AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har kjøpt bolig som student? Uten hjelp fra foreldre, for det er ikke noe alternativ for meg. Jeg har utbetalt ca 5000 kr fra jobben + 7800 kr fra lånekassen. Anonymkode: 21b81...420
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #2 Skrevet 11. september 2017 Har du EK? Får ikke lån uten EK eller foreldre som kausjonist. Anonymkode: 3ad03...041 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Jeg har 200 000 i EK ts Anonymkode: 21b81...420
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #5 Skrevet 11. september 2017 Boligen jeg har sett på koster 1,3 mill. ts Anonymkode: 21b81...420
ElineRB Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 Gå innom diverse banker og spørr Jeg kjenner flere studenter som eier egen leilighet
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 Bloggeren Supermarie har gjort det, og skrevet litt om det på bloggen. Anonymkode: ce13f...ac7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 Gå inn på sifo budsjett og se hvor mye du har igjen til å betjene et boliglån med når alle andre utgifter er betalt. Hvor får du en bolig til 1,3 mill på,et studiested? (Jeg har en tanke, men der bør ingen bo.) Anonymkode: 512c3...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå inn på sifo budsjett og se hvor mye du har igjen til å betjene et boliglån med når alle andre utgifter er betalt. Hvor får du en bolig til 1,3 mill på,et studiested? (Jeg har en tanke, men der bør ingen bo.) Anonymkode: 512c3...fb2 Er en veldig liten leilighet i Moss. Så er bare derfor haha! Anonymkode: 21b81...420
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 Samboeren min kjøpte for 15 år siden som student. Tjente en hel årslønn på å sitte på leiligheten og betale kun renter. Jeg trodde at markedet ikke kunne stige mer, og det har jeg gjort siden. Tok visstnok feil, fordi folks dumskap og risikovilje ikke kan undervurderes. Ingen kan gi deg garantier, men valget ditt står vel på om du vil legge alt du har på ett kort? Anonymkode: d8df7...a17
Tibbie Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 Med 200.000 i egenkapital tenker jeg at det ikke er umulig. Om du får enda en ekstrajobb eller tar flere vakter der du er, tror jeg at du har en fair sjanse. Ta deg en runde med bankene! Har du lenge igjen av studietien? Tipper at det vil ha litt å si om du har fem eller ett år igjen
Miah Skrevet 11. september 2017 #12 Skrevet 11. september 2017 (endret) 4 minutes ago, AnonymBruker said: Er en veldig liten leilighet i Moss. Så er bare derfor haha! Anonymkode: 21b81...420 Har du planer om å bo i Moss etter at du er ferdig med studiene også? I så fall er det ikke sikkert det vil lønne seg (altså om du ikke skal bo der videre). Endret 11. september 2017 av Miah 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #13 Skrevet 11. september 2017 Jeg har fått hjelp av foreldrene mine til egenkapital, så dette svaret er bare delvis det du lurer på: Jeg har kjøpt en leilighet til 1,2 mill (i Østfold hvis det har noe å si). Foreldrene mine hjalp meg med egenkapital (noe jeg ser at du har selv, så det er bra). Dermed hadde jeg en egenkapital på 150 000. Jeg har avdragsfritt så lenge jeg studerer og klarer meg helt fint på studielånet + opptjente penger fra sommerjobb Leiligheten står i mitt navn, så foreldrene mine har ingenting med det å gjøre, kun egenkapitalen. Ikke helt det du spurte om, men håper det var til hjelp. Anonymkode: 08fdd...43b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #14 Skrevet 11. september 2017 4 minutter siden, Tibbie skrev: Med 200.000 i egenkapital tenker jeg at det ikke er umulig. Om du får enda en ekstrajobb eller tar flere vakter der du er, tror jeg at du har en fair sjanse. Ta deg en runde med bankene! Har du lenge igjen av studietien? Tipper at det vil ha litt å si om du har fem eller ett år igjen Jeg har jo 15 % egenkapital til leiligheten jeg ønsker. Jeg skal studere i 2 år til Anonymkode: 21b81...420
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #15 Skrevet 11. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått hjelp av foreldrene mine til egenkapital, så dette svaret er bare delvis det du lurer på: Jeg har kjøpt en leilighet til 1,2 mill (i Østfold hvis det har noe å si). Foreldrene mine hjalp meg med egenkapital (noe jeg ser at du har selv, så det er bra). Dermed hadde jeg en egenkapital på 150 000. Jeg har avdragsfritt så lenge jeg studerer og klarer meg helt fint på studielånet + opptjente penger fra sommerjobb Leiligheten står i mitt navn, så foreldrene mine har ingenting med det å gjøre, kun egenkapitalen. Ikke helt det du spurte om, men håper det var til hjelp. Anonymkode: 08fdd...43b Så heldig du er Hvilken bank fikk du lån fra? Anonymkode: 21b81...420
_popcorn_ Skrevet 11. september 2017 #16 Skrevet 11. september 2017 15 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg har jo 15 % egenkapital til leiligheten jeg ønsker. Jeg skal studere i 2 år til Anonymkode: 21b81...420 Litt usikker på hvor du har funnet denne leiligheten, på finn er det kun en omsorgsbolig som ligger ute for under 1,4 mill. Husk at når du ser på prisen må du ta med fellesgjeld også, for å se en totalpris. 15% egenkapital er på totalprisen, da inkludert fellesgjeld. Fellesgjelden blir din, og teller dermed med på taket på gjeld 5x inntekt. Studielån er jo en økning av gjeld også, ikke en inntekt. 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #17 Skrevet 11. september 2017 1 time siden, _popcorn_ skrev: Litt usikker på hvor du har funnet denne leiligheten, på finn er det kun en omsorgsbolig som ligger ute for under 1,4 mill. Husk at når du ser på prisen må du ta med fellesgjeld også, for å se en totalpris. 15% egenkapital er på totalprisen, da inkludert fellesgjeld. Fellesgjelden blir din, og teller dermed med på taket på gjeld 5x inntekt. Studielån er jo en økning av gjeld også, ikke en inntekt. Om du utvider søkeområdet litt (til å inkludere Rygge) så finner du noen flere, men (og dette er et stort MEN) fellesutgiftene på alle disse er i området 8.500 med fellesgjeld på rundt 1,5 mill. 2 år er ikke så fryktelig lenge, og når de 2 årene har gått så skal man finne seg en jobb. De er i de tilfellene det faktisk er godt å ikke eie noe som må selges. Å kunne flytte dit jobben er blir mye enklere når det ikke må selges noe før man flytter. Så er jeg så gammel at da jeg studerte så var det ikke normalt at studentene hverken kunne eller ville kjøpe seg leilighet mens de studerte. Det var noe vi gjorde etter at vi hadde fått både eksamenspapirer og en jobb. Og hvor vi fikk jobb bestemte hvor vi etterhvert kom til å kjøpe oss et bosted. Beklager om jeg høres veldig gammeldags ut nå, men sånn var det og jeg er ikke så sikker på om det var så dumt. Anonymkode: 80c0b...18c 3
penny_ Skrevet 11. september 2017 #18 Skrevet 11. september 2017 (endret) Sannsynligvis alt for usikkert, men det er jo bare å sende søknad om finansieringsbevis til banken. Du får svar ganske kjapt. Hva skal du gjøre om du ikke får deg jobb med en gang etter at du er ferdig utdannet? Selge leiligheten? Kanskje den til og med må selges med tap. Jeg går utifra at du også har studielån siden du får over 7000 fra lånekassen. Med en million i lån må du betale minst 4000 i måneden ca. I tillegg kommer strøm, fellesutgifter, kommunale avgifter osv. Det blir fort noen tusenlapper ekstra. Endret 11. september 2017 av penny_ 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #19 Skrevet 11. september 2017 19 minutter siden, penny_ skrev: Sannsynligvis alt for usikkert, men det er jo bare å sende søknad om finansieringsbevis til banken. Du får svar ganske kjapt. Hva skal du gjøre om du ikke får deg jobb med en gang etter at du er ferdig utdannet? Selge leiligheten? Kanskje den til og med må selges med tap. Jeg går utifra at du også har studielån siden du får over 7000 fra lånekassen. Med en million i lån må du betale minst 4000 i måneden ca. I tillegg kommer strøm, fellesutgifter, kommunale avgifter osv. Det blir fort noen tusenlapper ekstra. Jeg studerer sykepleie, så regner med å få jobb. Jeg har sendt søknad, så nå må jeg bare vente .. Anonymkode: 21b81...420
Gjest Rosetelys Skrevet 11. september 2017 #20 Skrevet 11. september 2017 (endret) . Endret 6. februar 2018 av Rosetelys
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå