AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 Lang historie kort. Jeg er blitt lungesyk, kom ganske akutt i forbindelse med lungebetennelse. Respiratorbehandling. Bruker nå oksygen hele døgnet. Redusert lungekapasitet. Diagnose ikke avklart. Sykdomsforløpet var komplekst, mange ting var feil, lungesvikt, hjertesvikt, nyresvikt, "critical illness", gjentatte infeksjoner under sykehusoppholdet. Nå som jeg er hjemme og ting har roet seg sitter jeg med mange spørsmål. Hva skjedde? Hva vil skje fremover? Kan dårlige lunger føre til hjerteproblemer? Kan lungekapasitet og oksygenopptak i lungene bedres ved trening? Hvilken type trening? Hva hvis jeg trenger narkose? (Sannsynligheten er stor for at jeg vil trenge det i forbindelse med videre utredning pga sterk angst.) Jeg fikk noe som heter ards, er det da større risiko forbundet med narkose? Bør jeg bli liggende til observasjon til dagen etter selv for ting som normalt ville vært gjort poliklinisk/som dagkirurgi? Hva står om dette i kjernejournalen? Jeg bruker prednisolon, kan det hindre at jeg får feber ved infeksjoner? Altså, mange ting jeg lurer på. Det jeg spør dere om er hvem jeg bør snakke med dette om? Kan jeg bestille time hos fastlegen og få en gjennomgang av hva som har skjedd? Kan fastlegen brukes til dette? Jeg kjenner jeg trenger å snakke med noen om det som har skjedd, noen som kjenner meg og min historie, noen som har faglig kunnskap og tar seg tid til å lytte. Det har vært forskjellige lungeleger, jeg vet aldri hvem jeg får time hos, og den forrige var veldig kjapp og rett på sak. Jeg fikk ikke summet meg til å spørre om ting jeg lurte på. Det virket heller ikke som han hadde satt seg inn i min sykdomshistorie på forhånd, timen besto i at han leste høyt en uttalelse fra radiologen. Ingenting mer, ikke noe om hvordan funnene og mulige diagnoser passet med sykdomshistorien. Kan jeg bestille time hos fastlegen for å få en samtale om dette og forklaring på hva som faktisk har skjedd med meg? Eller er det misbruk av fastlegens tid? Bør jeg si fra når jeg bestiller time at jeg trenger å snakke om dette? Eller er det misbruk av fastlegens tid? (Fastlegen har fått epikrise fra sykehuset.) Bør jeg heller ta dette med lungelege neste gang jeg er på kontroll? Går det da an å be om at de setter av litt ekstra tid, for dette er jo ikke gjort på fem minutter? Jeg har begynt å slite en del etter sykdommen, med flashback og mareritt. Jeg er mye redd, hva hvis det skjer igjen, hvis pusten blir litt tyngre eller jeg får litt seigt slim blir jeg veldig skremt. Jeg vet alt for lite, når bør jeg kontakte lege? Prednisolon påvirker immunforsvaret. Dårlige lunger gjør meg mer mottakelig for luftveisinfeksjoner, mer mottakelig for lungebetennelse. Og så er det noen ting kanskje dere kan svare meg på. Hvilken sammenheng er det mellom lungekapasitet og gassutveksling? Det er folk med dårligere lungekapasitet enn meg som tar opp oksygen bra. Kan trening øke lungekapasiteten og/eller bedre gassutvekslingen? Hvilken treningsform er best? Anonymkode: 52bb1...beb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 I første omgang kan du nok ta kontakt med fastlegen din. Det er lungelegen som ekspert på feltet, men det kan nok ikke være så dumt å ta veien innom fastlegen først for å sortere tankene litt. Da har du også én hovedlege å forholde deg til. Fastlegen din kan nok gi deg svar på en del, men ikke alt. Da kan du videre vurdere om det er ønskelig å ta kontakt med en lungelege for de resterende spørsmålene. Du bør uansett ta kontakt med fastlegen for ettervirkningene. Det er viktig å ta tak i, og her utgjør fastlegen en viktig rolle. Anonymkode: 9f277...ddc
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #3 Skrevet 13. september 2017 Synes absolutt du skal bestille en time hos fastlegen, legge frem spørsmålene og bekymringene dine. Jeg vil absolutt tro at du blir henvist til en lungespesialist, for det burde du så absolutt. Om fastlegen ikke sier det, så ber du om det. Når du bruker oksygen hele døgnet og har vært så syk som du har vært så skal du selvfølgelig få oppfølging. Merkelig at det ikke allerede er gjort avtaler på dette. Anonymkode: eea5b...584
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #4 Skrevet 13. september 2017 Meld deg inn i LHL Anonymkode: 1f033...671
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #5 Skrevet 13. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I første omgang kan du nok ta kontakt med fastlegen din. Det er lungelegen som ekspert på feltet, men det kan nok ikke være så dumt å ta veien innom fastlegen først for å sortere tankene litt. Da har du også én hovedlege å forholde deg til. Fastlegen din kan nok gi deg svar på en del, men ikke alt. Da kan du videre vurdere om det er ønskelig å ta kontakt med en lungelege for de resterende spørsmålene. Du bør uansett ta kontakt med fastlegen for ettervirkningene. Det er viktig å ta tak i, og her utgjør fastlegen en viktig rolle. Anonymkode: 9f277...ddc Jeg får oppfølging av lungepoliklinikk, men det har vært forskjellige lungeleger hver gang. Og noen spørsmål er det bare lungelege som kan svare på, når utredningen er ferdig/lungene har fått nok tid til å bli bedre. Det er mange ting nå i ettertid, ting jeg ikke vet hvordan henger sammen. Hva er ettervirkningene av sykdommen? Hva er konsekvenser av dårlig lungefunksjon? Når du sier jeg bør ta kontakt med fastlegen på grunn av ettervirkningene tenker du da på flashbacks og mareritt? Sykdommen påvirket også en rekke kognitive funksjoner, men der har jeg merket betydelig bedring allerede. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes absolutt du skal bestille en time hos fastlegen, legge frem spørsmålene og bekymringene dine. Jeg vil absolutt tro at du blir henvist til en lungespesialist, for det burde du så absolutt. Om fastlegen ikke sier det, så ber du om det. Når du bruker oksygen hele døgnet og har vært så syk som du har vært så skal du selvfølgelig få oppfølging. Merkelig at det ikke allerede er gjort avtaler på dette. Anonymkode: eea5b...584 Jeg var tydeligvis litt uklar, jeg blir fulgt opp av lungepoliklinikk, men det er ikke så mye de får gjort foreløbig. Det er jevnlig kontroll med ct og pusteprøver for å se hvordan det utvikler seg, men det må jo gå litt tid mellom før det er mulig å se om det har skjedd noen forandringer. Kan fastlegen med utgangspunkt i epikrisen forklare meg litt om hva som har skjedd? Og hvorfor? Om det er noe jeg bør ta spesielt hensyn til etc? Jeg har behov for å forstå litt mer av hva som faktisk skjedde, og for å få satt ord på hvor syk jeg faktisk var. Jeg kunne faktisk dødd, dødeligheten er høy på det sykdomsbildet jeg hadde, høyere enn mange av de vanligste kreftformene. Det begynner å synke inn hvor dårlig jeg var, og hvor mye livet mitt er forandret, Og at det sannsynligvis aldri blir som før. Jeg trenger å snakke med noen om det også, kan jeg bruke fastlegen til det? Bare for å få litt oversikt, få sortert tankene litt. Anonymkode: 8221a...3ac
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #6 Skrevet 13. september 2017 Fastlege, skrive opp spørsmål nest gang du skal til lungelege, du kan selv logge deg på og sjekke hva som står i kjernejournal, og helt ærlig bør du spandere på deg noen timer hos psykolog. Anonymkode: e6ada...262
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #7 Skrevet 13. september 2017 Selvfølgelig kan du bruke fastlegen til dette, både de fysiske/psykiske ettervirkningene og alle spørsmål rundt sykdommen. De på poliklinikken er selvfølgelig ekspertene, men fastlegen skal/bør ha et minimum av kunnskap, og hvertfall nok til å svare på det meste av det du lurer på. Bestill deg time så fort som mulig, så slipper du å gå å bekymre deg unødig Anonymkode: bb9bb...860
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #8 Skrevet 13. september 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlege, skrive opp spørsmål nest gang du skal til lungelege, du kan selv logge deg på og sjekke hva som står i kjernejournal, og helt ærlig bør du spandere på deg noen timer hos psykolog. Anonymkode: e6ada...262 Bruker jeg bank-id for å logge meg på kjernejournal? Hvorfor psykolog? Gjerne en konkret grunn, både hvilket problem og hva jeg kan oppnå. Anonymkode: 52bb1...beb
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #9 Skrevet 13. september 2017 Kontakt fastlegen din og drøft tankene dine. Bestill en dobbeltime så dere har god tid. Selv om han ikke er lungespesialist så innehar vedkommende en enorm kunnskap og det han ikke vet svaret på kan han faktisk sjekke opp for deg og fortelle deg hvem du burde henvende deg til. Du burde også ta kontakt med en støttegruppe for mental støtte. Det er godt å ha noen med liknende erfaringer å lene seg på når ting føles skummelt og vanskelig. God bedring ❤ Anonymkode: 1f1a0...0c3
lillesky Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen lillesky (mod) 1
Fremhevede innlegg