Gå til innhold

Boliglån, evt. via Husbanken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som fått lån i Husbanken som vil dele erfaringen av å søke boliglån? Har inntekt på ca 470 000 inkl. barnetrygd. Et barn annenhver uke. Ca 280 000 i EK og ca like mye i studielån. Har ikke bil og ingen dyre hobbyer. 

En leilighet med 1-2 soverom hvor jeg bor koster fra 2,2 -2,5. I følge Husbanken sin kalkulator på nett kunne jeg fått tilstrekkelig lån for dette, tror ikke dette nok for lån i vanlig bank. 

Har ikke fast jobb enda så har derfor ikke søkt enda, er relativt nyutdannet og tenker på å prøve å kjøpe når jeg har fått fast stilling og fått spart ihop litt mer EK. 

Noen innspill? 

Anonymkode: 6b968...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som fått lån i Husbanken som vil dele erfaringen av å søke boliglån? Har inntekt på ca 470 000 inkl. barnetrygd. Et barn annenhver uke. Ca 280 000 i EK og ca like mye i studielån. Har ikke bil og ingen dyre hobbyer. 

En leilighet med 1-2 soverom hvor jeg bor koster fra 2,2 -2,5. I følge Husbanken sin kalkulator på nett kunne jeg fått tilstrekkelig lån for dette, tror ikke dette nok for lån i vanlig bank. 

Har ikke fast jobb enda så har derfor ikke søkt enda, er relativt nyutdannet og tenker på å prøve å kjøpe når jeg har fått fast stilling og fått spart ihop litt mer EK. 

Noen innspill? 

Anonymkode: 6b968...46a

Jeg synes det er merkelig at du har lest deg til at du får lån fra husbanken. Jeg er ufør, og har langt mindre utbetalt enn deg. Nei, jeg fikk ikke dekket noe huslån hos husbanken. Det husbanken derimot gjorde, var å be meg gå i vanlig bank først, og der fikk jeg et overslag over hvor mye jeg kunne få i lån hos dem. Jeg fikk dekket over 3/4 deler av lånet der, og husbanken dekket resten. 
Det er ikke meningen at husbanken skal dekke hele lånet når du er i stand til å få lån i vanlig bank.

Så du må nok gå veien om en vanlig bank, og først få vite hvor mye du kan få hos dem. Du tjener ganske bra, tror du har gode muligheter i en vanlig bank.

Dessuten, det er ikke store forskjellen på et lån i en vanlig bank, kontra husbanken. Eneste er at husbanken gir mennesker som ikke får lån i vanlig bank en mulighet til å komme inn på boligmarkedet. 
Rentene er så lave i dag at pengemessig er det bort i mot likt.

Anonymkode: 1f110...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal vente til jeg får fast jobb som jeg skrev i første innlegget :) Tenkte å høre meg litt før om andre har lignende erfaringer.

Det jeg mente var at jeg lest at Husbanken gir mennesker som ikke får lån i vanlig bank mulighet for hjelp, og barnefamilier er enn av målgruppene som jeg faller inn under. Pluss at jeg sjekket kalkulatoren, men det er ikke noen fasit selvfølgelig. Men da virker det som jeg ikke helt skjønt hvordan det fungerer så takk for innspill :) 

Anonymkode: 6b968...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står forresten på Husbanken sine sider att kommuner kan fullfinansiere dersom det ikke er mulig med grunnfinansiering i privat bank (som jeg forstått det kan dette variere i ulike deler i landet)

"I hovedsak benyttes startlån til kjøp av bolig. Hvis det er mulig å få grunnfinansiering i privat bank, kan kommunen toppfinansiere. I tilfeller der det ikke er mulig å oppnå grunnfinansiering i privat bank, kan kommunen fullfinansiere."

Mulig jeg har feil men jeg mener å ha hørt om folk som har fått fullt lån i Husbanken også, dette varierer nok endel fra kommune til kommune. 

Anonymkode: 6b968...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig at du har lest deg til at du får lån fra husbanken. Jeg er ufør, og har langt mindre utbetalt enn deg. Nei, jeg fikk ikke dekket noe huslån hos husbanken. Det husbanken derimot gjorde, var å be meg gå i vanlig bank først, og der fikk jeg et overslag over hvor mye jeg kunne få i lån hos dem. Jeg fikk dekket over 3/4 deler av lånet der, og husbanken dekket resten. 
Det er ikke meningen at husbanken skal dekke hele lånet når du er i stand til å få lån i vanlig bank.

Så du må nok gå veien om en vanlig bank, og først få vite hvor mye du kan få hos dem. Du tjener ganske bra, tror du har gode muligheter i en vanlig bank.

Dessuten, det er ikke store forskjellen på et lån i en vanlig bank, kontra husbanken. Eneste er at husbanken gir mennesker som ikke får lån i vanlig bank en mulighet til å komme inn på boligmarkedet. 
Rentene er så lave i dag at pengemessig er det bort i mot likt.

Anonymkode: 1f110...061

Nå er reglene ulike i de mange hundrede kommunene. Så hva en kommune gir betyr ikke at nabokommunen gir det samme. Og det er ikke husbanken men kommunene som forvalter penger de har lånt inn fra Husbanken. 

Når ts ikke oppgir hvilken kommune hun tenker å søke Startlån fra, så er det umulig å gi henne noe annet enn generelle svar. Gå og les på kommunen din sine nettsider. Da får du svar på om du har en kommune der du kan få fullfinansiering eller bare dekket opp til 200 000. For det er forskjellene mellom beste og dårligste kommune. I tillegg kommer totalprisbegrensninger der noen ikke finasierer boliger over 1,8 mill, andre har maks på 2,5/2,7 mill. 

Anonymkode: b86bf...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husbanklån gis til de som er varig vanskeligstilte i samfunnet, og som har fått avslag på lån i vanlige banker først.

Du er verken varig vanskeligstilt med en inntekt på nesten en halv million, ei heller nevner du noe om avslag i vanlige banker.

Slik jeg ser det, får du ikke lån i Husbanken foreløbig. Google "lån til varig vanskeligstilte", så popper det frem Husbankenlånesider hos masse av Norges kommuner.

Jeg undersøkte mulighetene og vilkårene for Husbanklån i fjor, da jeg skulle ut på boligmarkedet for første gang på mange år etter en skilsmisse. Det endte med at jeg fikk lån i min vanlige bank, så det ble ikke noe kommunalt husbanklån på meg. Jeg tjener mindre enn deg, men jeg hadde nesten 900.000 i egenkapital.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk. Hadde ikke tenkt på å sjekke kommunen sin side, takk for tips! Merker jeg visste veldig lite om alt dette. 

Anonymkode: 6b968...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liksom sett for meg at jeg ikke vil få lån i vanlig bank med tanke på at jeg har barn og lav EK (og derfor faller inn under "vanskeligstilt"), selv om inntekten er OK. Men mulig det stemmer at jeg ikke fyller kriteriene da. Jeg har kun hatt denne inntekt fra helt nylig, de siste årene har jeg studert og hatt veldig lav inntekt, derfor jeg har litt lite EK. Men har kanskje ikke helt vant meg vid tanken at jeg evt. ikke lengre regnes som "vanskeligstilt". Frem til nylig har jeg hatt veldig begrensede muligheter å spare. Har ikke prøvd å søke siden jeg ikke har fast jobb men har begynt å tenke litt på hvilke muligheter jeg har. I følge lånekalkulator på f eks Sparebank 1 sier de at de tror jeg kunne lånt 1,5, og i følge Husbanken sin nettkalkulator blir det 2,2. Disse er selvfølgelig ikke noen fasit men jeg føler jeg har lite peiling på hva som egentlig er mulig i min situasjon.

Anonymkode: 6b968...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset med å sjekke kommunen sin side var hjelpsomt! Sjekket nå og i min kommune er veiledende maks inntekt for  å kvalifisere for startlån for 1 voksen + 1 barn ca 445 000 så da ligger jag litt over den grensen og kanskje ikke kvalifiserer da.   

Takk for alle gode råd og innspill. 

Anonymkode: 6b968...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har liksom sett for meg at jeg ikke vil få lån i vanlig bank med tanke på at jeg har barn og lav EK (og derfor faller inn under "vanskeligstilt"), selv om inntekten er OK. Men mulig det stemmer at jeg ikke fyller kriteriene da. Jeg har kun hatt denne inntekt fra helt nylig, de siste årene har jeg studert og hatt veldig lav inntekt, derfor jeg har litt lite EK. Men har kanskje ikke helt vant meg vid tanken at jeg evt. ikke lengre regnes som "vanskeligstilt". Frem til nylig har jeg hatt veldig begrensede muligheter å spare. Har ikke prøvd å søke siden jeg ikke har fast jobb men har begynt å tenke litt på hvilke muligheter jeg har. I følge lånekalkulator på f eks Sparebank 1 sier de at de tror jeg kunne lånt 1,5, og i følge Husbanken sin nettkalkulator blir det 2,2. Disse er selvfølgelig ikke noen fasit men jeg føler jeg har lite peiling på hva som egentlig er mulig i min situasjon.

Anonymkode: 6b968...46a

Søker du på Obos sin boligkalkulator så vil jeg tro du får et enda høyere max beløp. Men vær obs på at boligkakulatorene bare er veiledende (villedende?)

Anonymkode: b86bf...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk! Ja hehe, mer villedene enn veiledene kanskje man kan si ja :)

Anonymkode: 6b968...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...