Gå til innhold

Ung Ufør.. For mitt tilfelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått en diagnose som gjør at jeg skal på AAP og kanskje i værste tilfelle uføre. 


Jeg er 33 og vet at jeg har hatt problemer uten at jeg har meldt ifra om det i minst 10år. 

Men, jeg lurer på om det vil være noen vits for meg å søke ung uføre, da jeg har vært i jobb i flere år og vil få full pott i uføretrygd.

 

Er ikke Ung uføre er en tilleggs ordning for dem som ikke har fått arbeidet pga sykdom. Ikke for meg som har klart å jobbe og hatt en god jobb.

Anonymkode: ae826...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke kan dokumentere at du har hatt problemene fra før du var 26 så får du ikke ung ufør tillegget.

Anonymkode: a015e...1bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UF tillegget er forresten for alle som er blir syke i ung alder. Og ikke fått opparbeidet seg noe. Altså ikke deg da du ikke kan dokumentere helsetilstanden din før nå.

Anonymkode: a015e...1bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått en diagnose som gjør at jeg skal på AAP og kanskje i værste tilfelle uføre. 


Jeg er 33 og vet at jeg har hatt problemer uten at jeg har meldt ifra om det i minst 10år. 

Men, jeg lurer på om det vil være noen vits for meg å søke ung uføre, da jeg har vært i jobb i flere år og vil få full pott i uføretrygd.

 

Er ikke Ung uføre er en tilleggs ordning for dem som ikke har fått arbeidet pga sykdom. Ikke for meg som har klart å jobbe og hatt en god jobb.

Anonymkode: ae826...13e

Du søker ikke ung uføretillegget, det er noe Nav er pålagt å automatisk beregne om du fyller kravene for å få. Det du søker er uføretrygd. Ung ufør tillegget er ingen egen stønad og heller ikke noe du søker om. 

Anonymkode: 517d9...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vurdert hvorvidt du fyller vilkårene når din AAP-søknad behandles.

Anonymkode: 7da4b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Du søker ikke ung uføretillegget, det er noe Nav er pålagt å automatisk beregne om du fyller kravene for å få. Det du søker er uføretrygd. Ung ufør tillegget er ingen egen stønad og heller ikke noe du søker om. 

Anonymkode: 517d9...69a

Det stemmer ikke alltid. Noen ganger må man søke på det i ettertid. Forsøk på å ha vært i jobb skal ikke kunne brukes mot en. Heller ikke om man ble trygdet etter 26 år, eller 36 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...