Gå til innhold

Ryddig hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en person som aldri har hatt det strøkent rundt meg. Min mor hadde det i mitt barndomshjem så vet hvordan det kan gjøres. Jeg er skippertak mennesket og nå som vi er en familie på 3 hadde det vært greit å hatt det ryddig hele tiden....jeg blir gal av å lete etter ting jeg tror ligger på plass og det skaper stress. 

Tips til hvirdan jeg kan starte endringen? Dette må tas litt om litt ellers faller jeg tilbake til vanene jeg vil snu...

Anonymkode: 4afe5...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid rydde opp etter deg er vel et tips. Organiser slik at alt har en fast plass. Om ting flyter er det gjerne fordi det ikke er nok lagringsplass.

Anonymkode: 836df...3fe

Skrevet

Kvitt deg med de tingene du ikke trenger. Det er eneste løsning, hvis du ikke rett og slett vil bruke mer tid på rydding. Anbefaler en ryddejobb, feks Synnøve Skarbø sin.

Anonymkode: 75e01...cff

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville startet med å rydde lagringsplassen, og skaffe mer. Altså, ikke begynne med å rydde benken på kjøkkenet, spisebordet, men rydd skuffer og skap, fjern ting som dere ikke trenger, eller bytt lagringsplass. Verktøy i kjeller eller garasje, samle alt der. Vintertøy på loft, kanskje noe kan kastes osv. Når du går ryddet så det er plass i skap og skuffer i rommene dere bruker til daglig, er det mye lettere å rydde, lettere å finne logiske faste plasser til alt og lettere å holde det ryddig. 

Anonymkode: 40957...471

• Liker 6
Skrevet

Enkelt? Endre en vane om gangen. Tar litt tid, men er minst stress. Mannen min var en enorm rotekopp. Han endret en vane om gangen. Først tok vi tomme poser som lå over alt. Han la de oppå stuebord, i senga og igrunn over alt. Når den vanen var slipt bort og posene alltid havnet der den skulle så tok vi neste, å henge opp jakka. Å sånn fortsatte det. Når man tar lite om gangen å bruker lang tid på å gro inn en ny vane så føler ikke de rundt at det er mas, så det blir ikke dårlig stemning OG det føles ikke ut som mye jobb fordi det tross alt bare er en ting

Anonymkode: 4577b...c51

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville startet med å rydde lagringsplassen, og skaffe mer. Altså, ikke begynne med å rydde benken på kjøkkenet, spisebordet, men rydd skuffer og skap, fjern ting som dere ikke trenger, eller bytt lagringsplass. Verktøy i kjeller eller garasje, samle alt der. Vintertøy på loft, kanskje noe kan kastes osv. Når du går ryddet så det er plass i skap og skuffer i rommene dere bruker til daglig, er det mye lettere å rydde, lettere å finne logiske faste plasser til alt og lettere å holde det ryddig. 

Nå er ikke jeg ts, men har samme problem. Hvor lang tid vil du si det ca tar å rydde lagringsplass? For meg bloir det et stort prosjekt, selv om jeg bor lite, men vil det si at man også går igjennom boder, for å finne ting/klær etc som man vil kaste, gi bort, selge osv? Eller bør man først begynne inne i leiligeten/huset sitt?

Anonymkode: 9d28a...55a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kvitt deg med de tingene du ikke trenger. Det er eneste løsning, hvis du ikke rett og slett vil bruke mer tid på rydding. Anbefaler en ryddejobb, feks Synnøve Skarbø sin.

Anonymkode: 75e01...cff

Enig. De fleste jeg kjenner som har det rotete har veldig mange ting og duppedingser.

Anonymkode: 292f8...84c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg ts, men har samme problem. Hvor lang tid vil du si det ca tar å rydde lagringsplass? For meg bloir det et stort prosjekt, selv om jeg bor lite, men vil det si at man også går igjennom boder, for å finne ting/klær etc som man vil kaste, gi bort, selge osv? Eller bør man først begynne inne i leiligeten/huset sitt?

Hvor lang tid beror jo på hvor mye plass det. Jeg tar for meg ene høyskapet på kjøkkenet med jevne mellomrom, der har jeg alt av forbruksvarer og tørrvarer, og det er mye fra topp til bunn. Ryde, sortere, kaste ting utgått og vaske hyllene.. Jeg kan klare det på litt over en time. 

Er det roteskuffer med mye småting, eller skuffer med rotete samling papirer og kvitteringer som må gåes gjen, så tar det lengre tid. 

Jeg ville ikke satt tidsfrist. Men planlagt hvor jeg skal begynne og begynt. Ryddet par skuffer/hyller hver dag. 

Jeg klarte å omstille meg fra rotete til ryddig med å starte sånn, også har jeg fått en fin rutine på å bruke 15-30 minutter på å rydde før jeg parkerer rompa I sofaen for kvelden, og 5 minutter før jeg drar på jobb. 

Før jeg drar på jobb så rydder jeg feks bort sminke, setter inn i oppvaskmaskin, fjerner skittentøy fra badegulv og sorterer I riktig kurv, lukker skapdører og tørker smuler. Ting jeg ikke gjorde før. 

Når jeg kommer hjem så føles det så rent og ordentlig, og jeg slipper å ta igjen noe. 

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid beror jo på hvor mye plass det. Jeg tar for meg ene høyskapet på kjøkkenet med jevne mellomrom, der har jeg alt av forbruksvarer og tørrvarer, og det er mye fra topp til bunn. Ryde, sortere, kaste ting utgått og vaske hyllene.. Jeg kan klare det på litt over en time. 

Er det roteskuffer med mye småting, eller skuffer med rotete samling papirer og kvitteringer som må gåes gjen, så tar det lengre tid. 

Jeg ville ikke satt tidsfrist. Men planlagt hvor jeg skal begynne og begynt. Ryddet par skuffer/hyller hver dag. 

Jeg klarte å omstille meg fra rotete til ryddig med å starte sånn, også har jeg fått en fin rutine på å bruke 15-30 minutter på å rydde før jeg parkerer rompa I sofaen for kvelden, og 5 minutter før jeg drar på jobb. 

Før jeg drar på jobb så rydder jeg feks bort sminke, setter inn i oppvaskmaskin, fjerner skittentøy fra badegulv og sorterer I riktig kurv, lukker skapdører og tørker smuler. Ting jeg ikke gjorde før. 

Når jeg kommer hjem så føles det så rent og ordentlig, og jeg slipper å ta igjen noe. 

Tusen takk for svaret ditt! Jeg har masse jeg må gå igjennom, men skal begynne imorgen, selv om jeg gruer meg ...:/ Burde jeg begynne der jeg bor, eller i bodene/lagringsplassen? 

Så bra at du klarte å omstille deg! Hva var det som gjorde det?

Skrevet

Enkelt? Endre en vane om gangen. Tar litt tid, men er minst stress. Mannen min var en enorm rotekopp. Han endret en vane om gangen. Først tok vi tomme poser som lå over alt. Han la de oppå stuebord, i senga og igrunn over alt. Når den vanen var slipt bort og posene alltid havnet der den skulle så tok vi neste, å henge opp jakka. Å sånn fortsatte det. Når man tar lite om gangen å bruker lang tid på å gro inn en ny vane så føler ikke de rundt at det er mas, så det blir ikke dårlig stemning OG det føles ikke ut som mye jobb fordi det tross alt bare er en ting

Her også havner plastposer på bordet og kjøkkenbenken og hvor som helst. Jeg blir gal! Jeg driver også å plukker bort noen av disse rotevanene av samboern. Posene er neste på lista. 

Anonymkode: 0a975...4da

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svaret ditt! Jeg har masse jeg må gå igjennom, men skal begynne imorgen, selv om jeg gruer meg ...:/ Burde jeg begynne der jeg bor, eller i bodene/lagringsplassen? 

Så bra at du klarte å omstille deg! Hva var det som gjorde det?

Du kan også ta metoden til Marie Kondo - KonMarie. Der tar man én kategori av gangen, f.eks klær. Drar fram absolutt alle ytterjakkene fra alle skap og boder, legger dem fram og finner ut hvilke man faktisk bruker. Resten kastes/selges/gis bort, alt etter tilstanden. Så tar man alle bukser, overdeler, etc og fortsetter videre gjennom alt man eier. Kjøkkentøy, leker, duker, verktøy, sminke, alt. 

Alt skal få sin faste plass etter hvert som du rydder og kaster. Mange har nytte av denne metoden. Du kan søke opp på YouTube for en gjennomgang, eller lese boken.

Anonymkode: 728ed...e09

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen din? Virket mer som om du beskrev et lite barn her.

Anonymkode: 93667...61d

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ville det ikke vært enklere å rydde når du faktisk rotet?

Å slenge skitne klær på gulvet, la skapdører stå åpne, ikke tørke kjøkkenbenken etter man har laget mat osv.

Du skaper jo bare masse arbeid for deg selv?

Anonymkode: 93667...61d

Skrevet

Og husk å ikke velge ut de tingene du skal kaste, men heller de tingene du skal beholde 😊

Anonymkode: c6fe1...141

• Liker 2
Skrevet

Her er det motsatt; vokste opp i et svært rotete og uorganisert hjem og har blitt motsatt selv i voksen alder - alltid strøkent. 
Mine topp 5 tips; 

1. Re sengen, hver dag.
2. Gi alle ting en fast plass
3. KAST (gi bort, resirkuler) det som er for mye og skaper rot. Dette gjør jeg ca 2 ganger i året.
4. Tøm alltid oppvaskmaskinen hver kveld slik den er klar for en ny dag.
5. Ha gjerne rutiner på ting - bruk en kalender; sengeskift hver 2. uke feks, skriv ting opp så blir de ikke glemt. 

• Liker 1
Skrevet

For meg er det sånn at rot avler rot, så det å smårydde eller enda bedre legge ting der de skal være fra start er måten å ha det ryddig på. Hvis det først begynner å være litt rotete, er det som jeg ubevisst tenker at det er legitimt å slenge fra seg litt flere ting. Og jeg er sånn at jeg hater rot, men er ikke glad i å bruke masse tid på å rydde. I tillegg ser jeg hvor mye tid vi sparer på å lete etter ting når det er mer orden i sakene.

Men vi har litt for mye ting i skuffer, skap og loft fordi jeg er dårlig på å gi bort ting vi ikke bruker og vi har ikke verdens største hus heller. Så metoden til Marie Kondo frister veldig.

• Liker 1
Skrevet

Du kan også ta metoden til Marie Kondo - KonMarie. Der tar man én kategori av gangen, f.eks klær. Drar fram absolutt alle ytterjakkene fra alle skap og boder, legger dem fram og finner ut hvilke man faktisk bruker. Resten kastes/selges/gis bort, alt etter tilstanden. Så tar man alle bukser, overdeler, etc og fortsetter videre gjennom alt man eier. Kjøkkentøy, leker, duker, verktøy, sminke, alt. 

Alt skal få sin faste plass etter hvert som du rydder og kaster. Mange har nytte av denne metoden. Du kan søke opp på YouTube for en gjennomgang, eller lese boken.

http://forum.kvinneguiden.no/topic/973122-konmari-vi-får-orden-på-huset-og-livet/?page=17&tab=comments#comment-19801453

Du kan lese om denne metoden her.

• Liker 1
Skrevet

Legg en plan. Ta rom for rom. Kast/gi vekk det du ikke bruker eller har behov for. Nå må du gå grundig til verks.

Rydd hver dag. Sett av 20 min hver dag. Sett inn oppvask,tøm maskin. Når du vasker klær, få de i skap så snart det er tørt. Ha ikke tørkestativ i stuen. Rydd etter måltid. Tørk av bord og benker. Samme med bad. Ikke la skittentøy hope seg opp.

Anonymkode: 6a0b3...fe7

Skrevet
57 minutter siden, Vera Vinge skrev:

For meg er det sånn at rot avler rot, så det å smårydde eller enda bedre legge ting der de skal være fra start er måten å ha det ryddig på. Hvis det først begynner å være litt rotete, er det som jeg ubevisst tenker at det er legitimt å slenge fra seg litt flere ting. Og jeg er sånn at jeg hater rot, men er ikke glad i å bruke masse tid på å rydde. I tillegg ser jeg hvor mye tid vi sparer på å lete etter ting når det er mer orden i sakene.

Men vi har litt for mye ting i skuffer, skap og loft fordi jeg er dårlig på å gi bort ting vi ikke bruker og vi har ikke verdens største hus heller. Så metoden til Marie Kondo frister veldig.

Jeg har ikke gjennomført/fullført den fullstendig (litt fordi jeg faktisk ikke har så veldig mye som ikke er i bruk minst én gang i året fra før), men det er allerede blitt mye bedre enn det var. Jeg kunne kanskje vært strengere mot meg selv, men mesteparten av det jeg/vi eier, er ting vi kommer til å savne når vi (så snart som mulig) kommer ut av toromskjelleren og får 'litt' mer plass. Krystallet og sølvtøyet til oldemor ryker ikke nå, for å si det sånn 😂

Skrevet (endret)

Som mor i en storfamilie er jeg helt avhengi av at det er ryddig og rent hos oss.

Har nazi systemer som følges opp og slik må det nesten være for å få hverdagen til å  gå på skinner

Endret av Musefis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...