Gå til innhold

Hvem trenger folk?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Lurer på hvem jeg kan ringe, kontakte for å få jobb?

Tok nettopp en telefon til hoteller, som dessverre hadde ansatt folk. Jeg er designer, og har endel resepsjon/kontorerfaring, men aner ikke hvordan jeg skal søke opp bedrifter på gule sider.

Enten er jeg overkvalifisert eller underkvalifisert for jobbene. Og de som jeg søker på gjennom aetat.no har utallllllige søkere.. uff a meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du søker på en jobb du er overkvalifisert på kan du ikke bare utelukke noe av utdannelsen din? Søker du på en resepsjonistjobb så trenger du ikke si at du er designer, for da kommer du ikke opp til vurdering til jobben pga de regner med at du vil slutte rimelig kjapt. Si heller at de årene så var du dagmamma eller "loffet" rundt i Asia. Er jo verdt er forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Dra rundt til hotellene eller arbeidsstedene. Meld deg hos vikarbyrå, snakk med venner og kjente, send søknad på søknad på søknad.

Går du gjennom Aetat kan du snakke med saksbehandleren din om det går an å få en periode med lønnstilskudd.

Du kan tilby arbeidsgiveren å arbeide gratis en måned, for å se om de blir fornøyd med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehjem og hjemmetjenesten trenger alltid folk! Du er jo ikke faglært, men du kan vaske hjemme hos folk, dusje dem, handle for dem osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady76 ikke innl.
Oppsøk et rekrutteringsbyrå!

Det ville hvertfall jeg gjort.

Står oppført i alle vikarbyråene i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Beklager, men det høres ikke ut som om du er aktiv nok. Det holder ikke å stå oppført i alle vikarbyråer, man må selv ringe dem, gjerne en gang i uka, for å minne dem på at du er der og er fremdeles interessert. Gå innom alle butikker og kiosker og bensinstasjoner du går forbi. Har du oppsøkt barnehager? Jeg bor i samme by som deg, og har allerede vikariert i fem forskjellige barnehager pga sykdom blant personalet. Jeg har ingen erfaring, gikk bare innom og spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også arbeidssøkende

Hei, jeg vil bare si at jeg skjønner deg godt, og at jeg dels er i samme situasjon selv! Akkurat nå er jeg i et kort vikariat i en jobb jeg er overkvalifisert for - og ja, jeg kjeder meg... Kan så mye mer enn dette!

- Får ofte ikke jobber/vikariater fordi jeg er overkvalifisert, og er jeg passende kvalifisert, tror jeg ofte de foretrekker noen yngre (jeg har passert 40 men er rimelig oppegående enda, bruker ikke rullator heller, og er dertil både lærevillig, flksibel, stabil og hardtarbeidende!!) - Har registrert meg "over alt" jeg også, rekrutteringsbyråer og vikarbyråer. I perioder har jeg ringt og mast sånn ca. 1 gang hver 14. dag for å minne dem om min eksistens. Fått noen forespørsler og intervjuer, men det har ikke kommet mye ut av det. Har til og med sendt åpne søknader til en del bedrifter innen en bransje. Fikk positiv tilbakemelding og intervju hos en, men ingen jobb!

Du MÅ bare stå på videre og ikke gi opp. Mas og søk, tone ned og opp kvalifikasjonene dine alt ettersom! - Kanskje du kan høre med Aetat om evt. videreutdanning el.l. hvis alt bare har stoppet opp?

Kan du bruke tiden f.eks. til å videreutvikle en hobby? Kanskje noe som kan bli inntektsbringende på sikt?

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold kontinuerlig kontakt med kontaktpersonene dine hos vikarbyrå. Det "reddet" meg. Jeg fikk kun sms om brusutdeling og annet "meningsløst" arbeid. Takket ja hver gang jeg fikk dette for å vise at jeg var villig til å jobbe. Når jeg ringte for å mase om de virkelig ikke hadde noe mer relevant for meg fikk jeg 4 ukers vikariat på kontor. Svært lite relevant for meg, men nå er jeg fast ansatt i samme bedriften i en mye høyere stilling, som i tillegg er 100% relevant for utdanningen min. Det er vanskelig å komme rett inn i en høy stillng, det er lettere å arbeide seg oppover innad i en bedrift.

Anbefaler deg å stå på og mase på vikarbyråene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om hva designere gjør, men ei jeg kjenner som har kunstfagbakgrunn og har erfaring fra utstillinger etc. fikk butikkjobb deltid på H&M pga at de trenger folk av og til som kan lage utstillingsvinduer. De skifter jo hele tiden, så... Kanskje andre butikker har bruk for dette også? Da stiller du kanskje sterkere når du søker på kassajobber, siden du kan hjelpe til med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det riktig at mennesker med høy utdanning skal dele ut brus på supermarkedet og sitter i kassen i nærbutikken?

Det burde ikke være nødvendig, men i Norge er det ikke nok jobber til høyt utdannede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig at mennesker med høy utdanning skal dele ut brus på supermarkedet og sitter i kassen i nærbutikken?

Det burde ikke være nødvendig, men i Norge er det ikke nok jobber til høyt utdannede.

You're preaching to the converted! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en mastergrad.. Skulle ønske jeg fikk en jobb også.. Kan ta hva som helst dritt bare jeg får fulltid.. Men det er ingen som vil ha meg.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesten

ærlig talt!

Alle , ja jeg mener faktisk alle kan få seg en jobb om de vil ! Sykehjem trenger altid extravakter. Og om du synes du er for "fin " til den slags jobb, ja da kan jeg opplyse deg om at det er mange studenter med høyere utdannelse enn deg attpåtil, som ikke har noe problemer med det. Opplæring blir gitt, og du trenger ikke sette sprøyter.. ( Jeg må jo si jeg undres litt over opplysningsnivået til enkelte når de kan hevde at de har sprøyteskrekk og derav ikke kan jobbe på sykehjem. Hvis man tror man tar inn folk fra gata for å sette sprøyter, hva i all verden er det man da bruker faglærte folk til på sykehjem ?? )

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg sa "bare så lenge jeg får fulltid" dvs at "ekstravakter" utgår..

jeg er slett ikke "for fin" for noen typer jobb! men det er faktisk ikke bare bar å få en.. :evil:

jeg har lett så godt jeg kan i et år nå og har bare fått deltidsjobber. jobber nå på bensinstasjon, men det er bar 25% så jeg måå få meg noe mer..

folk som ikke har vært i min situasjon selv er gjerne svært så kjepphøye... du får ha det hyggelig på den høye hesten din.. men jeg kjenner virkeligheten.. :(

Og hva er så galt med å ønske at jeg fikk noe ut av 5 års studier og 250 000 i studiegjeld??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om hva designere gjør' date=' men ei jeg kjenner som har kunstfagbakgrunn og har erfaring fra utstillinger etc. fikk butikkjobb deltid på H&M pga at de trenger folk av og til som kan lage utstillingsvinduer. De skifter jo hele tiden, så... Kanskje andre butikker har bruk for dette også? Da stiller du kanskje sterkere når du søker på kassajobber, siden du kan hjelpe til med slikt?[/quote']

Har søkt på dekoratørjobber. men jeg har ikke den utdannelsen. jeg har innenfor grafisk på data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ærlig talt!

Alle , ja jeg mener faktisk alle kan få seg en jobb om de vil ! Sykehjem trenger altid extravakter. Og om du synes du er for "fin " til den slags jobb, ja da kan jeg opplyse deg om at det er mange studenter med høyere utdannelse enn deg attpåtil, som ikke har noe problemer med det. Opplæring blir gitt, og du trenger ikke sette sprøyter.. ( Jeg må jo si jeg undres litt over opplysningsnivået til enkelte når de kan hevde at de har sprøyteskrekk og derav ikke kan jobbe på sykehjem. Hvis man tror man tar inn folk fra gata for å sette sprøyter, hva i all verden er det man da bruker faglærte folk til på sykehjem ?? )

Lykke til !

Kanskje du mener det. Men da har du ikke vært i MINE sko! Du kan da for alvor ikke mene at folk liker å gå arbeidsledige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa "bare så lenge jeg får fulltid" dvs at "ekstravakter" utgår..

jeg er slett ikke "for fin" for noen typer jobb! men det er faktisk ikke bare bar å få en.. :evil:

jeg har lett så godt jeg kan i et år nå og har bare fått deltidsjobber. jobber nå på bensinstasjon, men det er bar 25% så jeg måå få meg noe mer..

folk som ikke har vært i min situasjon selv er gjerne svært så kjepphøye... du får ha det hyggelig på den høye hesten din.. men jeg kjenner virkeligheten.. :(

Og hva er så galt med å ønske at jeg fikk noe ut av 5 års studier og 250 000 i studiegjeld??

Jeg trenger også fulltid, men søker på deltidsjobber også. Kan ikke ta bare ekstravakter, da jeg har regninger å betale.. Dyrt å bo i Norge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Den sytinga der kan du jammen spare deg for...

Jeg er sjøl cand mag, og nesten ferdig med hovedfag og har som alle andre masse studiegjeld i tillegg.

Jeg har jobbet som extravakt i over 3 år, og jeg får faktisk mer enn nok vakter til at det utgjør full stilling..

Selvfølgelig er en sånn jobb ikke relevant til utdanninga mi heller, men det er egentlig underordnet..

Er man uten jobb har man ikke lov til å være kresen !

Men nå har jo ikke du noe barn å forsørge, hadde du vært i den situasjonen , ja da hadde vel du også fira litt på krava om det er sånn AT DU VIRKELIG IKKE HAR LYST TIL Å GÅ ARBEIDSLEDIG !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Hva vet vel du om jeg har vært arbeidsledig eller ei??

jeg har faktisk vært registerert arbeidsledig jeg også. Og kom ikke her å si at noen IKKE liker å gå arbeidsledig.. Det faller på sin egen urimelighet. En kort periode i livet tror jeg de fleste meg sjøl inkludert sikkert hadde fått dagene fint til å gå.. Har jeg ikke vært interresert i få jobb, ja da har jeg heller ikke fått det heller. Men jeg har funnet jobb på under 1 uke hver gang jeg har gått inn for å få meg en jobb!

Drømmejobben ? neppe..

men poenger mitt er at det er ikke så jævla vanskelig om man virkelig vil ha en jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...