Gå til innhold

Strikker genser, men blir den for liten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat startet på en genser til meg selv. I str M skal den bli 100 cm i overvidde dersom strikkefastheten overholdes.  

Nå har jeg strikket vrangbord på 4 cm +  ca 3 cm glattstrikk. Jeg syntes den ser liten ut, men tenker at det kan endre seg når den blir lenger, men vet jo ikke.  Har ikke strikket på mange år, så husker ikke hvordan dette er.

Spørsmålet er altså ; kan man vurdere om størrelsen er rett allerede etter ca 7 cm,  eller må arbeidet bli lenger først? 

Strikker i børstet alpakka, pinne nr 6. 😀 

 

Anonymkode: b1657...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvelapp prøvelapp prøvelapp! 
Hvis du er i tvil, strikk gjerne en prøvelapp nå. Legg opp et noe større antall masker enn det som man skal ha på 10 cm, og strikk noen omganger. Deretter måler du strikkefastheten din sånn omtrent midt på prøvelappen. 

Anonymkode: f81ca...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Strikket faktisk prøvelapp (gjorde det aldri før i tiden, men nå som jeg skulle ta opp gamle kunster 😄). Strikkefastheten stemmer  med størrelsen. Syntes likevel den ser så liten ut, men håper at det er fordi den henger på rundpinnen. 

Anonymkode: b1657...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål på det arbeidet du strikker nå. Hvis du strikket prøvelappen frem og tilbake så kan den være misvisende hvis du nå strikker rundt. Sjekk nå så får du en bedre ide om hvordan ståa er. Du kan også ta å strikke arbeidet over på to rundpinner så får du en riktigere inntrykk enn når alle maskene er trykket sammen på en. Du kan også tre en tråd i gjenom alle maskene og ta ut pinnen, men det er mer jobb. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg måler nå,  treffer jeg bra på antall masker pr 10 cm. Strikker noen omganger til,  og flytter evt over på to pinner for å se (takk for den ideen, det tenkte jeg ikke på at jeg kunne gjøre).  

😀 

Anonymkode: b1657...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har riktig strikkefasthet og har målt overvidden rett på deg selv, skal det godt gjøres at den er for liten. Men den ser gjerne liten ut på pinnen.

Og alt det maset om prøvelapp... Det strikker jeg nesten aldri, for jeg måler heller etter noen cm på prosjektet. Og begynner helst med ermene om mulig, så jeg får målt raskere. Men hvis jeg skal strikke prøvelapp er jeg obs på at jeg strikker løsere fram og tilbake sammenlignet med rundt, så jeg strikker da vrangsiden på prøvelappen med en halv pinne mindre enn på rettsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den blir ikke liten,  heller ørlite større enn størrelsen tilsier.  Fornøyd så langt!

Takk for hjelpen 

Anonymkode: b1657...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...