Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har kjøpt bolig som student? Uten hjelp fra foreldre, for det er ikke noe alternativ for meg. 

Jeg har utbetalt ca 5000 kr fra jobben + 7800 kr fra lånekassen. 

Anonymkode: 21b81...420

Skrevet

Har du EK? Får ikke lån uten EK eller foreldre som kausjonist.

Anonymkode: 3ad03...041

• Liker 1
Skrevet

Dropp det. I dagens marked.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 200 000 i EK 
ts

Skrevet

Boligen jeg har sett på koster 1,3 mill. 

ts

Skrevet

Gå innom diverse banker og spørr :) Jeg kjenner flere studenter som eier egen leilighet

Skrevet

Bloggeren Supermarie har gjort det, og skrevet litt om det på bloggen. 

Anonymkode: ce13f...ac7

Skrevet

Gå inn på sifo budsjett og se hvor mye du har igjen til å betjene et boliglån med når alle andre utgifter er betalt. Hvor får du en bolig til 1,3 mill på,et studiested? (Jeg har en tanke, men der bør ingen bo.)

Anonymkode: 512c3...fb2

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå inn på sifo budsjett og se hvor mye du har igjen til å betjene et boliglån med når alle andre utgifter er betalt. Hvor får du en bolig til 1,3 mill på,et studiested? (Jeg har en tanke, men der bør ingen bo.)

Anonymkode: 512c3...fb2

Er en veldig liten leilighet i Moss. Så er bare derfor haha!

Skrevet

Samboeren min kjøpte for 15 år siden som student. Tjente en hel årslønn på å sitte på leiligheten og betale kun renter. Jeg trodde at markedet ikke kunne stige mer, og det har jeg gjort siden. Tok visstnok feil, fordi folks dumskap og risikovilje ikke kan undervurderes. Ingen kan gi deg garantier, men valget ditt står vel på om du vil legge alt du har på ett kort?

Anonymkode: d8df7...a17

Skrevet

Med 200.000 i egenkapital tenker jeg at det ikke er umulig. Om du får enda en ekstrajobb eller tar flere vakter der du er, tror jeg at du har en fair sjanse. Ta deg en runde med bankene!

Har du lenge igjen av studietien? Tipper at det vil ha litt å si om du har fem eller ett år igjen :) 

Skrevet (endret)
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Er en veldig liten leilighet i Moss. Så er bare derfor haha!

Har du planer om å bo i Moss etter at du er ferdig med studiene også? I så fall er det ikke sikkert det vil lønne seg (altså om du ikke skal bo der videre).

Endret av Miah
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har fått hjelp av foreldrene mine til egenkapital, så dette svaret er bare delvis det du lurer på:

Jeg har kjøpt en leilighet til 1,2 mill (i Østfold hvis det har noe å si). Foreldrene mine hjalp meg med egenkapital (noe jeg ser at du har selv, så det er bra). 

Dermed hadde jeg en egenkapital på 150 000. Jeg har avdragsfritt så lenge jeg studerer og klarer meg helt fint på studielånet + opptjente penger fra sommerjobb :) Leiligheten står i mitt navn, så foreldrene mine har ingenting med det å gjøre, kun egenkapitalen. 

Ikke helt det du spurte om, men håper det var til hjelp. 

Anonymkode: 08fdd...43b

Skrevet
4 minutter siden, Tibbie skrev:

Med 200.000 i egenkapital tenker jeg at det ikke er umulig. Om du får enda en ekstrajobb eller tar flere vakter der du er, tror jeg at du har en fair sjanse. Ta deg en runde med bankene!

Har du lenge igjen av studietien? Tipper at det vil ha litt å si om du har fem eller ett år igjen :) 

Jeg har jo 15 % egenkapital til leiligheten jeg ønsker. 
Jeg skal studere i 2 år til :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått hjelp av foreldrene mine til egenkapital, så dette svaret er bare delvis det du lurer på:

Jeg har kjøpt en leilighet til 1,2 mill (i Østfold hvis det har noe å si). Foreldrene mine hjalp meg med egenkapital (noe jeg ser at du har selv, så det er bra). 

Dermed hadde jeg en egenkapital på 150 000. Jeg har avdragsfritt så lenge jeg studerer og klarer meg helt fint på studielånet + opptjente penger fra sommerjobb :) Leiligheten står i mitt navn, så foreldrene mine har ingenting med det å gjøre, kun egenkapitalen. 

Ikke helt det du spurte om, men håper det var til hjelp. 

Anonymkode: 08fdd...43b

Så heldig du er :) Hvilken bank fikk du lån fra? 

Skrevet
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har jo 15 % egenkapital til leiligheten jeg ønsker. 
Jeg skal studere i 2 år til :)

Litt usikker på hvor du har funnet denne leiligheten, på finn er det kun en omsorgsbolig som ligger ute for under 1,4 mill. 
Husk at når du ser på prisen må du ta med fellesgjeld også, for å se en totalpris. 
15% egenkapital er på totalprisen, da inkludert fellesgjeld.
Fellesgjelden blir din, og teller dermed med på taket på gjeld 5x inntekt. 
Studielån er jo en økning av gjeld også, ikke en inntekt. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, _popcorn_ skrev:

Litt usikker på hvor du har funnet denne leiligheten, på finn er det kun en omsorgsbolig som ligger ute for under 1,4 mill. 
Husk at når du ser på prisen må du ta med fellesgjeld også, for å se en totalpris. 
15% egenkapital er på totalprisen, da inkludert fellesgjeld.
Fellesgjelden blir din, og teller dermed med på taket på gjeld 5x inntekt. 
Studielån er jo en økning av gjeld også, ikke en inntekt. 

Om du utvider søkeområdet litt (til å inkludere Rygge) så finner du noen flere, men (og dette er et stort MEN) fellesutgiftene på alle disse er i området 8.500 med fellesgjeld på rundt 1,5 mill.

2 år er ikke så fryktelig lenge, og når de 2 årene har gått så skal man finne seg en jobb. De er i de tilfellene det faktisk er godt å ikke eie noe som må selges. Å kunne flytte dit jobben er blir mye enklere når det ikke må selges noe før man flytter.

Så er jeg så gammel at da jeg studerte så var det ikke normalt at studentene hverken kunne eller ville kjøpe seg leilighet mens de studerte. Det var noe vi gjorde etter at vi hadde fått både eksamenspapirer og en jobb. Og hvor vi fikk jobb bestemte hvor vi etterhvert kom til å kjøpe oss et bosted. Beklager om jeg høres veldig gammeldags ut nå, men sånn var det og jeg er ikke så sikker på om det var så dumt.

Anonymkode: 80c0b...18c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sannsynligvis alt for usikkert, men det er jo bare å sende søknad om finansieringsbevis til banken. Du får svar ganske kjapt.

Hva skal du gjøre om du ikke får deg jobb med en gang etter at du er ferdig utdannet? Selge leiligheten? Kanskje den til og med må selges med tap. 

Jeg går utifra at du også har studielån siden du får over 7000 fra lånekassen. 

Med en million i lån må du betale minst 4000 i måneden ca. I tillegg kommer strøm, fellesutgifter, kommunale avgifter osv. Det blir fort noen tusenlapper ekstra.

Endret av penny_
  • Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, penny_ skrev:

Sannsynligvis alt for usikkert, men det er jo bare å sende søknad om finansieringsbevis til banken. Du får svar ganske kjapt.

Hva skal du gjøre om du ikke får deg jobb med en gang etter at du er ferdig utdannet? Selge leiligheten? Kanskje den til og med må selges med tap. 

Jeg går utifra at du også har studielån siden du får over 7000 fra lånekassen. 

Med en million i lån må du betale minst 4000 i måneden ca. I tillegg kommer strøm, fellesutgifter, kommunale avgifter osv. Det blir fort noen tusenlapper ekstra.

Jeg studerer sykepleie, så regner med å få jobb. :)
Jeg har sendt søknad, så nå må jeg bare vente ..

Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)

.

Endret av Rosetelys

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...