AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Noen som har erfaringer med solceller og vindmøller til hyttebruk dersom man ikke har strøm? Anonymkode: 77699...6ba
prt90 Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Fungerer fint det, hvor mye strøm trenger du?
Ullvott Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Har solceller, men ikke vindmølle. Er godt fornøyd. Hos oss brukes solcellestrømmen til leselamper, avtrekksvifte på doen og en liten vannpumpe til håndvasken, pluss bittelitt TV.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 8 minutter siden, prt90 skrev: Fungerer fint det, hvor mye strøm trenger du? Vet ikke. Sitter og titter på hytter og ønsker liten hytte, gjerne uten strøm i utgangspunktet. Ønsket er å være selvforsynt, eventuelt at kjøleskap og annet kan gå på parafin. Lurer på hvor langt teknologien er kommet og hva som er mulig å få til. TS Anonymkode: 77699...6ba
Ullvott Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Det er egentlig ikke mange grenser for hva du kan få til lenger. I alle fall hvis man skaffer seg god nok batterikapasitet og et aggregat i tillegg. Man kan også få installert omformer og 220V-el.anlegg hvis man ønsker det. Her er et eksempel: http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/komfort-pa-hytta-uten-strom-2268515 Så langt har ikke jeg trukket det, men jeg har et aggregat som kan hjelpe batteriet litt på de mørkeste vinterdagene. Med aggregat er det ikke noe problem å kjøre støvsuger o.l, heller. Jeg har valgt propan til komfyr, kjøleskap og oppvarming av vann, og synes det fungerer veldig fint.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Vindmøller kan du ikke sette opp hvor som helst. Anonymkode: 508cb...f08
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 Jeg har vokst opp med hytte uten strøm. Der brukes solceller til litt lamper, samt vannrenser nok til litt drikkevann som går på 12-volt. Man kan også se litt på tv. Ellers går kjøleskap, komfyr, og varmtvannsbereder på gass. Hvor effektivt det er med solceller kommer litt an på hvor i landet hytten er, samt de lokale sol- og snøforholdene. Det finnes en nettside som kan gi deg et estimat på hvor godt egnet hytten din er til solceller, hvor du skriver inn adresse og de så ser på solforholdene der. Men de sier ikke noe om snø og slikt.. Vi har hytte på Vestlandet, i et veldig snørikt område. Selv midtsommers er det ikke nok strøm til at vi kan ha på masse lys og se på tv samtidig. Det er kun lys som gjør at vi ikke går oss vill, ikke godt leselys. Om vinteren har vi knapt nok lyst til disse lampene. Tv må man rasjonere veldig på, og gjerne ha bensinaggregat i reserve om det er veldig spennende i påskekrimen.... Anonymkode: fe7b7...3cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå