Gå til innhold

Fungerer yoga som styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ambisjon når det gjelder trening er egentlig å forebygge f.eks dårlig nakke/rygg når jeg blir eldre og holde meg i form.  
Jeg tenkte å begynne med yoga. Ikke tilgang til treningsstudio så tenkte følge yogatime på youtube eller noe liknende f.eks 2 ganger i uka? Hvor ofte bør man trene yoga for å få progresjon og fungerer det som styrketrening? Noen som kan anbefale noen yoga videoer for nybegynnere? Jeg går i tillegg til og fra jobb flere ganger i uka, det tar 25 min hver vei så til sammen blir det nesten en time. Tenker at det er god trening det og?

Anonymkode: 17183...23f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoga fungerer ikke som styrketrening. Om du er veldig utrent fra før, kan du nok oppleve å få litt mer muskulær utholdenhet i kroppen. 

Du kan trene det så mange ganger i uken du vil. 2 er helt greit. 

Du kan prøve doyogawithme.com, ellers søke på beginner yoga på youtube. 

Gåing er mosjon, men jeg ville ikke kalt det trening. Det er alt for lav intensitet i gåing. Men det er jo såklart bedre for helsen enn å sitte på rævva i en bil. 

Anonymkode: 35f9e...af3

• Liker 2
Skrevet

Du blir sterk av yoga (om enn ikke supersterk)! I hvert fall hvis du trener for eksempel ashtanga yoga. Jeg begynte med det, nå følger jeg programmene på appen Asana Rebel - de har laget en slags mix av yoga og styrke uten all den meditasjonsdillingen. Anbefales:)

Jeg har blitt sterk i kjernemuskulaturen, og også i armer. Aller viktigst er det at jeg er smertefri, jeg hadde tidligere problemer med korsryggen men det er borte nå. Kroppen blir sterk, smidig og jeg har bedre balanse enn før. Balanseevnen er visst veldig viktig å ha når man blir gammel.

Skrevet

Ok, men jeg vil jo kanskje si 50 gåing er bedre enn jogging uten riktig teknikk? Blir vanskelig å jogge når det blir vinter og mye snø. Ikke er jeg så flink teknisk heller til å jogge. Så yoga fungerer ikke som styrke? Da får jeg gå tilbake til noen andre øvelser. Har faktisk manualer :) men blir dessverre ikke mer enn en gang i uka med løfting. 

Skrevet

Jeg har trent yoga i sommer og blant annet blitt sterkere i beina. Men fullgod erstatning for vanlig styrketrening er det ikke. 

Anonymkode: e0673...739

Skrevet

50 min gåing skulle det stå 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min ambisjon når det gjelder trening er egentlig å forebygge f.eks dårlig nakke/rygg når jeg blir eldre og holde meg i form.  
Jeg tenkte å begynne med yoga. Ikke tilgang til treningsstudio så tenkte følge yogatime på youtube eller noe liknende f.eks 2 ganger i uka? Hvor ofte bør man trene yoga for å få progresjon og fungerer det som styrketrening? Noen som kan anbefale noen yoga videoer for nybegynnere? Jeg går i tillegg til og fra jobb flere ganger i uka, det tar 25 min hver vei så til sammen blir det nesten en time. Tenker at det er god trening det og?

Yoga fungerer som styrketrening til en viss grad. Du blir statisk sterk i de ulike posisjonene og enkelte av disse har overføringsverdi til hverdagen. Mer eller mindre .

Om du vil ha en sterk kropp i lang tid bør du basere treningen din på baseløftene.

Skrevet

Hva mener du med baseløftene? Jeg er veldig amatør når det gjelder trening, haha :P

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med baseløftene? Jeg er veldig amatør når det gjelder trening, haha :P

Markløft, knebøy og benkpress..

Og øvelser generelt som støtter og styrker en god kroppsholding som integrerer kjærnen/spenn og øvre del av rygg :)

Skrevet

Du blir sterk av yoga. Blant annet de viktigste musklene, som kjerne og støttemusklene, får jobbet godt. Men anbefaler da en mer fysisk yoga som asthanga. 

De som påstår noe annet har ikke prøvd yoga. Man står ofte lenge i statiske positurer og da må man jobbe maks. 

Men for å øke generell muskelstyrke så må man trener styrke. 

Jeg fikk mer ut av yoga ved å trene styrke i tillegg. 

Min favoritt er Kino Yoga. Hun er rå. 

For de som ikke tror yoga gir muskler. Sjekk ut Beachyogagirl på Instagram. Den kroppen!! 

Anonymkode: 5fb7f...3fd

• Liker 2
Skrevet
På 9/15/2017 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Du blir sterk av yoga. Blant annet de viktigste musklene, som kjerne og støttemusklene, får jobbet godt. Men anbefaler da en mer fysisk yoga som asthanga. 

De som påstår noe annet har ikke prøvd yoga. Man står ofte lenge i statiske positurer og da må man jobbe maks. 

Men for å øke generell muskelstyrke så må man trener styrke. 

Jeg fikk mer ut av yoga ved å trene styrke i tillegg. 

Min favoritt er Kino Yoga. Hun er rå. 

For de som ikke tror yoga gir muskler. Sjekk ut Beachyogagirl på Instagram. Den kroppen!! 

Anonymkode: 5fb7f...3fd

Jeg har trent yoga i åresvis, også ashtanga. Jeg gjør yoga ca 2 ganger i uken. 

Jeg trener også styrke 3 ganger i uken. 

Og tro meg: Nei du blir ikke sterk av yoga... Man får økt muskulær utholdenhet, men man blir ikke sterk. På samme måte som at  man ikke blir en god spurter av å  løpe marathon. 

Styrke defineres som evne til å løfte en bestemt vekt. Muskulær utholdenhet er evnen til å bære en vekt over tid. For å bli sterkere, må kroppen stadig løfte tyngre vekter. Med yoga bruker man kun egen kroppsvekt, og det hele tiden... Man blir ikke sterkere av det, annet enn om man er nybegynner og helt utrent fra før. Da blir man sterkere en stund, og så stopper det opp. Men Sterk blir man ikke. 

Beachyogagirl har da vitterlig ikke noe særlig til muskler.. Om det er sånt du definerer som sterk, så er det ikke rart du tror man blir sterk av yoga. 

Anonymkode: 35f9e...af3

Skrevet
På 14.9.2017 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Give it a go!
Jeg har gjort yoga via youtube de siste 10 månedene og kroppen elsker det! I tillegg til at jeg gjør det for å forebygge kontor-kropp (smerter i rygg og nakke) så har jeg blitt veldig mye sterkere. 

Jeg gjør yoga kanskje 3 ganger i uka. :)

Anonymkode: a93d9...f7a

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hva slags form yoga du gjør :) Selv legger jeg inn en del push ups og planke mellom bevegelsene for mer flyt, så jeg blir jo sterkere 

Anonymkode: 7e835...bef

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Give it a go!
Jeg har gjort yoga via youtube de siste 10 månedene og kroppen elsker det! I tillegg til at jeg gjør det for å forebygge kontor-kropp (smerter i rygg og nakke) så har jeg blitt veldig mye sterkere. 

Jeg gjør yoga kanskje 3 ganger i uka. :)

Anonymkode: a93d9...f7a

Hvilke videoer kan du anbefale? :) 

Anonymkode: 44400...0e9

Gjest førstedamen
Skrevet

Jeg gikk fra å ikke kunne ta en push up, til å stå opptil 5 minutter på hendene uten støtte. Så JA yoga er perfekt styrketrening!

Og mtp at det er rygg og nakke du vil trene er det også fleksibilitet som er viktig. Dette får du kun av øvelser som gjøres i yoga, og ikke av tunge løft. 

Gjest førstedamen
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke videoer kan du anbefale? :) 

Anonymkode: 44400...0e9

Begynn med nybegynner yoga. Og ikke press deg i begynnelsen! Da skader du deg lett. Jeg bruker appen  daily yoga. Hovedsakelig er appen gratis, men du kan kjøpe premium om du vil ha tilgang til ekstra materiale. 

Lykke til 😊

Skrevet
22 timer siden, førstedamen skrev:

Jeg gikk fra å ikke kunne ta en push up, til å stå opptil 5 minutter på hendene uten støtte. Så JA yoga er perfekt styrketrening!

Og mtp at det er rygg og nakke du vil trene er det også fleksibilitet som er viktig. Dette får du kun av øvelser som gjøres i yoga, og ikke av tunge løft. 

Det å stå på hendene har ingenting med pushups å gjøre og det er veldig begrenset hvor mye større " load" kroppen vil kunne håndtere av å trene yoga med kroppsvekt alene.

Om å være fleksibel er bra er også veldig relativt i forhold til hvor fleksibel du er på hvilket sted. Det er mulig å pådra seg ryggproblemer og skulderproblemer av Yoga. Spesielt om du gjør dette alene eller om du har en instruktør som ikke har kjenskap til " muskelære ubalanse"

Tunge løft(riktige) løft er ikke den eneste veien til en sunn  kroppsholdning, men i forhold til yoga er det ekstrem forskjell på hvor effektivt det er. Grunnen til dette er at styrketrening angriper årsakene til dårlig kroppsholding på en langt mer effektiv måte måte enn yoga. Yoga er fint for å bli statisk utholden og det er sikkert sunt for stress. Sterk blir du ikke.

Her serverer du mye BS til TS for å si det mildt. Du vet virkelig ikke hva du prater om.

Skrevet
På 14.9.2017 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Å legge terskelen lavt og oppleve mestring og så heller øke forventningene til deg selv etter hvert er en mye bedre strategi enn å begynne med høye krav og så gå på trynet første uka. Så start med overkommelige mål.

Du kan utføre yoga hver dag, om du vil. Mange gjør det, både fordi de føler at tøying vekker kroppen og fordi de opplever mentalt velbehag. Men 1-2 ganger i uka er ikke av den grunn mindre verdifull trening. Do you, som de sier. ;) Å stresse med å trene er i alle fall ikke rett metode.

Om du vil utføre styrketrening hjemme uten utstyr så er pilates et bedre alternativ, vil nå jeg si. Men, igjen: et helt standard opplegg for å trene kjernemuskulatur med feks knebøy, situps, noen ryggøvelser og pushups duger det og. 

Anonymkode: c9ab4...cb0

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
1 time siden, Froning skrev:

Det å stå på hendene har ingenting med pushups å gjøre og det er veldig begrenset hvor mye større " load" kroppen vil kunne håndtere av å trene yoga med kroppsvekt alene.

Om å være fleksibel er bra er også veldig relativt i forhold til hvor fleksibel du er på hvilket sted. Det er mulig å pådra seg ryggproblemer og skulderproblemer av Yoga. Spesielt om du gjør dette alene eller om du har en instruktør som ikke har kjenskap til " muskelære ubalanse"

Tunge løft(riktige) løft er ikke den eneste veien til en sunn  kroppsholdning, men i forhold til yoga er det ekstrem forskjell på hvor effektivt det er. Grunnen til dette er at styrketrening angriper årsakene til dårlig kroppsholding på en langt mer effektiv måte måte enn yoga. Yoga er fint for å bli statisk utholden og det er sikkert sunt for stress. Sterk blir du ikke.

Her serverer du mye BS til TS for å si det mildt. Du vet virkelig ikke hva du prater om.

Jo det vet jeg faktisk. Du sprer bullshit for å si det mildt. Har aldri sagt at man blir muskelbunt av yoga, men det krever endel styrke i hele kroppen for å kunne gå og stå på hendene. Og selv trener jeg også styrke og løfter dobbelt av deg jeg gjorde før. Og det er ikke pga styrketrening at jeg løfter mer. 

Fysiske skulder og rygg problemer pådrar du deg like lett ved å trene vekter på feil måte. Så det gjelder all trening. 

Yoga finnes forressten i utallige former og den statiske styrken du snakker om kan du oppnå ved en type yoga. Å trene eksessiv styrke og ikke tøye out nok er forresten grunnen til veldig mange helseplager i dag! 

Yoga er hovedsakelig trening av nettopp holdning, så det virker ikke som du vet hva du snakker om.

Skrevet
41 minutter siden, førstedamen skrev:

Jo det vet jeg faktisk. Du sprer bullshit for å si det mildt. Har aldri sagt at man blir muskelbunt av yoga, men det krever endel styrke i hele kroppen for å kunne gå og stå på hendene. Og selv trener jeg også styrke og løfter dobbelt av deg jeg gjorde før. Og det er ikke pga styrketrening at jeg løfter mer. 

Fysiske skulder og rygg problemer pådrar du deg like lett ved å trene vekter på feil måte. Så det gjelder all trening. 

Yoga finnes forressten i utallige former og den statiske styrken du snakker om kan du oppnå ved en type yoga. Å trene eksessiv styrke og ikke tøye out nok er forresten grunnen til veldig mange helseplager i dag! 

Yoga er hovedsakelig trening av nettopp holdning, så det virker ikke som du vet hva du snakker om.

Sterk er ikke bestandig synonymt med å være muskelbunt og det har da ikke vært snakk om bodybuilding i denne tråden? Selvfølgelig er det pga. styrketreningen du blir sterkere. Yoga har store begrensninger på hvor mye "load" du kan utsette musklene for. I likhet med løping og til og med kroppsvekt pushups over ca 15 repitisjoner. Grunnen til dette er at du ikke får aktivert de riktige muskelfibrene som assosieres med styrke i seg selv. Ergo.. du blir ikke sterkere i squat av å ta 3x30 airsquat hverdag og ikke sterkere i leggene av å gå opp en lang trapp. For å få en sterk kroppsholding trenger du derimot utsette musklene som er assosiert med dette med en utfordrene load.

Feil måte resulterer i skader, ja ;)

Problemet med måten du argumenterer på er at det ikke virker som du har peiling på hva som forårsaker dårlig holdning og tøyerelaterte skader i utgangspunktet. Du ser bort i fra dette og påstår at jeg tar feil pga. at du sier det eller har blitt fortalt det.

Jeg sier ikke at yoga er destruktiv i seg selv. Jeg sier det er ineffektivt og potensielt skadelig om man hopper på mange øvelser som amatør. Liker du yoga syntes jeg det er fint at du gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...