Gå til innhold

Hva kan huseier finne ut om deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg bare lurer på en ting fordi jeg er nysgjerrig! Jeg har nettopp fått meg leilighet, kontrakten er signert og alt er i skjønneste orden. Jeg har ingen ting å skjule, og har ingen betalingsanmerkning eller noe på rullebladet.

Men jeg lurer sånn generelt; Hva kan en huseier egentlig finne ut om leietakeren? Jeg oppga fødsels- og personnummer til huseierne mine. Dette hadde ikke foreldrene mine hørt om før, og de synes det var litt merkelig. Jeg vil anta at det var i forbindelse med opprettelse av depositumskonto, men kan de bruke det til noe mer?

Anonymkode: b5102...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! :)

Jeg bare lurer på en ting fordi jeg er nysgjerrig! Jeg har nettopp fått meg leilighet, kontrakten er signert og alt er i skjønneste orden. Jeg har ingen ting å skjule, og har ingen betalingsanmerkning eller noe på rullebladet.

Men jeg lurer sånn generelt; Hva kan en huseier egentlig finne ut om leietakeren? Jeg oppga fødsels- og personnummer til huseierne mine. Dette hadde ikke foreldrene mine hørt om før, og de synes det var litt merkelig. Jeg vil anta at det var i forbindelse med opprettelse av depositumskonto, men kan de bruke det til noe mer?

Anonymkode: b5102...a27

De har vell ikke mye rettigheter. Men den dep. Konto skal eu opprette i ditt navn, og du bestemmer hvilken bank. Dette for at du skal få godene som renter. Om husvert sier noe annet, så fortell at du har de rettighetene. Skal være enkle å finnw om du googler 👍

Anonymkode: 53e2d...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har ingen ting å skjule, og har ingen betalingsanmerkning eller noe på rullebladet.

Greit at du er kredittverdig, men ingen utleier kan be om at du leverer noen form for vandelsattest.

Anonymkode: caa2e...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har vell ikke mye rettigheter. Men den dep. Konto skal eu opprette i ditt navn, og du bestemmer hvilken bank. Dette for at du skal få godene som renter. Om husvert sier noe annet, så fortell at du har de rettighetene. Skal være enkle å finnw om du googler 👍

Anonymkode: 53e2d...4e1

Utleier bestemmer bank, men rentene tilfaller leietaker.

 

TS: det er trolig til opprettelse av depositumskonto de behøvde fødsels- og personnummer. Den vanlige, sivile mannen i gata kan vel ikke finne ut så mye ved hjelp av personnummer, men ting/tjenester/abonnement kan jo bestilles.

Anonymkode: 7610b...21f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utleier bestemmer bank, men rentene tilfaller leietaker.

 

TS: det er trolig til opprettelse av depositumskonto de behøvde fødsels- og personnummer. Den vanlige, sivile mannen i gata kan vel ikke finne ut så mye ved hjelp av personnummer, men ting/tjenester/abonnement kan jo bestilles.

Anonymkode: 7610b...21f

Jeg har leid mange leiligheter, og alle gangene har jeg fått beskjed om at jeg bør bruke min egen bank (sagt fra banken). Så jo. Du kan fint bruke din egen bank til dep. Konto. Jeg har alltid laget dep. Konto selv 

Anonymkode: 53e2d...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontoen opprettes i leietakers navn, men det er utleieren som må betale gebyret banken skal ha for å opprette kontoen. De aller fleste banker i Norge tilbyr depositumskonto, og det mest vanlige er at man åpner kontoen i samme bank som husleien betales inn til. Gebyret bankene tar for denne jobben varierer veldig og avhenger ofte av kundeforholdet man allerede har til banken. Om leietakeren ikke fra tidligere av er kunde i valgte bank, må man som oftest opprette et kundeforhold. 

 

Normalt er det utleier sin bank man bruker ettersom det blir billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit at du er kredittverdig, men ingen utleier kan be om at du leverer noen form for vandelsattest.

Anonymkode: caa2e...2ec

Du får normalt ikke vandelsattest for formålet å leie en helt normal bolig heller. 

Jeg leser TS som akkurat det med plettfri vandel bare var en tilleggsinformasjon, ikke noe TS hverken har, eller har blitt krevd å levere en potensiell husvert.

Anonymkode: c8e11...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid mange leiligheter, og alle gangene har jeg fått beskjed om at jeg bør bruke min egen bank (sagt fra banken). Så jo. Du kan fint bruke din egen bank til dep. Konto. Jeg har alltid laget dep. Konto selv 

Anonymkode: 53e2d...4e1

Javel. Men det er utleiers plikt og kostnad å opprette depositumskonto og dermed velge bank. Dermed ikke sagt at annet ikke kan avtales.

Anonymkode: 7610b...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, AnonymBruker said:

Du får normalt ikke vandelsattest for formålet å leie en helt normal bolig heller. 

 

Skrev jeg det? :)

Anonymkode: caa2e...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skrev jeg det? :)

Anonymkode: caa2e...2ec

Jeg gav en utdypning av det du skrev da du skrev dette:

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit at du er kredittverdig, men ingen utleier kan be om at du leverer noen form for vandelsattest.

Anonymkode: caa2e...2ec

Poenget er at vandelsattester ikke leveres ut i hytt og pine selv om noen skulle mene de kan spørre etter det eller i verste fall kreve å få det fra en potensiell leietager.

Anonymkode: c8e11...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gav en utdypning av det du skrev da du skrev dette:

Poenget er at vandelsattester ikke leveres ut i hytt og pine selv om noen skulle mene de kan spørre etter det eller i verste fall kreve å få det fra en potensiell leietager.

Anonymkode: c8e11...725

Makan til flisespikkeri. Det viktige er jo at utleier ikke kan be om vandelsattest, og det kom tydelig frem av innlegget. 

Anonymkode: 0eae4...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal være bra konspiratorisk om man frykter en utleier skal skape trøbbel for en, bare fordi man har best om fnr i forbindelse med å opprette depositumkonto :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag finner man jo ofte vel så mye om en person på diverse sosiale medier. Det sier jo mye om en person hva som er postet. Men det som virkelig er litt skremmende er når man ikke finner noe som helst. Da klinger det et par varselbjeller for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan kredittsjekke deg. Det er mer og mer vanlig :P 

Anonymkode: d2b9a...e2b

Det er dog ikke tillatt, siden husleie i all hovedsak betales forskuddsvis, og det dermed ikke oppstår en kreditt-situasjon. Om huseier kredittsjekker deg uten tillatelse kan dette påklages.

Desverre er det slik at det er nok av "villige" i køen, slik at om du velger å motsette deg en kredittsjekk så vil utleier tilby boligen til noen som ikke ser det negative i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er dog ikke tillatt, siden husleie i all hovedsak betales forskuddsvis, og det dermed ikke oppstår en kreditt-situasjon. Om huseier kredittsjekker deg uten tillatelse kan dette påklages.

Desverre er det slik at det er nok av "villige" i køen, slik at om du velger å motsette deg en kredittsjekk så vil utleier tilby boligen til noen som ikke ser det negative i det. 

Det er da tillatt? Det ble til og med tatt opp som et cenario på luksusfellen denne uken, at det er mer og mer vanlig. 

Vi ber alltid om personnummer når vi leier ut for å kunne opprette dep. Konto i vår bank. Vi har en bank vi bruker til dette som tillater at man bare oppretter kontoen via nettet, så man slipper å møte opp noe sted. Derfor vil vi ikke ha dep. Konto i noen annen bank. 

Anonymkode: 68c3e...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fjompen skrev:

Det er dog ikke tillatt, siden husleie i all hovedsak betales forskuddsvis, og det dermed ikke oppstår en kreditt-situasjon. Om huseier kredittsjekker deg uten tillatelse kan dette påklages.

Desverre er det slik at det er nok av "villige" i køen, slik at om du velger å motsette deg en kredittsjekk så vil utleier tilby boligen til noen som ikke ser det negative i det. 

Å kredittsjekke en leietaker er absolutt tillatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da tillatt? Det ble til og med tatt opp som et cenario på luksusfellen denne uken, at det er mer og mer vanlig. 

Vi ber alltid om personnummer når vi leier ut for å kunne opprette dep. Konto i vår bank. Vi har en bank vi bruker til dette som tillater at man bare oppretter kontoen via nettet, så man slipper å møte opp noe sted. Derfor vil vi ikke ha dep. Konto i noen annen bank. 

Anonymkode: 68c3e...8f7

Det er tillatt om du yter en kreditt, dvs at leietager betaler etterskuddsvis, og det er jo svært uvanlig. At ting gjøres betyr ikke at det dermed er lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...