AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Jeg prøver å gå ned i vekt, og ligger på et veldig moderat kaloriunderskudd. Dette er et langsiktig prosjekt, og målet er å gå ned noen kilo til dit jeg var for noen år siden, og så holde meg der. Det er bare det lille problemet med at jeg spiser sjokolade, masse sjokolade. Jeg trodde jeg hadde fått kontroll, for jeg har telt kaloriene mine i mange uker (unntatt når det er urimelig, som ved sykdom, middag borte og dager jeg er for dårlig psykisk), og har dessuten hatt en åpnet sjokolade liggende lenge. Så jeg kjøpte den store platen med oreo, den på 320 gram. Så kunne jeg spise et par ruter om gangen, og ha mange uker med kos. Jeg kjøpte platen i dag. Nå er den tom. Jeg føler meg selvfølgelig elendig, både fysisk og psykisk. Hvorfor gjør jeg dette mot meg selv? Jeg hadde ikke lyst på så mye sjokolade, men tvang det i meg uansett. Egentlig vet jeg at dette er noe jeg gjør for å straffe meg selv, og at jeg tvang meg til å spise hele for å straffe meg for at jeg var så svak at jeg spiste litt. Noe som er helt absurd. Mitt store problem nå er: Hva er vitsen med å veie og telle for å gå ned i vekt, når jeg kan finne på å ødelegge hele dagens kaloribudsjett på denne måten? Akkurat nå stoler jeg ikke på mine egne tanker (de er ikke rasjonelle), og trenger derfor noen utenfra som kan fortelle meg at jeg er en idiot som vurderer å stoppe min fantastiske fremgang bare for en liten utskeielse. Hvis noen kan fortelle meg at jeg ikke er et helt mislykket menneske blottet for selvkontroll vil det også tas i mot med takknemlighet, for selvfølelsen er ikke helt på topp. Anonymkode: 79834...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Det er en plate. Det er en dag. Det ødelegger ingenting i det lange løp. I morgen fortsetter du den gode jobben du driver på med. Anonymkode: 03561...6cf 16
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Absolutt alle har en dag hvor de føler seg totalt mislykka på grunn av noe de ikke skulle spist eller noe de skulle gjort som ikke ble gjort slik som trening. Men det å gi seg på grunn av ett steg tilbake er som å skjære høl i alle dekkene på bilen fordi det ene har punktert. La dette ligge, og gå videre med livet, du er kjempeflink uansett!! Anonymkode: f845b...e56 6
Minlillesky Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 Ha en dag i uken som "kosedag". For eksempel lørdager. Det er ikke bra å bli helt ekstrem. Den sjokoladen trener du vekk igjen. Ro ned ... ikke kjøp stor sjokolade om du ikke klarer å kontrollere inntaket heller... 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Slapp av ts. Hvis du er for streng med deg selv, vil du få sånne "utbrudd". Det er uansett helt ok å av og til spise mye sjokolade. Hvis du føler deg veldig dårlig, tar du og går evt løper deg en tur. Det kan hjelpe med å føle deg bedre. Frisk luft og klarne tankene dine. Så koser du deg med noe sunt ikveld, en god middag f.eks. Og en film. Så har du glemt at du spiste den sjokoladen:) Anonymkode: 26d8f...eee 3
Leo Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 (endret) Da har du lært at den planen med å kjøpe en stor sjokolade og spise litt og litt ikke fungerer for deg, TS. Verre er det ikke. I den store sammenhengen spiller ikke den sjokoladeplaten noen som helst rolle. Endret 16. september 2017 av Ann Christin Ryddet for slettet sitat. Ann Christin. mod 11
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Dette er null problem, bare fortsett som før fremover og dette vil ikke ha noe å si. Anonymkode: 131fb...60d 1
Pringle Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 Jeg tror ikke det er noe du gjør mot deg selv, du er ikke mislykket, og det har ingenting med selvkontroll å gjøre. Jeg antar at du liker å spise sjokolade (du sier du spiser masse sjokolade), og så tenker du (på et ubevisst plan) at du ikke burde spise sjokolade, men så har du plutselig sjokolade, og selv om du har en "plan" om å rasjonere den ut, er sjokolade "egentlig" ulovlig - eller ihvertfall under streng rasjonering - så da spiser du selvfølgelig sjokolade helt til det ikke er noe sjokolade igjen til å friste deg eller minne deg på hvor dårlig du er til å følge "Planen".
stan Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 Selv om man spiser en sjokolade på 320 g så legger man jo ikke på seg mer enn maks det. Det er jo innenfor de svingningene en kan regne med. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 Du har et langsiktig mål, en dag ødelegger ingenting Selv de som har massevis med kontroll har noen dager med høyt inntak iblant, om det er sosiale anledninger eller man bare gir blanke en dag. Å ligge på underskudd hver eneste dag er ikke noe å leve med resten av livet. Hva er en sånn plate, 1500 kcal? Du er fremdeles innenfor normalt inntak for en aktiv person om du spiser 500-1000 til i dag, er du ekstra streng med deg selv eller faster halve dagen i morgen så har du veid opp for det og mer. Du bør slutte å kjøpe sjokolade, slankingen begynner i butikken. Og selv om jeg som eks-sjokoladeavhengig vet det er lettere sagt enn gjort, så demper du suget om du ikke spiser små mengder sjokkis hver dag. Hold det til lørdagen, og kjøp gjerne mørk sjokolade som er mektigere og sunnere. Viktig å kose seg, men du får en lettere slankehverdag i lengden om du klarer å kutte avhengigheten, da får du til slutt ikke lyst på sjokolade hver dag. Sukker er som heroin eller nikotin, kroppen vil fortsette å ha det når du fortsetter å gi den det. Anonymkode: 29cc5...34d 2
Gjest Froning Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis noen kan fortelle meg at jeg ikke er et helt mislykket menneske blottet for selvkontroll vil det også tas i mot med takknemlighet, for selvfølelsen er ikke helt på topp. Anonymkode: 79834...fbd Klandrer deg ikke. Den Oreosjokoladen er veldig god Uansett.. Det du gjør 90 % av tiden vil alltid ha mer å si en de 10% utskeielsene når alt kommer til alt i et langsiktig perspektiv. Måten du straffer deg selv på handler mer om betydningen du gir glippen enn glippen i seg selv. Det at du ikke er perfekt å snubler et par ganger er ingen grunn til å hakke på seg selv. Det skaper heller ingen definisjon om deg som menneske. Lykke til videre
NewInTown Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 Om du har problemer med sjokoladen må du rett og slett kutte sjokoladen helt. Det går kun på ren viljestyrke altså. Vanskelig er det, men det er fullt mulig å få til. Aldri kjøp sjokolade slik at du ikke har noe liggende i skapet - da blir det jo spist. Vet det selv. Kan ikke kjøpe godis og potetgull og masse usunne greier, da spiser jeg det jo. Og det er virkelig vanskelig de første 1-2 ukene uten slikt raffinert sukker og tøys, men etter disse ukene er gått er det mye enklere å gå forbi sjokoladehylla på butikken
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #13 Skrevet 16. september 2017 Jeg vil si det er litt vel naivt å tro man klarer å ha en sjokoladeplate en hel måned;) Jeg spiser ikke så mye sjokolade (men var ekstrem før!), men har jeg det tilgjengelig spiser jeg lett en stor sjokoladeplate. Ikke at det gjør noe en gang iblant heller, men mitt tips er å ALDRI ja så mye godis hjemme. Jeg kjøper en sjokolade på under 100 gr ca en gang i uka. Det vet jeg holder. Og det fungerer for meg. Ikke ha is i fryseren eller noe som helst godteri i hus. Kjøp den dagen du skal ha det og kun små porsjoner. Ha nøtter og annet sunnere snacks tilgjengelig. Detlegger man seg ikke på seg like mye av, selvom det er endel fett. Mye av fettet blir ikke tatt opp i tarmen engang, bare 3/4 av den (så en dokumentar om dette igår). Ellers vil jeg bare si at det er ikke noe krise om det er skjedd, men bare noen tips for å unngå at det skjer igjen.. Anonymkode: f5eae...a3c
JackIost Skrevet 16. september 2017 #14 Skrevet 16. september 2017 Har jeg sjokolade tilgjengelig, så spiser jeg. Ingen synd, det du gjorde i dag, "synden" var å kjøpe den. Bestem hvor ofte du vil unne deg snop, 2-4 ganger i mnd kanskje, og kjøp inn kun til de anledninger
Macro Skrevet 16. september 2017 #15 Skrevet 16. september 2017 Prosjektet fortsetter i morgen. Det ikke skjedd betydelig skade. Ha en fin lørdagskveld ts 😊 2
Gjest Skrevet 16. september 2017 #16 Skrevet 16. september 2017 Tråden er ryddet for helseskadelige råd. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #17 Skrevet 16. september 2017 Må legge til at jeg absolutt forstår at du spiste hele plata, Oreo sjokoladen er drit god 😂 Anonymkode: f845b...e56 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #18 Skrevet 16. september 2017 Det er sunt med sjokolade av og til Anonymkode: 26d8f...eee
Gjest supernova_87 Skrevet 17. september 2017 #19 Skrevet 17. september 2017 Det du skriver gir ikke helt mening. Er du helt ærlig med deg selv? Å spise så mye sjokolade når du vet det er dårlig for deg kan være destruktivt ja, men det er også naturlig å bli revet med av lyst og sug. Men du skriver derimot at du aktivt gikk inn for å straffe deg selv med å presse ned en sjokolade? Jeg synes det er bedre å erkjenne at du hadde sykt lyst på, klarte ikke stå i mot og du spiste hele, hvis det er tilfellet. Hvis tilfellet derimot er at du ikke hadde lyst på sjokolade, men tvang den ned selv om du følte deg dårlig, så synes jeg det er noe som er så "absurd" som du selv sier at jeg ville oppsøkt lege og fått henvisning til psykolog for psykiske problemer rundt mat og spising. (Men først må du være helt ærlig med deg selv, er du sikker på at du ikke bare hadde lyst på? At den var god, dempet noen følelser, dempet et sug, bare plutselig forsvant?) Din evne til å gå ned i vekt sier nettopp noe om din evne til å gå ned i vekt, og definerer ikke deg som et helt menneske. Du kan mislykkes i vektnedgang og likevel ikke være et mislykket menneske. Du er ikke idiot og du er ikke et patetisk menneske. Ta deg selv på alvor, du fortjener det. Det betyr også å være raus når du feiler, og å ta aktivt tak i det som er problemer for deg, som f.eks selvfølelse og følelser rundt mat og spising og "å feile".
MarianneE Skrevet 17. september 2017 #20 Skrevet 17. september 2017 Spist er spist! Ingenting å gjøre med det nå, men da kanskje du velger annerledes neste gang. (Sier jeg som gjorde det samme forrige helg) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå