Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, penny_ skrev:

Det er absolutt ikke sikkert. Jeg tviler sterkt. Jeg tjener over 400 000, har egenkapital på nesten en mill, men får bare litt over 1,6 i lån.

Men hvor mye har du i lån ellers? kreditt, studelån osv

Anonymkode: 21b81...420

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvor mye har du i lån ellers? kreditt, studelån osv

Absolutt ingenting. Og ingen unger heller.

Har søkt hos flere banker. Noen vil bare gi 1,2.

Endret av penny_
Skrevet

Jeg tror dessverre jeg må si: Glem det! :icon_frown:

200.000kr er ikke nok i egenkapital, fordi du må ta med borettslagets fellesgjeld (som etter det jeg ser i tråden, ser ut til å være 500.000kr). Ellers, om du klarer å få nok EK eller kausjonist, så tror jeg du vil slite med å betale det:

Du får inn 12800kr/mnd. For å eie denne leiligheten må du betale 5000 i felleskostnader, pluss 4800kr/mnd på eget lån = 9800kr/mnd. Da har du 3000kr/mnd igjen å leve for. Dette er ikke mer enn 100kr/dagen. Da regner jeg med et lån på 1.1 mill og 2.2% nominell rente over 25 år, og forutsetter at du betaler 200.000kr i egenkapital.

De 3000 kronene som er igjen (eventuelt 100kr/dagen) skal holde deg med 4 måltider hver dag, husholdningsartikler som såpe, vaskemiddel, oppvaskmiddel, dasspapir, kjøkkenpapir, klær, transport, lege, strøm, mobilabonnement, bredbånd, studiesaker, eventuelt TV-pakke og TV-lisens hvis du skal ha det, innboforsikring. Utenom EK vil du også trenge litt ekstra penger til overs for å kjøpe møbler og ting, og du må tenke på at ting vil ha behov for å fornyes med tiden. mobiltelefonen og PC blir gammelt etc. Hvitevarer kan plutselig gå i stykker osv.

Så jeg tror nok dessverre at jeg må skuffe deg og si at du må la det være til etter studiene. Eventuelt må du kjøpe sammen med noen andre som deler kostnadene med deg.

Anonymkode: dfcd3...428

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Absolutt ingenting. Og ingen unger heller.

Har søkt hos flere banker. Noen vil bare gi 1,2.

Fast inntekt? 

Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fast inntekt? 

Ja, har fast jobb og fast inntekt.

Endret av penny_
Skrevet
55 minutes ago, penny_ said:

Det er absolutt ikke sikkert. Jeg tviler sterkt. Jeg tjener over 400 000, har egenkapital på nesten en mill, men får bare litt over 1,6 i lån.

Litt utydelig ordleggelse fra meg, beklager.
Det jeg mente var at med denne leiligheten og egenkapitalen hun hadde, ville lånet blitt på 1,6 mill, ikke at hun får låne så mye!  

Derav setningen lengre ned om at TS må ha minst 320 000 i inntekt for ett slikt lån.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye man ikke tenker på ja! Spørs om jeg ikke må vente til jeg er ferdig utdannet og i jobb.. Men er lov å prøve evnt. bli en mer attraktiv kunde i banken. 

God historikk og godt kundeforhold til banken kan vise seg å bli gull verdt i fremtiden. Lang forhistorie kan være det som vipper vektskålen i din favør, fremfor å være en vilt fremmed kunde som kommer inn fra gaten og ber om boliglån.

Det viste seg å telle mye for min del, da jeg søkte om boliglån i fjor. Historikken hadde alt å si, og jeg fikk lånet såvidt det var. Den gode historikken var avgjørende.

Endret av Million
Skrevet (endret)
2 timer siden, _popcorn_ skrev:

Da er det det beløpet du må forholde deg til, ikke 1,3 mill. 
Med din egenkapital vil du dermed få lån på 1,6 mill, i tillegg til studielån og eventuelt kredittkort. 

Vet ikke om det var dette du mente, men det virker som du mener man må låne til og betale fellesgjelden når man overtar leiligheten i et borettslag?

Man betaler ikke inn fellesgjelden i et borettslag når man kjøper leiligheten. Fellesgjelden blir stående, og så betaler alle beboerne i borettslaget inn litt hver måned innbakt i husleien. Man låner altså ikke til fellesgjelden. Det er ikke nødvendig å øke lånet tilsvarende fellesgjelden.

Likevel, fellesgjelden blir en gjeld man vil ha, selv om den betales over mange, mange år i husleien. Og det er denne gjelden banken ser på når de vurderer hvor mye boliglån man får.

Jeg kjøpte selv borettslagsleilighet (andelsleilighet) i fjor, og der var fellesgjelden på 74.000 kr. Dette betalte jeg ikke noe av ved kjøp av leiligheten, kun prisantydningen jeg betalte og lånte til. Fellesgjelden står der ennå.

Endret av Million
Skrevet
18 hours ago, Million said:

Vet ikke om det var dette du mente, men det virker som du mener man må låne til og betale fellesgjelden når man overtar leiligheten i et borettslag?

Man betaler ikke inn fellesgjelden i et borettslag når man kjøper leiligheten. Fellesgjelden blir stående, og så betaler alle beboerne i borettslaget inn litt hver måned innbakt i husleien. Man låner altså ikke til fellesgjelden. Det er ikke nødvendig å øke lånet tilsvarende fellesgjelden.

Likevel, fellesgjelden blir en gjeld man vil ha, selv om den betales over mange, mange år i husleien. Og det er denne gjelden banken ser på når de vurderer hvor mye boliglån man får.

Jeg kjøpte selv borettslagsleilighet (andelsleilighet) i fjor, og der var fellesgjelden på 74.000 kr. Dette betalte jeg ikke noe av ved kjøp av leiligheten, kun prisantydningen jeg betalte og lånte til. Fellesgjelden står der ennå.

Dette var det jeg mente. Fellesgjelden telles opp mot den totale gjelden hvor bankene har ett tak på 5x inntekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...