AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 I anledning søndag og alt. Min kjære vil ha bløt eggerøre. Jeg vil ha litt godt stekt eggerøre. Slik at det blir "eggeklumper" og ikke "eggemos" Hva er riktig konsistens egentlig? Bruker man vann, melk, fløte eller ingenting? Krydder? Ost i eggerøren? Jeg har sett mange versjoner. Hva er egentlig korrekt måte å lage eggerøre på? Anonymkode: aba2b...85b
Meadow Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 Jeg gjør som Jamie Oliver: http://www.jamieoliver.com/recipes/eggs-recipes/scrambled-eggs/ Bruker ikke noe annet enn salt og pepper. Vil ha den bløt.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 Det er vel ingen måte som er korrekt. Det er vel preferanser. Jeg liker den ikke bløt, det synes jeg er skikkelig ekkelt. Jeg vil ha den godt stekt, og gjerne med ost og gressløk, løk vårløk og hvitløk. Har en liten dæsj melk eller fløte i, ettersom hva vi har. Og salt og pepper. Og noen ganger litt andre krydder. Kommer an på dagsformen. Anonymkode: 1e7bc...136
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #4 Skrevet 17. september 2017 Ville gjort det enkelt og tatt av eggerøre til ham når den er slik han vil ha den, så laget ferdig den du skal ha. Jeg liker Gordon Ramsays metode. Egg og smør i liten kasserolle, røre rundt og ta av og på plata et par ganger. Anonymkode: 928f5...ff8 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #5 Skrevet 17. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville gjort det enkelt og tatt av eggerøre til ham når den er slik han vil ha den, så laget ferdig den du skal ha. Jeg liker Gordon Ramsays metode. Egg og smør i liten kasserolle, røre rundt og ta av og på plata et par ganger. Anonymkode: 928f5...ff8 Men vi krangler ikke om det. Jeg lurer på hva folk mener er korrekt konsistens og måte å lage den på? Finnes det en fasit. Anonymkode: aba2b...85b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #6 Skrevet 17. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi krangler ikke om det. Jeg lurer på hva folk mener er korrekt konsistens og måte å lage den på? Finnes det en fasit. Anonymkode: aba2b...85b Nei. Anonymkode: dd120...296
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #7 Skrevet 17. september 2017 Jeg tror ikke det finnes noen fasit på dette. Jeg vil absolutt ha den godt stekt, ellers føler jeg at jeg spiser rått egg. Anonymkode: 8f54b...c56 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #8 Skrevet 17. september 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Finnes det en fasit. Hvor lenge skal et egg kokes? Selvsagt finnes det ingen fasit, dette handler om preferanser. Anonymkode: 928f5...ff8
Perle Skrevet 17. september 2017 #9 Skrevet 17. september 2017 Den skal være fløyelsmyk og ikke ihjelstekt å tørr. Viktig å ikke vispe den sønser og sammen før en har den i panna også, samt ha i en skvett fløte. Krydrer med flaksalt og nykvernet pepper, evnt. gressløk. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #10 Skrevet 17. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor lenge skal et egg kokes? Selvsagt finnes det ingen fasit, dette handler om preferanser. Anonymkode: 928f5...ff8 Et egg kokes jo så og så mange minutter for bløtkokt, og så og så mange minutter for hardkokt . Anonymkode: aba2b...85b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #11 Skrevet 17. september 2017 Nei, det er ikke et fasitsvar. Anonymkode: dd120...296 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #12 Skrevet 17. september 2017 Den skal være litt bløt hvis man skal lage den riktig, men så er det smak og behag. Til gjester ville jeg laget den etter oppskriften, og den må lages samme dag. Anonymkode: 55a62...00a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #13 Skrevet 18. september 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men vi krangler ikke om det. Jeg lurer på hva folk mener er korrekt konsistens og måte å lage den på? Finnes det en fasit. Anonymkode: aba2b...85b 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: dd120...296 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det finnes noen fasit på dette. Jeg vil absolutt ha den godt stekt, ellers føler jeg at jeg spiser rått egg. Anonymkode: 8f54b...c56 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge skal et egg kokes? Selvsagt finnes det ingen fasit, dette handler om preferanser. Anonymkode: 928f5...ff8 Hvis du spør profesjonelle om dette, så vil ingen faglærte kokker med respekt for seg selv og det de har lært si at tørr og gjennomstekt eggerøre er like "riktig" som kremet/bløt. Prøv å lage tørrstekt eggerøre i en matlagingskonkurranse og se hvordan det går. Matlaging er også et fag, og sånn sett finnes det fasiter på sånne klassiske ting som eggerøre, omelett, gjennomstekingsgrad av rødt kjøtt etc etc. Så har vi alle våre preferanser, moren min foretrekker feks biffen sin gråstekt, og helst kokt i 2-3 timer i posesaus etterpå (nei jeg tuller ikke). Det er en preferanse, men det er temmelig langt fra fasiten. Anonymkode: b97c7...61f 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #14 Skrevet 18. september 2017 PS: Og ja, det finnes også ulike preferanser for egg, type hardkokt, smilende eller bløtkokt. Men der er det også noen varianter, som med biff, og noen grenser for hva som gjør råvaren ødelagt. Min før nevnte mor koker også egget sitt i 15 minutter, til plommen er helt lysegul, krittaktig og med grønn kant. Og det er også utenfor grensen for akseptabel variasjon, for å si det sånn. Anonymkode: b97c7...61f 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #15 Skrevet 18. september 2017 De fleste kan ikke tilberede eggerøre, speilegg, kokte egg eller posjerte egg riktig. Folk er rett og slett dårlige på kjøkkenet. Anonymkode: ba862...a10 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #16 Skrevet 18. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du spør profesjonelle om dette, så vil ingen faglærte kokker med respekt for seg selv og det de har lært si at tørr og gjennomstekt eggerøre er like "riktig" som kremet/bløt. Prøv å lage tørrstekt eggerøre i en matlagingskonkurranse og se hvordan det går. Matlaging er også et fag, og sånn sett finnes det fasiter på sånne klassiske ting som eggerøre, omelett, gjennomstekingsgrad av rødt kjøtt etc etc. Så har vi alle våre preferanser, moren min foretrekker feks biffen sin gråstekt, og helst kokt i 2-3 timer i posesaus etterpå (nei jeg tuller ikke). Det er en preferanse, men det er temmelig langt fra fasiten. Anonymkode: b97c7...61f Takk. Så hva er fasiten? Bløteggerøre laget av egg og...? Anonymkode: aba2b...85b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #17 Skrevet 18. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du spør profesjonelle om dette, så vil ingen faglærte kokker med respekt for seg selv og det de har lært si at tørr og gjennomstekt eggerøre er like "riktig" som kremet/bløt. Prøv å lage tørrstekt eggerøre i en matlagingskonkurranse og se hvordan det går. Matlaging er også et fag, og sånn sett finnes det fasiter på sånne klassiske ting som eggerøre, omelett, gjennomstekingsgrad av rødt kjøtt etc etc. Så har vi alle våre preferanser, moren min foretrekker feks biffen sin gråstekt, og helst kokt i 2-3 timer i posesaus etterpå (nei jeg tuller ikke). Det er en preferanse, men det er temmelig langt fra fasiten. Anonymkode: b97c7...61f Oh hva er fassiten da? Den engelske, amerikanske eller franske versjonen? Anonymkode: dd120...296
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #18 Skrevet 18. september 2017 Det er forskjellige preferanser, myk eggerøre må varmes sakte og eggerøre med store biter stekes på høyere varme og gjerne i panne så dere må ha hver sin panne i så fall kan ikke bare fortsette å steke den myke videre til deg. Eller du kan men den blir ikke sånn du tenker på vil jeg tro. Jeg pleier å lage myk eggerøre, og har litt fløte i. Men begge deler kan være godt synes jeg så lenge de er fint stekt. Det viktigste med egg er å ikke oversteke dem så de blir tørre og ekle, blir kvalm bare av tanken hvis du skal lage "klumpete" eggerøre bør du bruke ganske varm panne og bare røre de raskt, så de blir fort stekt men ikke mister all saftigheten. Ikke la de steke i for lang tid Anonymkode: b6f48...b6e
Perelandra Skrevet 18. september 2017 #19 Skrevet 18. september 2017 Heller litt for bløt enn for mye stekt. Jeg pleier å ha i ei spiseskje helmelk for hvert egg. Gressløk og salt er obligatorisk, men jeg kan godt ha i litt pepper også.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #20 Skrevet 18. september 2017 Det er ikke noe som er riktig. Det er snakk om personlig preferanse. Det er som å spørre hva som er mest riktig av krem eller is til eplekake. Jeg liker eggerøre i alle varianter, men heller litt fuktig enn for tørr. Det kan være gressløk i den, eller det kan la være. Det kan være laget på fløte, eller bare rent egg. Jeg er ikke kresen av meg. Anonymkode: 47348...719
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå