Cesil Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Jeg har et sår i munnviken som sprekker opp hver gang jeg gaper. Ergo gror det ikke heller. Det er ikke herpessår, så da vil vel ikke middel mot det fungere? Er det noe annet jeg kan smøre på?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Det er et tegn på jernmangel, kjøp en boks leverpostei og ta noen skjeer rett fra boksen, såret er bedre i morgen allerede. Jeg gikk med svære slike sår helt til legen sa dette og jeg spiste leverposteien, verre var det ikke. Anonymkode: 45b90...608
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 13 minutter siden, Cesil skrev: Jeg har et sår i munnviken som sprekker opp hver gang jeg gaper. Ergo gror det ikke heller. Det er ikke herpessår, så da vil vel ikke middel mot det fungere? Er det noe annet jeg kan smøre på? Gå og snakk med legen din. Årsaken kan være citaminmangel, derfor bør dette undersøkes før du tar noen form for tilskudd. Anonymkode: fc553...ea7
Gjest O.G. Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 Du må begynne å ta vitaminene dine, husk at å kjøpe boksen med jern og D-vitamin.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 34 minutter siden, O.G. skrev: Du må begynne å ta vitaminene dine, husk at å kjøpe boksen med jern og D-vitamin. Jeg blir så oppgitt av svar som dette. Det er helt feil!! Sår i munnviken kan ha mange årsaker, blandt annet jernmangel, men også dårlig immunforsvar eller infeksjonstilstander. Man skal absolutt ikke ta noen form for vitamintilskudd annet enn Tran med mindre man har påvist vitaminmangel eller fått beskjed av lege om å ta det eller at man er gravid og må ta folat. Jerntilskudd er ikke noe man skal ta i hytt og gevær! Anonymkode: d556a...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et tegn på jernmangel, kjøp en boks leverpostei og ta noen skjeer rett fra boksen, såret er bedre i morgen allerede. Jeg gikk med svære slike sår helt til legen sa dette og jeg spiste leverposteien, verre var det ikke. Anonymkode: 45b90...608 Nei, det KAN være jernmangel og TS må gå til lege og ikke selvmedisinere seg selv når TS ikke vet hva det er som er årsaken til sårene. Det kan være så enkelt som at TS bare trenger å smøre på Bacimycin. salve i noen dager til såret gror for eksempel, men det vet legen. Anonymkode: d556a...f8b
heiheilillemei Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Ring lege og fortell om problemstillingen. Dette er plagsomt og har hatt ihvertfall noe som tilsvarer symptomene. Jeg hadde mangler på litt av hvert og smurte leppene med uparfyrmert pattevoks/brystvortekrem.Har ikke hatt problemer siden.
Gjest O.G. Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir så oppgitt av svar som dette. Det er helt feil!! Sår i munnviken kan ha mange årsaker, blandt annet jernmangel, men også dårlig immunforsvar eller infeksjonstilstander. Man skal absolutt ikke ta noen form for vitamintilskudd annet enn Tran med mindre man har påvist vitaminmangel eller fått beskjed av lege om å ta det eller at man er gravid og må ta folat. Jerntilskudd er ikke noe man skal ta i hytt og gevær! Anonymkode: d556a...f8b Jeg blir like oppgitt av svaret jeg siterer.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 42 minutter siden, O.G. skrev: Du må begynne å ta vitaminene dine, husk at å kjøpe boksen med jern og D-vitamin. Ingen skal spise jjerntabletter uten at det er påvist jernmangelanemi i blodprøver, eller at de vet at de må fylle på en uke i måneden på grunn av rikelig mensblødning. Å ta jern når en ikke trenger det er faktisk farlig. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir så oppgitt av svar som dette. Det er helt feil!! Sår i munnviken kan ha mange årsaker, blandt annet jernmangel, men også dårlig immunforsvar eller infeksjonstilstander. Man skal absolutt ikke ta noen form for vitamintilskudd annet enn Tran med mindre man har påvist vitaminmangel eller fått beskjed av lege om å ta det eller at man er gravid og må ta folat. Jerntilskudd er ikke noe man skal ta i hytt og gevær! Anonymkode: d556a...f8b Har man dårlig imunforsvar, altså Hiv, Aids, får kreftbehandling eller lider av imunsviktsykdommer så vet man dette lenge før man får sår i munnviken(e). På formuet er det "kultur for" dårlig imunforsvar som svvar til mangt og mye. Dårlig imunforsvar og infeksjonstilstander hva er forskjellen? Et normalt kosthold inneholder ikke alltid tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Derfor er en multivitamin anbefalt. Folat trenger man ikke være gravid for å ha mangel på. Mangel på Folat kan faktisk også vise seg som lave jernverdier. 5 minutter siden, heiheilillemei skrev: Ring lege og fortell om problemstillingen. Dette er plagsomt og har hatt ihvertfall noe som tilsvarer symptomene. Jeg hadde mangler på litt av hvert og smurte leppene med uparfyrmert pattevoks/brystvortekrem.Har ikke hatt problemer siden. Man kan ikke bare ringe legen. De ferreste leger driver med fjerndiagnostisering via telefon. TS bør bestille en legetime for å få en grundig utredning fremfor å tro at en tråd på kg kan gi henne løsningen på problemet hennes. Anonymkode: fc553...ea7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen skal spise jjerntabletter uten at det er påvist jernmangelanemi i blodprøver, eller at de vet at de må fylle på en uke i måneden på grunn av rikelig mensblødning. Å ta jern når en ikke trenger det er faktisk farlig. Har man dårlig imunforsvar, altså Hiv, Aids, får kreftbehandling eller lider av imunsviktsykdommer så vet man dette lenge før man får sår i munnviken(e). På formuet er det "kultur for" dårlig imunforsvar som svvar til mangt og mye. Dårlig imunforsvar og infeksjonstilstander hva er forskjellen? Et normalt kosthold inneholder ikke alltid tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Derfor er en multivitamin anbefalt. Folat trenger man ikke være gravid for å ha mangel på. Mangel på Folat kan faktisk også vise seg som lave jernverdier. Man kan ikke bare ringe legen. De ferreste leger driver med fjerndiagnostisering via telefon. TS bør bestille en legetime for å få en grundig utredning fremfor å tro at en tråd på kg kan gi henne løsningen på problemet hennes. Anonymkode: fc553...ea7 Nei, man vet nødvendigvis ikke at man har nedsatt immunforsvar. Immunsviktssykdommer er kraftig underrapportert fordi mange ikke har symptomer. Det er ikke vanlig å teste immunglobulin uten mistanke. Hvis du ikke vet forskjell på dårlig immunforsvar og infeksjonstilstander bør du lese deg opp. Anonymkode: d556a...f8b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen skal spise jjerntabletter uten at det er påvist jernmangelanemi i blodprøver, eller at de vet at de må fylle på en uke i måneden på grunn av rikelig mensblødning. Å ta jern når en ikke trenger det er faktisk farlig. Har man dårlig imunforsvar, altså Hiv, Aids, får kreftbehandling eller lider av imunsviktsykdommer så vet man dette lenge før man får sår i munnviken(e). På formuet er det "kultur for" dårlig imunforsvar som svvar til mangt og mye. Dårlig imunforsvar og infeksjonstilstander hva er forskjellen? Et normalt kosthold inneholder ikke alltid tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Derfor er en multivitamin anbefalt. Folat trenger man ikke være gravid for å ha mangel på. Mangel på Folat kan faktisk også vise seg som lave jernverdier. Man kan ikke bare ringe legen. De ferreste leger driver med fjerndiagnostisering via telefon. TS bør bestille en legetime for å få en grundig utredning fremfor å tro at en tråd på kg kan gi henne løsningen på problemet hennes. Anonymkode: fc553...ea7 Multivitaminer er forresten ikke anbefalt. Det er ikke nødvendig i et sunt og variert kosthold. Tran er mer enn bra nok alene. Anonymkode: d556a...f8b
heiheilillemei Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen skal spise jjerntabletter uten at det er påvist jernmangelanemi i blodprøver, eller at de vet at de må fylle på en uke i måneden på grunn av rikelig mensblødning. Å ta jern når en ikke trenger det er faktisk farlig. Har man dårlig imunforsvar, altså Hiv, Aids, får kreftbehandling eller lider av imunsviktsykdommer så vet man dette lenge før man får sår i munnviken(e). På formuet er det "kultur for" dårlig imunforsvar som svvar til mangt og mye. Dårlig imunforsvar og infeksjonstilstander hva er forskjellen? Et normalt kosthold inneholder ikke alltid tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Derfor er en multivitamin anbefalt. Folat trenger man ikke være gravid for å ha mangel på. Mangel på Folat kan faktisk også vise seg som lave jernverdier. Man kan ikke bare ringe legen. De ferreste leger driver med fjerndiagnostisering via telefon. TS bør bestille en legetime for å få en grundig utredning fremfor å tro at en tråd på kg kan gi henne løsningen på problemet hennes. Anonymkode: fc553...ea7 Legetimer starter som regel med at man ringer Hun kan fortelle symptomene på telefon og da avgjør legen om det er noe hun trenger komme inn til, evt. at det blir foreskrevet rekvisisjon til blodprøve.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 22 minutter siden, heiheilillemei skrev: Legetimer starter som regel med at man ringer Hun kan fortelle symptomene på telefon og da avgjør legen om det er noe hun trenger komme inn til, evt. at det blir foreskrevet rekvisisjon til blodprøve. Det er hjelpepersonellet og ikke legene som besvarer telefonsamtaler fra pasienter. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Multivitaminer er forresten ikke anbefalt. Det er ikke nødvendig i et sunt og variert kosthold. Tran er mer enn bra nok alene. Anonymkode: d556a...f8b Jeg tror du lever litt i din egen verden med hensyn til hva leger vanligvis anbefaler pasienter av håndkjøpsprodukter fra apoteket. Anonymkode: fc553...ea7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 Jeg er også plaget med sår i munnviken. Spesielt nå om høsten. Det går bort og kommer tilbake like raskt. Har ingen mangler. Hatt dette i mange år. Anonymkode: 3d723...a84
DrueSmoothie Skrevet 14. september 2017 #15 Skrevet 14. september 2017 (endret) Jeg har også hatt dette maaange ganger, spes om høsten. En god lebepomade pleier å hjelpe ved at det holder det mykt. Men det jeg synes har fungert best er kokosolje. Smører på når jeg kjenner det trengs og det har blitt bedre kjapt. Kokosolje er helt naturlig, ufarlig og kjøpes i alle helsekostbutikker. Den er hard i romtemperatur og flytende over 24 grader. Så enkel å evt ha med i en liten boks etc. Kokosolje er mykgjørende og svakt desinfiserende Endret 14. september 2017 av Tullsokk
heiheilillemei Skrevet 18. september 2017 #16 Skrevet 18. september 2017 På 12.9.2017 den 22.13, AnonymBruker skrev: Det er hjelpepersonellet og ikke legene som besvarer telefonsamtaler fra pasienter. Jeg tror du lever litt i din egen verden med hensyn til hva leger vanligvis anbefaler pasienter av håndkjøpsprodukter fra apoteket. Anonymkode: fc553...ea7 Klart at det er helsepersonell som svarer men som sagt er det med telefon det hele starter. Helsepersonell kan vurdere om det er behov å få time eller ikke. Om de er i tvil setter de opp time. 😉😉😉
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå