Gå til innhold

Krampeanfall og smerter - hvordan holde ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Overskrifta sier vel det meste. Hvordan holde ut krampeanfall og smerter dag etter dag og ikke minst, natt etter natt? 

Jeg er så sliten. Jeg trenger å hvile. Jeg trenger søvn. Det er vanskelig nok å takle til vanlig, men når det virkelig røyner på søvnmessig går det på vettet løs og jeg føler jeg er i ferd med å miste grepet. 

Noen tips til mestringsstrategier, avledning eller hva som helst? :) 

Anonymkode: e9629...509

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan krampeanfall har du? Har du vært hos legen?

Er det noe spesielt psykisk som plager deg? I såfall ville jeg prøvd kognitiv terapi.

Har du prøvd med påfyll av melatonin for søvnens skyld?

Hva er grunnen til at du har det sånn?

Skrevet

Smertestillende og muskelavslappende? Vil tro du ikke mener krampeanfall som det det egentlig er, at man faller bort og får et anfall? I såfall må du umiddelbart få hjelp dersom det er slike anfall du mener. 

Anonymkode: 445af...a88

Skrevet

Få deg legetime. Ta røntgen. Få smertestillende.

Anonymkode: 7eea9...d4f

Skrevet

Mener du krampeanfall som i epilepsianfall? Eller eventuelt lavt blodsukker - det kan også gi krampeanfall. Anbefaler deg å få det undersøkt om du ikke allerede har gjort det. Masse lykke til fra ei som også sliter med krampeanfall innimellom (da pga epilepsi og til tider også at diabetes kan gi meg veldig lavt blodsukker - og lavt blodsukker kan fort føre til epilepsianfall)

Skrevet

Du sier veldig lite - hva mener du med krampeanfall?

Har du vært hos lege?

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overskrifta sier vel det meste. Hvordan holde ut krampeanfall og smerter dag etter dag og ikke minst, natt etter natt? 

Jeg er så sliten. Jeg trenger å hvile. Jeg trenger søvn. Det er vanskelig nok å takle til vanlig, men når det virkelig røyner på søvnmessig går det på vettet løs og jeg føler jeg er i ferd med å miste grepet. 

Noen tips til mestringsstrategier, avledning eller hva som helst? :) 

Du går til fastlegen. Og (forutsatt at du av spesialist er grundig utredet av et team ikke av lokal, men av nasjonal kompetanse) så ber du om henvisning til egnet klinikk for kronisk smertehåndtering. Og når jeg skriver "ber" så mener jeg "tar ikke nei for et svar". Dersom fastlege nekter: bytt fastlege. Dersom neste lege nekter: benytt privatpraktiserende. Dersom nasjonal smerteklinikk feiler: benytt internasjonal. 

I helsevesenet gjelder en regel: den som roper flest ganger i skogen får mest hjelp. Så rop i skogen.

Anonymkode: d2594...696

Skrevet

Jeg mener krampeanfall som i krampeanfall, ja. Noen ganger med bevissthetstap, men som regel uten, selv om jeg ofte blir sløv, desorientert og "faller ut" i sekunder eller minutter av gangen. Noen ganger er det mer i form av spasmer og/eller rykninger. 

Jeg har vært hos leger (i flertall), både offentlig og privat, men det er ingen interesse for å utrede spesielt mye. 

Og ja, det er definitivt ting som plager meg psykisk: dette jeg skriver om her. At jeg ikke har noe liv. At jeg lever i et mareritt jeg ikke ser ut til å noen gang skulle våkne fra. 

Jeg har gått på melatonin, men det hjelper ikke på dette. Det er kramper og smerter som holder meg våken, ikke søvnproblemer generelt. 

Har ikke lavt blodsukker. 

Reseptfrie smertestillende hjelper ikke. Noe annet å ta har jeg ikke. 

Skrevet
På 18.9.2017 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Du går til fastlegen. Og (forutsatt at du av spesialist er grundig utredet av et team ikke av lokal, men av nasjonal kompetanse) så ber du om henvisning til egnet klinikk for kronisk smertehåndtering. Og når jeg skriver "ber" så mener jeg "tar ikke nei for et svar". Dersom fastlege nekter: bytt fastlege. Dersom neste lege nekter: benytt privatpraktiserende. Dersom nasjonal smerteklinikk feiler: benytt internasjonal. 

I helsevesenet gjelder en regel: den som roper flest ganger i skogen får mest hjelp. Så rop i skogen.

Anonymkode: d2594...696

Jeg har ropt i skogen så lenge nå at jeg ikke har mer stemme igjen. 

Skrevet

Har du fått sjekket opp om du har epilepsi? Hvis ikke, krev å bli henvist til nevrolog på nærmeste sykehus. Om ikke fastlegen din mener det er grunn for det, så skift fastlege. Nevrologer kan også sende deg videre til SSE (statens senter for epilepsi) i Bærum der de kan ta flere undersøkelser av deg. Om det er epilepsi du har, så kan du få veldig god hjelp der. (Har selv vært innlagt der noen ganger) Lykke til!

Skrevet

Virker som om du har en form for epillepsi. Den er det mange typer av - jeg detter ut et minutt eller kanskje to, og de som ser det sier at jeg rister, men det merkes ikke av meg under det. Og du blir sliten i hue av det, hele kroppen om det er store kramper, kom deg til en lege/ nevrolog. Be om å få en time hos nevrologen borte hos legen. Krev det!

Skrevet

Takk for svar :) 

Gjest Sugemerke
Skrevet

Det der må jo utredes skikkelig! Man kan lære å leve med mye, men det krever alltid at man vet hva man dealer med. 

Skrevet
16 minutter siden, Sugemerke skrev:

Det der må jo utredes skikkelig! Man kan lære å leve med mye, men det krever alltid at man vet hva man dealer med. 

Det utredes ikke skikkelig og det kommer kanskje aldri til å skje heller. Jeg må visst bare lære meg å leve med det uten å vite hva det er. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det utredes ikke skikkelig og det kommer kanskje aldri til å skje heller. Jeg må visst bare lære meg å leve med det uten å vite hva det er. 

Nå må du få en annen innstilling.  "Kommer kanskje aldri til å skje". Hva vet du om det? Kom igjen!

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, tussi680 skrev:

Nå må du få en annen innstilling.  "Kommer kanskje aldri til å skje". Hva vet du om det? Kom igjen!

Ok. Takk for råd.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, ved krampeanfall er en alltid bevisstløs og det er alltid noe leger tar svært seriøst. 

Anonymkode: ef5d2...39e

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Føler med deg TS. Mamma har slike krampeanfall som du beskriver. Hun ble utredet på sentret for epelepsi. Hun har ikke epelepsi men PNES. Hun kan miste bevistheten noen ganger, andre ganger får hun bare krampe i hele kroppen og ligger å rister. Hele kroppen låser seg og hun slutter å puste litt. Og jaman kan ha krampeanfall uten å miste bevistheten! http://www.epilepsi.no/medisinsk-/psykogene-/

Kontakt fastlege og få hjelp asap. Lykke til :klem:

Skrevet

Bytt lege om den du har nå ikke hører.. holdt på sånn jeg og, hos meg var det angst. Lykke til, håper de løser gåten ❤

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Endelig er denne natta over også - på dagtid er det i det minste litt flere distraksjoner rundt meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...