Gå til innhold

Renter på renter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ca 1 år siden arvet jeg litt over 2 millioner. Fordi jeg er på utkikk etter leilighet, har jeg plassert pengene på en høyrentekonto til 2,1% rente. Men så kom jeg til å tenke på rentene som opparbeides hver måned. Får jeg renter på disse, eller må jeg overføre de til en annen sparekonto for å få renter på rentene? Litt irritert over at jeg ikke tenkte på dette før langt ut i året,og det er lørdag og banken kan ikke svare meg. Det blir kanskje ikke verdens største beløp, men alle oppsparte midler kommer godt med når jeg endelig finner noe jeg vil kjøpe.

Anonymkode: cd472...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på om rentene kapitaliseres hver mnd. I de fleste banker kapitaliseres de kun 31.12. men f.eks Santander kapitaliserer hver mnd. Uansett så bør du ikke ha mer enn toppen 2 mill i en bank, da det er maksbeløpet bankenes sikringsfond garanterer for per i dag.

Når rentene er kapitalisert får du renter på dem.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gjøre noe aktivt, du får det du skal ha automatisk, uavhengig av om det er månedlig eller årlig kapitalisering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser betingelsene,så gjelder renten inntil 2 millioner. Beløp over dette gir veldig lav rente. Så når rentene fører til at beløpet overstiger 2 millioner, tenker jeg at jeg får veldig dårlig rente på de pengene. I min bank er det månedlig kapitalisering.

Anonymkode: cd472...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 2 millioner i banken til 2,1% rente p.a. (=pro anno, pr. år), får du ei rente på 42000. Har du ei rente på 2,1/12 % pr. måned, får du 42406,62. Har du daglig kapitalisering, får du 42442,87. Vi kommer så til ei grense med uendelig hyppig kapitalisering, da stiger utbyttet enda en smule, til 42444,10. (Dette er 2000000*e^0,021). 
Men vær obs på litt lureri her: om banken oppgir 2,1% rente p.a. og månedlig kapitalisering, får du ikke 2,1/12 % rente pr. måned, men litt mindre, slik at det tilsvarer 2,1% p.a. Akkurat så smålige er bankene. Så om de har årlig eller månedlig kapitalisering, har ingen praktisk betydning, ikke på annen måte at du ser rentene hver måned. Skal du ta ut pengene, får du like mye uansett.

Anonymkode: cdb97...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du 2 millioner i banken til 2,1% rente p.a. (=pro anno, pr. år), får du ei rente på 42000. Har du ei rente på 2,1/12 % pr. måned, får du 42406,62. Har du daglig kapitalisering, får du 42442,87. Vi kommer så til ei grense med uendelig hyppig kapitalisering, da stiger utbyttet enda en smule, til 42444,10. (Dette er 2000000*e^0,021). 
Men vær obs på litt lureri her: om banken oppgir 2,1% rente p.a. og månedlig kapitalisering, får du ikke 2,1/12 % rente pr. måned, men litt mindre, slik at det tilsvarer 2,1% p.a. Akkurat så smålige er bankene. Så om de har årlig eller månedlig kapitalisering, har ingen praktisk betydning, ikke på annen måte at du ser rentene hver måned. Skal du ta ut pengene, får du like mye uansett.

Anonymkode: cdb97...4cd

Smålig? På ingen måte. Det er for at det skal være sammenlignbart.

Anonymkode: 93e09...d9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg sendte en melding til Monobank på FB, og fikk til svar at jeg får 2,1% renter inntil 2 millioner. Etterhvert som det påløper renter som får innskuddet til å overstige 2 millioner, får jeg ikke renter på det overskytende. Det må jeg flytte til annen bank for å få renter på. Tror faktisk dette gjelder mange andre banker, for nå har jeg lest på nettsiden til Komplett Bank og Blue Step. Så er det andre banker, f eks Santander, som gir sin beste rente over dette, f eks helt opp til 8 millioner. Men da er ikke pengene sikret gjennom Bankenes Sikringsfond.

Anonymkode: cd472...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vel, jeg sendte en melding til Monobank på FB, og fikk til svar at jeg får 2,1% renter inntil 2 millioner. Etterhvert som det påløper renter som får innskuddet til å overstige 2 millioner, får jeg ikke renter på det overskytende. Det må jeg flytte til annen bank for å få renter på. Tror faktisk dette gjelder mange andre banker, for nå har jeg lest på nettsiden til Komplett Bank og Blue Step. Så er det andre banker, f eks Santander, som gir sin beste rente over dette, f eks helt opp til 8 millioner. Men da er ikke pengene sikret gjennom Bankenes Sikringsfond.

Anonymkode: cd472...a50

Hva med å dele pengene dine over flere ulike kontorer, 2 - 3 stykker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miah skrev:

Hva med å dele pengene dine over flere ulike kontorer, 2 - 3 stykker? 

Dette er et godt råd i dette tilfellet. Mange kontoer kan opprettes kun med Bank ID: Bank Norwegian, Ya Bank, Komplett osv.

Anonymkode: 3c712...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ca 1 år siden arvet jeg litt over 2 millioner. Fordi jeg er på utkikk etter leilighet, har jeg plassert pengene på en høyrentekonto til 2,1% rente. Men så kom jeg til å tenke på rentene som opparbeides hver måned. Får jeg renter på disse, eller må jeg overføre de til en annen sparekonto for å få renter på rentene? Litt irritert over at jeg ikke tenkte på dette før langt ut i året,og det er lørdag og banken kan ikke svare meg. Det blir kanskje ikke verdens største beløp, men alle oppsparte midler kommer godt med når jeg endelig finner noe jeg vil kjøpe.

Anonymkode: cd472...a50

Jeg har penger stående på høyrentekonto hos Santander. Der får jeg rentene overført hver måned. Dermed får jeg renter på rentene for siste måned fra den 1. I neste måned. 

Når du får rentene beregnet årlig ved årsskiftet så får du vel ikke renters rente før neste måned :klo: 

Anonymkode: 31c65...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Når du får rentene beregnet årlig ved årsskiftet så får du vel ikke renters rente før neste måned

Forsåvidt riktig det, men det sluttresultatet blir likevel det samme (se mitt forrige innlegg, innlegg nr. 5). Har du nemlig innskudd til 2,1% p.a., får du ikke 2,1/12 % rente pr. måned, du får ca. 2,08/12 % rente, og ved årets utgang (eller når du sier opp kontoen) får du nøyaktig like mye enten det kapitaliseres månedlig eller årlig. 2,08/12 % månedlig tilsvarer 2,1% årlig, og det er det siste tallet de oppgir.

Anonymkode: cdb97...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsåvidt riktig det, men det sluttresultatet blir likevel det samme (se mitt forrige innlegg, innlegg nr. 5). Har du nemlig innskudd til 2,1% p.a., får du ikke 2,1/12 % rente pr. måned, du får ca. 2,08/12 % rente, og ved årets utgang (eller når du sier opp kontoen) får du nøyaktig like mye enten det kapitaliseres månedlig eller årlig. 2,08/12 % månedlig tilsvarer 2,1% årlig, og det er det siste tallet de oppgir.

Anonymkode: cdb97...4cd

Jepp, dette er det rette svaret :)

Eneste fordelen med månedlig kapitalisering er at man kan får rentepengene til disposisjon tidligere, men vanskelig å se for seg så mange situasjoner hvor det skulle ha noe særlig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bunnlinjen er i hvertfall den at om jeg ønsker å tjene renter også på årets renter,  så må jeg omdisponere pengene enten til en bank som gir renter utover 2 millioner, f eks Santander, eller jeg må opprette flere kontoer og og fordele f eks 1 million i hver. Med tanke på Bankenes Sikringsfond, er det sikkert det beste.

Anonymkode: cd472...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bankene sikringsfond er inntil 2 mill inkludert renter i hver bank. Så du bør ikke ha mer enn 2 mill totalt i noen bank. Spre pengene på flere banker dersom du har mer enn 1,9 mill. 

Anonymkode: 31c65...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...