Gå til innhold

Menskopp: vondt!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Dette er første perioden min med menskopp, da jeg reagerer på alt av bind og tamponger. Jeg er igrunn fornøyd, da jeg ikke kjenner antydning til reaksjon ennå (brukt den to dager). Jeg synes dog det er sinnsykt vondt å sette den inn og ta den ut! Å ha den der går bra, da kjenner jeg den ikke. Men å ta ut og sette inn 😳😳 

jeg bruker en liten kopp, og bretter den sammen slik bruksanvisningen sier, men det skjer fortsatt at den åpner seg før den er helt inne og det er sykt vondt! Når jeg skal ta den ut også, får jeg jo ikke kneppet den sammen.... altså det føles som rene fødselen 😂 (Nei jeg har aldri født, så ikke kommenter det). Men det er veldig vondt. Noen som har råd? Jeg bruker den minste koppen de hadde på apoteket..

Anonymkode: ced19...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd tøybind? 

Anonymkode: a0d7e...ce5

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd tøybind? 

Anonymkode: a0d7e...ce5

Jepp. Tror ikke det er bindene, men blodet, fuktigheten og pH-verdien jeg reagerer på. Tåler dessverre ikke tampong heller. Men menskopp ser ut til å funke! 

Skrevet

Det er veldig viktig at du får klemt den godt sammen når du skal sette den inn, og du må ikke dra den ut uten å klemme bunnen sammen da dette kan være både smertefullt og skadelig. Hvis du føler den sitter for langt inn til at dette går kan du tisse først, da pleier den å være lettere å ta tak i. Evt kan du føre en finger opp langs kanten og løsne på vakuumet, da blir det også lettere å klemme bunnen sammen ordentlig.

Hvis du synes det er vanskelig å klemme koppen sammen når du fører den inn, finnes det mange andre måter du kan klemme den sammen på. Prøv å søke litt på nettet, det er mange tips der.

Det er også forskjellige stillinger du kan prøve når du tar den både ut og inn. Noen foretrekker å sitte på do, noen liker å stå med en fot på gulvet og en fot på dolokket, mens noen liker best å sitte på huk på gulvet.

Og husk at det er vanlig at det er vanskelig i begynnelsen. Du må bare prøve deg fram og finne ut hva som fungerer for deg. Ta deg god tid og slapp av. Jeg slet veldig i begynnelsen, men det gikk ikke lang tid før jeg fikk teken på det :) 

• Liker 2
Skrevet

Hvilket merke er de på apoteket? Me Luna har noen temmlig små kopper (38 mm bredde i str S), du kan også få de i forskjellig fasthet. Men jeg tror du vil få dreisen på dette etterhvert, to dager er jo ingenting. Det tok meg et par-tre måneder å bli ordentlig vant til å bruke koppen. Jeg må klemme koppen ganske godt sammen i bunnen for å få den ut uten at det gjør litt vondt, selv om jeg har brukt menskopp i mange år og har en av de aller minste Me Luna-koppene.

Anonymkode: 3f0f5...b3c

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke er de på apoteket? Me Luna har noen temmlig små kopper (38 mm bredde i str S), du kan også få de i forskjellig fasthet. Men jeg tror du vil få dreisen på dette etterhvert, to dager er jo ingenting. Det tok meg et par-tre måneder å bli ordentlig vant til å bruke koppen. Jeg må klemme koppen ganske godt sammen i bunnen for å få den ut uten at det gjør litt vondt, selv om jeg har brukt menskopp i mange år og har en av de aller minste Me Luna-koppene.

Anonymkode: 3f0f5...b3c

56 minutter siden, Blod skrev:

Det er veldig viktig at du får klemt den godt sammen når du skal sette den inn, og du må ikke dra den ut uten å klemme bunnen sammen da dette kan være både smertefullt og skadelig. Hvis du føler den sitter for langt inn til at dette går kan du tisse først, da pleier den å være lettere å ta tak i. Evt kan du føre en finger opp langs kanten og løsne på vakuumet, da blir det også lettere å klemme bunnen sammen ordentlig.

Hvis du synes det er vanskelig å klemme koppen sammen når du fører den inn, finnes det mange andre måter du kan klemme den sammen på. Prøv å søke litt på nettet, det er mange tips der.

