Gå til innhold

Støver - tett i nesen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor på en 12m2 hybel, og det støver utrolig mye her. Jeg merker at jeg blir tett i nesen av det. 

Er det noe man kan gjøre for å unngå at det støve for mye? Forebyggende tiltak? Sånn bortsett fra å støvsuge og vaske ofte. 

Anonymkode: cc1bb...149

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan unngå å støve. :ler:

Sånn helt på alvor: støv oppstår enten inne. Og da er kildene i all hovedsak klær og folk/dyr. For folk uten dyr er vask, henging, risting etc av klær det som skaper mest støv. Så om du gjør dette et annet sted så oppstår det mindre støv. Alternativet er at støv kommer utenfra. Altså sand, veistøv etc. Dette kommer inn gjennom vinduer og ventilasjon, og bortsett fra å sette filter på ventilasjonen og tette lister og andre steder det kan trenge inn så er det lite du får gjort med det.

1. Identifiser type støv.

2. Gjør tiltak

Anonymkode: 862ba...6ca

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan unngå å støve. :ler:

Sånn helt på alvor: støv oppstår enten inne. Og da er kildene i all hovedsak klær og folk/dyr. For folk uten dyr er vask, henging, risting etc av klær det som skaper mest støv. Så om du gjør dette et annet sted så oppstår det mindre støv. Alternativet er at støv kommer utenfra. Altså sand, veistøv etc. Dette kommer inn gjennom vinduer og ventilasjon, og bortsett fra å sette filter på ventilasjonen og tette lister og andre steder det kan trenge inn så er det lite du får gjort med det.

1. Identifiser type støv.

2. Gjør tiltak

Anonymkode: 862ba...6ca

Det kommer nok ikke fra verken klesvask eller tørking, for det gjør jeg et annet sted. 

Det er godt mulig det kommer en god del utenfra ettersom at jeg jo tar med meg alle sko med sand osv inn hit, i tillegg er det en del anleggsjobbing utenfor med diverse gravemaskiner og sånn. Får ikke tett noe ventiler eller noe med filter. 

Skrevet (endret)

1. Begrens tekstiler i rommet så mye du kan. Tjukke gardiner, gulvtepper og fluffy pynteputer er det bare å glemme.

2. Ikke la klær, pledd o.l. ligge fremme, da samler det seg masse støv. Legg det i skap/hyller.

3. Luft masse. Tette rom blir gjerne mer støvete.

4. Skift sengetøy ofte, støvsug sofa og tørk støv.

5. Nyser du og renner av nesa? Da kan det være allergi.

Kommer støvet utenfra kan du jo investere i en god dørmatte? Anleggsstøv er det nok verre å gjøre noe med.

Endret av Khloe
Trykkleif
Skrevet
2 minutter siden, Khloe skrev:

1. Begrens tekstiler i rommet så mye du kan. Tjukke gardiner, gulvtepper og fluffy pynteputer er det bare å glemme.

2. Ikke la klær, pledd o.l. ligge fremme, da samler det seg masse støv. Legg det i skap/hyller.

3. Luft masse. Tette rom blir gjerne mer støvete.

4. Skift sengetøy ofte, støvsug sofa og tørk støv.

5. Nyser du og renner av nesa? Da kan det være allergi.

Kommer støvet utenfra kan du jo investere i en god dørmatte? Anleggsstøv er det nok verre å gjøre noe med.

Jeg har bare sengeteppe som er et bomullspledd, siden jeg ikke har sofa. 

Jeg lufter så godt jeg kan, men vinduet går helt opp dersom jeg låser opp barnesikringa og da får jeg det ikke igjen fordi jeg ikke rekker ut. Har prøvd å feste en snor til, men den bare sklir av. 

Verken nyser eller renner, den er bare tett og litt tørr. 

Mtp anleggsstøv som sikkert kommer inn gjennom vinduet, er det da best å bare lufte så mye som mulig på kort tid, istedenfor å lufte litt hele tida? Greia er at jeg ofte blir veldig varm om natta og har derfor vinudet åpent mens jeg sover. Burde jeg slutte med det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...