AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 Jeg har stor mistanke om at jeg sliter med demens. Jeg er 47 år, så vet sjansen kan være liten. Jeg sliter med dette hjemme og på jobb. Har mistenkt dette i minst 10 år, men legen bare smiler og sier at jeg må roe ned. Jeg sliter med en del indre stress både hjemme og på jobb. Jeg har egentlig en lettvint jobb, men med ett stort ansvar/mye lover og regler jeg må kunne. Har vurdert å søke meg en annen jobb, men jeg klarer ikke lære noe nytt. Data er jeg idiot på og det brukes jo overalt. Jeg blir uvel bare ved tanken på å lære noe nytt. På jobb er jeg stille av meg, rett og slett fordi jeg er redd for å gjenta meg selv hele tiden. På hjemmebane merker jeg at barna mine blir oppgitt av at jeg gjentar meg selv. De kan si feks at dette spurte du om tidligere idag, i går og forrige uke. Jeg husker faktisk ikke at jeg har sagt/spurt om dette. Jeg kan gå på kjøkkenet for å ordne en ting, men 3-4 timer etterpå så husker jeg hva jeg skulle gjøre, så gjør det da Istede. Jeg husker ikke avtaler, klokkeslett osv. Jeg er ikke så ille at jeg glemmer kjeler på komfyren og sånne farlige ting ennå. Jeg er rett og slett lei meg fordi jeg er som jeg er. Redd for å bli dement og irritere andre rundt meg pga jeg gjentar meg selv. Jeg bruker ingen medisin unntatt innsovningpiller. Sliter med å sovne uansett hvor trøtt jeg er. Jeg skulle nok brukt medisin mot lavt stoffskifte, men stoffskifte er stort sett greit nok iflg lege, noe lavt så jeg får resept på Levaxin. Hvis dere har orket å lese såpass langt, så takker jeg for det. Jeg bare lurer rett og slett på om jeg begynner å bli dement eller om andre kjenner seg igjen. Anonymkode: 83bc4...81c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 Det kan være andre ting enn demens også. Innsovingstabletter kan ha en dårlig effekt på hukommelsen for eksempel. Anonymkode: 5c61c...a97
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 Korttidsminne? Anonymkode: 34566...dc5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #4 Skrevet 17. september 2017 Korttidsminnet er verst ja. Kan huske mye fra barndom og for eksempel fra ferien i år. Handleliste er nyttig for meg, så sant jeg husker å te den med ibutikken. Jeg har glemt hvordan jeg lager enkelte middager, da må jeg Google. Har glemt så mye at jeg skammer meg. Trives best hjemme alene, da hverken sier eller gjør jeg noe galt. Jeg er faktisk så skamfull og redd for dette at jeg oftere og oftere tenker at døden ville vært en befrielse. Nå er jeg ikke suicidal, så trenger ikke stenge tråden pga dette. Jeg bsre vil ikke være andre til bry. Anonymkode: 83bc4...81c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #5 Skrevet 17. september 2017 Det at du er til bry synes jeg ikke du skal tenke på for det høres det ikke ut som du er. Anonymkode: 5c61c...a97
emilie123 Skrevet 17. september 2017 #6 Skrevet 17. september 2017 Vet ikke hvordan diagnosen dement stilles, men mye av det du forteller er ganske så normalt for mange. Kjenner flere som har det på tilsvarende måte, inkludert meg selv. Jeg kan gå inn på soverommet flere ganger for å hente en ting uten å få med meg den tingen. Kan også fortelle samme ting flere ganger til samme person osv. Selv føler jeg at jeg blir verre i perioder som jeg har mye å tenke på, eller er dårligere psykisk. Kan det være at jo mer du tenker på dette, jo verre oppleves det?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #7 Skrevet 17. september 2017 At fastlegen ikke tar deg på alvor er faktisk alvorlig. Har du mulighet til å bytte fastlege? Det er dessverre noen unge som får alzheimer hvert år. Det er også mulig å kontakte demensteamet i kommunen din og høre hva du skal gjøre. Jeg synes ihvertfall ikke du skal gi deg, for hva hvis det faktisk er alzheimer, da må du starte på bremsemedisin så fort som mulig. Anonymkode: 7e5e2...c02 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #8 Skrevet 17. september 2017 Stress er den mest sannsynlige årsaken til tingene som TS nevner, og legen har nok rett i at det ikke er noe å bekymre seg om. Det er mulig å få tatt en demenstest hos fastlegen (eller andre leger), men jeg tror ikke egentlig det er noen grunn til det, i dette tilfellet. Det finnes per i dag ikke medisiner som kan bremse utviklingen av demens. Anonymkode: d7b72...062
