Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Litt rådvill så lurer på om noen har erfaring med NAV husleiegaranti etter 2016. Etter å ha spart egenkapital i 10 år kjøpte jeg min første hybelleilighet med en egen hybel del for utleie med egen inngang, strømåler osv i et borettslag. Hadde visning og det kom en syrer(flyktning) i 50 åra som hadde med seg tolk og virket veldig hyggelig. Han kunne ikke stille depositum men nav kunne gi garanti. Jeg var litt skeptisk til dette men han fikk saksbehandleren sin til og ringe meg og fortalte det var nye gode ordninger med "nav garangti" og om det var noe problem med språk eller andre problemer i fremtiden skulle de stille med hjelp og eventuelt tolk siden jeg ikke snakker arabisk. Nå har han bodd her over 6 mnd og ligger etter en mnd med husleie og han kjederøyker inne hele dagen selv om dette ikke er lov i kontrakten og jeg har fått masse klager av andre beboere i oppgangen, og bedt han slutte flere ganger uten nytte(han lover slutte men røyken siger 5 min etterpå). Jeg pusset opp akkurat før han flyttet inn og er nå redd alt er ødelagt. Ringte i dag nav for å spør om hjelp og om de kunne skrive et brev på arabisk til han så jeg er sikker han skjønner hva jeg prøver fortelle han men fikk bare surt til svar "vi kan ikke bekrefte om han er klienten vår en gang så du får ikke noe hjelp her og må ordne alt privat". Fikk litt sjokk og er mildt sagt forbanna så lurer litt på hva mulighetene mine er? 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 søk hjelp via en advokat eller noe ala http://www.help.no/Privatrettslig-oppslagsverk/Juridiske-raad-og-veiledninger/Advokatens-raad-om-leie-og-utleie Det å gå han kastet ut skal være en enkel sak. Siden han røyker inne som da bryter kontrakten. Kontraktbrudd er nok til å si opp avtalen og gi han 3 mnd varsel før han må være ute. Anonymkode: 2bb28...774 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 La han være i fred. Slutt og oppføre deg som en rasist. Anonymkode: 9fc32...d60 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: søk hjelp via en advokat eller noe ala http://www.help.no/Privatrettslig-oppslagsverk/Juridiske-raad-og-veiledninger/Advokatens-raad-om-leie-og-utleie Det å gå han kastet ut skal være en enkel sak. Siden han røyker inne som da bryter kontrakten. Kontraktbrudd er nok til å si opp avtalen og gi han 3 mnd varsel før han må være ute. Anonymkode: 2bb28...774 Så lenge utleier også bor der er det vel bare 1 mnd oppsigelsestid. Anonymkode: 11b5b...497 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: La han være i fred. Slutt og oppføre deg som en rasist. Anonymkode: 9fc32...d60 En rasist hadde neppe leid ut til mannen i det hele tatt, og forsøkt å gi flere sjanser, samt kommunisere på mannens morsmål. Her er nok nasjonaliteten til mannen nevnt pga språkproblemene som utleier står ovenfor. Anonymkode: 3abe8...cb2 28
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: søk hjelp via en advokat eller noe ala http://www.help.no/Privatrettslig-oppslagsverk/Juridiske-raad-og-veiledninger/Advokatens-raad-om-leie-og-utleie Det å gå han kastet ut skal være en enkel sak. Siden han røyker inne som da bryter kontrakten. Kontraktbrudd er nok til å si opp avtalen og gi han 3 mnd varsel før han må være ute. Anonymkode: 2bb28...774 Takk for linken.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: La han være i fred. Slutt og oppføre deg som en rasist. Anonymkode: 9fc32...d60 Er man rasist når man vil kaste ut noen som ødelegger leiligheten ja. Logisk. Anonymkode: 00389...50d 11
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #8 Skrevet 15. september 2017 25 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Litt rådvill så lurer på om noen har erfaring med NAV husleiegaranti etter 2016. Etter å ha spart egenkapital i 10 år kjøpte jeg min første hybelleilighet med en egen hybel del for utleie med egen inngang, strømåler osv i et borettslag. Hadde visning og det kom en syrer(flyktning) i 50 åra som hadde med seg tolk og virket veldig hyggelig. Han kunne ikke stille depositum men nav kunne gi garanti. Jeg var litt skeptisk til dette men han fikk saksbehandleren sin til og ringe meg og fortalte det var nye gode ordninger med "nav garangti" og om det var noe problem med språk eller andre problemer i fremtiden skulle de stille med hjelp og eventuelt tolk siden jeg ikke snakker arabisk. Nå har han bodd her over 6 mnd og ligger etter en mnd med husleie og han kjederøyker inne hele dagen selv om dette ikke er lov i kontrakten og jeg har fått masse klager av andre beboere i oppgangen, og bedt han slutte flere ganger uten nytte(han lover slutte men røyken siger 5 min etterpå). Jeg pusset opp akkurat før han flyttet inn og er nå redd alt er ødelagt. Ringte i dag nav for å spør om hjelp og om de kunne skrive et brev på arabisk til han så jeg er sikker han skjønner hva jeg prøver fortelle han men fikk bare surt til svar "vi kan ikke bekrefte om han er klienten vår en gang så du får ikke noe hjelp her og må ordne alt privat". Fikk litt sjokk og er mildt sagt forbanna så lurer litt på hva mulighetene mine er? Velkommen til virkelighetens verden. Du får melde deg inn i Huseierens Landsforbund eller oppsøke advokat slik at du får kastet fyren ut på lovlig vis, ellers blir han boende for evig og alltid. Sosialkontoret har ingenting med den privatretslige avtalen om leie mellom deg og han. Anonymkode: 773b9...a46
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velkommen til virkelighetens verden. Du får melde deg inn i Huseierens Landsforbund eller oppsøke advokat slik at du får kastet fyren ut på lovlig vis, ellers blir han boende for evig og alltid. Sosialkontoret har ingenting med den privatretslige avtalen om leie mellom deg og han. Anonymkode: 773b9...a46 Så jeg må med andre ord gå til namsmannen som jeg har lest om i andre tråder(uten navgaranti) om oppsigelse å prøve hive han ut på vanlig måte?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #10 Skrevet 15. september 2017 2 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Så jeg må med andre ord gå til namsmannen som jeg har lest om i andre tråder(uten navgaranti) om oppsigelse å prøve hive han ut på vanlig måte? NAV gjør i alle fall ikke noe. Anonymkode: 11b5b...497
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #11 Skrevet 15. september 2017 2 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Så jeg må med andre ord gå til namsmannen som jeg har lest om i andre tråder(uten navgaranti) om oppsigelse å prøve hive han ut på vanlig måte? Hva tror du? At Nav skal kaste han ut? Da tar du nemlig grundig feil. Gjør du ingenting for å få kastet jan ut, så risikerer du selv å bli kastet ut av borettslaget fordi du leier ut til et irritasjonsmoment for mangen i oppgangen, i følge deg selv i hi. Å leie ut og få intekter virker så enkelt for mange. Skal en tro kg så er mange av brukerne som driver utleie både uvitende og temmelig naive mht ansvar, konsekvenser og alt det medfører å være utleier og boligeier. Anonymkode: 773b9...a46 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #12 Skrevet 15. september 2017 Dette må man nesten bare regne med når man: 1 leier ut til en utlending 2 godtar nav garanti Du min kjære venn har driti på leggen Anonymkode: f3020...99b 11
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #13 Skrevet 15. september 2017 Jeg vil sterkt anbefale deg å starte med utkastelsesprosessen med en gang. Dette tar litt tid da det er en del formaliteter som må oppfylles. Slike personer som denne leieboeren er årsaken til at de fleste ikke vil leie ut til personer med NAV-garanti. Anonymkode: f457e...835 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #14 Skrevet 15. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette må man nesten bare regne med når man: 1 leier ut til en utlending 2 godtar nav garanti Du min kjære venn har driti på leggen Anonymkode: f3020...99b Det er jo ikke noe problem i å leie ut til en utlending i seg selv. Anonymkode: f457e...835 2
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #15 Skrevet 15. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du? At Nav skal kaste han ut? Da tar du nemlig grundig feil. Gjør du ingenting for å få kastet jan ut, så risikerer du selv å bli kastet ut av borettslaget fordi du leier ut til et irritasjonsmoment for mangen i oppgangen, i følge deg selv i hi. Å leie ut og få intekter virker så enkelt for mange. Skal en tro kg så er mange av brukerne som driver utleie både uvitende og temmelig naive mht ansvar, konsekvenser og alt det medfører å være utleier og boligeier. Anonymkode: 773b9...a46 Nei begynner å skjønne eg muligens vil gå mye i tap. Kjenner flere som leier ut rom/hybler men de har aldri hatt noen som røyker inne så trodde ikke det skulle bli ett problem siden vi snakket om det med tolk ved kontraktskriving.
Ruccula Skrevet 15. september 2017 #16 Skrevet 15. september 2017 9 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Så jeg må med andre ord gå til namsmannen som jeg har lest om i andre tråder(uten navgaranti) om oppsigelse å prøve hive han ut på vanlig måte? Jepp! Nav kan ikke gjøre noe som helst Du var kanskje bittelitt naiv da du valgte å leie ut til en syrisk nav klient?. Gjør kanskje ikke det igjen Får håpe ikke leiligheten er totalt ødelagt innen du får han ut 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #17 Skrevet 15. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette må man nesten bare regne med når man: 1 leier ut til en utlending 2 godtar nav garanti Du min kjære venn har driti på leggen Anonymkode: f3020...99b Må si meg enig her, ikke bare har du vært lite smart som har leid ut til en som nylig har ankommet landet, men du har til og med akseptert NAV garanti... Lykke til med det du, leieboerne har flere rettigheter enn utleierne. Anonymkode: c4e0d...316 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #18 Skrevet 15. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må si meg enig her, ikke bare har du vært lite smart som har leid ut til en som nylig har ankommet landet, men du har til og med akseptert NAV garanti... Lykke til med det du, leieboerne har flere rettigheter enn utleierne. Anonymkode: c4e0d...316 Jepp, er nesten som hun får som fortjent når man er så dum. Anonymkode: f3020...99b 2
Oppgitt utleier. Skrevet 15. september 2017 Forfatter #19 Skrevet 15. september 2017 1 minutt siden, Ruccula skrev: Jepp! Nav kan ikke gjøre noe som helst Du var kanskje bittelitt naiv da du valgte å leie ut til en syrisk nav klient?. Gjør kanskje ikke det igjen Får håpe ikke leiligheten er totalt ødelagt innen du får han ut Leide ut til en somalier noen mnd før han flyttet inn men han var ganske ung og aldri noe problem. Han som er her nå virker bare utrolig sta og egenrådig. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #20 Skrevet 15. september 2017 2 minutter siden, Oppgitt utleier. skrev: Leide ut til en somalier noen mnd før han flyttet inn men han var ganske ung og aldri noe problem. Han som er her nå virker bare utrolig sta og egenrådig. Ok, du leker tydligvis med ilden! Jeg har leid ut i mange år uten problemer. Leier kun ut til norske studenter med depositum. Aldri hatt et eneste problem Anonymkode: f3020...99b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå