Gå til innhold

Er det mange som snuser under graviditet??

Fremhevede innlegg

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er de samme menneskene som velger keisersnitt og å ikke amme fordi de ikke vil ødelegge pupper og underliv.

Anonymkode: 9c8d6...17f

Jeg ammer ikke og det er ikke fordi det vil forandre brystene mine. Det er fordi jeg finner det ekstremt ubehagelig pga av at jeg har blitt utsatt for overgrep. Så kom ikke å si at alle som velger å ikke amme gjør det pga estetikk

Anonymkode: 9f764...995

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere like hysteriske til et glass vin i svangerskapet også?

Anonymkode: 79345...2f2

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer ikke og det er ikke fordi det vil forandre brystene mine. Det er fordi jeg finner det ekstremt ubehagelig pga av at jeg har blitt utsatt for overgrep. Så kom ikke å si at alle som velger å ikke amme gjør det pga estetikk

??

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det h*n sa.. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg kommer til å snuse hele graviditeten

Anonymkode: 0c7e6...cba

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du samvittighet til det? Om du faktisk mener det, da.

Endret av tweet
Skrevet
Akkurat nå, tweet skrev:

Hvordan har du samvittighet? Om du faktisk mener det, da.

Det er da ikke så ille

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Kutter ned litt, da :)

Anonymkode: 669f5...599

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke med hysteri å gjøre. Det har med å ta vare på barnet i magen å gjøre

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjokkerer meg ikke! Er så mange som får barn, som absolutt ikke burde fått.. Og de får som regel mange barn også. 

Anonymkode: ca72c...522

• Liker 1
Skrevet

Jeg snuste i 10+ år før vi begynte å prøve. Sluttet en uke før vi startet i fertilitetsbehandling og var snusfri hele graviditeten og ammeperioden. For å illustrere hvor liten viljestyrke jeg har - jeg begynte å snuse igjen 1 måned etter avsluttet amming - jeg savnet det hver eneste dag i svangerskapet, men det kunne aldri falt meg inn å utsette barnet mitt for den helserisikoen. Så at det er så vanskelig - nei, det er det ikke. Eller, jo, det er vanskelig, men det handler om å ha prioriteringene i orden og å se barnets beste, og har man ikke det burde man kanskje revurdere om man er moden nok for morsrollen enda. 

Hilsen storsnuser, som venter på neste svangerskapet som en ypperlig anledning til å slutte for alltid:laugh:

Anonymkode: e8c82...931

• Liker 2
Skrevet

Jeg sluttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid. Jeg hadde det veldig kjipt i 2 uker, men det går over. Jeg savner snus hver dag da, men det kunne aldri falt meg inn å ta en snus. Hvorfor skal jeg utsette den lille i magen for det? 

Anonymkode: cd0e7...fff

• Liker 1
Skrevet

Har til gode å se gravide som snuser. Men at det forekommer , sjokkerer meg dessverre ikke.. Det finnes de som absolutt ikke er modne nok for foreldreoppgaven.. 

Jeg snuser selv. Mye. Sluttet på dagen jeg fant ut at jeg var gravid mitt første svangerskap, men jeg savner det virkelig  (tragisk, I know.) Etter ammeperioden var jeg så dum at jeg begynte igjen. Er nå gravid med nr 2, og denne gang er jeg "heldigvis " Så kvalm at det å slutte var null problem.  Har dog forståelse for at man kan synes det er veldig vanskelig! MEN det er hårreisende at noen velger å fortsette med nikotin  (eller alkohol for den saks skyld ) i svangerskapet når man VET at man utsetter babyen sin for reell fare/ helseskade . Dette vet alle som er gravide i dag. At noen har samvittighet til å fortsette på tross av dette...meget egoistisk . 

Og nei, babyen blir ikke mer skadet av ditt psykiske stress med å slutte. 

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Lunarstone skrev:

Og nei, babyen blir ikke mer skadet av ditt psykiske stress med å slutte. 

Her strides de lærde, men du vet dette....takk 😏

Anonymkode: 22894...7e6

• Liker 3
Skrevet

Jeg har snust tobakk og nikotinfri snus igjennom begge mine svangerskap og ammeperioder. Snakket også med legen om dette, som var tydelig på at det var helt ok, så lenge blodtrykket var normalt. (Snusen inneholder ginseng, som av og til kan gi økt blodtrykk, derfor skulle man bare være litt obs).

Denne snusen er helt uten noe virkning, egentlig bare bortkastede penger, da man likegjerne kan stappe bomull under leppa -  men det gjorde det psykisk mye lettere for meg å slutte.

Likevel ble det til at jeg gjemte unna boksen og tok inn snusen når ingen så på, i redsel for at folk skulle tro det var vanlig snus og dømme meg som en dårlig mor.

Så, vær så snill- ikke umiddelbart døm alle gravide du ser med snusleppe! Det er helt sikkert mange som meg, som absolutt ønsker å sette barnet sitt først og derfor benytter de triksene kan for å passe på at det ikke blir noen sprekk..

Anonymkode: fde9d...06c

• Liker 4
Skrevet

Jeg brukte også tobakk-og nikotinfri snus under første graviditet, noe legen sa var ok. Jeg blir litt lei meg av tanken på at tilfeldige folk da kanskje automatisk trodde jeg snuste vanlig snus og stemplet meg som en dårlig mor av den grunn. "Snusen" ga ingen effekt ut over å svi litt i leppa siden den inneholdt mintsmak. 

Anonymkode: 7964f...928

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Værsågod ;)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei altså, hva er verst?

For tidlig fødsel/lav fødselsvekt eller mor som savner nikotin?

Stress er ikke bra under graviditet. Men avvenning av snus er vel ikke heelt det stresset de snakker om.. 

Anonymkode: 84b1e...848

• Liker 1
Skrevet

På 16.9.2017 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Nå begynner de som vokste opp midt i verste røykskodda å bli voksne, og blir riktig så gamle. Ikke er de så plaget med astma/allergi heller, som barn som vokser opp i dag. 

Et annet moment er at vordende mødre som sliter psykisk er like stor, om ikke større belastning for fosteret. Så jeg er for at om man ikke klarer å slutte (det er en sterk avhengighet) så ihvertfall snus så lite som mulig.

Min mor røykte under graviditeten og da jeg var liten, og jeg har nedsatt lungekapasitet og astma. Det sies at det er et under at jeg lever etter de anfallene jeg har hatt med astma. Har også kraftig allergi. Begge deler står det i journalen min at kommer av "mors røyking under graviditet og i småbarnsfasen".

Anonymkode: 5164e...648

Skrevet

Året var 1998, min mor og far satt å røkte i bilen da de kjørte oss på skolen... Jeg lever ennå Jeg! 😉 I beste velgående uten astma og andre sykdommer.

Jeg er sjeldent syk, har omgangssyke en gang i året (dette varer  ca 1-2 dager). Legen sier at jeg har god lungekapasitet, på tross av den passive røykingen vi ble utsatt for. Det var røyk overalt liksom, i kaféer og på buss, inne på flyplassen og i alle nabohusene. Jeg verken røyker eller snuser selv:) hilsen voksen kvinne på 28 år.

Jeg tror helt ærlig at passiv røyking ikke er så veldig skadelig, men røyking under svangerskap kan være risiko.

Det jeg reagerer på er hvorfor folk skal kontakte barnevernet om en vordende mor røyker/snuser. Hva i alle dager har skjedd? Skjerp dere nå. Om en mor røyker eller snuser så betyr ikke det at hun er en uegnet mor.. kanskje hun rett å slett sliter kraftig med å slutte. Men det finnes hjelp, du som sliter med å slutte må oppsøke lege å få medisin mot røykeslutt. Min mor brukte dette og hun har vørt røykfri i mange år nå. Det handler bare om å ta steget!

Anonymkode: ddf28...972

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...