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #9 Skrevet 17. september 2017 Uff, fikk skikkelig vondt av deg. Men tror ikke du skal bekymre deg før noe er fastslått. Snakk med legen din og krev å få testet! Lykke til ❤️ Anonymkode: 7edc8...486
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #10 Skrevet 17. september 2017 Det finnes ingen diagnose som heter dement. Det er forskjellige typer demens som for eksempel vaskulær demens, alkoholrelatert demens, Alzheimers demens, demens med lewylegemer osv. Utredning for demens starter ved fastlegen. Anonymkode: 59282...bad 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #11 Skrevet 17. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stress er den mest sannsynlige årsaken til tingene som TS nevner, og legen har nok rett i at det ikke er noe å bekymre seg om. Det er mulig å få tatt en demenstest hos fastlegen (eller andre leger), men jeg tror ikke egentlig det er noen grunn til det, i dette tilfellet. Det finnes per i dag ikke medisiner som kan bremse utviklingen av demens. Anonymkode: d7b72...062 Det gjør det vel. Hentet fra tidsskriftet Symptomatisk legemiddelbehandling ved Alzheimers sykdom og andre demenstilstander er et nytt fenomen som inkluderer flere nye legemidler. Effekten av de ulike midlene kan være vanskelig å evaluere, fordi vi ikke har egnede biologiske metoder som kan måle effekt, og fordi demens er en progredierende lidelse. Randomiserte, kontrollerte studier viser at flere ulike behandlingsprinsipper bedrer pasientenes funksjon forbigående og bremser forverring av symptomer. Sjansen for at Ts har alzheimer er jo selvfølgelig liten, men det skal sjekkes ut. Anonymkode: 7e5e2...c02 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #12 Skrevet 17. september 2017 Jeg sliter og enormt mye med hukommelsen, og det å forstå/forklare osv. Men jeg tror det er pga psykiske vansker og stress i mange år. Men det er ikke noe hyggelig å ha det sånn. :/ Anonymkode: d3066...a85
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #13 Skrevet 17. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter og enormt mye med hukommelsen, og det å forstå/forklare osv. Men jeg tror det er pga psykiske vansker og stress i mange år. Men det er ikke noe hyggelig å ha det sånn. :/ Anonymkode: d3066...a85 Er akkurat sånn jeg har det. Folk kan spørre meg om helt enkle ting og jeg har svaret i hodet. Klarer uansett ikke å forklare meg, så jeg bruker ofte svar som at jeg ikke vet. Føler meg så matt av alt. Anonymkode: 83bc4...81c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #14 Skrevet 17. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: At fastlegen ikke tar deg på alvor er faktisk alvorlig. Har du mulighet til å bytte fastlege? Det er dessverre noen unge som får alzheimer hvert år. Det er også mulig å kontakte demensteamet i kommunen din og høre hva du skal gjøre. Jeg synes ihvertfall ikke du skal gi deg, for hva hvis det faktisk er alzheimer, da må du starte på bremsemedisin så fort som mulig. Anonymkode: 7e5e2...c02 Hvorfor mener du å kunne vite dette bedre enn fastlegen, som faktisk har evaluert pasienten? Dersom man mistenker en begynnende demens, kan man med enkle midler finne ut om det er grunnlag for å iverksette nærmere utredning, og det tar bare noen minutter. Jeg er så lei av at folk skal sitter her og skal overprøve faglige vurderinger gjort av de som faktisk har undersøkt pasienten og kjenner sykehistorien. Har dere tenkt på at hyppige legebytter kan komplisere behandling og utredning fordi sykehistorien blir fragmentert? Er det noe poeng i det, når det ikke finnes en eneste indikasjon på at legen ikke har gjort jobben sin? Husk at dere kun kjenner pasientens subjektive versjon. Og pasienten sier ikke en gang at legen ikke tar det alvorlig. Har dere tenkt på at det kan finnes andre differensialdiagnoser som forklarer pasientens plager? Kan det være at pasienten faktisk har en tilstand som indikerer mer sannsynlige årsaker enn demens? Hva er det som får folk til å tro at en fjerndiagnose uten å ha sett, snakket med eller undersøkt pasienten, basert på noen få skriftlige linjer på et offentlig tilgjengelig nettsted, skal ha større gylighet enn en vurdering gitt av en lege som kjenner og har undersøkt pasienten? Er folk blitt rablende gale? Anonymkode: 391c3...77e 1
reiseglad Skrevet 17. september 2017 #15 Skrevet 17. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du å kunne vite dette bedre enn fastlegen, som faktisk har evaluert pasienten? Dersom man mistenker en begynnende demens, kan man med enkle midler finne ut om det er grunnlag for å iverksette nærmere utredning, og det tar bare noen minutter. Jeg er så lei av at folk skal sitter her og skal overprøve faglige vurderinger gjort av de som faktisk har undersøkt pasienten og kjenner sykehistorien. Har dere tenkt på at hyppige legebytter kan komplisere behandling og utredning fordi sykehistorien blir fragmentert? Er det noe poeng i det, når det ikke finnes en eneste indikasjon på at legen ikke har gjort jobben sin? Husk at dere kun kjenner pasientens subjektive versjon. Og pasienten sier ikke en gang at legen ikke tar det alvorlig. Har dere tenkt på at det kan finnes andre differensialdiagnoser som forklarer pasientens plager? Kan det være at pasienten faktisk har en tilstand som indikerer mer sannsynlige årsaker enn demens? Hva er det som får folk til å tro at en fjerndiagnose uten å ha sett, snakket med eller undersøkt pasienten, basert på noen få skriftlige linjer på et offentlig tilgjengelig nettsted, skal ha større gylighet enn en vurdering gitt av en lege som kjenner og har undersøkt pasienten? Er folk blitt rablende gale? Anonymkode: 391c3...77e Men fastlegen bare smiler og ber henne roe ned, han har jo ikke utredet henne i det hele tatt! Ts: dra til legen og be om en demensutredning. Det innbefatter flere ting: blodprøver (lavt stoffskifte kan gi demenssymptomer altså....) utvidet hukommelsestest, MR av hodet, spinalpunksjon for å lete etter demensmarkører, henvisning til hukommelsespoliklinikk evt. nevrologisk poliklinikk eller utredningssenter for demens for evt videre utredning hvis de første undersøkelsene gir mistanke. Har du noen du føler kan støtte deg i dine påstander, så ta gjerne med deg en venn som kan forklare hvordan han/hun opplever din væremåte. Stress kan forøvrig påvirke deg så mye at du selv opplever hukommelsesvansker. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #16 Skrevet 17. september 2017 1 hour ago, reiseglad said: Men fastlegen bare smiler og ber henne roe ned, han har jo ikke utredet henne i det hele tatt! Ts: dra til legen og be om en demensutredning. Det innbefatter flere ting: blodprøver (lavt stoffskifte kan gi demenssymptomer altså....) utvidet hukommelsestest, MR av hodet, spinalpunksjon for å lete etter demensmarkører, henvisning til hukommelsespoliklinikk evt. nevrologisk poliklinikk eller utredningssenter for demens for evt videre utredning hvis de første undersøkelsene gir mistanke. Har du noen du føler kan støtte deg i dine påstander, så ta gjerne med deg en venn som kan forklare hvordan han/hun opplever din væremåte. Stress kan forøvrig påvirke deg så mye at du selv opplever hukommelsesvansker. Lykke til! Det bør en fastlege gjøre (smile og berolige) hvis det ikke er noen holdepunkter for å mistenke demens. Man kan ikke sette i gang en masse undersøkelser hvis det ikke er grunn til å tro at pasienten har noen slik lidelse. DU har ikke hverken sett eller snakket med pasienten. Det har hennes lege gjort. Du har ingen grunn til å tro at denne legen ikke gjøre jobben sin. Det eneste du oppnår med dette, er å svekke tilliten mellom lege og pasient. Det er ingen tjent med. Ingen lege i verden setter i gang med det du foreslår uten klinisk mistanke. Og før man gjør noe som helst annnet, har man en standardisert kognitiv test som tar noen få minutter å gjennomføre. Er det ikke noe å utrede, stopper det der. Man må gjerne ta slike bekymringer opp med lege. Men man skal være klar over at en bekymring alene ikke nødvendigvis gir grunnlag for noen utredning. Folk er virkelig hysteriske her inne. Anonymkode: 391c3...77e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #17 Skrevet 17. september 2017 Det virker som at de fleste som har svart her i tråden mener at demens er det samme som alzheimer. Det er veldig langt fra sannheten. Min mann er nå 44 år og fikk for to år siden diagnosen frontotemporal demens. Selv mange som kjenner han relativt godt kan ikke se noe på han ved korte samvær. Han har ikke mistet hukommelsen og har et ganske godt begrep om tid og sted, men atferden hans er totalt forandret. Han har få sosiale antenner igjen. Han er aggressiv, utenslig, inkontinent, sover ikke om natta, kan finne på å gå naken ute osv. Han må passes på 24-7. Fastlegen hans smilte også til oss og gjorde nesten narr av meg da jeg tok opp problemet første gang. Han tok noen kjappe tester, bl.a klokketesten og brettet et ark i to og så i fire. Etterpå sa legen at han ikke fant noen grunn til bekymring. Jeg stod på mitt og etter noen måneders dagbokføring og masing ble min mann sendt på MR. Denne viste helt tydelig at han hadde store "døde" områder på begge sider av frontallappen og han fikk diagnosen frontotemporal demens. Det var etterpå utredninger hos nevrolog og på geriatrisk avdeling. Han mistet førerkortet på dagen, han fikk oppnevnt verge og nå to år etter er det uvisst hvor lenge til vi kan ha han boende hjemme. All mistanke om demens må tas på alvor og jeg hadde byttet fastlege dersom jeg ikke fikk en henvisning til videre utredning. Anonymkode: 193bb...43a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #18 Skrevet 17. september 2017 Men symptomene du nevner er lik de jeg får når stoffskiftet er for lavt (det er vanskelig å finne riktig dose). Det kan være så ille at jeg tror svaret på 2 + 2 er "juletre", og at 10 sider med håndskrevne notater fra dagen før er helt slettet fra minnet. Altså sånn "har jeg virkelig skrevet dette? Jeg husker jo ingenting!". Glemmer også ord, avtaler, ting, og er generelt treg i hodet som kjennes ut som om det er fyllt med bomull. Men alt dette bedrer seg når jeg øker dosen med levaxin. Og ellers skal valnøtter, blåbær, fet fisk og jogging hjelpe på hukommelsen, hvis man vil gi den litt ekstra hjelp. Anonymkode: 612f8...8a1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #19 Skrevet 18. september 2017 Jeg fikk høre senest idag at jeg gjentok meg selv. Da satt jeg igjen med tanken på hvor ofte jeg kanskje har sagt akkurat dette. Jeg ble rett og slett skamfull. Jeg skal bestille time til lege senere idag. Jeg tør snart ikke å åpne munnen for å si noe. Jeg er også redd for å bli kalt inn til sjefen på jobb og få tilsnakk eventuellt sparken. Jeg har jobbet med demente, så jeg vet hvor krevende de kan være Jeg ønsker virkelig ikke å bli en sånn person. Anonymkode: 83bc4...81c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå