Gå til innhold

Sjekking av helsepersonell

Fremhevede innlegg

Gjest Sugemerke
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange pasienter er ikke a4 eller helt oppegående, synes det er lavmål å gjøre narr av dem. Om det er et lite legekontor skal det ikke mye til før rykte sprer seg

Anonymkode: 17ecf...9e3

Du må ha det inn med teskje? Vi ler da aldri av de som er annerledes, kognetivt svekker eller hva søren, men oppegående menn/damer som tror de er guds gave til alle de måtte prøve å sjekke opp. 

Du vil bli krenket, du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppegående og respektfulle mennesker sjekker ikke opp helsepersonell. De har en jobb å gjøre,så hvorfor skal de måtte forholde seg til sjekking? 

At en kan få et diskret kompliment,at en kan ha en spøkrfull tone er jo fint. Men normale mennesker vet hvor grensen går. 

Skrevet
15 minutes ago, Sugemerke said:

Du må ha det inn med teskje? Vi ler da aldri av de som er annerledes, kognetivt svekker eller hva søren, men oppegående menn/damer som tror de er guds gave til alle de måtte prøve å sjekke opp. 

Du vil bli krenket, du?

Du tror ikke at mennesker som tror de er "guds gave" har mentale problemer?

Anonymkode: 17ecf...9e3

Skrevet
9 minutter siden, Sugemerke skrev:

Du vil bli krenket, du?

Jeg er faktisk enig med den andre her. Det virker ikke som om du og dine kollegaer helt har reflektert over deres rolle som helsepersonell. Dere møter mennesker i en sårbar situasjon, som kanskje ufrivillig må bryte intimsoner både fysisk og psykisk, og som forhåpentligvis blir møtt med forståelse og omsorg hos helsepersonellet. Man trenger ikke tro man er guds gave selv om man utvikler følelser for helsepersonellet i en slik situasjon. Så er det mange som selv vil klare å identifisere den maktubalansen som foreligger, og som skjønner at det er irrasjonelle følelser som bare går det ene veien, og at de baserer seg på et falskt bilde av helsepersonellet; et bilde skapt av nettopp den profesjonelle rollen vedkommende har overfor pasienten. Men som helsepersonell møter man da alle slags type mennesker, og noen forveksler kanskje vennlighet og empati med noe annet, vi vet ikke hva som er årsaken til det, eller hvilke forutsetninger dette mennesket har for å takle de følelsene som oppstår på en rasjonell måte. Men det er da uansett ikke noe å le av?

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Ferny skrev:

Jeg er faktisk enig med den andre her. Det virker ikke som om du og dine kollegaer helt har reflektert over deres rolle som helsepersonell. Dere møter mennesker i en sårbar situasjon, som kanskje ufrivillig må bryte intimsoner både fysisk og psykisk, og som forhåpentligvis blir møtt med forståelse og omsorg hos helsepersonellet. Man trenger ikke tro man er guds gave selv om man utvikler følelser for helsepersonellet i en slik situasjon. Så er det mange som selv vil klare å identifisere den maktubalansen som foreligger, og som skjønner at det er irrasjonelle følelser som bare går det ene veien, og at de baserer seg på et falskt bilde av helsepersonellet; et bilde skapt av nettopp den profesjonelle rollen vedkommende har overfor pasienten. Men som helsepersonell møter man da alle slags type mennesker, og noen forveksler kanskje vennlighet og empati med noe annet, vi vet ikke hva som er årsaken til det, eller hvilke forutsetninger dette mennesket har for å takle de følelsene som oppstår på en rasjonell måte. Men det er da uansett ikke noe å le av?

Nå er det ikke snakk om følelser da. Jeg skjønner godt hva hun mener. Pasienter som slenger ut av seg " åhh kan ikke du bli med meg hjem og pleie meg, du skal få ligge i sengen min også høhøhø" de er bare ekle og ja de blir om ikke ledd av så omtalt som creepy. Vi jobber innenfor et omsorgs yrke men det i seg selv gjør ikke at folk kan slenge ut av seg upassende bemerkninger, det skjer altfor ofte. Nå snakker jeg om de som er inne med en helt vanlig diagnose, som er friske i hodet men bare er rett og slett ufine. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Summer lady said:

Nå er det ikke snakk om følelser da. Jeg skjønner godt hva hun mener. Pasienter som slenger ut av seg " åhh kan ikke du bli med meg hjem og pleie meg, du skal få ligge i sengen min også høhøhø" de er bare ekle og ja de blir om ikke ledd av så omtalt som creepy. Vi jobber innenfor et omsorgs yrke men det i seg selv gjør ikke at folk kan slenge ut av seg upassende bemerkninger, det skjer altfor ofte. Nå snakker jeg om de som er inne med en helt vanlig diagnose, som er friske i hodet men bare er rett og slett ufine. 

Nå er min erfaring på området (takk og lov) begrenset til at jeg kjenner helsepersonell samt har observert gjentatte tråder om emnet her inne. Da av typen "har et crush på legen min". Men skjer det faktisk at pasienter legger an på legen under legebesøket? For det er jo spinnvilt.

Anonymkode: 2a38e...88c

Skrevet

En vanlig diagnose for deg/dere er ikke nødvendigvis det for pasienten. Pasienten kan reagere sånn av flere grunner, f eks frykt for at det er noe verre eller lettelse for at det ikke er noe ille. Enkelte prøver spøke det bort, men tenjer kanskje ikke i den sårbare situasjonen på at det blir feil.

Og det går litt begge veier. Vil ikke ut med detaljer her i frykt for gjenkjennelse, men har opplevd kommentarer fra helsepersonell som i en hver annen setting ville betydd noe mer enn vanlig høflighet. Da er det ikke alltid lett å være pasient heller, for ikke alltid man innser hva som ble sagt før etterpå når det er for sent å si "hva mente du egentlig nå?".

Men uansett; man skal oppføre seg høflig og ha respekt for helsepersonellets rolle uansett, og motsatt. 

Anonymkode: e933d...456

Skrevet

:sulosi:

Anonymkode: 9fd92...720

Skrevet
38 minutter siden, Summer lady skrev:

Men sånne ufine kommentarer er vel mer seksuell trakassering i min verden i hvert fall. Jeg hadde aldri tolket noe sånt som at noen prøvde å sjekke meg opp grunnet faktisk interesse. Jeg mener man må kunne trekke en grense mellom det ene og det andre her.

Skrevet
4 minutter siden, Ferny skrev:

Men sånne ufine kommentarer er vel mer seksuell trakassering i min verden i hvert fall. Jeg hadde aldri tolket noe sånt som at noen prøvde å sjekke meg opp grunnet faktisk interesse. Jeg mener man må kunne trekke en grense mellom det ene og det andre her.

Seksuell trakassering defineres heldigvis ikke ut ifra hvorvidt man er faktisk interessert eller ei. 

Anonymkode: e59b6...a42

Skrevet

Jobber i den prehospitale tjenesten i en storby, og det mangler ikke på tilbud fra fulle pasienter i helgene. Sjeldnere er det at edru folk prøver seg, men hender det også. 

Har en kvinnelig kollega som klippet av en pasient alt tøyet bortsett fra boksen under en traumeundersøkelse fordi hun synes han hadde digg kropp. 

Anonymkode: 98075...18d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seksuell trakassering defineres heldigvis ikke ut ifra hvorvidt man er faktisk interessert eller ei. 

Anonymkode: e59b6...a42

Selvfølgelig ikke. Men å få slengt etter seg "du skal få ligge i sengen min høhøhø!"  i arbeidstiden er noe helt annet enn om (for å ta et eksempel fra de utallige trådene...) at en tidligere pasient sende en melding til legen og spør om å ta en kaffe eller noe. Du ser vel forskjellen.

Begge deler kan sikkert oppleves ukomfortabelt for helsepersonellet, men i det siste tilfellet vil jeg tro ubehaget er knyttet til at man ikke er interessert, synes det er ubehagelig at den andre kan ha misforstått normal vennlighet i en profesjonell setting, og at man synes det er kjipt å måtte skuffe den andre. Men seksuell trakassering?

Gjest Sugemerke
Skrevet
13 timer siden, Summer lady skrev:

Nemlig.

Skrevet
På 19.9.2017 den 19.07, NotNaomi skrev:

Oppegående og respektfulle mennesker sjekker ikke opp helsepersonell. De har en jobb å gjøre,så hvorfor skal de måtte forholde seg til sjekking? 

At en kan få et diskret kompliment,at en kan ha en spøkrfull tone er jo fint. Men normale mennesker vet hvor grensen går. 

Det å få et kompliment fra legen/sykepleier kan være oppløftende, også det å ha en spøkefull tone.

Har ligget mye på sykehus de siste årene med svært alvorlige diagnoser. Det å ha en spøkefull tone samt noen komplimenter gjorde til at jeg nok lettere kom meg igjennom dagene og at humøret holdt seg mer oppe. Spesielt en av legene fikk jeg god kontakt med.  Så vel aldri noe av dette som noe annet enn det det var, en hyggelig tone. 

Gjest Sugemerke
Skrevet
Akkurat nå, emilie123 skrev:

Det å få et kompliment fra legen/sykepleier kan være oppløftende, også det å ha en spøkefull tone.

Har ligget mye på sykehus de siste årene med svært alvorlige diagnoser. Det å ha en spøkefull tone samt noen komplimenter gjorde til at jeg nok lettere kom meg igjennom dagene og at humøret holdt seg mer oppe. Spesielt en av legene fikk jeg god kontakt med.  Så vel aldri noe av dette som noe annet enn det det var, en hyggelig tone. 

Dette er bare hyggelig. Msn må skille mellom dette og ekle kommentarer som hvor «varm og god» dyna deres er, men dårlig hinting om at du burde krype oppi senga og få deg et nummer. 

Skrevet
18 timer siden, Sugemerke skrev:

Dette er bare hyggelig. Msn må skille mellom dette og ekle kommentarer som hvor «varm og god» dyna deres er, men dårlig hinting om at du burde krype oppi senga og få deg et nummer. 

Noen tror jo at de er guds gave til kvinnen/mannen.

Nå har ikke jeg selv sett noen som trakasserer helsepersonell seksuelt, men jeg har sett nok av pasienter som trakasserer helsepersonell på andre måter. Dere må jo ha en tålmodighet uten like. 

Skrevet

Legefrue her. Han blir ofte sjekket opp, men han synes det er kleint. Forteller meg det når han kommer hjem (ikke med navn, selvfølgelig) og det er gjerne slik på arbeidsplassen hans (sykehus) at dersom de merker at en pasient oppsøker en lege/sykepleier mer enn naturlig så bytter helsepersonellet seg i mellom for å ikke gi næring til "relasjonen".

Som oftest synes han det er smigrende (om det viser seg i form av at pasienten rødmer litt, gir et kompliment eller noe annet uskyldig), men om det er en pasient han skal se ofte så synes han faktisk det er ubehagelig. Etter å ha blitt oppsøkt på sosiale medier har han har fjernet alt av jobbinfo etc på facebook, og har et helt ugjenkjennelig profilbilde. Jeg kjenner flere som har gjort det samme, men likevel har det skjedd et par ganger at han har blitt lagt til på snapchat eller instagram (han godtar ikke).

En sjelden gang er han ute på byen (han er i begynnelsen av 30-årene), og det har skjedd at pasienter har kommet opp til ham og kastet seg rundt halsen på ham, spandert på ham en øl etc. Han sier aldri hei med mindre de gjør det først (av hensyn til pasienten), men når folk er fulle er det ikke MÅTE på "Åh, Karianne, det er han HEITE legen jeg snakka om. Herregud, du er så HEIT ass, burde bestille meg flere timer hos deg, kniiiis". Regner med fylleangsten er massiv dagen derpå :P

Men når det er sagt, så er det helt vanlig å få et crush på behandler - man møter jo noen som lytter, noen som tar deg alvorlig og som setter deg først (i de 15 minuttene eller så). Jeg forstår at mange som ikke føler seg sett ellers kan bli betatt av helsepersonell som har fokuset sitt kun på vedkommende og som lytter til alt man har å si. 

Jeg kan dog love at min mann lider av ekstremt selektiv hørsel på hjemmebane og jeg noen ganger kan bli så irritert at jeg gjerne hadde bytta ham ut med en blaut ullsokk :P 

Anonymkode: 996b7...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...