Gjest gjest 0 Skrevet 18. januar 2005 #1 Skrevet 18. januar 2005 Hei! Jeg og kjæresten min planlegger å reise jorda rundt våren 2007. Jeg vet det er lenge til, men pga jobb og utdanning må vi planlegge tidlig hvis vi skal få råd... :-) Vi har tenkt litt på hvor vi ønsker å reise og har kommet frem til denne reiseruta: - Sør Afrika - Tanzania/Kenya - Pakistan - India - Japan - Kina - Laos/Kambodia/Vietnam - Malayisa - Chile - Argentina - Brasil - Barbados - Mexico - New york Vi ønsker å reise max 6 måneder, så jeg vet vi kan få dårlig tid. Noen av landene har vi ingen planer om å være lenge i, mens i andre vil vi være 2-3 uker. Vi har beregnet at vi trenger ca 100 000 kr per pers (jeg shopper vanvittig mye! :o ) Disse pengene inkluderer alt: Vaksiner, billetter, utstyr osv... Hva tror dere? Har dere noen gode råd i henhold til reiseruta eller hvor mye penger vi bør regne? Jeg har vært backpacker før, så alle de tingene kjenner jeg til, men jeg har ikke vært så lenge på reisefot! :-) Pam
Kelsey Skrevet 18. januar 2005 #2 Skrevet 18. januar 2005 Hvor har dere tenkt å fly, og hvor har dere tenkt å forflytte dere på land? Så en lignende reiserute, det var riktignok inkludert australia/NZ på STA (var der så vidt jeg husker), og de billettene kostet over 20.000. Hvor lenge har dere tenkt å være på de forskjellige stedene?
Kelsey Skrevet 18. januar 2005 #3 Skrevet 18. januar 2005 Her er en artikel om priser på jorden rundt reiser.
Gjest gjest 0 Skrevet 19. januar 2005 #4 Skrevet 19. januar 2005 Det blir nok fly til sør afrika, pakistan, japan og sør amerika, og hjem fra NY. Jeg vet at prisene pleier å ligge et sted mellom 20-30 000 kr.. Hvor lenge vi skal være de ulike stedene er litt usikkert, men slik har vi tenkt foreløpig: - Sør Afrika - Tanzania/Kenya - - - - - 1 måned - - - - -- - Pakistan - India - - - - 2uker - - - - - - Japan - Kina - - - - 1 måned - - - - - Laos/Kambodia/Vietnam - Malayisa - - - - 1 måned - - - - - Chile - Argentina - Brasil - - - - 1 måned - -- - - Barbados - - - - 2 uker- - - - - - - Mexico - New york - - - - 3-4 uker - - - - Men alt er veldig difust foreløpig. Vi har ikke undersøkt så mye om de ulike landene enda, og det kan jo hende vi bytter ut noen underveis.. :-) Noen som har vært de ulike stedene og kan anbefale hvor lenge man bør være der? eventuelt hva man BØR få med seg? Pam
Gjest gjest 0 Skrevet 24. januar 2005 #5 Skrevet 24. januar 2005 Er det ingen som har reist jorda rundt, eller har vært noen av de stedene jeg har skrevet ned over?? Pam
NorthFace Skrevet 24. januar 2005 #6 Skrevet 24. januar 2005 Jeg synes en måned på Kambodsja, Vietnam, Laos og Malaysia høres vanvittig lite ut. Har vært i alle disse landene og vi hadde to uker i hvert land. Det ble faktisk litt knapt. Fikk ikke sett hele Vietnam bl.a. Men vi reiste med buss innenfor Kambodsja, Vietnam og Laos. Det er vannvittig billig, men tar naturlig nok litt tid. Must i Kambodsja: - Siem Reap: Angkor Wat - Phnom Penn: Killing Fields og Tuol Sleng museet Must i Vietnam: -Saigon: Cu Chi Tunnels -Hoi An, Muine og Nha Trang er flotte steder Laos: - Luang Prubang er et utrolig behagelig sted - Vientiane er den koseligste og minste hovedstaden du kan tenke deg Malaysia: - Prehentians øyene er paradis på jord. - Ellers veldig mange flotte dykkesteder Absolutt veldig mange hyggelige og snille asiatere i dette området. Men dessverre utpekte inderne seg som det minst pålitelige folkeslaget... Har ikke hørt så mye om pakistan, er dette egentlig et turistvennlig område?
Kelsey Skrevet 24. januar 2005 #7 Skrevet 24. januar 2005 Jeg synes også det høres ut som for mange land på bare seks måneder. Har aldri backpacket selv, men er i ferd med å planlegge en lignendes tur selv. Har derfor begynt å lese masse guidebøker, reisedagbøker, internettforum og annen informasjon. Det jeg har funnet ut er at det nok lønner seg er å ha god nok tid hvert sted. Jeg skal være borte et helt år, men tror jeg ender opp med færre land enn dere. To uker i India/Pakistan hørtes f.eks. veldig lite ut. India er et stort land, med masse og se. Har hørt mye bra om India, men alle sier at man trenger endel tid! Men dere finner sikkert ut av det, om det blir denne reiseruta eller ikke. Planlegginga er jo uansett halve moroa
Gjest gjest 0 Skrevet 25. januar 2005 #8 Skrevet 25. januar 2005 Ja helt enig! Jeg elsker å planlegge! Jeg er litt enig i at det kan være litt lite tid på noen av stedene. Men jeg vet ikke om vi har lyst til å bruke så mye tid i de landene i forhold til mange av de andre. Når det gjelder Pakistan og India kan det hende jeg er så heldig at jeg får ei venninne av meg som har familie i begge landene til å være reiseguiden min, og da tror jeg at vi kommer til å bruke mindre tid. Det er også mulig vi dropper Pakistan. Perhentian Island har vi tenkt til å tilbringe minst 2 uker på. Bare for å bade, sole oss og slappe av. Har hørt så mye flott om de øyene! Når det gjelder Laos, Kambodja og Vietnam, kan det hende vi bare veldger et av landene, og reiser igjennom de andre. Menjeg må finne ut litt mer om disse først. Ingen som har vært i Sør Amerika? Pam
Kelsey Skrevet 25. januar 2005 #9 Skrevet 25. januar 2005 Ingen som har vært i Sør Amerika? Pam Hvis det er vanskelig å finne folk som har erfaring fra de forskjellige områdene så anbefaler jeg forumet til Lonely Planet (www.lonelyplanet.com), the Thorn Tree. De kan stort sett svare på ethvert spørsmål man skulle ha, men de er ganske motvillige til å svare hvis ikke spørsmålene er spesifike nok.
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2005 #10 Skrevet 26. januar 2005 Heisann! Har vært i Sør-Amerika og kan anbefale å bruke god tid der. Var i Mexico, Guatemala, Venezuela og Cuba. Det er veldig mykje å sjå i alle landa og vi brukte 12 veker til sammen fordelt på to reiser. Vi var 3 veke i Mexico og 4 veke i Venezuela. Ellers mindre i dei andre landa. I Guatemala gikk vi på spankskurs og det fekk vi mykje igjen for. Hvis eg reiser dit igjen skal eg bruke god tid på å lære spansk. Erfaringa mi er at enkelte plasser har en lyst til å vere lenge, og då er det veldig synd hvis en må haste vidare for å følge planen. Og mykje reising kostar pengar. Trur det kan vere bedre for budsjettet å vere i ro litt innimellom på billige plassar, som f.eks Guatemala. Strendene i Mexico var forøvrig utrulig deilige; vi var i Cabo San Lucas bl.a. Kan anbefale togturen gjennom Barranca Del Cobre. Har sjølv så smått begynt å planlegge 6-8 mnd tur frå høsten 2006. Har då tenkt å bruke ca 100 000, og "vagabondere" uten å nødvendigvis å ha planlagt så mykje på forhånd. Så får eg sjå kor lenge pengane rekk. Men skal legge inn gode og lange stopp i vakre omgivelsar. Det er jo viktig å slappe av litt i ferien og ikkje vere like travle som her heime. Lykke til:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå