Gå til innhold

BILFRI BY.


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

La meg ta Trondheim som et eksempel, siden det er en by jeg kjenner godt.

Nordre gate, med tilhørende sidegater, er bilfri. Dette virker som en gate hvor butikkene går godt. Folk bruker uteserveringene og benkene, på enkelte soldager kan det være vanskelig å finne en ledig benk. Gatemusikanter er ikke uvanlig. Dette er en gate hvor det er trivelig å oppholde seg, å kjøpe sushi, is eller bakverk ved en av kioskene og nyte på en benk.

Olav Trygvasons gate er ikke bilfri. Dette er en firefelts vei, og hovedåren for både busser og biler som skal gjennom sentrum. Mange fasader er shabby, og det er mange bygg som brukes til andre ting enn butikker, så det er tydeligvis ikke noe bra sted å drive butikk. Det er ingen benker eller uteserveringer, og antagelig ville ingen brukt dem om de fantes, for det er mye støy og støv fra trafikken. Selv ikke tiggerne sitter her.

 

Jeg tror det er vanskelig å få hele bykjernen i norske byer bilfri, siden de er bygd så spredt utover. Det man kan få til er bilfrie områder, og også redusere biltrafikken i resten. Dette må man gjøre ved å forbedre kollektivtrafikken og gjøre det mer komfortabelt å sykle og gå, både til sentrum og innad i sentrum. 

Anonymkode: 21c64...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid
På 25.9.2017 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Skal byen liksom bli mere "levende" uten biler? Det syns jeg var et rart argument.

Anonymkode: 83fa7...a3b

 

På 26.9.2017 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det kunne ført til at sentrum døde hen i forhold til kjøpesentrene. 

En ting er at det blir vanskelig å kjøpe store ting i sentrum. Det er kronglete å få med seg på kollektivtransport, og taxi er dyrt (og man får gjerne ikke med seg så mye heller). 

En annen ting er at det ikke er alle som bor slik til at det er lett å ta kollektivtransport. Her i Bergen er det innfartsparkering noen steder, men langt ifra så mange plasser at det monner om alle skal måtte ta bussen til byn om lørdagsformiddagen. Mange steder er det ekstra dårlig bussdekning i helgene. Foreldrene mine bor 10 minutters kjøring fra sentrum, men der går det buss én gang i timen om søndagen og på lørdagsettermiddagen... 

 

Anonymkode: 966b2...768

 

På 26.9.2017 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Ja nettopp! Det at sentrum skal bli "mer levende" er et tulleargument. 

Anonymkode: 83fa7...a3b

Det er feil å tro at bilfrie byer dør ut. Forskning viser at det stikk motsatte skjer. Rent økonomisk er det et stort pluss for handelstanden. Det er også klart at bilfrie byer eller områder inspirerer til et mer levende kulturliv, grønne områder, mer folk i gatene osv osv... altså en levende by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at miljømessig er det en fordel om bilbruken i byer begrenses. Samtidig er det i en by som Oslo, veldig vanskelig å bruke marka som omkranser byen, om man ikke kan bruke bil. En familie på Grünerløkka, som skal gå på ski i skauen en søndag, vil fort ha et lite mareritt med offentlig kommunikasjon og uten bil. En ting er å komme seg ut, det kan være ille nok. Men så risikerer de å bli stående og vente en time på bussen når de skal hjem igjen, svette i kulda. Ikke gøy.

Anonymkode: 5d9c1...fe4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart at miljømessig er det en fordel om bilbruken i byer begrenses. Samtidig er det i en by som Oslo, veldig vanskelig å bruke marka som omkranser byen, om man ikke kan bruke bil. En familie på Grünerløkka, som skal gå på ski i skauen en søndag, vil fort ha et lite mareritt med offentlig kommunikasjon og uten bil. En ting er å komme seg ut, det kan være ille nok. Men så risikerer de å bli stående og vente en time på bussen når de skal hjem igjen, svette i kulda. Ikke gøy.

Anonymkode: 5d9c1...fe4

De kan jo sjekke når bussen går. Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Coolaid said:

De kan jo sjekke når bussen går. Det enkle er ofte det beste.

Og så misser de bussen. Det er ikke alltid så enkelt å beregne hvor lang tid man bruker på en skitur (føreavhengig), og det er ikke gøy å beregne 20 minutter ekstra heller. 20 minutters venting i kulda når man er svett, er heller ikke gøy.

Anonymkode: 5d9c1...fe4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Det blir slutt på å dra til byen for vår del. Først må jeg da gå 3 km med to små barn, så ta buss til togstasjonen ( det tar få minutter) så ta tog. Toget er upålitelig, dyrt, og går for sjelden. 

I byen er det blant annet mange spesialistsentre og helseforetak som blir besøkt av folk fra hele østlandet. Disse vil få et stort problem. Man kan ikke sette av en hel dag fordi man feks skal til en 30 min samtale på feks på riksen. Det er ma.ge foretak som på denne måten vil få betraktelig færre kunder. Drosjer som kjører pasientreiser må få kjøre rundt. Pasientreiser kommer til å koste staten enormt. Utrykningskjøretøy og varetransport må jo også frem så veiene kan ikke fjernes. Morsomt om du skulle bli akutt syk og måtte komme deg til sykehuset med rickshaw..  eller vil du ha jobb som kjøleskapbærer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 timer siden, Coolaid skrev:

 

 

Det er feil å tro at bilfrie byer dør ut. Forskning viser at det stikk motsatte skjer. Rent økonomisk er det et stort pluss for handelstanden. Det er også klart at bilfrie byer eller områder inspirerer til et mer levende kulturliv, grønne områder, mer folk i gatene osv osv... altså en levende by. 

Skobutikkene vil jo gå bedre ettersom det blir mye skoslitasje... men melder du deg frivillig til å bære alle skoene til skobutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Eier ingen her begrep om konsekvenser? 

Hvordan skal mureren, maleren, snekkeren, rørleggeren, elektrikeren, varebilene, politiet, ambulansen, brannbilen og din gamle bestemor få besøkt deg?  

Og det gale kvinnemennesket i mdg som bruker statsbudsjettet på blomsterkasser og hønsehus.... men det virkelig rare er at hun vil gjøre byene grønne, men det landbruket som er der det hører hjemme har ikke gode levevilkår...  alle bøndene skal slå seg sammen å drive stort. En bonde må ha 5000+ høner for at det skal lønne seg, men i oslo får man betalt for å sette opp hønsehus.. 

Hønsehjerne er det hun har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil utrykningskjøretøy, nyttekjøretøy varebiler og kollektiv transport fortsette å få kjøre i byen. Det er da ingen som har påstått noe annet. Les deg deg opp på saken før du kommer med flåsete uttalelser basert på antagelser. 

Anonymkode: 54fd0...743

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
21 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Skobutikkene vil jo gå bedre ettersom det blir mye skoslitasje... men melder du deg frivillig til å bære alle skoene til skobutikken?

Da har du ikke satt deg nok inn i det vi diskuterer. Varelevering, service og andre som må benytte bil kan fortsatt gjøre dette. Det finnes det ulike løsninger på i ulike land. 

Jeg har ikke tid til å bære alle skoene til sko butikken,  jeg er ute å sykler. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så misser de bussen. Det er ikke alltid så enkelt å beregne hvor lang tid man bruker på en skitur (føreavhengig), og det er ikke gøy å beregne 20 minutter ekstra heller. 20 minutters venting i kulda når man er svett, er heller ikke gøy.

Anonymkode: 5d9c1...fe4

I et samfunn kan man ikke tilrettelegge for mennesker som ikke gidder å møte opp når bussen går og som lager et problem av alt. Dette er tøys. Den som vil får til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Og så misser de bussen. Det er ikke alltid så enkelt å beregne hvor lang tid man bruker på en skitur (føreavhengig), og det er ikke gøy å beregne 20 minutter ekstra heller. 20 minutters venting i kulda når man er svett, er heller ikke gøy.

Anonymkode: 5d9c1...fe4

Det man gjør er å planlegge at det blir en rast ved bussholdeplassen. Man har med sitteunderlag, kakao, boller og en tykk genser. Så koser man seg til man plutselig må pakke sammen alt i en fart for der er bussen. Ha kakaodrikking utenfor blokka som plan B i fall dere akkurat rekker bussen, slik at dere slipper hysterisk anfall.

Hilsen barn av førerkortløs mor og far som jobber helg.

Anonymkode: 21c64...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...