Furstina Skrevet 17. september 2017 #21 Skrevet 17. september 2017 Som de andra säger; börja med att rydde skåp och lådor. Kasta rot. Sortera ting i smålådor och fack (finns bra små lådor från IKEA att ha i skuffen). Lägg scarfa i en, handskar i en, mössor i en. Sortera pennor. Hårborstar och hårting. Hörlurar/headsets, laddare etc. Två-tre platser att spara på plastpåsar (små, vanliga, stora), men spara inte för många. Skoskåp i hallen, krokar/knagglig för skolväskor och gymbag. Shina köket innan ni går i säng för en bra och ren start på morgonen. Och städa undan efter frukosten. Ha en plats för post, en låda för kvitton som ska sparas, och plocka ting ofta. En stund varje dag för att hålla ordning.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #22 Skrevet 17. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan også ta metoden til Marie Kondo - KonMarie. Der tar man én kategori av gangen, f.eks klær. Drar fram absolutt alle ytterjakkene fra alle skap og boder, legger dem fram og finner ut hvilke man faktisk bruker. Resten kastes/selges/gis bort, alt etter tilstanden. Så tar man alle bukser, overdeler, etc og fortsetter videre gjennom alt man eier. Kjøkkentøy, leker, duker, verktøy, sminke, alt. Alt skal få sin faste plass etter hvert som du rydder og kaster. Mange har nytte av denne metoden. Du kan søke opp på YouTube for en gjennomgang, eller lese boken. Anonymkode: 728ed...e09 Jeg skjønner tankegangen til Marie Kondo, men den fungerer ikke i praksis for oss. Refleksvestene gir meg ikke akkurat glede når jeg holder dem, men jeg må jo ha dem i hus! Samme gjelder f.eks dørslaget, gir meg ikke glede, så ifølge MK skulle jeg kastet det! Men ellers så er jeg enig i at man skal kvitte seg med alt man ikke trenger. Holder selv på med full de-cluttering som skal skje iløpet av fødselspermisjonen min. Da tiden for å begynne på jobb igjen kommer, skal huset være blåst og total-organisert. Anonymkode: e50f7...7a5 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #23 Skrevet 17. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner tankegangen til Marie Kondo, men den fungerer ikke i praksis for oss. Refleksvestene gir meg ikke akkurat glede når jeg holder dem, men jeg må jo ha dem i hus! Samme gjelder f.eks dørslaget, gir meg ikke glede, så ifølge MK skulle jeg kastet det! Men ellers så er jeg enig i at man skal kvitte seg med alt man ikke trenger. Holder selv på med full de-cluttering som skal skje iløpet av fødselspermisjonen min. Da tiden for å begynne på jobb igjen kommer, skal huset være blåst og total-organisert. Anonymkode: e50f7...7a5 'Glede' er et utvidet begrep. Gir det deg virkelig ikke en form for god følelse å vite at du kan sile av pastaen og gå trygt ute i mørket? Eller vaske doen uten å putte hendene nedi fordi du har dokost? 'Nytteglede' kaller jeg det. Anonymkode: 728ed...e09 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #24 Skrevet 17. september 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: 'Glede' er et utvidet begrep. Gir det deg virkelig ikke en form for god følelse å vite at du kan sile av pastaen og gå trygt ute i mørket? Eller vaske doen uten å putte hendene nedi fordi du har dokost? 'Nytteglede' kaller jeg det. Anonymkode: 728ed...e09 Nja, da vil jeg heller kalle det å "ha en veldig god grunn" til å beholde tingen. Hele konseptet med å holde i tingen og føle "glede" overfor tingen blir litt fjernt for meg. Anonymkode: e50f7...7a5 2
Furstina Skrevet 17. september 2017 #25 Skrevet 17. september 2017 Nu fick jag inspiration till att rydde 😂 Ordnade i ordning scarfs, handskar och träningsbanan, pannband och mössor, och tog undan helgens aviser. 1
Mona123 Skrevet 17. september 2017 #26 Skrevet 17. september 2017 For en fin tråd. Leste den tidligere i dag og fikk lyst til å rydde i skuffer som jeg alltid har nedprioritert. Føles godt nå! 1
Gjest Coolaid Skrevet 17. september 2017 #27 Skrevet 17. september 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en person som aldri har hatt det strøkent rundt meg. Min mor hadde det i mitt barndomshjem så vet hvordan det kan gjøres. Jeg er skippertak mennesket og nå som vi er en familie på 3 hadde det vært greit å hatt det ryddig hele tiden....jeg blir gal av å lete etter ting jeg tror ligger på plass og det skaper stress. Tips til hvirdan jeg kan starte endringen? Dette må tas litt om litt ellers faller jeg tilbake til vanene jeg vil snu... Anonymkode: 4afe5...03a Det er ikke nødvendigvis at du er en uryddig person. Jeg tror at de aller fleste av oss "moderne" mennesker eier for mye ting, klær, osv. Dersom du starter å ta et oppgjør med alle eiendelene til deg og familien din vil dere se at dere kanskje lever i overflod. Dersom dere bare har eiendeler som betyr noe for dere, er viktig for dere eller har et bevisst forhold til, vil dere også oppleve at dere får mer plass og ryddighet rundt dere. Og forøvrig, du trenger ikke bli minimalist eller hippie for å ta oppgjør med eiendelene dine. Ta til deg minimalistisk tankegang i den grad du selv ønsker - det er mye bra å hente der.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #28 Skrevet 17. september 2017 Jeg kaller prosjektet mitt "De-cluttering 2017". Har sett tonnevis med videoer på YouTube om decluttering og organisering. Favoritten min er Clutterbug, da hun ikke har et perfekt katalog-hjem, men et gammelt hus som hun har klart å oppdatere på budsjett. Det er SÅ inspirerende å se på slike videoer! Jeg gleder meg som en gal til hjemmet vårt er minimalisert og organisert! Alt skal på sin plass, vi skal ikke lenger stresse rundt å lete etter ting når vi trenger dem. Og det skal bli så sinnsykt godt å tømme huset for dritt! Fødselspermisjonen skal utnyttes til det fulle når hun sover om dagene! Det hjelper faktisk også å se "Hoarders", man får virkelig lyst å vaske når man ser på hvordan noen faktisk lever.... Anonymkode: e50f7...7a5 2
Gjest Coolaid Skrevet 17. september 2017 #29 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, nilsenkg skrev: Jeg anbefaler aldri Kon Mari metoden.
onyx Skrevet 17. september 2017 #30 Skrevet 17. september 2017 Jeg tenker det er håpløst med Kon Mari når man faktisk har en familie (det merkes at dette er en enslig dame uten barn når det kommer til ryddemetoden...) Jeg merker så utrolig forskjell på mengde rot og ting med to barn i huset enn da vi var bare to voksne. Unger roter.. og det blir helt klart fort litt sånn at rot avler rot. MEN rot er jo ikke en bestemt ting man bare kan kaste, rot er egentlig bare ting man gjerne trenger som ikke ligger der det burde være... Her i huset er det i hvertfall slik at det er de daglig i bruk tingene som skaper rotet. Ungenes leker, sko, yttertøy, posten, alt i forbindelse med kjøkken og mat, klær, klær, klær... Her I huset er det egentlige problemet oppbevaringsplass, sånn at når man har mer klær og leker enn skapplass, så blir det vanskelig å rydde skikkelig. Må nok en runde og sortere vekk ting som er fravokst, men helt klart se på oppbevaringsløsninger også! 1
Viviana Skrevet 17. september 2017 #31 Skrevet 17. september 2017 Jeg er ett stort rotehue. Hater å kaste ting fordi vil jo ha alt.
sommermor Skrevet 17. september 2017 #32 Skrevet 17. september 2017 Organisering av ridestøvler, støvler, støvletter er en kilde til kaos her. Ikke passer de i noen skoskap, det eneste er øverst på en skohylle. Her gir hver eneste tomme flyttekasse en form for glede.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #33 Skrevet 17. september 2017 3 timer siden, onyx skrev: Jeg tenker det er håpløst med Kon Mari når man faktisk har en familie (det merkes at dette er en enslig dame uten barn når det kommer til ryddemetoden...) Jeg merker så utrolig forskjell på mengde rot og ting med to barn i huset enn da vi var bare to voksne. Unger roter.. og det blir helt klart fort litt sånn at rot avler rot. MEN rot er jo ikke en bestemt ting man bare kan kaste, rot er egentlig bare ting man gjerne trenger som ikke ligger der det burde være... Her i huset er det i hvertfall slik at det er de daglig i bruk tingene som skaper rotet. Ungenes leker, sko, yttertøy, posten, alt i forbindelse med kjøkken og mat, klær, klær, klær... Her I huset er det egentlige problemet oppbevaringsplass, sånn at når man har mer klær og leker enn skapplass, så blir det vanskelig å rydde skikkelig. Må nok en runde og sortere vekk ting som er fravokst, men helt klart se på oppbevaringsløsninger også! Vel, jeg er meg og ett barn i en alt for liten toroms med elendig planløsning og alt for lite oppbevaring. Og jeg greier å dra nytte av elementer fra KonMarie. Ungens leker har jeg gitt opp, og er fornøyd så lenge jeg får det opp fra gulvet. Men jeg innså at det er begrenset hvor mange visper jeg trenger f.eks. Og at de 30 genserne bakerst i skapet kommer jeg aldri til å bruke. Det hjelper mye, det ☺ Anonymkode: 728ed...e09
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #34 Skrevet 17. september 2017 Jeg har en "vente-hylle" der jrg legger ting til avventing for å se om jeg trenger dem. Ligger de der enda når jrg har neste rydderunde (1-2 ganger i året) kastes de/gis vekk. Jeg har et hus på 120 km, en familie på fire, ikke så mye plass så det krever orden. Har svære ryddeskjauer noen ganger i året, hvor alt av roteskuffer, skap, boder gjennomgås. Tar ikke mer enn ca en dag, hvis loftet ikke skal med i ryddinga. Denne dagen kommer ofte spontant når jeg "eksploderer" over å vasse i rot i skuffene og boden. I garderobeskapene har jeg hyller nederst til sesongklær og bytter frem og tilbake hver sesong for å ha mer oversikt. I gangen har hvert familiemedlem sin skuff til luer,votter, strikkagensere, gymsokker etc. Blir den full må det ryddes for da er noe for lite, for gammelt etc. Rydder hver eneste kveld. ALT legges da på sitt sted, og noe i den generelle roteskuffen som gjerne må rydde litt oftere enn andre skuffer. Når man har system og sted til alt tar det veldig lite tid om man gjør dette hver eneate dag. Anonymkode: 34ff7...a19 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #35 Skrevet 18. september 2017 Vi er slettes ikke en familie som har det strøkent hjemme, men det sier stortsett relativt ryddig når vi tar kvelden. Mine tips er: - Rydd etterhvert. Er dere ferdige med saksa? Legg den der den hører hjemme. Er ungene ferdige med å tegne? Rydd bort tegnesaker før nye leker finnes fram. Er klærne i maskina ferdige? Heng dem opp før du setter på ei ny maskin. Denne ordningen gjør jo at man hele tiden må gjøre litt, men man slipper de store skippertakene. - rydd bort det som ikke brukes jevnlig. Kjøp sånne store, blanke plastkasser på ikea eller EuroPris. Da får du lett oversikt over hva som er i kassene, og tingene lagres tørt og godt. - Ha me lagringsplass til leker etc. Store kasser, kurver etc som ting kan hives oppi. Da blir ryddinga lett samtidig som man kan ha et visst system: En kasse til lego, en til dukker etc. Vips så er gulvet ryddig. Anonymkode: 4837a...589
Pikeliten Skrevet 18. september 2017 #36 Skrevet 18. september 2017 17 hours ago, onyx said: Jeg tenker det er håpløst med Kon Mari når man faktisk har en familie (det merkes at dette er en enslig dame uten barn når det kommer til ryddemetoden...) Jeg merker så utrolig forskjell på mengde rot og ting med to barn i huset enn da vi var bare to voksne. Unger roter.. og det blir helt klart fort litt sånn at rot avler rot. MEN rot er jo ikke en bestemt ting man bare kan kaste, rot er egentlig bare ting man gjerne trenger som ikke ligger der det burde være... Her i huset er det i hvertfall slik at det er de daglig i bruk tingene som skaper rotet. Ungenes leker, sko, yttertøy, posten, alt i forbindelse med kjøkken og mat, klær, klær, klær... Her I huset er det egentlige problemet oppbevaringsplass, sånn at når man har mer klær og leker enn skapplass, så blir det vanskelig å rydde skikkelig. Må nok en runde og sortere vekk ting som er fravokst, men helt klart se på oppbevaringsløsninger også! Tror du ville unngått en del "ryddeproblemer" med at alt får sin faste plass. Yttertøy på fast plass i gangen - er det ikke nok plass må noe ut eller lage plass et annet sted. Posten rett inn på fast plass - reklame kvitter du deg med med en sånn "neitakk til reklame", regninger i hylla for ubetalte regninger osv. 14 hours ago, AnonymBruker said: Rydder hver eneste kveld. ALT legges da på sitt sted, og noe i den generelle roteskuffen som gjerne må rydde litt oftere enn andre skuffer. Når man har system og sted til alt tar det veldig lite tid om man gjør dette hver eneate dag. Anonymkode: 34ff7...a19 Hvis man kutter ut roteskuffen, så slipper du å rydde i den. Alt tilbake på sin faste plass!
Antoinette Skrevet 18. september 2017 #37 Skrevet 18. september 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner tankegangen til Marie Kondo, men den fungerer ikke i praksis for oss. Refleksvestene gir meg ikke akkurat glede når jeg holder dem, men jeg må jo ha dem i hus! Samme gjelder f.eks dørslaget, gir meg ikke glede, så ifølge MK skulle jeg kastet det! Anonymkode: e50f7...7a5 Nei, du har IKKE skjønt KonMari-metoden 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #38 Skrevet 18. september 2017 4 timer siden, Antoinette skrev: Nei, du har IKKE skjønt KonMari-metoden Helt rett, jeg skjønte ikke greia, rett og slett. For meg var det overhypet og tydelig at dama ikke har barn. Anonymkode: e50f7...7a5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #39 Skrevet 18. september 2017 Vi går gjerne gjennom ett og ett rom og rydder. Ikke hvert rom hvert år, men kanskje stuen i år, soverommet neste år, osv. Så ser vi på har vi virkelig bruk for dette? Sentimentalitetsnivået har dalt betraktelig med årene. Før samlet jeg på alt, nå hiver jeg julekort og slikt i bosset etter endt jul.. I tillegg til å kaste, er et godt system for sortering og oppbevaring et must. Alt må ha en fast plass, og det må faktisk være plass til det der også. Ikke sett av én skuff til sokker om du trenger to. Kjøp oppbevaring med skapdører/skuffer, fra gulv til tak om du må. Anonymkode: d6d46...923
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå