Gå til innhold

Sunn snacks

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid plass. Jeg har så mye plass at det ikke er nok å spise dobbelt så mye som alle andre til de faste måltidene. 

Jeg mener ikke sunn da, jeg mener lite kalorier. Men jeg trodde frukt inneholdt relativt mye kalorier? 

Anonymkode: 466d7...741

Har du prøvd å dele dine faste måltider opp, si dette er 3 store, til 6 små? Da vil du stadig fylle magen med mer mat, og kanskje det kan hjelpe mot snacking, om neste måltid alltid er rett rundt hjørnet? Magesekken tilpasser seg også, jeg blir mett på mye mindre mat enn jeg gjorde før. Kunne aldri spist like mengder, da hadde jeg sprukket. 

Spørs hvilken frukt. Selv er jeg veldig glad i f.eks vannmelon, om jeg bare skal snacke. Stort vanninnhold, metter enormt og smaker digg. Ellers er jo en fruktsalat bedre enn potetgull, uansett om den inneholder litt mer enn du anser som lite. Kan være vanskelig å gå fra å snacke 1000 kalorier daglig, til å kun snacke på to epler om dagen. Handler om å finne en balanse, alt med måte. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsaker inneholder veldig lite kalorier og mye vitaminer, og kan derfor kalles sunn. Rå gulrøtter, selleristenger, kålrot og agurk har høy "knaskeverdi" Kokt blir grønnsakene (unntatt agurk) søtere. En mellomting er også mulig ved å bare dampe grønnsakene til de er litt myke. Jeg liker å steke strimlet kinakål lett i en panne og dyppe i soyasaus, med både sødme, salt, umami og sprøhet tilfredsstiller det en del av mine knaskebehov.

Du kan selvfølgelig jobbe med ditt sterke behov for snacks, men jeg vet at det ikke alltid er like lett. det er heller ikke alltid det er rett å prioritere dette, og da er det lurt å forsøke å tilfredstille behovet uten at det fører til for store konsekvenser.

Anonymkode: 0a647...e6a

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker inneholder veldig lite kalorier og mye vitaminer, og kan derfor kalles sunn. Rå gulrøtter, selleristenger, kålrot og agurk har høy "knaskeverdi" Kokt blir grønnsakene (unntatt agurk) søtere. En mellomting er også mulig ved å bare dampe grønnsakene til de er litt myke. Jeg liker å steke strimlet kinakål lett i en panne og dyppe i soyasaus, med både sødme, salt, umami og sprøhet tilfredsstiller det en del av mine knaskebehov.

Du kan selvfølgelig jobbe med ditt sterke behov for snacks, men jeg vet at det ikke alltid er like lett. det er heller ikke alltid det er rett å prioritere dette, og da er det lurt å forsøke å tilfredstille behovet uten at det fører til for store konsekvenser.

Anonymkode: 0a647...e6a

Det er ikke sånn at jeg ikke jobber med problemet mitt, men det er ikke gjort over natta, og når jeg har hatt dette problemet i mange år, så tar det tid. 

Anonymkode: 466d7...741

Skrevet

Sunnere snacks for meg kan være det å smelte og blande 70% sjokolade med litt kokosfett, rosiner, nøtter, tørket frukt osv. Legge det i former ( som vanlige muffinsformer som fylles opp ca en cm ) og fryse ned. Dette tar ikke så lang tid men det går nok mer enn ti min.

Når jeg er skikkelig fysen så tar jeg opp noen biter som jeg tiner litt før jeg spiser dem.

Skrevet

Sjokolade vet jeg ikke, for det klarer jeg meg uten. Men potetgull er min "store lidenskap", så jeg er alltid på utkikk etter alternativer. Popcorn er genialt. Det er nesten bare luft, så det er mindre usunt. Det samme med nøtter. Nøtter er kanskje ikke det beste om man vil slanke seg, men usunt er det ikke! :)

Ellers så går det an å steke orsteskiver i ovnen. Digg snacks! Men det blir ganske fett, så det kan være lurt å gå for en ost med mindre fett. Vet ikke hvor mye sunnere det er, men saltsuget blir i hvert fall fort mettet på den måten.

Skrevet

Ristede og krydra kikerter er godt.

Gullerøtter med dip er en slager her, vi bruker også havre''rømme'' istedet for vanlug rømme til dippen. 

• Liker 2
Skrevet

Popcorn som du popper selv i teflonpanne uten olje/fett

Grønnsaker med dip av mager kesam og dipmix

Oppskjært eple og banan med mager vaniljekesam

Smoothie (du finner frosne smoothieblandinger i frysedisken - velg en uten yoghurt eller eplejuice tilsatt)

Banan i stekeovnen som du deler på langs og legger en rute mørk sjokolade oppi, pakker aluminiumsfolie rundt og baker

Lag "tacochips" av å ha en potet/speltlompe eller to i stekeovnen til den blir sprø, ta på evt tortillakrydder eller annet krydder hvis du vil og skjær i trekanter med pizzarulle. Kesamdip er godt til

Snackpaprika

Noen skiver oppkuttet, fersk ananas

Guacamole av 1/2 - 1 avokado (100-200 kcal), litt hakket tomat, hvitløkspulver og evt andre ting du vil putte oppi

Søte cherrytomater

Friske blåbær med zero vaniljesaus

Fra egen erfaring vil jeg ikke anbefale barer eller andre ting med kunstig søtstoff. Heller ikke mye tyggis eller drops som er kunstig søtet. Det venner bare kroppen til søtsmaken og du får lyst på mer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...