Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #21 Skrevet 15. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, du leker tydligvis med ilden! Jeg har leid ut i mange år uten problemer. Leier kun ut til norske studenter med depositum. Aldri hatt et eneste problem Anonymkode: f3020...99b Jeg var også ute etter en student i starten men det var etter skolestart og ikke så mange på visning.
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #22 Skrevet 15. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil sterkt anbefale deg å starte med utkastelsesprosessen med en gang. Dette tar litt tid da det er en del formaliteter som må oppfylles. Slike personer som denne leieboeren er årsaken til at de fleste ikke vil leie ut til personer med NAV-garanti. Anonymkode: f457e...835 Ja er på google nå og alle rettshjelp sidene jeg finner.
nordlending Skrevet 15. september 2017 #23 Skrevet 15. september 2017 Hvordan ser leiekontrakten ut? Tenker på oppsigelse.
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #24 Skrevet 15. september 2017 1 minutt siden, nordlending skrev: Hvordan ser leiekontrakten ut? Tenker på oppsigelse. Han har tidsbestemt avtale. Det er husleiekontrakten til forbrukerrådet og det er alternativ 2 "I den avtalte leieperioden har partene en gjensidig oppsigelsesrett" 1 mnd. Og på siste siden er det den klausulen med Utkastelse og særlig tvangsgrunn: Leieren godtar at utkastelse(tvangsfravikelse) kan kreves hvis leien ikke blir betalt innen 14 dager etter at skriftlig varsel i henhold til tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 4-18 er sent osv
nordlending Skrevet 15. september 2017 #25 Skrevet 15. september 2017 4 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Han har tidsbestemt avtale. Det er husleiekontrakten til forbrukerrådet og det er alternativ 2 "I den avtalte leieperioden har partene en gjensidig oppsigelsesrett" 1 mnd. Og på siste siden er det den klausulen med Utkastelse og særlig tvangsgrunn: Leieren godtar at utkastelse(tvangsfravikelse) kan kreves hvis leien ikke blir betalt innen 14 dager etter at skriftlig varsel i henhold til tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 4-18 er sent osv Jeg vet ikke hva som er alternativene dine i forhold til garantien fra NAV, men siden det står gjensidig oppsigelsesrett på 1 måned i kontrakten, har du som utleier lov å si opp leietaker, selv om leiekontrakten er tidsbestemt.
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #26 Skrevet 15. september 2017 (endret) 2 minutter siden, nordlending skrev: Jeg vet ikke hva som er alternativene dine i forhold til garantien fra NAV, men siden det står gjensidig oppsigelsesrett på 1 måned i kontrakten, har du som utleier lov å si opp leietaker, selv om leiekontrakten er tidsbestemt. Sitter å leser på det nå på noen rettshjelpssider. Det virker som han kan si opp når han vil i leieperioden, men jeg må ha en grunn som "skal bruke leiligheten selv" eller lignende får å kunne si opp med en mnd varsel. Endret 15. september 2017 av Oppgitt utleier.
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #27 Skrevet 15. september 2017 Kjenner det eneste positive i det her er at jeg heldigvis har foreldre jeg kan låne av til å dekke regninger til prosessen her er over og aldri ta noe nav sier seriøst igjen. Vist ikke kunne det gått gale siden alt gikk i oppussing. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #28 Skrevet 15. september 2017 Vil du ha fyren ut? Da bør du søke jurdisk hjelp. Gjør du den minste lille feil i det formelle rundt utkastelse så blir leieboeren boende for evig og alltid, nesten. Sikret du deg med forsikring på utleievirksomheten din? Anonymkode: 773b9...a46 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #29 Skrevet 15. september 2017 Hva tenkte du egentlig på som tok inn denne leieboere? Jaja, du har i hvert fall lært en lekse for livet. Anonymkode: cb983...968 2
Ruccula Skrevet 15. september 2017 #30 Skrevet 15. september 2017 17 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Sitter å leser på det nå på noen rettshjelpssider. Det virker som han kan si opp når han vil i leieperioden, men jeg må ha en grunn som "skal bruke leiligheten selv" eller lignende får å kunne si opp med en mnd varsel. Jepp, det stemmer. Du må ha en gyldig grunn til oppsigelse og sende advarsel som han har rett å klage på. Etter det skan du starte prosessen med namsmannen som også kan ta 6 mnd. Leietaker har mange flere rettigheter enn utleier.
JackIost Skrevet 15. september 2017 #31 Skrevet 15. september 2017 18 minutter siden, nordlending skrev: Jeg vet ikke hva som er alternativene dine i forhold til garantien fra NAV, men siden det står gjensidig oppsigelsesrett på 1 måned i kontrakten, har du som utleier lov å si opp leietaker, selv om leiekontrakten er tidsbestemt. Feil, det er nok en misforståelse, er jeg redd. Utleier kan ikke si opp uten saklig grunn. Utleier har i dette tilfelle det, men sånt tar lang tid Brukte selv et halvt år på å få ut noen folk fra en leilighet i borettslaget jeg var styreleder for. Guess what: det var snakk om personer som var der med "garanti" fra NAV.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #32 Skrevet 15. september 2017 21 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Sitter å leser på det nå på noen rettshjelpssider. Det virker som han kan si opp når han vil i leieperioden, men jeg må ha en grunn som "skal bruke leiligheten selv" eller lignende får å kunne si opp med en mnd varsel. Du har en svært gyldig grunn, nemlig at leietaker røyker og bryter kontrakten, og heller ikke betaler leien til fastsatt tidspunkt. Anonymkode: 11b5b...497 2
Gjest Ari Loys Skrevet 15. september 2017 #33 Skrevet 15. september 2017 Kjøp en pakke røyk, knytt en hyssing rundt den og legg den utenfor døren hans. Napp så i hyssingen hver gang han bøyer seg ned for å plukke opp røykpakken. Gjenta helt til du har lokket ham med deg inn i nærmeste skog, og idet han går seg vill (de er ikke vant med skog i Syria) spurter du tilbake til leiligheten og bytter lås. Fikset.
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #34 Skrevet 15. september 2017 3 minutter siden, JackIost skrev: Feil, det er nok en misforståelse, er jeg redd. Utleier kan ikke si opp uten saklig grunn. Utleier har i dette tilfelle det, men sånt tar lang tid Brukte selv et halvt år på å få ut noen folk fra en leilighet i borettslaget jeg var styreleder for. Guess what: det var snakk om personer som var der med "garanti" fra NAV. Ble dette dekket av nav i etterkant?
nordlending Skrevet 15. september 2017 #35 Skrevet 15. september 2017 18 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Sitter å leser på det nå på noen rettshjelpssider. Det virker som han kan si opp når han vil i leieperioden, men jeg må ha en grunn som "skal bruke leiligheten selv" eller lignende får å kunne si opp med en mnd varsel. Beklager, jeg leste litt kjapt i loven i sted. Etter husleieloven § 9-2 annet ledd kan utleier si opp en tidsbestemt leieavtale i leietiden, dersom vilkårene etter §§ 9-4 til 9-8 er oppfylt. Bestemmelsen i 9-5 annet ledd slår fast at en må ha en grunn, slik du nevnte. Bokstav c innebærer at en kan si opp avtalen dersom "leieren har misligholdt leieavtalen". Her har du to punkter: uteblitt leie, samt røyking (det var nevnt i kontrakten?). Send vedkommende en skriftlig oppsigelse. Her må du opplyse om at han kan protestere innen en måned, jf. § 9-7. Forhåpentligvis unnlater han å gjøre det. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #36 Skrevet 15. september 2017 Synes endel kommentarer her er unødvendige. Ts kunne like godt fått en nordmann som leieboer, og han kunne også sitte inne og kjederøyka, eller drevet med dop for den slags skyld...En nasjonalitet forteller ikke hvem man er! Og personen kunne også ikke vært med "garanti" fra NAV, men væt lønnsmottaker eller noe annet, men like fullt vært en kjip leieboer. Så slutt med disse stereotype, dømmende holdningene takk! Anonymkode: bdc62...ec6 11
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #37 Skrevet 15. september 2017 2 minutter siden, nordlending skrev: Beklager, jeg leste litt kjapt i loven i sted. Etter husleieloven § 9-2 annet ledd kan utleier si opp en tidsbestemt leieavtale i leietiden, dersom vilkårene etter §§ 9-4 til 9-8 er oppfylt. Bestemmelsen i 9-5 annet ledd slår fast at en må ha en grunn, slik du nevnte. Bokstav c innebærer at en kan si opp avtalen dersom "leieren har misligholdt leieavtalen". Her har du to punkter: uteblitt leie, samt røyking (det var nevnt i kontrakten?). Send vedkommende en skriftlig oppsigelse. Her må du opplyse om at han kan protestere innen en måned, jf. § 9-7. Forhåpentligvis unnlater han å gjøre det. Ja det er "ikke røyk". Det står noen plasser at jeg må sende en 14 dagers purring på manglende betaling før jeg kan hive han ut, men på røykinga går jeg ut ifra det holder som grunn på en direkte utkastelse.
JackIost Skrevet 15. september 2017 #38 Skrevet 15. september 2017 (endret) 18 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Ble dette dekket av nav i etterkant? Nei, denne garantien slik det var den gangen var ikke mye verdt. Mulig det er endret nå, det bør du jo undersøke. Jeg tror NAV betalte husleien, men hva det kostet å få leiligheten tilbake i normal stand igjen, rundt 50.000 så vidt jeg forstod det, så utleier aldri noe til. Det mest graverende med saken var at NAV engasjerte advokat for å hindre utkastelsen. De som bodde der var i et narkotikamiljø og det var daglig tydelig rusede folk i bygget, bodene ble brutt opp støtt og stadig, til og med vaskemaskiner og tørketromler ble stjålet, øredøvende bråk hele dagen og folk som bodde i bygget var redde, politiet måtte tilkalles flere ganger. Men NAV kom altså med et skriv fra en advokat som bestridte våre begrunnelser, men for å si det kort: vi fikk medhold og namsmannen kom til slutt og skiftet låsen. Det blir forhåpentlig ikke like ille for deg, men moralen er: Vær kritisk til hvem du leier ut til Endret 15. september 2017 av JackIost
Gjest Ari Loys Skrevet 15. september 2017 #39 Skrevet 15. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes endel kommentarer her er unødvendige. Ts kunne like godt fått en nordmann som leieboer, og han kunne også sitte inne og kjederøyka, eller drevet med dop for den slags skyld...En nasjonalitet forteller ikke hvem man er! Og personen kunne også ikke vært med "garanti" fra NAV, men væt lønnsmottaker eller noe annet, men like fullt vært en kjip leieboer. Så slutt med disse stereotype, dømmende holdningene takk! Anonymkode: bdc62...ec6 Det kunne vært det, men nå var det ikke det. La oss ikke diskutere hypotetiske situasjoner, men heller holde oss til det som er saken her; en kjederøykende, syrisk naver som huseier ønsker å bli kvitt.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #40 Skrevet 15. september 2017 Gå på https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav-pa-annet-enn-penger/ og ring namsmannen i ditt distrikt på mandag for litt veiledning, hvilke brev og skjema du må benytte etc.. Her inne får du både rette og gale svar og for deg blir det vanskelig å skille mellom det. kort fortalt, om du vil ha leien gå for utkastelse pga manglende husleie (tvfbl 13-2 tredje ledd bokstav a) Nav kommer ofte inn da og betaler utestående i en situasjon som dette. Men vil du ha slutt på leieforholdet gå for oppsigelse (tvfbl 13-2 tredje ledd bokstav c). Mvh en som jobber som namsmann Anonymkode: 3639d...5f7 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå