Gå til innhold

Uføre med mange barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 timer siden, asterix skrev:

Man bør faktisk kun få det antall barn man selv greier ta vare på helt alene, for man vet aldri hvor lenge man er to foreldre.

Enig

Anonymkode: 3159f...970

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Klokkeblomst90
Skrevet

Jeg har ingenting i mot at uføre får barn, da mange flir friskere av å få ett ansvar å noe mer å leve får. 

Men i din situasjon blir jeg noe bekymret.. Du kan ikke ta vare på noen, før du kan ta vare på deg selv. Jeg ville ha gått i behandling, og blitt friskere før jeg valgte å få barn. 

Man må ikke jobbe 100% får å få barn, og man kan bli flinke foreldre da spesielt da man er hjemme osv, noe som gir trygghet for barna osv, men i din situasjon er det noe annet. 

Lykke til!

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% ufør og mannen min er 50% ufør og vi driver å tenker på barn. Jeg vil ha minst 4 barn, gjerne 6-8 stk. 

Jeg har dager hvor jeg fungerer greit og andre dager hvor jeg er sengeliggende, men tenker at om vi har mange barn kan de også hjelpe hverandre. 

Er det noen andre her som er uføre og har mange barn? :) 

Anonymkode: aa2bd...2aa

Kan du ha så mange barn kan du jobbe.

Så sånn er nok det.

Anonymkode: 979dd...c02

Skrevet

Uføre som får mange barn

Også de andre som mister gang på gang.

Anonymkode: 5034a...546

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er kun 50% ufør så han kan ta de da og når ungene blir større kan de hjelpe å passe de minste. 

Anonymkode: aa2bd...2aa

Det er ikke sikkert du er sengeliggende de 50 prosentene han ikke jobber.....

Anonymkode: ddd6c...100

Skrevet
På 14.9.2017 den 9.53, AnonymBruker skrev:

Ikke skaff deg barn om du er dels sengeliggende.... Du kommer heller ikke til å ha råd til mer enn maks 2 barn på uføretrygd. 

Anonymkode: 04522...cc2

Hæ? Hvorfor det? Mannen min og jeg jobber i norsk offentlig sektor og tjener 10.000 kr mindre enn hva uføretrygden ofte ligger på. Og vi har 4 barn! 

Anonymkode: 7931f...cb7

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hvorfor det? Mannen min og jeg jobber i norsk offentlig sektor og tjener 10.000 kr mindre enn hva uføretrygden ofte ligger på. Og vi har 4 barn! 

Hvordan kan dere tjene 10 000 mindre enn hva uføretrygden ligger på. Jobber dere deltid da? Og ikke det, nå er det veldig stor variasjon i hva uføretrygden ligger på. Jeg har selv jobbet i det offentlig, uten noe utdannelse, men man jobber gjerne skift, og da får man grei lønning.

Anonymkode: 6e0db...ad9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er best å ikke få barn.

Kan ikke være stas for barn å vokse opp med uføre - altså syke og sengeliggende foreldre.

Tenke på barnas beste først!

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan dere tjene 10 000 mindre enn hva uføretrygden ligger på. Jobber dere deltid da? Og ikke det, nå er det veldig stor variasjon i hva uføretrygden ligger på. Jeg har selv jobbet i det offentlig, uten noe utdannelse, men man jobber gjerne skift, og da får man grei lønning.

Anonymkode: 6e0db...ad9

Vi er begge i 100% stilling. Men vi har allikevel under hva uføretrygden til flere i nærområdet. Regner ift uføretrygden til en venn. Han har 10.000 mer utbetalt. Jobber ikke skift heller, har 9 til 4 jobb hver dag. Kontor. 

Skrevet

Du er vokst opp i stor familie..

Du samler 8 unger i ulike aldre fra 0 år og oppover. Du passer de neste sommer. Sånn like før skolestart og noen uker fremover. Før skole og bhg start skal du kjøpe inn nye klær, sekker osv. Du skal bringe til bhg og skole. De skal hentes til ulike tider. De skal ha middag,niste lages. En har spysyke, den andre forkjølelse..må være hjemme. Gubben din har dårlige dager...vaskerommet flommer over av skittentøy som bør vaskes, huset står på halv åtte, så er det foreldremøte, du har legetime,du er i elendig form.  Må legge deg nedpå. Kan du prøve dette i en mnd tid. Så fortelle oss hvordan det gikk.

Så kan du se frem i tid. Når du har unger mellom 8 og 18 år. 

Anonymkode: 582ac...96f

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har så lyst på barn, og trua på at dere to kommer til å bli supergode foreldre, så planlegg heller for to barn. Begynn med ett (det gjør alle), og hvis det går på skinner, få en til. Så gjør familielivet og barnas liv så perfekt dere klarer. At du "vil" ha minst fire, er ikke en god grunn, jeg har også ønsket meg en større barneflokk til tider, og tror det hadde vært fint på mange måter, men jeg vet at det er bedre slik det er i dag (jeg har to). Særlig for barna selv. Hvis alt går på skinner, kan dere lage en attpåklatt eller la være, det er ikke noe man planlegger før førstemann er unnfanget. Det er lov å dagdrømme, det er lov å ønske seg, men det er ikke mulig å planlegge. De jeg vet om som er uføre og har barn, sliter mye. Det er ikke ideelt. Å få veldig mange barn er å ødelegge for at det går bra, økonomisk, helsemessig, sosialt for barna.

Anonymkode: 47b79...3db

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jeg ikke at de eldre søskene skulle overta foreldrenes jobb, men å hjelpe til med yngre søsken når det var nødvendig, altså ikke hver dag eller flere ganger i uken.

Anonymkode: f5871...03c

Her må jeg bare påpeke at dersom det TS skriver om at hun tidvis er sengeliggende tas med er det med tanke på at mannen også er 50% ufør stor sannsynlighet for at det i "hjelp" ligger langt mer ansvar enn det eom er akseptabelt for barn i fht søsken. Og i dårlige perioder kan kanskje TS være sengeliggende over lengre tid. Man får ikke barn basert på kun de gode periodene heller.. SÅ det må enhelhetsvurdering til der som ellers.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er begge i 100% stilling. Men vi har allikevel under hva uføretrygden til flere i nærområdet. Regner ift uføretrygden til en venn. Han har 10.000 mer utbetalt. Jobber ikke skift heller, har 9 til 4 jobb hver dag. Kontor. 

Hvordan får du dette til? Hva tjener dere egentlig da når snittet på den høyeste trygden er 363.290 per år i flkge NAV sine tall?

Sitat

Den maksimale pensjonsgivende som kan telle med er på 6 ganger gjennomsnittlig grunnbeløp(G), som i 2016 er på 550.440 kroner.

Den høyeste uføretrygden er da 66 prosent av dette, som er 363.290 kroner.

Pensjonen blir justert etter uføregraden. Er uføregraden på 60 prosent, vil uføretrygden da være på 60 prosent av full uføretrygd.

For å få full uføretrygd må du ikke ha mindre enn 40 års trygdetid.

Må legge til at ny G kom 1.mai 2017 og er kr 93 634 så beløpet er høynet til 561 804, altså en årlig økning på 11 364 som ikke utgjør så stor forskjell i det helhetlige bildet etter skatt.

Anonymkode: e18bd...303

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må legge til at ny G kom 1.mai 2017 og er kr 93 634 så beløpet er høynet til 561 804, altså en årlig økning på 11 364 som ikke utgjør så stor forskjell i det helhetlige bildet etter skatt.

Tillegg til dette Anonymkode: 7931f...cb7  er at det nok er høyst usannsynlig at TS får full uføretrygd om hun ikke har vært i arbeid, og om mannen jobber 50% vil han pga uføretrygden skattlegges ulikt vanlige arbeidstakere - så uføre er absolutt IKKE lønnsvinnerene. Det er svært få yrkesgrupper vil jeg tror som tjener mindre?

Skrevet (endret)

Hvorfor folk synes det er en rett å få barn når de har problemer å ta være på seg selv?  Jeg føler for folk som er ufør og kan ikke kom ut av huset/er syk/kan ikke jobbe osv - men å ha et barn er verre en hva som helst jobb man kan skaffe seg og jeg synes det er urimelig og urettferdig mot det stakkars barnet å må komme i et hus hvor foreldrene allerede fra fødselen kan ha problemer å ta være på den. ..og ts vil ha 4.  Helt hårreisende.  

Endret av sofie777
Skrevet

Tråd og innlegg er ryddet for latterliggjøring og spekulasjoner, samt svar til dette

sofie777, mod

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon

sofie777, mod

Skrevet

Husk nå på at det kommer et barn om gangen, normalt sett. Du velger ikke ingen barn eller åtte barn. Du starter med et. Og hvis det går bra kan du få et til. Og slik kan man jo fortsette så lenge man vil. Men for de aller aller fleste stopper det etter to-tre. Det er det en grunn til. Det er krevende å ha barn! 

Anonymkode: 4a5b7...058

Skrevet

Om de Google, så er det skrevet om en familie som har 8 barn. Mor er ufør og far jobber full stilling. Lykke til

Skrevet

Tanken på 8 barn når du ikke klarer å jobbe? Hvilken jobb tror du er med 1 barn? 3, 4 og 5?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om de Google, så er det skrevet om en familie som har 8 barn. Mor er ufør og far jobber full stilling. Lykke til

Om en familie gjør det og får det til å fungere så er det fint for dem, men å ha det som ett viktig mål i livet er bare betenkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...