Gå til innhold

Overgrepsminner og hukommelse - er dette normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går i behandling etter mange års misbruk. Har komplekse traumer og er ikke klar for å jobbe med opplevelsene før jeg er stabil nok. Vi jobber med å håndtere angst og redsel. Jeg har en del (bilde, lyd- og lukts) minner som jeg kun husker et lite glimt her og der fra. 

Nylig flyttet jeg til et sted som rent fysisk er tryggere for meg. Med en gang begynte flashbacks å komme mer og mer. De kan komme som kastet og det er helt forferdelig. Ofte er der minnene jeg har hatt et lite bilde av før, som blir lengre og mer detaljert. Jeg blir forferdelig sliten etterpå. 

Er det noen her som har liknende erfaringer? Som vet om dette er vanlig? 

Anonymkode: e4f23...d3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du nylig begynt i behandling? Det kan være at du underbevisst har begynt å bearbeide fortiden og at det er derfor disse flashbacksene kommer. Jeg har ikke opplevd misbruk selv men vet etter egen erfaring at når flashbacks slutter å opptre så er hendelsene mye mer bearbeidet og mindre følsomme å tenke tilbake på. 

Anonymkode: f562b...821

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vanlig og helt normalt mtp det du har gjennomgått.

Det blir bedre❤️

Anonymkode: 90d89...037

• Liker 1
Gjest Esperanza98
Skrevet

Trist å høre om det du har gått gjennom. Veldig vondt😰

Jeg tenker at det at du har flere flashbacks nå er fordi at, selvom du er på et fysisk tryggere sted, så er det likevel noe nytt. Nye omgivelser kan føre til utrygghet for et menneske som er traumatisert. Det kan i mange tilfeller skape mer redsel enn følelse av å være trygg. 

Håper du får den hjelpen du trenger. Sender deg en klem❤️

Skrevet

Tusen takk for gode omtanker og svar. Jeg syntes bare at denne tilværelsen til tider er nærmest uutholdelig. Jeg mister normal-funksjonen. Men godt å høre at flere sier at det er en fase.

Skrevet

Jeg har det også sånn. Jeg orker ikke bearbeide det enda. Men det er noen lyder og situasjoner som trigger det frem. Og jeg kan plutselig huske nye ting. 

Forferdelig:( 

Anonymkode: 765ef...e96

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går i behandling etter mange års misbruk. Har komplekse traumer og er ikke klar for å jobbe med opplevelsene før jeg er stabil nok. Vi jobber med å håndtere angst og redsel. Jeg har en del (bilde, lyd- og lukts) minner som jeg kun husker et lite glimt her og der fra. 

Nylig flyttet jeg til et sted som rent fysisk er tryggere for meg. Med en gang begynte flashbacks å komme mer og mer. De kan komme som kastet og det er helt forferdelig. Ofte er der minnene jeg har hatt et lite bilde av før, som blir lengre og mer detaljert. Jeg blir forferdelig sliten etterpå. 

Er det noen her som har liknende erfaringer? Som vet om dette er vanlig? 

Det jeg har lært er å la minnene komme tilbake, jo mer du holder igjen jo verre blir det for deg selv. Men du bør ha hjelp i form av psykolog, så får du hjelp til å takle alle vonde tankene som kommer. 

Moren min og eksen min var voldelig samt en voldtekt i ungdomstiden så har jeg vært gjennom en hard og lang runde ptsd.

Anonymkode: fe003...76d

Skrevet

Jeg er selv livredd for minnene, og har brukt hele livet på å løpe fra de. Så jeg får sjelden flash backs, og det har tatt mange år, før jeg kunne vite hva som hadde skjedd. Og jeg har ennå ikke ett eneste minne av selve voldtektene, jeg har minner rett før, og etterpå, og minner av det andre misbruket. Og jeg går fortsatt rundt og føler at dette har ikke skjedd meg.

Jeg går til psykolog nå, og vi skal nå så vidt starte å ta tak i dette. Og jeg vil jo virkelig ta tak i dette, og få litt mer ro rundt tankene. Men er jo veldig redd for de nye minnene som kan komme.

Anonymkode: c5dee...d76

Skrevet

Jeg skjønner hva du går igjennom. Når jeg møter frykten så får jeg nesten ikke puste, hjertebank og urolig; alt foregår på innsiden. Men det føles bra å bekjempe frykten, så lenge jeg vet at det er trygt. 

Når noen er kraftig utsultet, så skulle man tro at et fullt matfat var tingen. Sannheten er at utsultede mennesker/dyr trenger å starte med små posjoner, ta steg for steg.

Så ta 1 trygt steg om gangen og prøv å fokuser på her-og-nå. Hva er i rommet rundt deg nå? Hvordan lukter ting? Hvilke farge er det på bilen over gata? 

Traumer sender fokuset tilbake i fortiden hele tiden, alle tankene flyr liksom bakover hele tiden og overskygger ting du opplever her og nå.

Anonymkode: b9ec6...166

• Liker 1
Skrevet
På 17.9.2017 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du går igjennom. Når jeg møter frykten så får jeg nesten ikke puste, hjertebank og urolig; alt foregår på innsiden. Men det føles bra å bekjempe frykten, så lenge jeg vet at det er trygt. 

Når noen er kraftig utsultet, så skulle man tro at et fullt matfat var tingen. Sannheten er at utsultede mennesker/dyr trenger å starte med små posjoner, ta steg for steg.

Så ta 1 trygt steg om gangen og prøv å fokuser på her-og-nå. Hva er i rommet rundt deg nå? Hvordan lukter ting? Hvilke farge er det på bilen over gata? 

Traumer sender fokuset tilbake i fortiden hele tiden, alle tankene flyr liksom bakover hele tiden og overskygger ting du opplever her og nå.

Anonymkode: b9ec6...166

Takk. Det er det jeg øver på nå.

Skrevet

Det er ofte slik at når du kommer på et tryggere sted begynner du å slappe av og da kan minnene komme sterkere tilbake. Det er helt vanlig. Jeg anbefaler deg å lese boken "Tilbake til nåtid" som tar for seg mange av symptomene du kan oppleve når du har opplevd traumer. Den har oppgaver som kan brukes i terapi, men disse kan du hoppe over og ta den som en ren "informasjonsbok".

Det er noe som heter at "for å glemme, må du først huske". Ta det i ditt tempo. Lykke til.

Anonymkode: 75c6b...da9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...