jeg har to venninner som har to og ett barn, ingen av dem gikk til noen undersøkelse, og den ene fødte nr 2 hjemme, uten jordmor.
Google unassisted birth/freebirth/hjemmefødsel/uassistert fødsel/doula.

Anonymkode: 34d94...7be

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke ta noen undersøkelse om du ikke vil selv. Jeg har to venninner som har to og ett barn, ingen av dem gikk til noen undersøkelse, og den ene fødte nr 2 hjemme, uten jordmor.
Google unassisted birth/freebirth/hjemmefødsel/uassistert fødsel/doula.

Herregud så uansvarlig!

Anonymkode: 5c62c...239

• Liker 5
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Herregud så uansvarlig!

Anonymkode: 5c62c...239

Nei det var det absolutt ikke.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det var det absolutt ikke.

Jo det er det, kvinner trenger ikke føde slik lengre og om noe hadde gått galt hadde ikke doulaen kommet langt med pusteteknikkene sine. 

• Liker 2
Skrevet

Til dere som skrev at det var rart hun er gravid: det er jo ganske annet å være nær og intim med en man stoler på og elsker. Det å bli tatt på av fremmede kan være skremmende.

Du må bare si det TS. Skriv et brev eller la mannen min snakke med dem. For din del og for barnets sin del.

Anonymkode: bb3c6...2da

• Liker 2
Skrevet

Gå til fastlegen, forklar problemet og be om psykolog. Men dette visste du før du ble gravid! og dette dreier seg ikke lenger om hva som er mest behagelig for deg, men ditt barns liv og helse. Du overlever psykisk ubehag for ditt barns liv og helse. Du er snart mot nå, da må du legge dine egne greier til side å fokusere på hva som er best for barnet. 

Anonymkode: 7c80b...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...