Gå til innhold

Hvordan forklare barn om downs?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2017 den 0.14):

Jeg har en søster m downs, og alle har akseptert at hun er som hun er: både medelever og nå tantebarn. 

Ingen har fortalt tantebarna at søster mi har Downs,  men de tilnærmer henne helt naturlig- de forventer ikke at tante x er som tante y.

tror faktisk at det er best for både barnet ditt og gutten m downs at du gjør det til et "ikke-tema"

Anonymkode: 423eb...a77

Den er jo grei, men hva svarer man når barnet spør??! ;)

Anonymkode: cd11c...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2017 den 7.39):

Jeg er helt enig med de første kommentarene her. Jeg har alltid, selv som barn, irritert meg grønn over det der, "inni er vi like". I hele mitt liv har jeg bare møtt ett menneske som er like rart som meg.

Anonymkode: 3ecce...cce

Klarer ikke irritere meg grønn over dette… «inni er vi like» kan bety så mangt når en forelder prøver å forklare barnet sitt om noen som er annerledes. Hensikten er nok å prøve å få barnet til å forstå at selv om mange ser annerledes ut/rar ut fysisk, så betyr ikke det at man er dum eller rar psykisk…. Det er faktisk så enkelt mange ganger, men noen må gjøre det til en stor greie…. 😕 Har selv familiemedlem med downs syndrom og han liker forklaringen om at at viner like innvendig selv om han har er karakteristisk utseende led Downs syndrom. Dette er viktig for ham! Alle forstår at ingen er like, men poenget med dette utsagnet er at man viser at selv om man har påfallende fysiske plager, er man like oppegående som hvermansen! Enkelt og greit! 

Skrevet
Jolene skrev (På 18.9.2017 den 21.05):

Enig. Blir rart å si at alle er like på innsiden, for vi er jo ikke det :P

Usj, husker de hadde sånt med i barnesanger da vi var små 

noen var brune... nææh? noen er blå?? seriøøøst? noen er GULE?!?!?!?! NEI.. jeg dør... 

men inni er vi like så da er jo alt greit da. kult. 

Anonymkode: 97432...f28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2017 den 6.40):

Ta med barnet ditt ut på kvelden så peker du på den stjernen som lyser sterkest og sier det er deg. Så peker du på en stjerne som lyser svakt. Så sier du at den gutten ikke er den skarpeste stjernen på himmelen. 

Anonymkode: b7e08...a3e

Jeg håper du ikke har barn. 🙄

Anonymkode: a5405...fd0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Den er jo grei, men hva svarer man når barnet spør??! ;)

Tror nok vedkommende du spurte har helt glemt av denne tråden. Den er tross alt 5 år gammel.

Anonymkode: 6e349...65f

Skrevet

Ikke vær så engstelig for å si noe galt. Bare si at vi mennesker er forskjellige, heller enn å fokusere på at alle er så like.

Noen er født uten armer, noen uten bein, noen kan ikke snakke, og noen kan ikke se. Og noen snakker litt seinere enn andre. Vi utvikler oss i vårt tempo. 

Anonymkode: 42799...f71

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2017 den 0.14):

Jeg har en søster m downs, og alle har akseptert at hun er som hun er: både medelever og nå tantebarn. 

Ingen har fortalt tantebarna at søster mi har Downs,  men de tilnærmer henne helt naturlig- de forventer ikke at tante x er som tante y.

tror faktisk at det er best for både barnet ditt og gutten m downs at du gjør det til et "ikke-tema"

Anonymkode: 423eb...a77

Nei, nei, nei. Aldri gjør det til et ikke-tema! Barn lurer, og lager sine egne teorier dersom vi ikke gir dem gode svar.

Har selv en gutt med CP, og han får allverdens spørsmål. Da er det viktig at han kan svare for seg, eller at ungene rundt får et naturlig og greit svar, så det ikke gjøres noe større ut av det enn det er.

Hvis ungene i barnehagen nå spør, f.eks. «Hvorfor er hånda di sånn?» Så svarer han bare: «Det er jo fordi jeg har CP». Så svarer den andre ungen «Åja!», også leker de videre.

Anonymkode: 42799...f71

Skrevet

En 4,5 år gammel tråd. Jeg tipper TS møtte denne familien igjen i løpet av disse årene og fikk nok forklart barnet sitt om downs. Men for all del det er sikkert noen andre som trenger disse supersmarte tipsene om både BliMe danser og diverse👍🏻

Anonymkode: 13926...970

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...