Gå til innhold

Første gangs bil kjøper!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har startet å  jobbe i mer enn 100%. Og har tenkt å kjøpe en bil opp til 30 000,- kr. Jeg har ikke spart noe siden jeg har nylig startet å jobbe. Jeg tenker å ha bilen  i et par måneder også selge den, siden jeg starter å studere igjen. Så jeg har tenkt å ta et lån på 30 000,- også betale det i løpet av noen måneder. Jeg bor hjemme hos foreldrene mine og er 22 år gammel. Er det smart? Kommer jeg til å tape mye penger på det? Noen som kan komme med gunstig lån  steder?

Anonymkode: 30064...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har startet å  jobbe i mer enn 100%. Og har tenkt å kjøpe en bil opp til 30 000,- kr. Jeg har ikke spart noe siden jeg har nylig startet å jobbe. Jeg tenker å ha bilen  i et par måneder også selge den, siden jeg starter å studere igjen. Så jeg har tenkt å ta et lån på 30 000,- også betale det i løpet av noen måneder. Jeg bor hjemme hos foreldrene mine og er 22 år gammel. Er det smart? Kommer jeg til å tape mye penger på det? Noen som kan komme med gunstig lån  steder?

Anonymkode: 30064...16b

Du skal låne 30 000, i et par måneder, og så selge den? Det er å kaste pengene ut av vinduet. Eller verre, hadde du kastet dem ut så hadde du ivertfall hatt opplevelsen av å en gang i livet kaste penger...

Du vil tape penger i kostnader for å etablere lånet, du vil betale ganske mye månedlig for å klare å betale lånebeløpet, og du vil ikke få disse pengene igjen på grunn av verditapet på bilen. Kostnader som årsavgift, omregistrering, forsikring er også beløp du antageligvis må regne som tapt. 

Hadde du hatt 30 000 på konto og en tidshorisont på å ha den til den knelte helt, så hadde regnestykket sett bedre ut.

Litt avhengig av hvor lenge "noen måneder" er, så ville jeg i dette tilfellet nesten vurdert langtidsleie av ny bil via Hertz, da har du i det minste en driftsikker og drivstoffgjerrig bil i de månedene du skal ha den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å sjekke muligheten for leiebil et par måneder. Det har jeg gjort ved et par anledninger. Har vel betalt 6000 i mnd 

Anonymkode: edf36...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bare skal ha bilen i noen måneder så burde du ikke kjøpe dyrere enn 15-20.000 . 
Å ta lån på 30.000 vil sette deg i mer gjeld enn hva du vil få nytte for og tjene på bilen. 
Det går jo også an å leie bil for et par måneder. 
Inne på nabobil.no kan du finne biler fra 4000 i mnd :)

Anonymkode: bf2a0...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den billigste bilen som går på finn og vrak den etterpå. Ta med noen som kan se på den så den ikke er farlig å kjøre :P 

Eller kjøp en som skal til EU-kontroll om en måned som blir for dyr å reparere, den kan du få billig.

Anonymkode: 920a2...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt tilby noen du kjenner som har flere biler å betale for å få låne en av dem.

Anonymkode: 920a2...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Jeg kan ikke leie bil siden jeg bare har hatt lappen i noen måneder. 

Anonymkode: 30064...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kun tenke økonomi:

Kjør i foreldrenes navn til du er 25 år. Skal du deretter ha bil, kjøp en rundt 10-12 år gammel bil til 30-50 000 kr som du ikke trenger kasko på. Når du er 30, har du forhåpentligvis god nok økonomi til å kunne kjøpe en finere bil.

Det går også an å hoppe over det steget med å kjøre i foreldrenes navn hvis du vil bygge bonus tidligere, men da må du i hvert fall ikke kjøpe en bil som du må ha kasko på, for det koster fort 20-30 000 kr i året å ha kaskoforsikring på en bil til 200-300 000 kr.

Aldri ta opp billån; betal med oppsparte midler.

Anonymkode: e50c2...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...