Gå til innhold

Er jeg introvert eller deppa?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingenting galt med å være det forsåvidt, men jeg jobber på en veldig stor arbeidsplass med flere hundre ansatte, og har mange å forholde meg til. Jeg liker det, men når jeg kommer hjem kjenner jeg at det tar litt på. Hver dag etter jobb går jeg opp på rommet mitt og ligger i senga på PC nesten hele kvelden. Jeg har jo venner, og ingenting står i veien for å finne på noe, men det sitter litt langt inne i meg å si ja om noen spør om vi skal finne på noe en ukedag. Sier som regel ja likevel, men kjenner på hele meg at jeg heller vil være alene. Føler på en måte at jeg bruker opp kvota på jobb, og trenger kvelden til å innhente meg. Greia er at jeg føler jeg blir deppa når jeg bare ligger sånn som dette, men likevel er det det jeg helst vil gjøre.

Det som forundrer meg, er at jeg egentlig er en veldig sosial person. Foretrekker å bo hos kjæresten når han er hjemme fra jobb fordi jeg egentlig foretrekker det fremfor å være alene, og har alltid lyst til å finne på noe i helgene. Når kjæresten er hjemme har jeg så å si ikke alenetid, og det er egentlig sånn jeg liker det best. For en del år siden var jeg veldig interessert i psykologi og sånne personlighetstyper, og har funnet ut en del om meg selv med hjelp av det. MBTI er stort sett svada, men kognitive funksjoner og big five holder litt mer vann. Både de kognitive funksjonene mine og big five antyder at jeg egentlig er ekstrovert, så at jeg nå føler meg som en eremitt, gir ikke helt mening. Så her kommer spørsmålet mitt, kan det hende jeg egentlig er litt deppa? Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: fc750...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke inntrykk av at du er deprimert (deppa er noe annet). Men jeg lurer på, trives du på jobben? Det kan høres ut som det er den som tar livet av deg.

Anonymkode: 1237a...323

Skrevet

Spørsmålet blir vel da hvordan du føler deg når du er alene.  Trives du godt i eget selskap, eller klarer du ikke å finne på noe? 

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg er også ganske sosial, men likevel har jeg alltid mest lyst til å bare være hjemme enten for meg selv eller med kjæresten. Allikevel føler jeg på et savn og blir litt deppa av denne sosiale passiviteten. Det føles stort sett bra når jeg først gidder å være sosial, men likevel føles det som et tiltak. 

Har også fundert på om jeg har en lett depresjon, men jeg vil nødig dyrke den tanken i fare for å grave meg lenger ned.

Anonymkode: daace...a7e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg er også ganske sosial, men likevel har jeg alltid mest lyst til å bare være hjemme enten for meg selv eller med kjæresten. Allikevel føler jeg på et savn og blir litt deppa av denne sosiale passiviteten. Det føles stort sett bra når jeg først gidder å være sosial, men likevel føles det som et tiltak. 

Har også fundert på om jeg har en lett depresjon, men jeg vil nødig dyrke den tanken i fare for å grave meg lenger ned.

Så vil jeg legge til at jeg trives godt i eget selskap.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke inntrykk av at du er deprimert (deppa er noe annet). Men jeg lurer på, trives du på jobben? Det kan høres ut som det er den som tar livet av deg.

Anonymkode: 1237a...323

Er deppa jeg mener, ja. Er nok ikke deprimert :) Trives veldig godt på jobben, og selv om det til tider er fysisk anstrengende, så liker jeg det godt. Eneste er at jeg tidvis føler meg litt angsty, ikke i den form at jeg er nervøs eller sliter å snakke med folk eller noe, men har sånne episoder der jeg ikke føler jeg er helt tilstedeværende, føler meg teit, synes det er litt ubehagelig å se på folk, er redd folk skal synes jeg går rart osv. Er ikke bekymret for det akkurat, for det er ikke hemmende i noen grad, men kanskje det er en faktor? Uansett så er jeg ung, og jeg blir (stort sett) ikke fysisk sliten av det, det er mest mentalt.

10 minutter siden, reinsdyret skrev:

Spørsmålet blir vel da hvordan du føler deg når du er alene.  Trives du godt i eget selskap, eller klarer du ikke å finne på noe? 

Liker godt freden jeg får, men når jeg ikke snakker med noen på mobilen så kjeder jeg meg ihjel.

Anonymkode: fc750...7bd

Skrevet

Jeg kjenner meg også igjen her. Jeg har konkludert med at jeg er introvert, og har latt de rundt meg få vite hvordan jeg fungerer. Jeg vet også at jeg av og til må ta meg sammen og være sosial, selv om jeg kjenner at det er et ork. Vi er alle forskjellige, og ikke alle er supersosiale :)

Skrevet

Jeg er introvert og såkalt høysensitiv. Jeg er ikke sjenert lenger etter mye øving og jeg er en sosial person når jeg er frisk. Men jeg blir mentalt tappet av det. Sånn har jeg alltid vært, selv om jeg har trent meg opp en del. 

Når jeg er i mine deprimerte perioder så isolerer jeg meg likevel en god del. Da får jeg mer enn nok med tiden på jobb. På samme tid vet jeg at jeg burde gå i mot trangen til å være alene, for det svarte hullet som depresjonen er, det blir dypere av ensomhet.

Også blir jeg mer sosial når jeg har "oppe-periodene". En fin balanse mellom tid alene og tid med folk er nok det beste. Hva som er nok for deg er kanskje alt for mye for meg. Så man må kjenne selv på hva som er rett for en selv. 

Skrevet

Ut fra det du skriver så høres du ikke skikkelig deppa ut men du trenger tid for deg selv i blant. Men det høres ut som du blir deppa fordi du gjør det du helst vil men kanskje føler at andre forventer at du skal være mer sosial? Jeg er mye mer avhengig av alenetid enn deg og du er ganske sosial sammenlignet med meg. Vær deg selv og gjør det som er best for deg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...