AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 Noen som har gjort det eller vet noe om hvordan det skjer? Hva om den som får adhd diagnosen nekter å ta medisiner? Anonymkode: e906d...f63
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 Er under utredning nå. Kontaktet legen, fikk tilbud om å komme inn på dps. Kom inn etter noen måneder. Mange spørsmål og samtaler om vanskene jeg har, samt flere intervjuskjema. Det er frivillig å ta medisiner, så det skjer vel ingenting om man ikke vil ta dem. Anonymkode: 85cf1...29f 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 Ja, man svarer på spørreskjema og ofte ønsker de en forelder eller lignende til å svare på det samme ettersom ADHD er noe man har fra man er barn. Man kan nekte å ta medisiner. Anonymkode: e8522...067
Perle123 Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 Jeg har vært utredet to ganger på fem år for adhd i voksen alder. Begge ganger hos psykologspesialist. Måtte så henvises videre til psykiater for medisinering. Har aldri hørt a man blir tvunget til medisiner. Mange med Adhd som av ulike grunner ikke bruker medisiner.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det eller vet noe om hvordan det skjer? Hva om den som får adhd diagnosen nekter å ta medisiner? Anonymkode: e906d...f63 Kjenner flere som har blitt utredet i voksen alder. Bokstavriagnoser betyr ikke at alle med en slik diagnose skal ha, eller får medisiner. Anonymkode: aeaae...75e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 Okei så man må henvises til DPS og vente flere måneder, ikke noe man kan gjøre hos privatpsykolog eller legespesialist i ADHD om det finnes? Anonymkode: e906d...f63
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 Det tar lang tid. Ble utredet for 5 år siden, og fortsatt ikke funnet min medisin. Prøvde ritalin, men dette ga mer alvorlige bivirkninger. Skal nå prøve ny medisin, og er sykmeldt for øyeblikket pga bivirkninger som ga problemer med hjerte osv. Går til DPS, og ting tar tid. Skal også omskolere meg neste år, så mye som skjer framover, og jeg gleder meg til å endelig få orden etter en stund. Hva jobber dere her inne med?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 Jeg ble utredet da jeg var 19. Så da var jeg jo voksen. Er nå 26. For meg har det aldri vært riktig med medisiner. Fordi: - For det første opplever jeg selv at det er ekstremt overflødig og hvis jeg skulle gjort det så ville det føltes som om jeg "dopet ned" for å ikke være meg selv. Det føles 100% feil. - For det andre husker jeg aldri å ta dem, sikkert for en grunn. Er slurvete med å ta alle slags tabletter. - Og så hater jeg å putte sånt i kroppen min, liker ikke tanken på bivirkninger på kort eller lang sikt. Men jeg merker jo nå når jeg studerer til master at jeg sliter veldig mye med konsentrasjonen, som jo er mitt primære problem. Dette går både ut over det faglige og det sosiale. Likevel kan jeg ikke skjønne at tabletter skal kunne fikse dette, uten å gi bivirkninger som ødelegger noe annet for meg. Anonymkode: 3c348...b93
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 (Fra Ab over her) OBS: Jeg fikk diagnose ADD. Altså ingen hyperaktiv type. I dag ville de vel kalt det ADHD uoppmerksom type. Liker forøvrig ikke den nye diagnoseinndelingen, skjærer alle over én kam ved å si at alle har ADHD. Jeg identifiserer meg null og niks med H'en i ADHD. Jeg har ADD -> oppmerksomhetsvansker og følgende sosiale utfordringer. Anonymkode: 3c348...b93 1
Aldriro Skrevet 8. oktober 2017 #10 Skrevet 8. oktober 2017 Jepp, jeg ble utredet i voksen alder(halvveis i livet omtrent), og ble anbefalt å prøve medisiner. Utrolig lite søvn i alle år, problemer med oppmerksomhet, planlegging, fullføring, lys lyd lukt, konsentrasjon, aktivitet/hvile..., listen er lang. Siden jeg var godt voksen før utredningen, hadde jeg også(ubevisst/bevisst?) lært meg en haug med strategier for å mestre hverdagen. Jeg brukte mye krefter på dette, og var alltid sliten, også på grunn av søvnmangel. Indre uro, trøtthet og slitenhet. Det overvant jeg ved å alltid være i bevegelse, ikke sitte. Istedenfor sofa etter jobb, løp jeg(driver å trener på å sitte å spise). Til tider løp jeg mer enn jeg sov i løpet av uka(eget kraftverk, gir meg energi av å bruke energi)! Da ble det ro i hodet, iallefall for en stund. Kunne ofte glemme måltider, dårlig på å kjenne smerte, alt dette har gitt stor slitasje på kroppen. Begynte med ritalin, doserte oppover og oppover før jeg skjønte at det ikle funket. Bruker nå Elvanse( maks.dose)og det har gitt meg litt ro, men skulle gjerne ønsket litt mer effekt, bedre filter lys lyd etc. Glemte å nevne problemer med å begrense meg, men det har jo vist seg ved et veldig langt innlegg.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå