Gå til innhold

Få ut leieboer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, JackIost skrev:

Nei, denne garantien slik det var den gangen var ikke mye verdt. Mulig det er endret nå, det bør du jo undersøke. Jeg tror NAV betalte husleien, men hva det kostet å få leiligheten tilbake i normal stand igjen, rundt 50.000 så vidt jeg forstod det, så utleier aldri noe til.

Det mest graverende med saken var at NAV  engasjerte advokat for å hindre utkastelsen.  De som bodde der var i et narkotikamiljø og det var daglig tydelig rusede folk i bygget, bodene ble brutt opp støtt og stadig, til og med vaskemaskiner og tørketromler ble stjålet, øredøvende brøk hele dagen og folk som bodde i bygget var redde, politiet måtte tilkalles flere ganger. 

Men NAV kom altså med et skriv fra en advokat som bestridte våre begrunnelser, men for å si det kort: vi fikk medhold og namsmannen kom til slutt og skiftet låsen.

Det blir forhåpentlig ikke like ille for deg, men moralen er: Vær kritisk til hvem du leier ut til :)

Jeg leste at den var noe endret i 2016 og huseierenes landsforbund frarådet ikke fra avtalen lenger og nav lovde gull og grønne skoger på TLF så jeg sa ja, men ble avvist da jeg tok kontakt med dem for hjelp.

Leste en her tideliggere nevnte muligheten for at jeg kunne bli kastet ut som huseier pga plage for naboer i og med det er borettslag. Den historien din er heller ikke mye betryggende men har jobba 10 år for denne leiligheten så om det går så langt selvtekter jeg han ut og tar heller konsekvensene i ettertid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes endel kommentarer her er unødvendige. Ts kunne like godt fått en nordmann som leieboer, og han kunne også sitte inne og kjederøyka, eller drevet med dop for den slags skyld...En nasjonalitet forteller ikke hvem man er! Og personen kunne også ikke vært med "garanti" fra NAV, men væt lønnsmottaker eller noe annet, men like fullt vært en kjip leieboer. Så slutt med disse stereotype, dømmende holdningene takk!

Anonymkode: bdc62...ec6

De jeg nevner over i min historie var nordmenn. Det er ikke det som er poenget. Men dessverre er det høyere sannsynlighet for at det kan gå "galt" om det er f.eks en som i TS sitt tilfelle, eller ungdom under NAV, kontra f.eks en student med gode referanser.

En utleieenhet har stor verdi for eieren. Å ta unødvendige sjanser med en av ens mest verdifulle eiendeler for å være mest mulig "politisk korrekt" er ingen god ide :)

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå på https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav-pa-annet-enn-penger/

og ring namsmannen i ditt distrikt på mandag for litt veiledning, hvilke brev og skjema du må benytte etc..   Her inne får du både rette og gale svar og for deg blir det vanskelig å skille mellom det.

kort fortalt, om du vil ha leien gå for utkastelse pga manglende husleie (tvfbl 13-2 tredje ledd bokstav a) Nav kommer ofte inn da og betaler utestående i en situasjon som dette. Men vil du ha slutt på leieforholdet gå for oppsigelse (tvfbl 13-2 tredje ledd bokstav c). 

Mvh

en som jobber som namsmann

Anonymkode: 3639d...5f7

Takk for svar skal lese meg opp på linken og ringe namsmann på mandag.

Skrevet

Fikk du ikke navnet på saksbehandleren hans når du snakket med vedkommende før innflytting? 

Det høres ut som en kjip situasjon med røykingen, men hvordan vet du at det er fra han røyken kommer når det er naboer der også? 

Når det kommer til sen husleie så er ikke 1 måned forsinket ille, det kan skje den beste og er ikke utkastelsesgrunn. 

Tror det først er tre måneder ubetalt leie som gir grunnlag for å si opp kontrakten (og med tre nye måneder oppsigelsestid) 
Men du må jo få snakket med han , og det høres desverre riktig ut at du må ordne tolk privat. 
Jeg ville ha spurt i facebookgrupper eller forumer og sett litt på finn , kanskje du til og med har noen venner på facebook som snakker arabisk? 
I værstefall så kan du skrive et brev med google translate? 
Og sett opp et stort ark med "no smoking" symbolet på på døra hans! Og kanskje en liten politimann karakter med "stopp" hånd eller politibil under, så han skjønner at det kan føre til konsekvenser. (ikke politiet i virkeligheten da, men det blir nok best som symbolsk bilde for at han skal forstå uten ord/språk)
Det sagt så gjør ikke røyking at leiligheten blir ødelagt, da skal man sitte å dampe 40 sigg hver dag akuratt samme sted i leiligheten uten vifte eller lufting så vil det sette seg i vegger og tak etter 10-20 år , men noen sigg inne som luftes ut etterpå setter seg ikke i veggene. 

Anonymkode: 87462...9c2

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ha fyren ut? Da bør du søke jurdisk hjelp. Gjør du den minste lille feil i det formelle rundt utkastelse så blir leieboeren boende for evig og alltid, nesten. 

Sikret du deg med forsikring på utleievirksomheten din? 

Anonymkode: 773b9...a46

Nei har ikke noe utleieforsikring.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du ikke navnet på saksbehandleren hans når du snakket med vedkommende før innflytting? 

Det høres ut som en kjip situasjon med røykingen, men hvordan vet du at det er fra han røyken kommer når det er naboer der også? 

Når det kommer til sen husleie så er ikke 1 måned forsinket ille, det kan skje den beste og er ikke utkastelsesgrunn. 

Tror det først er tre måneder ubetalt leie som gir grunnlag for å si opp kontrakten (og med tre nye måneder oppsigelsestid) 
Men du må jo få snakket med han , og det høres desverre riktig ut at du må ordne tolk privat. 
Jeg ville ha spurt i facebookgrupper eller forumer og sett litt på finn , kanskje du til og med har noen venner på facebook som snakker arabisk? 
I værstefall så kan du skrive et brev med google translate? 
Og sett opp et stort ark med "no smoking" symbolet på på døra hans! Og kanskje en liten politimann karakter med "stopp" hånd eller politibil under, så han skjønner at det kan føre til konsekvenser. (ikke politiet i virkeligheten da, men det blir nok best som symbolsk bilde for at han skal forstå uten ord/språk)
Det sagt så gjør ikke røyking at leiligheten blir ødelagt, da skal man sitte å dampe 40 sigg hver dag akuratt samme sted i leiligheten uten vifte eller lufting så vil det sette seg i vegger og tak etter 10-20 år , men noen sigg inne som luftes ut etterpå setter seg ikke i veggene. 

Nei men skal bestille en time hos de på mandag å har spurt leietaker om navn på kontaktperson via mld så håper eg får det der.

Fordi det oser røyklukt der med døren og det er en luke ved strømskapet for vannmåling til hver hybel/leilighet og åpner eg den til hans hybel lukter det askebeger.

Skal ringe namsmannen på mandag å høre om tidsfrister og skjema. 

Nei har ikke noen på facebook, nærmeste eg kommer er noen palestinere eg jobbet med før men blir bare kleint å blande de inn når eg ikke har snakket med de på over ett år. 

Er mest bekymret for møblene/hvitevarer/seng/gardiner som er helt nytt, er også nymalt. Jeg vet han vet det ikke er lov å røyke for han har med "kroppspråk" og via google translate beklaget for røyking men slutter ikke allikevel(og jeg forklarte hele leiekontrakten da vi signerte via tolk og var veldig tydelig på røykepunktet). Google translate er forresten helt ubrukelig når det komme til arabisk. Han bruker det når han sender melding til meg men setningene er som regel helt uforståelig. Derfor jeg ringte nav for hjelp men fikk avslag. 

Skrevet
1 time siden, Oppgitt utleier. skrev:

Nei men skal bestille en time hos de på mandag å har spurt leietaker om navn på kontaktperson via mld så håper eg får det der.

Fordi det oser røyklukt der med døren og det er en luke ved strømskapet for vannmåling til hver hybel/leilighet og åpner eg den til hans hybel lukter det askebeger.

Skal ringe namsmannen på mandag å høre om tidsfrister og skjema. 

Nei har ikke noen på facebook, nærmeste eg kommer er noen palestinere eg jobbet med før men blir bare kleint å blande de inn når eg ikke har snakket med de på over ett år. 

Er mest bekymret for møblene/hvitevarer/seng/gardiner som er helt nytt, er også nymalt. Jeg vet han vet det ikke er lov å røyke for han har med "kroppspråk" og via google translate beklaget for røyking men slutter ikke allikevel(og jeg forklarte hele leiekontrakten da vi signerte via tolk og var veldig tydelig på røykepunktet). Google translate er forresten helt ubrukelig når det komme til arabisk. Han bruker det når han sender melding til meg men setningene er som regel helt uforståelig. Derfor jeg ringte nav for hjelp men fikk avslag. 

Ok skjønner. Meld deg inn i noen facebook grupper med minoriteter og arabere og spør om noen kan hjelpe deg med oversetting . Du får helt sikkert napp . 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, er nesten som hun får som fortjent når man er så dum. 

Anonymkode: f3020...99b

Hvordan mener du, og alle dere andre md slike holdninger at nyankomne til landet skal kunne integreres, fungere i samfunnet og bidra dersom det er umulig for dem å få seg et sted å bo? Tror dere virkelig at dette er veien å gå for et trygt og godt samfunn? Hvordan tror dere det påvirker mennesker å føle seg uvelkommen og mindreverdig i den grad at ingen vil ha noe med dem å gjøre? Mennesker med samme holdninger hyler også ofte i kor om hvordan flyktninger og asylsøkere utnytter systemet og velferdsgodene i Norge. Hvordan i alle dager skal disse menneskene skaffe seg jobber, og bidra, når de ikke en gang har bolig? Dette er mennesker med svært traumatiske opplevelser bak seg, klarer dere virkelig ikke å forstå  følgende av å utestenge dem fra samfunnet? Hvor skal motivasjonen komme fra i et samfunn som ser på dem som undermennesker? Tror dere gatene blir tryggare av frustrerte mennesker uten jobb og bolig? Men dette kan vel løses med mer politi, strengere straffer og tøffere fengsler. Bare se på USA, er det virkelig et slikt samfunn dere ønsker dere? 

Jeg fatter bare ikke at folk ikke skjønner at når en hel gruppe mennesker ille får ta del i samfunnet, vil disse etterhvert resignere og gi opp. Da er veien kort til forakt for samfunnet de lever i, med de følger det har.

Attpåtil forventes det at de skal være takknemlige, for hva? Diskriminering i den grad at det blir umulig å skape seg et verdig liv?

Jeg vet om flere som har ansatt syrere, de er alle strålende fornøyde dem. Som en av dem sa: en som har risikert livet, svømt over halve Middelhavet er ikke borte fra jobb fordi han har litt vondt i halsen.

Dette var off topic, men det er få ting som provoserer meg mer enn slik kunnskapløshet og egoisme.

Når det er sagt, så har kanskje TS noe skriftlig fra NAV? Greit nok at de ikke kan ta seg av utkastelsesprosessen, men dersom de har lovet tolk, og hjelp med kommunikasjon står dette kanskje i vedtaket om garantien?

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Du har flere muligheter her, TS.

Gå til styret i borettslaget og spør om de har fått SKRIFTLIGE klager på din leietaker. Dette vil hjelpe deg med bevis.

Så lager du et skriftlig varsel om uteblitt leie og brudd på kontrakten og ber han flytte dersom forholdene ikke øyeblikkelig endres og henviser til at du har fått klager fra borettslaget. Du må kontakte NAV for å få dette tolket slik at han forstår det. 

Hvis han slutter å røyke inne og betaler skyldig husleie og fortsetter med dette er jo mye løst. Det er lite sannsynlig så når forholdene ikke er endret etter 14 dager sender du begjæring om tvangsfravikelse dersom han ikke alt er i gang med flytting.

Jeg er enig i at juridisk hjelp kan være avgjørende her slik at du gjør alt riktig.

Skrevet
6 minutter siden, Menchit skrev:

Hvordan mener du, og alle dere andre md slike holdninger at nyankomne til landet skal kunne integreres, fungere i samfunnet og bidra dersom det er umulig for dem å få seg et sted å bo? Tror dere virkelig at dette er veien å gå for et trygt og godt samfunn? Hvordan tror dere det påvirker mennesker å føle seg uvelkommen og mindreverdig i den grad at ingen vil ha noe med dem å gjøre? Mennesker med samme holdninger hyler også ofte i kor om hvordan flyktninger og asylsøkere utnytter systemet og velferdsgodene i Norge. Hvordan i alle dager skal disse menneskene skaffe seg jobber, og bidra, når de ikke en gang har bolig? Dette er mennesker med svært traumatiske opplevelser bak seg, klarer dere virkelig ikke å forstå  følgende av å utestenge dem fra samfunnet? Hvor skal motivasjonen komme fra i et samfunn som ser på dem som undermennesker? Tror dere gatene blir tryggare av frustrerte mennesker uten jobb og bolig? Men dette kan vel løses med mer politi, strengere straffer og tøffere fengsler. Bare se på USA, er det virkelig et slikt samfunn dere ønsker dere? 

Jeg fatter bare ikke at folk ikke skjønner at når en hel gruppe mennesker ille får ta del i samfunnet, vil disse etterhvert resignere og gi opp. Da er veien kort til forakt for samfunnet de lever i, med de følger det har.

Attpåtil forventes det at de skal være takknemlige, for hva? Diskriminering i den grad at det blir umulig å skape seg et verdig liv?

Jeg vet om flere som har ansatt syrere, de er alle strålende fornøyde dem. Som en av dem sa: en som har risikert livet, svømt over halve Middelhavet er ikke borte fra jobb fordi han har litt vondt i halsen.

Dette var off topic, men det er få ting som provoserer meg mer enn slik kunnskapløshet og egoisme.

Når det er sagt, så har kanskje TS noe skriftlig fra NAV? Greit nok at de ikke kan ta seg av utkastelsesprosessen, men dersom de har lovet tolk, og hjelp med kommunikasjon står dette kanskje i vedtaket om garantien?

Hjelper heller de som allerede er her. Jeg kunne ha leid til utlendinger men ikke de som verken forstår engelsk eller norsk. At de er avhenging av nav er også en deal breaker uansett om det er nordmenn eller en fra Syria som skulle ha leid. Det handler om at jeg som huseier forventer å kunne kommunisere direkte med leietager og at budskapet blir forstått. Men mest av alt handler det om risiko..

Det har ingenting med rasisme å gjøre at man velger vekk leietagere ut i fra risiko.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Oppgitt utleier. skrev:

Ble dette dekket av nav i etterkant? 

Er det nødvendig å spørre? 

Alle vet at Nav garanti ikke dekker noe som helst, den er ikke verdt papiret garantien er skrevet på engang. Det er ikke for ingenting at alle med litt vett og forstand skyr Nav garanti som pesten. Selv Huseiernes Landsforbund er klar i sin tale, ta ikke inn leieboere med Nav garanti. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Alle vet at Nav garanti ikke dekker noe som helst, den er ikke verdt papiret garantien er skrevet på engang. Det er ikke for ingenting at alle med litt vett og forstand skyr Nav garanti som pesten. Selv Huseiernes Landsforbund er klar i sin tale, ta ikke inn leieboere med Nav garanti. 

Navgarantien er endret og er mer pålitelig enn den var for noen år siden. 

Anonymkode: 34d78...8d1

Skrevet (endret)
1 time siden, Blondie65 skrev:

Du har flere muligheter her, TS.

Gå til styret i borettslaget og spør om de har fått SKRIFTLIGE klager på din leietaker. Dette vil hjelpe deg med bevis.

Så lager du et skriftlig varsel om uteblitt leie og brudd på kontrakten og ber han flytte dersom forholdene ikke øyeblikkelig endres og henviser til at du har fått klager fra borettslaget. Du må kontakte NAV for å få dette tolket slik at han forstår det. 

Hvis han slutter å røyke inne og betaler skyldig husleie og fortsetter med dette er jo mye løst. Det er lite sannsynlig så når forholdene ikke er endret etter 14 dager sender du begjæring om tvangsfravikelse dersom han ikke alt er i gang med flytting.

Jeg er enig i at juridisk hjelp kan være avgjørende her slik at du gjør alt riktig.

Skal sende mail til styret i dag.

Angående å skrive alt rett skal en kompis/kollega av far min hjelpe så det ikke må gjøres flere ganger.(edit: som er advokat)

Endret av Oppgitt utleier.
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, derfor jeg skrev etter 2016 i HI

Skrevet

I følge Nav selv, ja. Men ikke i følge dem som ser og opplever konsekvensene av Navgaranti når behovet for garantien melder seg. 

Skal man drive utleie så må man og sikre seg med forsikring, det har ts enda ikke svart på om hun har.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Oppgitt utleier. skrev:

Ja det er "ikke røyk". Det står noen plasser at jeg må sende en 14 dagers purring på manglende betaling før jeg kan hive han ut, men på røykinga går jeg ut ifra det holder som grunn på en direkte utkastelse.

Jeg blir sjokkert når jeg leser din fremtreden her.

Har du ikke sendt purring på manglende betaling så fort som loven tillatter med varsel om utkastelse og sånt? Når jeg var fattig og ikke betalte kom disse som klokkearbeid fjorten dager etter at leien var forfallt. Du gir han rett og slett gratis leie ved å somle med det formelle.

Hvordan i allverden kan du godta NAV-garanti når du ikke vet hva det er en gang? Første treffet på google burde jo være nok: http://www.help.no/HELP-bloggen/NAV-garanti-i-husleieforhold NAV Garanti dekker som regel KUN husleie. Absurd. De som har NAV garanti er høyrisikopersoner, de har lav kredittverdighet og har betydelig høyere forekomst av rusmisbruk/psykiske lidelser. Jeg ville aldri leid ut til noen med NAV-garanti.

Jeg ville gitt saksbehandleren to muligheter: enten står NAV som juridisk leier av objektet (da er de ansvarlig for både leie og skader) eller så gir de lån til depositum til vedkommende (3 måneder, og jeg ville hatt utleieforsikring slik at jeg er sikret uansett).

Du har nå fått skader til flere tusen på hybelen (den må vel i det minste vaskes, noe som fort er snakk om 3-6000 kroner og ozonbehandles til ennå flere tusen), i tillegg til alle kostnadene med å kaste fyren ut. Leien får du muligens dekket hvis du krever dem tilbake fra NAV fort nok og på riktig måte. 

Utleie er kjemperisikabelt. Det er som å låne bort en bil. Ville du lånt bort en Porsche til en person som ikke snakker språket, som ikke har penger til å betale hvis noe går galt, og som kun kan gi deg garanti for at bensintanken er full når bilen kommer tilbake totalvraket? Jeg har ikke nerver til det. Depositum og forsikring som dekker alt utover depositumet er et absolutt krav. Fordelen med forsikring er todelt, jeg får hjelp fra dem men jeg blir også tvunget til å sende purringer og betalingspåminnelser og utkastelsesvarsel umiddelbart. Da kan jeg si til utleier: "sorry mac, jeg skulle gjerne gitt deg utsettelse men forsikringsselskapet mitt krever det, betal utestående leie så kan du fortsette å bo her".

Jeg anbefaler deg at du finner deg en advokat. Din juridiske kompetanse virker mangelfull, og dette kommer til å bli en dyr lærepenge for deg uansett.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de med NAV-garanti ikke ber om lån til depositum isteden.

Skrevet
12 timer siden, Oppgitt utleier. skrev:

Nei begynner å skjønne eg muligens vil gå mye i tap. Kjenner flere som leier ut rom/hybler men de har aldri hatt noen som røyker inne så trodde ikke det skulle bli ett problem siden vi snakket om det med tolk ved kontraktskriving.

Kanskje det kan være en ide å ta kontakt med Boligkontoret i byen/bydelen? Jeg vil tro at den personen som ringte deg jobber på Boligkontoret. Ikke aldeles umulig at det kan ordne seg med tolkehjelp via dem (siden det er deres klient som leier hos deg).

Anonymkode: c4e94...2ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...