Gå til innhold

Voksen og liker ikke vin - tips?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd alkoholfri vin? 

Anonymkode: 04ebf...291

Skrevet
6 minutter siden, wintergirl skrev:

Man går ikke glipp av noe. Det handler så mye om hva man legger i livet.  For noen handler det om vin, for andre er livet  noe helt annet. Veldig dumt å tro at vin fyller opp selve livet . For deg kanskje, men det gjelder slettes ikke alle. For et press man skal leve etter i samfunnet. " man får glipp av noe når man ikke drikker vin " 

Men i alle dager da - hvor har jeg sagt at vin fyller opp hele livet?? :ler: 

TS skriver selv at hun tror hun går glipp av noe ved å ikke drikke vin til feks mat, fordi mange ser ut til å ha så stor glede av det. Jeg er en av dem, jeg har også vært totalavholds i flere perioder i livet. Jeg kan bekrefte at hennes mistanker om vinens fortreffelighet som følge til mat er helt riktige - for meg, slik jeg skrev.

Anonymkode: 5a51f...3db

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd alkoholfri vin? 

Altså, nei. Ikke fordi alkoholen er poenget, men alkoholfri vin er ikke god. Under noen omstendighet. Da er det ti ganger bedre å fortsette med cola. Alkoholfri vin er helt fullstendig meningsløst.

• Liker 1
Skrevet

Altså, nei. Ikke fordi alkoholen er poenget, men alkoholfri vin er ikke god. Under noen omstendighet. Da er det ti ganger bedre å fortsette med cola. Alkoholfri vin er helt fullstendig meningsløst.

Du er ikke ts. Har du smakt alle alkoholfrie viner?  Hvorfor mener du at alkoholfri vin er meningsløst, dersom den gir en flott smaksopplevelse sammen med god mat? :klo:

Anonymkode: a0fa0...3d7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager da - hvor har jeg sagt at vin fyller opp hele livet?? :ler: 

TS skriver selv at hun tror hun går glipp av noe ved å ikke drikke vin til feks mat, fordi mange ser ut til å ha så stor glede av det. Jeg er en av dem, jeg har også vært totalavholds i flere perioder i livet. Jeg kan bekrefte at hennes mistanker om vinens fortreffelighet som følge til mat er helt riktige - for meg, slik jeg skrev.

Sagt på en annen måte. Man går ikke glipp av mer enn man tillater selv :)  Hvis vin betyr mye for andre, og ja, selv en avholds, så betyr det ikke like mye for andre. Man går ikke glipp av noe man ikke liker, men heller hvis man fokuserer på at man går glipp av noe som skal være så "sosialt "  Vet om flere dom drikker det fordi det er forventet og de syns det smaker greit, Men brusen en 10 ganger bedre.

Ts, hvorfor stresse med det? Kos deg med det du liker og lær deg og nyt det du er glad i fra før.

• Liker 2
Skrevet

Jeg likte ikke vin da jeg begynte å drikke, men ble vant til smaken etter noen år og nå elsker jeg det :) Tror du selv at du kommer til å like det om du drikker det ofte nok, gjerne over noen år? Altså ikke sluke det i seg, men noen slurker her og der.

Hvis du absolutt ikke liker det er jo ikke det noen krise da. Når de andre har ost, kjeks og vinkveld drar du frem en mojito og koser deg i lag med de andre :)

Anonymkode: bcc60...26a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke ts. Har du smakt alle alkoholfrie viner?  Hvorfor mener du at alkoholfri vin er meningsløst, dersom den gir en flott smaksopplevelse sammen med god mat? :klo:

Ingen alkoholfrie viner gjør det, dessverre. Alkoholfri øl er noe helt annet, det smaker øl. Alkoholfri vin smaker bare vondt og surt, alt det TS beskriver at hun allerede ikke liker med vin. I alkoholfri vin får man dette i multiple doser.

Skrevet

Ingen alkoholfrie viner gjør det, dessverre. Alkoholfri øl er noe helt annet, det smaker øl. Alkoholfri vin smaker bare vondt og surt, alt det TS beskriver at hun allerede ikke liker med vin. I alkoholfri vin får man dette i multiple doser.

Rart. Jeg har smakt alkoholfrie viner som er søte og gode

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bare bullshit. Bare fordi du ikke liker alkoholfri vin betyr ikke at ikke andre gjør det, og dersom TS ikke har prøvd det så kan det da absolutt være verdt å prøve! Alkoholfri vin er mye mildere mtp smak, og siden TS ikke liker smaken av vanlig vin kunne det være noe å prøve. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, wintergirl skrev:

Sagt på en annen måte. Man går ikke glipp av mer enn man tillater selv :)  Hvis vin betyr mye for andre, og ja, selv en avholds, så betyr det ikke like mye for andre. Man går ikke glipp av noe man ikke liker, men heller hvis man fokuserer på at man går glipp av noe som skal være så "sosialt "  Vet om flere dom drikker det fordi det er forventet og de syns det smaker greit, Men brusen en 10 ganger bedre.

Ts, hvorfor stresse med det? Kos deg med det du liker og lær deg og nyt det du er glad i fra før.

Joda, dette er greit nok. Mange som er avholds (jeg har vært en av dem) tror at det er sånn med vindrikking, at det er sosialt betinget, og noe man gjør litt motvilling av konformitet.

Så jeg ville bare si at det ikke nødvendigvis er sånn, og hvis TS har en særlig interesse for mat, så er det verdt forsøket å gi vinen en sjanse. Hvis ikke er det selvsagt helt greit å la det være. Men jeg opplevde startinnlegget som en genuin forespørsel om gode råd til å like vin, ikke til å droppe det en gang for alle. Du leste det kanskje motsatt. Greit med litt motsatte innspill, vel, er det ikke derfor man starter en slik tråd? :vetikke: :) 

• Liker 2
Skrevet

Du høres ut som meg for noen år siden. Jeg hadde akkurat som deg bestemt meg for at jeg ikke likte vin, og da gikk jeg inn med dette utgangspunktet hver gang jeg prøvde en ny type. Sånn "nytter ikke for jeg kommer ikke til å like det uansett". Dette er selvfølgelig en selvoppfyllende profeti. 

Men da jeg ble 30 så fant jeg ut av jeg orker ikke sitte her rusbrusen min til en bedre middag lenger, kan ikke fortsette å drikke på dette skvipet, da avstår jeg heller helt fra alkohol. Så gikk inn for å prøve nye viner med et litt åpnere sinn. Vin krever en voksen gane på samme måte som enkelte typer mat. Det skal ikke smake utvannet saft, det skal ikke være super "lettdrikkelig", man skal nippe til det som en tillegg til måltidet. Små slurker for å komplimentere maten.

Så nå har jeg lært meg å drikke vin på denne måten. Det er fremdeles mye vin jeg absolutt ikke kan fordra, og jeg har ikke funnet en vin jeg elsker ennå. Men det er gøy å prøve, med et litt mer åpent sinn.

Anonymkode: f55e6...6c2

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart. Jeg har smakt alkoholfrie viner som er søte og gode

Men det er jo nettopp fordi de blir så sure når alkoholen fjernes. Dermed må de tilsettes store mengder sukker for å balansere. Resultatet blir noe som har mistet det som er poenget med vin, dvs den naturlige sødmen og syren som spiller sammen med bestanddelene i et måltid og kompletterer det. 

Hvis det er de iboende kvalitetene med vin man er ute etter, altså smaksmessig, da er det etter min (og mange vindrikkeres mening) ikke noe poeng i å gå for alkoholfri vin. Det gjør man mer hvis det blir et poeng i seg selv å klare å drikke noe som heter vin, men i realiteten ikke er det, og som mangler det som gjør vin til vin. Ikke alkohol i seg selv, men smaksbalansen som forsvinner når alkoholen fjernes.

• Liker 1
Skrevet

Hva med cider? Halmstad har også noe som minner om en blanding av hvitvin/fruktvin og cider

Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det var TV2 Hjelper deg som lot eksperter smake på alkoholfri vin. De sa det smakte som saft, og over hodet ikke lignet vin. Så da kan man like gjerne drikke saft, eller brus eller noe annet, enn å drikke dyr, alkoholfri vin, tenker jeg.

Endret av Cocosa
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, dette er greit nok. Mange som er avholds (jeg har vært en av dem) tror at det er sånn med vindrikking, at det er sosialt betinget, og noe man gjør litt motvilling av konformitet.

Så jeg ville bare si at det ikke nødvendigvis er sånn, og hvis TS har en særlig interesse for mat, så er det verdt forsøket å gi vinen en sjanse. Hvis ikke er det selvsagt helt greit å la det være. Men jeg opplevde startinnlegget som en genuin forespørsel om gode råd til å like vin, ikke til å droppe det en gang for alle. Du leste det kanskje motsatt. Greit med litt motsatte innspill, vel, er det ikke derfor man starter en slik tråd? :vetikke: :) 

Ts har fortalt at det ene og andre ikke hjelper for hun hatet smaken uansett. Men hun skal fortsette å prøve.  Selvsagt er det bra med innspill, Men hun skal ikke føle på at hun går glipp av noe hvis hun ikke drikker det.  Skjønner ikke stresset. Noen liker det, andre ikke. Men hvis hun føler hun går glipp av noe,så gjør hun vel det da.

Skrevet

Jeg drikker ikke alhohol i det hele tatt, synes det smaker jævlig :P Så du er ikke alene :)

Skrevet
48 minutter siden, Winza skrev:

Jeg drikker ikke alhohol i det hele tatt, synes det smaker jævlig :P Så du er ikke alene :)

Enig! Du føler heller ikke at du går glipp av noe? ;)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, wintergirl skrev:

Enig! Du føler heller ikke at du går glipp av noe? ;)

Nope :) Skal jeg drikke noe usunt så velger jeg heller brus eller saft :nigo:

Skrevet
Akkurat nå, Winza skrev:

Nope :) Skal jeg drikke noe usunt så velger jeg heller brus eller saft :nigo:

Samme her :laugh:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...