Det er også forskjellige stillinger du kan prøve når du tar den både ut og inn. Noen foretrekker å sitte på do, noen liker å stå med en fot på gulvet og en fot på dolokket, mens noen liker best å sitte på huk på gulvet.

Og husk at det er vanlig at det er vanskelig i begynnelsen. Du må bare prøve deg fram og finne ut hva som fungerer for deg. Ta deg god tid og slapp av. Jeg slet veldig i begynnelsen, men det gikk ikke lang tid før jeg fikk teken på det :) 

Tusen takk for gode svar, ser at ''nybegynnerfeil'' er veldig vanlig. Jeg er frelst av koppen til nå - tenk å kunne holde blodet inne uten å bli knusktørr og få sopp? Jeg pleier å få sopp dag EN av menstruasjonen ved bruk av tampong, og eksem/kløe/utslett ved bruk av bind. Har vert ganske låst... Merket jeg har kjøpt tror jeg heter Belladot eller noe slikt. Kjøpte strl S - så på nettet at det var for dem med små blødninger og som ikke har født barn. 

Skrevet
På 16.9.2017 den 20.30, Blod skrev:

Lurer på en ting til siden det ser ut som du har erfaring: Når pleier du å ta den ut ''for godt''? Er det når du blør lite, eller når den er helt tom? Har hatt den inne nesten 24 timer nå, og blodet dekker såvidt bunnen i koppen.. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting til siden det ser ut som du har erfaring: Når pleier du å ta den ut ''for godt''? Er det når du blør lite, eller når den er helt tom? Har hatt den inne nesten 24 timer nå, og blodet dekker såvidt bunnen i koppen.. 

Du bør tømme koppen minst hver morgen og kveld, og da skylle den i vann, så du ikke har mensblodet inne så lenge av gangen. Da ser du også raskere at det slutter å komme blod. 

Det kan hjelpe innføringen om koppen er våt når du setter den inn. Gjør det vondt å ta den ut, så ikke bare fortsett å dra. Det viser at det fortsatt er vakum. Prøv å dreie på den, eller å knipe den mer sammen. 

Jeg har brukt menskopp i mange år, er svært fornøyd med det. Men jeg husker st jeg slet også mye i starten, før jeg fikk teken på det.

Skrevet

Fukt den med vann før du setter den inn. Det finnes mange ulike måter å brette den på når den skal inn. Google, og prøv deg frem.

Når du skal dra den ut er det viktig at du klemmer den sammen, ellers gjør det vondt. Om det skvulper over og du synes det er ekkelt, kan du tømme litt oftere.

Du bør tømme minst hver 12 time.

Jeg bruker min helt til det har sluttet å blø. Alternativt bruker jeg tøytruseinnlegg om det småspotter på slutten.

Anonymkode: 68ccd...abb

Skrevet

Jeg synes også det var fryktelig ubehagelig og vet jeg brettet den riktig.Å bryte vakuumet når den skulle ut var også grusomt vondt.Ga opp hele greia til slutt.

Anonymkode: 25e2b...91f

Skrevet

Du kan finnes masse tips på forskjellige metoder for innføring og fjerning av menskopp på nettet. Youtube har også en haug med videoer.

https://youtu.be/RzqQet6t1Eo?t=41

Denne bretteteknikken bruker jeg, for da blir den ganske tynn i enden, og det passer for meg. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det var fryktelig ubehagelig og vet jeg brettet den riktig.Å bryte vakuumet når den skulle ut var også grusomt vondt.Ga opp hele greia til slutt.

Anonymkode: 25e2b...91f

Å bryte vakuumet gjør ikke vondt. Det er når den dras ut uten å bryte vakumet at det gjør vondt. Å bryte vakumet betyr at man må få inn luft ved siden av koppen. Enten ved å klemme den så godt sammen i bunn at også toppen flytter seg bort fra skjedeveggen, eller ved å dytte opp en finger ved siden av koppen så luften kommer til.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Hulderen skrev:

Å bryte vakuumet gjør ikke vondt. Det er når den dras ut uten å bryte vakumet at det gjør vondt. Å bryte vakumet betyr at man må få inn luft ved siden av koppen. Enten ved å klemme den så godt sammen i bunn at også toppen flytter seg bort fra skjedeveggen, eller ved å dytte opp en finger ved siden av koppen så luften kommer til.

Du kan umulig vite hva som gjør vondt for andre. 

Anonymkode: bd433...a24

Skrevet

Jeg hadde undersøkt alternative kopper. Rubycup er et godt alternativ. Prøv deg også frem med ulike bretteteknikker og bruk gjerne glidemiddel når du setter den inn. 

Anonymkode: a295f...567

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar :) å få den inn har jeg fått teken på. Fant en bretteteknikk på youtube som gjorde den veldig mye spissere, mindre i omkrets og enklere å holde mens jeg førte den inn. Å få den ut er fortsatt et makkverk hvor jeg føler jeg sitter med hele knyttneven inni der, men har lært meg å løse vakuumet med å kneppe sammen bunnen og vri den ut :) regner med jeg får teken på det også etter hvert.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig vite hva som gjør vondt for andre. 

Du har åpenbart ikke skjønt hva vakum er.

Skrevet
1 time siden, Hulderen skrev:

Du har åpenbart ikke skjønt hva vakum er.

Jo, men men det skjer ikke av seg selv og det kan altså gjøre vondt for noen av oss. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei dere!

Jeg prøver å gjøre hjemmeleksa mi med å lese og se videoer. Typisk nok blir jeg etter en stund ganske forvirra av all informasjonen - jeg greier ikke å systematisere den fordi jeg blir stressa. Kunne trengt noen motiverende ord og tips fra andre med mer erfaring! <3

Jeg greier ikke å bedømme hvilken stramhetsgrad bekkenbunnmuskulaturen min har. Jeg er 46 år og har ikke født. Jeg har ellers en over gjennomsnittet sensitiv urinblære tror jeg, men sikkert ikke av de aller verste. 

Jeg har prøvd å måle hvordan livmortapp sitter, langfingerledd-metode. Litt usikker, men det kan virke som at jeg kommer såvidt over første leddet før jeg berører tappen. Er det riktig at detter er klart i kategorien lav? Jeg var litt over halvveis i mensen da jeg målte. 

Jeg har foreløpig prøvd den minste OrganiCup + den største Belladott.

1) Med den lille hadde jeg lekkasje, derfor bytta jeg. Men stor Belladott lekker også. Også den lekker gjerne kort tid etter at jeg har satt dem inn. Jeg blør ikke superkraftig, så på en eller annen måte må den vel sitte feil. Jeg fatter ikke hvordan jeg kan gjøre noe annerledes. Det kjennes ut med fingrene som om den er foldet ut hele veien rundt. Er det livmortappen som er problemet? Hva gjør jeg i så fall?  

2) Belladott føles uansett for hard. Jeg kan kjenne at den ligger der og presser, og etter en stund gjør det litt vondt, særlig når mensen er på det kraftigste. 

Det hadde vært veldig fint om jeg kunne bruke OrganiCup, men er den over gjennomsnittet myk? Tilfeldigvis noen her som har prøvd begge og kanskje flere å sammenligne med? Vet at OrganiCup tilbyr fornøyd-garanti, men jeg vil likevel prøve å få råd her i en tråd eller to først.

Skrevet
På 19.9.2017 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar :) å få den inn har jeg fått teken på. Fant en bretteteknikk på youtube som gjorde den veldig mye spissere, mindre i omkrets og enklere å holde mens jeg førte den inn. Å få den ut er fortsatt et makkverk hvor jeg føler jeg sitter med hele knyttneven inni der, men har lært meg å løse vakuumet med å kneppe sammen bunnen og vri den ut :) regner med jeg får teken på det også etter hvert.

Hvordan gjør du det? For å få den så skal som mulig mener jeg?

Jeg har brukt kopp en stund nå, og det har gått fint, men under de to siste menstruasjonene får jeg den bare ikke inn. Den kjennes som om den øvre skjedeveggen har est og nesten tetter igjen. 

Noen som har noen tips?

Skrevet

rPå vei ut, Ts, trykker jeg på toppen av koppen med langfinger og så drar jeg rett og slett koppen ned med fingeren. En finger, trykk koppen flat - dra den ned og ut. Å bruke «håndtaket» opplever jeg som mye vanskeligere.

Anonymkode: 1e00c...6e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...